[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:51

Nee tervurens is niet mijn type. En dat is de Hollander eigenlijk ook nooit zo geweest (ken er ook weinig) totdat ik iemand heb leren kennen met een prachtige kortharige Hollandse herder reu. Goudgestroomd, zachte vacht, lief en enthousiast naar mij en mijn hond en gehoorzaam. Zij houdt hem zonder problemen als huishond. Hond komt uit een showlijn en volgens haar zit daar het verschil.

Ik ben gewoon wat aan het nadenken. Het is nog niet zeker of er een hond komt. Ik heb altijd herplaatsers/asielhonden maar mijn vriend wil graag een rashond. Sowieso zal het een hond uit rasgroep 1 worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:27

Waarom is dat niet je type?
Ik denk dat als je de juiste fokker kiest dat het prima kan, met wat jij wilt gaan doen hebben ze toch ook nog wel wat om handen.

RexRolfo wij hebben de voorkeur voor kort haar maar wat langer is geen probleem zolang ik zonder moeite ogen neus en oren kan zien.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:30

ik vind het eigenlijk wel super +:)+ hoe iedereen de voordelen van een bepaald ras omschrijft en hoe die zou passen in je leven maar sommige honden zijn gewoon ook moeilijk te vinden of hebben ellelange wachtlijsten -O-

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:38

Nu eens voor ons zelf, we hebben nu nog 2 schatten van honden van 8 jaar. beide herplaatsers en we zouden hierna graag voor een pup gaan. al hopen we dat dat nog een tijd duurt natuurlijk :)

"Eisen"
-Niet te zelfstandig, liever graag bij de baas, aangezien de hond los op het erf mag lopen als wij buiten zijn (melkveebedrijf)
-Geen jachthond ivm herten/konijnen/katten/kippen in de buurt
-Middenmaat, mijn moeder moet ermee kunnen lopen en die is klein en heeft reuma
-Geschikt voor behendigheid (recreatief) of gehoorzaamheid
-Goed met andere dieren (koeien/katten/honden, als is dit ook zeker opvoeding afhankelijk)
-Geen langhaar ivm veel buiten lopen
-Rustig in huis, lekker willen wandelen/fietsen buiten

nu hebben wij een Galgo, deze kan niet los en niet met katten wat erg onhandig is op onze boerderij
en een bordercollie/herder mix, deze kan los en met katten maar loopt soms weg (nu buiten aan de ketting en als we erbij zijn los, en is ons iets te druk, veel en snel blaffen, snappen naar de koeien, op behendigheid zn focus er niet bij kunnen houden. Dit is grotendeels opvoeding gerelateerd bij vorige eigenaren denk ik ook.

xxxlottie

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:46

Eloya, persoonlijk zou ik ook een hond niet los op het erf laten lopen... Dat is eigenlijk veel te stressvol voor een hond, i.v.m. territoriaal e.d. Elke hond is eigenlijk een jachthond... Als ik naar jouw eisen kijk denk ik aan een labrador? Die zijn erg sociaal als in het willen samenwerken met de baas (bij de baas blijven e.d.) Maar doordat ze zo sociaal afhankelijk zijn maakt het ze ergens ook weer ongeschikt voor je situatie, omdat ze, zoals ik uit jouw eisen opmaak, veel op het erf rondscharrelen. Dat is te stressvol voor een afhankelijke hond die voor alles een opdracht nodig heeft. Zelf hebben we Drentsche Patrijzen en die lijken me ook wel gepast, een stukje zelfstandiger maar werken graag samen. Het zijn jachthonden, onze worden ook gefokt voor de jacht, maar dat zijn 'talenten', als je daar niks mee doet groeien ze er vaak wel overheen. Zo hebben wij pups van ons (nu volwassen honden) die niet op of om kijken als er een haas langsrent. Moet je wel mee aan het werk, net als met elke andere hond.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:54

xxxlottie schreef:
Eloya, persoonlijk zou ik ook een hond niet los op het erf laten lopen... Dat is eigenlijk veel te stressvol voor een hond, i.v.m. territoriaal e.d.

Ligt aan het type hond? Ken je de erf- en waakhonden? :o?

xxxlottie schreef:
Zelf hebben we Drentsche Patrijzen en die lijken me ook wel gepast, een stukje zelfstandiger maar werken graag samen. Het zijn jachthonden, onze worden ook gefokt voor de jacht, maar dat zijn 'talenten', als je daar niks mee doet groeien ze er vaak wel overheen.

:')

Eloya: ik denk eerlijk gezegd aan een Stabij of Wetterhoun. Die zijn wel een midden- tot grote maat, maar zijn echte boerderijhonden. Volgens mij past een Wetter dan net weer een stukje beter, al zijn die wel weer wat zelfstandiger al ken ik ze niet persoonlijk.

