[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:45

essiesilly schreef:
:') :') :') wat een Pinokkio verhalen joh. Als een hond op een andere hond afrent schiet het baasje te kort...
Ik denk dat het boek "dit is de hond" van John Bradshaw een heel interessant boek is om mee te beginnen als je je kennis wilt vergroten :) daarnaast nog veel meer heel interessante artikelen en tips maar ja hee wie ben ik :roll:

Bedankt voor de tip. Nooit te oud om te leren :D.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:57

xxxlottie schreef:
Dus, wacht even... Honden hebben volgens jou geen rangorde? Grappig... Gewoon een vraagje, maar heb je honden wel eens geobserveerd? Waar komt dan al dat gedrag weg? Ik ben wel benieuwd wat al het gedrag dat honden vertonen dan volgens jou betekent?

Honden die elkaar op de openbare ruimte tegen komen hebben helemaal niks te doen met die rangorde. Als je een heel territoriale hond hebt zul je daar als baas grenzen moeten stellen. Maar van een rangorde tussen honden op straat is geen sprake hoor.
Voor je kijken, doorlopen.
Als je vreemde honden op een veldje gooit gaan ze aftasten, dat kun je inderdaad observeren. Maar als jij als roedel op pad bent hebben ze helemaal niks van doen met een passerende roedel. Als je een sociale hond hebt kun je altijd even stoppen en ze laten spelen, al is het maar zelden dat dat leuk spel is.
Vaak komt dat toch pas als de honden elkaar al beter kennen en dat heeft dan wel weer te maken met het feit dat ze elkaars grenzen beter kennen ;)

Ik heb drie honden en eentje is heel duidelijk degene die de meeste leiding heeft en ook neemt. Totdat mijn teef vindt dat ze de baas is. En dan weer totdat de ander weer vindt dat hij meer recht van spreken heeft _-:(
Als ik op mijn werk zit is mijn werkgever mijn baas en zal ik naar hem luisteren, ben ik 1 stap buiten kantoor heeft hij niet meer zoveel te zeggen over wat ik doe ;) De uitspraak: "mijn hond is dominant" vind ik daarom ook erg irritant. Dominantie is een gedraging, geen eigenschap.

En je uitspraak w.b. je zogeheten opleidingen zegt me niet zoveel.
Ik ken gedragstherapeuten die met TT's werken, trainers die met slipkettingen en harde correcties werken waardoor je zogenaamd respect zou afdwingen. Je veroorzaakt angst. Als ik iets voor je moet doen doe ik dat liever voor een beloning dan alleen met een gedachte dat, als ik het niet doe, een knal voor m'n kop krijg. Waar zou jij meer plezier in hebben?
Dus nee, zegt me niks.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:59

Maar dan IS de hond toch gewoon dominant? Of het nu een gedraging of een karaktereigenschap is.

Niet dat het er wat toe doet, verder.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:04

_San87_ schreef:
Maar dan IS de hond toch gewoon dominant? Of het nu een gedraging of een karaktereigenschap is.

Niet dat het er wat toe doet, verder.

Op het moment dat hij dat vertoont dus wel ;)
Mijn reu is heel zelfverzekerd, vertoont vaak dominant gedrag. Maar toont ook vaak onderdanig gedrag en kruipt over de vloer voor mijn teef. Dus hij IS niet dominant.

Ik heb er ook even over gedaan voor ik 'm snapte :D
Zoek het woord "dominantie" maar op in het woordenboek, het is een gedraging en geen eigenschap. Al heb je wel bepaalde karakters waarbij de gedraging zich vaker voordoet natuurlijk.
Dus ik snap wel waar de verwarring ligt, alleen de benaming is dan dus incorrect.

Edit: dominantie wordt overigens ook vaak gelinkt aan iets negatiefs maar dat hoeft het natuurlijk helemaal niet te zijn :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:57

Ik weet wat het woord dominantie betekent :). En op het moment dat de hond dominant gedrag vertoont, is de hond dominant. Dus zeggen dat je hond dominant is wanneer deze voornamelijk dominant gedrag vertoont lijkt me niet fout :).

