[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:11

Hoe doet een labrador het gemiddeld met gehoorzaamheid? Dus echt GG bedoel ik. Is die daar geschikt voor, of echt niet?

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:26

Ja, retrievers (labrador, golden) hebben een groot sociaal vermogen waardoor ze graag samen willen werken. Zelfs zo'n groot sociaal vermogen dat ze samen moeten werken met een duidelijke consequente leider. Maar dat geldt eigenlijk voor elke hond. Het is enorm stressvol voor honden als je niet overduidelijk de leider bent. Kan in kleine dingen zitten. Maar als jij die rol op je kunt nemen dan zijn het zo'n beetje de meeste gehoorzame honden om te trainen, ze werken heel graag met je samen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:35

Ze staan me niet echt tegen, alleen dat Jan en alleman er een heeft hou ik niet van, zijn ze ook niet gezonder van geworden. Behalve dat ze altijd te vet zijn heb ik er niets tegen, maar dat zou hier toch niet gebeuren. :P

Maar de golden en de lab zijn toch niet de enigen met zo'n karakter?

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:50

Goh in die categorie heb je dan nog de toller. Als je kleiner gaat kun je naar spaniels kijken, die vind ik altijd wat vergelijkbaar met retrievers.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 08:25

Ik ken een paar Aussies die echt perfect zijn met kinderen. Deze komen wel uit de showlijn.
En anders inderdaad een labrador. Ze worden vaak te vet gevoerd, maar ik vind ook hierbij een groot verschil zitten tussen de klassieke showlijn en de labs die meer uit de werklijn komen.
Deze staan iets hoger op de poten, zijn wat ranker etc. Vind die echt prachtig!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:48

Cocker Spaniël staat er wel om bekend dat ze lastig te trainen zijn. Wat ik hem gehoord.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:26

Stoof schreef:
Goh in die categorie heb je dan nog de toller. Als je kleiner gaat kun je naar spaniels kijken, die vind ik altijd wat vergelijkbaar met retrievers.

En de chesapeakbay retriever en de curly coated ? Zijn die bij iemand bekend? Dan heb je bepaald geen veel voorkomende hond ;) Ik weet echter niet precies hoe die van karakter zijn. Volgens mij wat onafhankelijker en minder gezinshonden? Ik heb er geen ervaring mee.

Een leuke kruising labrador is natuurlijk ook een optie :)

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:44

Nikass, ze zien er hetzelfde uit als een lab, maar het karakter is heel anders. Zeker de Ches, is naar mijn weten een veel afstandelijker hond als de lab. Dat zijn nog echte werkhonden. Ze zijn veel minder sociaal en werken ook liefst alleen naar wat ik eruit begrepen heb.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:07

Ik vind cocker spaniels ook erge leuke honden, maar die schijnen behoorlijk eigenwijs te zijn hoorde ik.

Ik denk dat we toch voor een labrador gaan. Ik heb met mijn oude hond ook gehoorzaamheid getraind, maar dat was een angstige herplaatser waardoor de examens niet zo goed gingen. Ze liet zich niet betasten door de examinator.
Met een nieuwe hond wil ik dit ook gaan doen. Ik heb verder geen wedstrijd ambitie, maar ik vind het gewoon erg leuk om actief bezig te zijn met een hond. Daarom vind ik speuren ook zo leuk, dus dat wil ik ook graag gaan doen.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:12

Algemeen genomen vind ik spaniels vrij makkelijk te trainen. En ik ken veel meer probleem labradors dan probleem spaniels om eerlijk te zijn. :Y)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:25

en een kleine munsterlander? ik ken iemand die eentje heeft, ook alleen heel actief de eerste jaren maar gaat graag mee en is heel baasgericht. Ik vind ze wel mooi. Ik denk dat ze wel goed te trainen zijn vermits het jachthonden zijn.

