Nikass schreef:Essiesilly: een beetje een combi. Ik ben wel van de honden sport, maar niet meer zo fanatiek als vroeger. Ik ga geen ipo doen. Waarschijnlijk speuren en gehoorzaamheid en uiteraard veel beweging. Maar ik vraag me idd af of dat voor deze honden voldoende is (en dus mogelijk verschilt of je een showlijn of langharige neemt)
Nog een vraagje: ik heb altijd teefjes gehad, en altijd twee honden bij elkaar. Dit ging altijd goed. Het waren redelijk dominante honden, iig tv andere honden zelfverzekerd.
Nu heb ik een heel lief, zeer sociaal herder teefje, die wat onzeker is en zich gauw onderdanig opstelt naar andere (vooral grote) honden. Is het nu wijs om daar een teefje bij te nemen,(pup) die haar waarschijnlijk "de baas" wordt als ze eenmaal volwassen is, of zou ik beter voor een reu kunnen gaan?
Of is te verwachten dat dat wel goed gaat omdat de tweede hond vanaf pup bij mijn herder opgroeit? Mijn herder is nu bijna vier.
Als het je verder niet uitmaakt zou ik toch voor een reu gaan. Problemen tussen twee teven wil je echt niet. Dat de pup bij je volwassen hond opgroeit maakt niets uit. Eventuele problemen zullen pas beginnen als de pup volwassen wordt.