Maar goed, dat is ook weer miereneuken en doet er ook eigenlijk niet toe :P.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:33

Lisitano schreef:
Het ligt er maar net aan welke windhond je hebt ;)
Een Afghaan of Azawakh zijn over het algemeen niet zo vriendelijk en sociaal.

Galgo's of Whippets dan weer wel.
Alleen anneliesdj, je wilt niet teveel jachtinstinct dus dan zou ik de windhonden links laten liggen :+

Ja dat denk ik ook, hoewel ik ook wel vaak hoor van eigenaren dat dat heel erg meevalt en dat er rassen zijn die prima te trainen zijn en goed los kunnen lopen.

Wbt die vachtverzorging: http://www.doggo.nl/artikelen/verzorgin ... honden.php
En ik heb dus wel vaker gehoord dat de verzorging lastig kan zijn en iig moeilijker is dan 'gewoon' een poedelvacht.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:44

Interessant artikel over speelstijlen van honden en waarom sommige honden goed bij elkaar passen en andere weer wat minder: https://hondenbescherming.nl/nieuws/201 ... elstijlen/

Even terugkomen op wat eerder is besproken, en ik heb de eerdere artikelen (17 aug en 19 aug) niet gelezen maar ga er even vanuit dat dit geldt voor honden dat op een rustige manier aan elkaar zijn voorgesteld ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:48

Leuk artikel :)
Mijn hond is voor een deel een hardloper (en loopt dan graag voorop) maar ze kan ook goed stoeien, mits de andere hond geen pogoër of worstelaar is.
Wat ik leuk vind is het stukje "ingehoudenheid" dat ze beschrijven. Dat heeft ze zeker. Als ze een stuk sneller is dan haar achtervolger gaat ze over op een langzamer tempo, omkijkend of de ander nog volgt. En toen de buurvrouw een shi-tzu pup kreeg kon mijn hond heel ingehouden spelen. (Mijn herder was toen al een jaar en het bolletje van zeven weken was natuurlijk geen partij). Hierdoor zijn die twee nog steeds dikke maatjes en is het wederzijds vertrouwen optimaal.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:08

Ik had dat van die speelstylen inderdaad al eens gelezen en ook mijn hondje combineert een en ander, past zich ook aan, aan zijn speelpartner.

Hardlopen vindt hij wel héél erg leuk en vooral als ze hem achterna zitten :P

Maar met een klein pleegpupje die nog niet half zo 'groot' was als hij speelde hij heel voorzichtig, erg leuk om te zien! :)

Maar het is inderdaad wel belangrijk om goed in de gaten te houden of beide honden het spelen ook echt leuk vinden. Gek genoeg zien sommige mensen dit niet als het niet het geval is :p

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:33

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:57

Heeft iemand ervaring met Hollandse herders? En dan met name het verschil in karakter tussen de korthaar, ruwhaar en langhaar en tussen de werk/ en showlijn.

En een algemene vraag: omdat ik altijd herplaatsers/asielhonden heb gehad heb ik niet zo´n zicht op de kosten van een rashond. Zit er veel verschil tussen de aanschafprijs van verschillende rassen? Aan wat voor bedragen zou je moeten denken?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:37

Nikass schreef:
Heeft iemand ervaring met Hollandse herders? En dan met name het verschil in karakter tussen de korthaar, ruwhaar en langhaar en tussen de werk/ en showlijn.

En een algemene vraag: omdat ik altijd herplaatsers/asielhonden heb gehad heb ik niet zo´n zicht op de kosten van een rashond. Zit er veel verschil tussen de aanschafprijs van verschillende rassen? Aan wat voor bedragen zou je moeten denken?

Niet heeeel veel ervaring maar wel regelmatig aan t werk gezien, de kort en de ruwhaar vooral. De ruwharen zijn een heel stuk rustiger en makkelijker dan de kortharen, die gaan al sneller richting mechel.
Ja er zit veel verschil in. Ik heb (en fok) beaucerons daar ligt de aanschafprijs rond de 800 euro (uiteraard met stamboom, DNA, via de rasvereniging gefokt dus alle testen ondergaan etc etc) maar koop een bijv Engelse bull met stamboom en je bent bijna het dubbele kwijt... (Snap ik ook niet veel van maar ok...) ik snap dat ze met keizersnede geboren moeten worden en waarschijnlijk kleinere nesten zijn en misschien het dekgeld ook hoger..?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:41

Ja, heel veel verschil. Van rond de 300 euro, tot ruim 2000 euro. ;) De HH zal niet aan die 2000 komen, ik gok tussen de 600 en hooguit 1000?