Binnenkort worden de pups geboren, nog een paar dagen en dan weten we of we erbij zijn, spannend zeg := Bij ons wordt het na onze border die we deze maand hebben laten inslapen, een Aussie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:39

Stoof schreef:
Algemeen genomen vind ik spaniels vrij makkelijk te trainen. En ik ken veel meer probleem labradors dan probleem spaniels om eerlijk te zijn. :Y)

Ik wilde het niet zeggen := Hoewel ik een aantal hele leuke ken, maar dat zijn werk/jachtlijnen. En dat is meteen niet meer de allemansvriend waar iedereen aan denkt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:08

Probleem labradors? Ik ken ze alleen maar als sjoksjok kwispel. Een kruising zou idd wel een goed idee zijn en dan denk ik toch weer aan een poedel, maar ik heb wel eens gehoord dat die vacht problemen kan geven? Ergens in mijn achterhoofd zweeft ook nog steeds het idee dat een herder ook geschikt kan zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:20

Ik moet zeggen ik zie je probleem niet zo, je eisen zijn weinig specifiek.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:53

anneliesdj schreef:
Probleem labradors? Ik ken ze alleen maar als sjoksjok kwispel. Een kruising zou idd wel een goed idee zijn en dan denk ik toch weer aan een poedel, maar ik heb wel eens gehoord dat die vacht problemen kan geven? Ergens in mijn achterhoofd zweeft ook nog steeds het idee dat een herder ook geschikt kan zijn.

Mijn eerste hond was een Labrador X Amstaff. Nou zou je daarbij in eerste instantie wellicht een drukke, lompe hond verwachten, maar dat was zij zeer zeker niet. Ze liep overal los en kon met alle soorten dieren en mensen overweg. Ze was wel waaks en met een flinke zwarte kop ook imponerend. Geweldige hond. Maar ja, zo eentje moet je treffen.

Nb Kuggur: volgens mij heeft Anneliesdj ook geen probleem, ze is gewoon nieuwsgierig naar de suggesties van anderen.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:22

anneliesdj schreef:

Ik bedoel die opdringerige onopgevoede labradors en dan vooral die met overgewicht liefst nog in een chocokleur en een eigenaar die roept "hij doet niks hoor!" als ze weer eens op je af komen denderen waar honden eigenlijk niet los mogen lopen. Zo die rant is er ook weer uit. :Y)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:37

als je een herder overweegt, kan je ook veel kanten op natuurlijk.
Border collies zijn super vind ik, alleen zie ik de kleinere en kortharigere typjes iets minder graag, daarom bij ons deze keer een australian sheperd.

ik ken iemand met een zwisterse herder, ook knap

en mijn collega overweegt voor een hollandse herder

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:41

Probleemlabradors komen voort uit het feit dat ze zo'n groot sociaal vermogen hebben, ze hebben een duidelijke baas nodig, hebben ze die niet dan hebben ze enorm veel stress omdat ze niet de rol als roedelleider in kunnen nemen, dan worden ze 'vervelend'. Is ook eens een proef mee gedaan, van verschillende rassen honden bij elkaar gezet, bij de retrievers waren de meeste vechtpartijen, omdat geen enkele hond echt de leiding kon nemen.

Chesapeake bay retriever zijn hele felle honden. Toch wel een stuk feller dan een labrador, niet met elkaar te vergelijken...

Enne, ja... Ik werk/leer/loop stage bij een hondenschool in Duitsland en ik heb hier voor het eerst een niet te dikke labrador gezien... :') De labradors die je normaal ziet zijn vaak veel te dik... Maar dat zijn niet alleen de labradors.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:50

Volgens mij is het hoge adhd gehalte van de bruine labrador ook een (door)fokprobleem. Veel van die baby zien er nauwelijks nog uit als "echte" labrador. De oorspronkelijke werkhouding is een actieve hond, maar geen ongeleid en opdringerig projectiel.

Anneliesdj een instructeur bij ons op de hondenschool heeft een Kroatische herder. Die zijn ook leuk!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 08:38

Annelies, ik zie lab en poedel voorbij komen....is dan een labradoodle geen optie, of zeg ik nu iets heel geks.