Boerenfox is (vaak) ook leuk trouwens! En nog fijn om van je ongedierte af te komen :))
Laatst bijgewerkt door Lisitano op 05-02-16 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 15:55

Ik ken heel veel honden die los op het erf lopen. Dat zijn dan vaak herders of jack russels. Ze weten precies waar het erf eindigt. Ook border collies zie je af en toe op het erf en grote zwitsers. Ieder ras heeft zo zijn voor en nadelen.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:13

Eloya, wat dacht je van een appenzeller?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:31

Eloya schreef:
Nu eens voor ons zelf, we hebben nu nog 2 schatten van honden van 8 jaar. beide herplaatsers en we zouden hierna graag voor een pup gaan. al hopen we dat dat nog een tijd duurt natuurlijk :)

"Eisen"
-Niet te zelfstandig, liever graag bij de baas, aangezien de hond los op het erf mag lopen als wij buiten zijn (melkveebedrijf)
-Geen jachthond ivm herten/konijnen/katten/kippen in de buurt
-Middenmaat, mijn moeder moet ermee kunnen lopen en die is klein en heeft reuma
-Geschikt voor behendigheid (recreatief) of gehoorzaamheid
-Goed met andere dieren (koeien/katten/honden, als is dit ook zeker opvoeding afhankelijk)
-Geen langhaar ivm veel buiten lopen
-Rustig in huis, lekker willen wandelen/fietsen buiten

nu hebben wij een Galgo, deze kan niet los en niet met katten wat erg onhandig is op onze boerderij
en een bordercollie/herder mix, deze kan los en met katten maar loopt soms weg (nu buiten aan de ketting en als we erbij zijn los, en is ons iets te druk, veel en snel blaffen, snappen naar de koeien, op behendigheid zn focus er niet bij kunnen houden. Dit is grotendeels opvoeding gerelateerd bij vorige eigenaren denk ik ook.

Hmmmm, je omschrijft dat je een hond wilt met veel will to please en die graag bij je is maar op een boerderij gaat zo'n hond je al snel voor de voeten lopen, of gaat zelf iets verzinnen om zich te vermaken.
Nu is borderx herder wel weer vrij 'extreem' maar het is wel een ras wat aan je wensen voldoet, veel will to please, is graag bij je, kan met andere dieren. Maar het nadeel van een hond met veel werkwilligheid is ook dat als je ze niet bezig houd, dat omslaat in vervelend gedrag zoals je dat omschrijft.

Nu komt het misschien wat vervelend over als ik het zo schrijf, maar het is wel bedoeld om je er even attent op te maken dat wat je wilt een beetje tegenstrijdig is. En ik vraag me af of het slim is er een hond bij te nemen, want wat je wilt zou je prima moeten kunnen met de hond die je al hebt.

Ik denk bij jouw beschrijving, laat dat stukje 'graag bij de baas zijn' even los (want je wilt ook niet dat de hond je voor de voeten loopt of vervelend wordt omdat die niets te doen heeft) en ga voor een iets minder afhankelijke hond. Kijk eens naar een Dog/molosser, perfekte erfhonden en vinden het geen punt als ze niet de hele dag bij je aan de voet kunnen lopen, kunnen prima eens wat voor zichzelf doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:58

anneliesdj schreef:
Waarom is dat niet je type?
Ik denk dat als je de juiste fokker kiest dat het prima kan, met wat jij wilt gaan doen hebben ze toch ook nog wel wat om handen.

Ik heb het een beetje ongenuanceerd neergezet geloof ik :o Qua karakter komt de tervurens eigenlijk best een eind in de richting. Maar kunnen ze qua uiterlijk niet zo blijven als wanneer ze een maand of zes zijn.... ik vind de vacht als ze volwassen zijn too much :) Daarbij komt dat je echt goed moet zoeken naar een stabiele hond, er komen toch nog wel nerveuze types voor.

Eloya ik ga mee met Lisitano: een Friese stabij! Ik denk dat een dog te ver afstaat van wat je eigenlijk leuk vindt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:45

Ja dat ben ik met je eens, maar vergeet niet dat een tervueren ook heel gevoelig en reactief is, soms wordt er ook te snel gezegd dat ze nerveus zijn (maar zijn ze idd wel regelmatig, kwestie van goede fokker zoeken). Een HH langhaar heeft ongeveer dezelfde vacht hoor, dat verschilt niet veel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:59

Nee klopt, ik zou liever een kortharige hebben qua uiterlijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 14:21

Je zit een beetje met hetzelfde dilemma als ik. Ik ben ook weg van herders, maar ik vind de kortharen iets téveel karakter hebben en dat lange haar trekt mij ook niet zo.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 14:34