Er zijn wat lijnen bij de kortharen die absoluut niet fijn zijn. Gerucht gaat dat in die lijnen vroeger veel HHxMH gebruikt zijn. Scherp en soms gewoon agressief. Ik weet niet of die lijnen nu nog bestaan, maar dat is wel iets om uit te zoeken.

Verschil in karakter is er volgens mij best wel, sowieso tussen de kortharen en langharen. Maar ik weet niet precies waar dat in zit. Ik vind ze altijd wel leuk. Net wat minder 'slaafs' dan een MH of DH, wat eigenzinniger.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:58

Ik heb begrepen dat je beter een showlijn kan nemen als je een actieve gezinshond wil om recreatief mee te sporten en dat die ook veel makkelijker in de omgang zijn dan de werklijnen? Als ik op Internet op de sites van verschillende fokkers kijk valt me op dat er veel verschil in uiterlijk is.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 02-02-16 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:04

Je wilt hem gebruiken enkel als huishond? Dan zou ik persoonlijk niet eens denken aan een korthaar..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:08

_Nelleke_ schreef:
Tsjah Sonja_vR, dat kan ook liggen aan mensen die nog steeds trainen volgens de allang achterhaalde dominantietheorie. Honden worden afgestraft op bepaalde signalen en raken daardoor verward in hun eigen taal. Ze worden soms volledig onderdrukt door hun zogenaamd 'dominante' baas waardoor de hond hele belangrijke (subtielere) signalen niet meer durft te tonen en daardoor ineens in extremen reageren.

Ik snap even niet wat je bedoelt Nelleke? :)
Ik heb het over honden die bakken vol signalen afgeven maar dat die nog al eens niet opgepikt worden door hysterisch sociale honden (in mijn gegeven voorbeeld een flink deel van de labradors die ik tegenkom , maar hier in het dorp bijvoorbeeld ook een duitse staande korthaar die ook compleet blind is voor signalen van andere honden) en daar ook totaal niet in geremd of bijgestuurd worden door hun begeleider .
Dus niet honden die geen signalen durven te geven.

Bij sommige hondenrassen komt hysterisch sociaal gedrag gewoon meer voor als bij andere hondenrassen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:12

Essiesilly: een beetje een combi. Ik ben wel van de honden sport, maar niet meer zo fanatiek als vroeger. Ik ga geen ipo doen. Waarschijnlijk speuren en gehoorzaamheid en uiteraard veel beweging. Maar ik vraag me idd af of dat voor deze honden voldoende is (en dus mogelijk verschilt of je een showlijn of langharige neemt)

Nog een vraagje: ik heb altijd teefjes gehad, en altijd twee honden bij elkaar. Dit ging altijd goed. Het waren redelijk dominante honden, iig tv andere honden zelfverzekerd.
Nu heb ik een heel lief, zeer sociaal herder teefje, die wat onzeker is en zich gauw onderdanig opstelt naar andere (vooral grote) honden. Is het nu wijs om daar een teefje bij te nemen,(pup) die haar waarschijnlijk "de baas" wordt als ze eenmaal volwassen is, of zou ik beter voor een reu kunnen gaan?
Of is te verwachten dat dat wel goed gaat omdat de tweede hond vanaf pup bij mijn herder opgroeit? Mijn herder is nu bijna vier.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:35

De HHs die ik ken vind ik erg irritant Haha, zeer vocaal en hysterisch druk. Nu ben ik sowieso niet perse van de herders maar ik geloof niet dat het mijn ras is zeg maar. Zijn kort- en ruwharen overigens. raken flink over hun toeren als er een andere hond langskomt maar klinkt verder vnl als machtsvertoon. Alleen de ruwhaar die ik ken valt daadwerkelijk uit naar andere honden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:53