Zijn er in verschillende maten.

Ik heb er een aantal in de uitlaatservice zitten en wat een leuke vrolijke en mens gerichte honden vind ik het, had er eerder beetje mn bedenkingen over maar sinds ze meelopen snap ik hel goed waarom mensen voor dit ras/kruising gaan.

Trouw, familiehond, sociaal en speels.

Wbt labjes, mijn ervaring is dat de bruine wel vaak de adhders zijn maar degene die wat meer uit een werklijn komen zijn toch stuk relaxter, werklustig maar wel vriendelijk en sociaal.

Wij hebben er een stuk of 15 in de roedels, zijn voor ons toch meestal wel de makkelijkere honden in de groep en veelal echte leuke gangmakers.

Daarnaast ook wat tollers, ben daar ook wel voor gevallen, enorm werklustig en slim maar o zo fijne gezinshond.

Hierboven allemaal mijn ervaring he, zijn vast zat andere mensen die deze mening niet delen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 08:53

Ik heb dit laatste gedeelte zitten meelezen. Zou een Welsh of Engelse springer spaniël iets zijn? Werklustig, actief, Will to please, leuk uiterlijk.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:00

xxxlottie schreef:
Probleemlabradors komen voort uit het feit dat ze zo'n groot sociaal vermogen hebben, ze hebben een duidelijke baas nodig, hebben ze die niet dan hebben ze enorm veel stress omdat ze niet de rol als roedelleider in kunnen nemen, dan worden ze 'vervelend'. Is ook eens een proef mee gedaan, van verschillende rassen honden bij elkaar gezet, bij de retrievers waren de meeste vechtpartijen, omdat geen enkele hond echt de leiding kon nemen.

Chesapeake bay retriever zijn hele felle honden. Toch wel een stuk feller dan een labrador, niet met elkaar te vergelijken...

Enne, ja... Ik werk/leer/loop stage bij een hondenschool in Duitsland en ik heb hier voor het eerst een niet te dikke labrador gezien... :') De labradors die je normaal ziet zijn vaak veel te dik... Maar dat zijn niet alleen de labradors.

Ik denk eerder dat het probleem is dat deze honden heel opdringerig zijn en niet luisteren naar de taal die de honden uit zenden, daardoor sneller in de problemen komen ;)

Mijn types zijn t niet maar goed ik ben ook meer een herder mens, ze hoeven van mij niet bij iedereen op schoot te springen..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:42

Tinkermuts, ik zou dan gewoon voor een poedel gaan...
Die vallen eigenlijk onder exact dezelfde omschrijving die jij geeft van de doodle.
Citaat:

(Maar goed... de doodles die ik ken vind ik qua uiterlijk echt geen vooruitgang op een poedel of een lab
En qua karakter, dan vind ik de poedel een fijnere/makkelijker mee te werken hond dan een lab...

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:06

dat is persoonlijk Sonja, ik hou gewoon niet vh uiterlijk vd poedel maar vind veel doodles er toch stuk leuker uitzien.

daarnaast vind ik de poedels bij ons wat terughoudender en de doodles vrijer.

maar nogmaals, is mijn mening en ervaring met de honden die bij mij in de groepen lopen, ik zou sowieso niet voor mn genoemde rassen kiezen daar mn interesse bij twee andere rassen ligt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:04

Tinkermuts schreef:
Annelies, ik zie lab en poedel voorbij komen....is dan een labradoodle geen optie, of zeg ik nu iets heel geks.

Zijn er in verschillende maten.

Ik heb er een aantal in de uitlaatservice zitten en wat een leuke vrolijke en mens gerichte honden vind ik het, had er eerder beetje mn bedenkingen over maar sinds ze meelopen snap ik hel goed waarom mensen voor dit ras/kruising gaan.

Ja daar dacht ik aan bij een kruising. Ik hoor dat de vacht nog weleens problemen kan geven, wat is jouw ervaring daarmee?