@xxxlottie, los op het erf is alleen wanneer wij buiten zijn. verder wordt het gewoon een huishond
@Lisitano, ga eens kijken naar die rassen
@Douce, daar heb je helemaal gelijk in, elk ras heeft voor en nadelen
@Stoof, Nog niet aan gedacht, ga ik ook eens naar kijken

@AnneliesD, ik denk dat je mij niet goed begrijpt, ik wil nu zeker ook geen hond erbij. zoals er ook staat ben ik nu al aan het orienteren alleen naar wat voor ras na deze 2 honden. Ik neem daar graag ruim! de tijd voor. De "eisen" zijn ook de eisen van de 3 personen in ons huishouden. Dus vandaar wat tegenstrijdig
De boer -> wil graag een hond die graag bij de baas is, voornamelijk als hij buiten aan het werk is
moeder -> wil geen herder of "sterke" hond omdat ze denkt dat ze die niet aan kan. heeft wel veel vooroordelen over herders ansich
Ik -> zou graag hondensport met hond doen en vind het belangrijk dat die goed met andere dieren kan

@Nikass, friese stabij zou ik ook eens naar kijken

Op een ander forum werd ons de schotse korthaar collie aangeraden. Heb al beetje erover gelezen maar twijfel of dat wat voor ons zou zijn. Wat lijkt jullie?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 14:35

Fotsy schreef:
ik vind het eigenlijk wel super +:)+ hoe iedereen de voordelen van een bepaald ras omschrijft en hoe die zou passen in je leven maar sommige honden zijn gewoon ook moeilijk te vinden of hebben ellelange wachtlijsten -O-

*kuch* Border Collie en Aussie *kuch* :')
Honden met ellenlange wachtlijsten vaak.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 14:55

Eloya schreef:
De boer -> wil graag een hond die graag bij de baas is, voornamelijk als hij buiten aan het werk is

Waarom dat? Wil hij de hond ook 'gebruiken' of is hij alleen bang dat hij anders wegloopt?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 15:10

anneliesdj schreef:
Eloya schreef:

Waarom dat? Wil hij de hond ook 'gebruiken' of is hij alleen bang dat hij anders wegloopt?

Hij vind het gezellig, gijs loopt nu ook altijd met hem mee, en pas als de boer te druk is om op hem te letten gaat gijs aan de ketting of naar binnen. Tussendoor even balletje gooien, even kroelen tussen het werk door. Dat had hij met zn vroegere honden voor onze tijd ook.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 17:37

anneliesdj schreef:
Je zit een beetje met hetzelfde dilemma als ik. Ik ben ook weg van herders, maar ik vind de kortharen iets téveel karakter hebben en dat lange haar trekt mij ook niet zo.

Ik heb een kruising Duitse herder/Mechelse herder gehad en dat vond ik een perfecte combi (maar zullen wellicht niet altijd hetzelfde zijn)
Vacht was iets minder kort dan kort zeg maar, maar zeker nog niet lang te noemen, lekker zacht (ik vind dat stugge ruwe een beetje jammer). Ze was een zeer goede werker, slim en snel in de sport, maar wel met de nodige rust en beheersing, absoluut niet nerveus of hyper. Geen overdreven blaffer. Ze speelde graag met een bal, maar als ik gewoon wandelde ging ze niet hysterisch om me heen dansen of blaffen. Heerlijke hond. Het moeilijkste wat ik ooit heb gedaan is haar in laten slapen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:09

Ja die combi is mij ook al goed bevallen maar ik ben bang dat dat toevalstreffers waren :P

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:11

AlwaysH schreef:
Fotsy schreef:

*kuch* Border Collie en Aussie *kuch* :')
Honden met ellenlange wachtlijsten vaak.

er he en demotiverend -O- , ik krijg soms zelfs te horen dat de wachtlijst zo lang is dat ik beter ergens anders ga kijken 8)7
Allez dan ben je eruit welke soort hond bij je zou passen en sta je jaren op een lijst.
En in asielen vind je deze rassen ook al niet, gelukkig maar. _/-\o_

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:04

Staan anders meerdere op dierenasiels.com

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:12

Wanneer ga je ons vertellen welke hond je voor jezelf in gedachten hebt anneliesdj?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:18

Annelies, misschien een harzer fuchs, vrienden van mij hebben er een paar, baasgericht, waaks en werkwillig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:21

Sammyoo schreef:
Wanneer ga je ons vertellen welke hond je voor jezelf in gedachten hebt anneliesdj?

O moet ik een keuze maken? Ik was benieuwd naar suggestie's, we hebben nog even om erover na denken want binnen nu en kort komt er nog geen hond.
Er zijn er meerdere die in aanmerking komen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:07

anneliesdj hoe vind jij die? ik vind namelijk geenenkele als ik Australian shepherd zoek :o , ik ben wel van België :+ ik vind alleen pups van de mini versie ;)