Nikass schreef:
Essiesilly: een beetje een combi. Ik ben wel van de honden sport, maar niet meer zo fanatiek als vroeger. Ik ga geen ipo doen. Waarschijnlijk speuren en gehoorzaamheid en uiteraard veel beweging. Maar ik vraag me idd af of dat voor deze honden voldoende is (en dus mogelijk verschilt of je een showlijn of langharige neemt)

Nog een vraagje: ik heb altijd teefjes gehad, en altijd twee honden bij elkaar. Dit ging altijd goed. Het waren redelijk dominante honden, iig tv andere honden zelfverzekerd.
Nu heb ik een heel lief, zeer sociaal herder teefje, die wat onzeker is en zich gauw onderdanig opstelt naar andere (vooral grote) honden. Is het nu wijs om daar een teefje bij te nemen,(pup) die haar waarschijnlijk "de baas" wordt als ze eenmaal volwassen is, of zou ik beter voor een reu kunnen gaan?
Of is te verwachten dat dat wel goed gaat omdat de tweede hond vanaf pup bij mijn herder opgroeit? Mijn herder is nu bijna vier.

Als het je verder niet uitmaakt zou ik toch voor een reu gaan. Problemen tussen twee teven wil je echt niet. Dat de pup bij je volwassen hond opgroeit maakt niets uit. Eventuele problemen zullen pas beginnen als de pup volwassen wordt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:31

Ja het maakt me wel uit, maar dat soort problemen wil ik natuurlijk absoluut niet. Ik heb zelf de ervaring dat twee teven samen goed gaat, maar ken ook de verhalen waarbij het echt niet gaat.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:37

Helaas heb ik wel de ervaring dat het niet goed gaat. De oudere teef was wat onzeker. Bij het volwassen worden van de jongste teef begon de narigheid. Uiteindelijk hebben we de honden ruim een jaar volledig gescheiden gehouden. Omdat beide honden hier de dupe van werden hebben we met pijn in ons hart één van de twee herplaatst. Overigens hebben we nog een teef in onze roedel, dat gaat wel goed.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:01

bij een border kom je al vlug aan de 700 euro, een Aussie over de 1000 euro.

Hier helaas minder nieuws, we stonden op de wachtlijst voor een teefje en net van de 7 pups, 1teefje en wij waren de 2de. Jammer maar helaas, gaan we op zoek naar een ander nestje, alleen zijn er heel weinig erkense aussie fokkers. Iemand hier toevallig die een fokker kent?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:48

anneliesdj schreef:
Wat het belangrijkste is is een hond die goed met de kinderen kan en op ze aan trekt. Onze huidige hond heeft weinig met de kinderen, negeert ze, dat is niet wat ik wil.
Ik wil zelf graag een hond met will to please, ik wil graag een sport doen maar bij thuiskomst moet hij gewoon op zijn plek gaan en blijven.
Kunnen loslopen vind ik altijd wel belangrijk dus niet teveel jacht drift.
Verder eigenlijk geen eisen, het kindvriendelijke en een maatje van ze worden is echt het belangrijkste.

Ik kwam tijdens wat surfen gisteravond nog de Tibetaanse Terrier tegen. Schijnbaar meer een herdersachtige dan een terrier. Zou dat wat zijn voor jullie?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:15

Nikass schreef:

Ik heb goede ervaringen met hollanders, net wat minder fel en hysterisch dan een mechelaar. Verschil tussen lang en korthaar durf ik niet te zeggen. Een kennis van me fokt met langharen, je kunt het haar gerust vragen.
Is een Terveurense niet wat voor je, als je toch aan langhaar denkt? Die zijn net even wat rustiger en gevoeliger dan hh en mh, misschien wat prettiger als je er weinig mee werkt?

RexRolfo; ik ken ze niet, maar zoveel haar is niet wat voor ons, net even wat teveel.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:43

Zeker met dat weer van de afgelopen maanden en paarden. Ga je weg met 15 kg hond, kom je terug met 15 kg hond en 20 kg modder :roll: