Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
xxxlottie schreef:Eloya, persoonlijk zou ik ook een hond niet los op het erf laten lopen... Dat is eigenlijk veel te stressvol voor een hond, i.v.m. territoriaal e.d.
xxxlottie schreef:Zelf hebben we Drentsche Patrijzen en die lijken me ook wel gepast, een stukje zelfstandiger maar werken graag samen. Het zijn jachthonden, onze worden ook gefokt voor de jacht, maar dat zijn 'talenten', als je daar niks mee doet groeien ze er vaak wel overheen.
Eloya schreef:Nu eens voor ons zelf, we hebben nu nog 2 schatten van honden van 8 jaar. beide herplaatsers en we zouden hierna graag voor een pup gaan. al hopen we dat dat nog een tijd duurt natuurlijk
"Eisen"
-Niet te zelfstandig, liever graag bij de baas, aangezien de hond los op het erf mag lopen als wij buiten zijn (melkveebedrijf)
-Geen jachthond ivm herten/konijnen/katten/kippen in de buurt
-Middenmaat, mijn moeder moet ermee kunnen lopen en die is klein en heeft reuma
-Geschikt voor behendigheid (recreatief) of gehoorzaamheid
-Goed met andere dieren (koeien/katten/honden, als is dit ook zeker opvoeding afhankelijk)
-Geen langhaar ivm veel buiten lopen
-Rustig in huis, lekker willen wandelen/fietsen buiten
nu hebben wij een Galgo, deze kan niet los en niet met katten wat erg onhandig is op onze boerderij
en een bordercollie/herder mix, deze kan los en met katten maar loopt soms weg (nu buiten aan de ketting en als we erbij zijn los, en is ons iets te druk, veel en snel blaffen, snappen naar de koeien, op behendigheid zn focus er niet bij kunnen houden. Dit is grotendeels opvoeding gerelateerd bij vorige eigenaren denk ik ook.
anneliesdj schreef:Waarom is dat niet je type?
Ik denk dat als je de juiste fokker kiest dat het prima kan, met wat jij wilt gaan doen hebben ze toch ook nog wel wat om handen.
Fotsy schreef:ik vind het eigenlijk wel superhoe iedereen de voordelen van een bepaald ras omschrijft en hoe die zou passen in je leven maar sommige honden zijn gewoon ook moeilijk te vinden of hebben ellelange wachtlijsten
anneliesdj schreef:Eloya schreef:De boer -> wil graag een hond die graag bij de baas is, voornamelijk als hij buiten aan het werk is
Waarom dat? Wil hij de hond ook 'gebruiken' of is hij alleen bang dat hij anders wegloopt?
anneliesdj schreef:Je zit een beetje met hetzelfde dilemma als ik. Ik ben ook weg van herders, maar ik vind de kortharen iets téveel karakter hebben en dat lange haar trekt mij ook niet zo.
AlwaysH schreef:Fotsy schreef:ik vind het eigenlijk wel superhoe iedereen de voordelen van een bepaald ras omschrijft en hoe die zou passen in je leven maar sommige honden zijn gewoon ook moeilijk te vinden of hebben ellelange wachtlijsten
*kuch* Border Collie en Aussie *kuch*![]()
Honden met ellenlange wachtlijsten vaak.