Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Stoof schreef:Moeilijk ja, wat wil je zoon graag of heeft deze nodig in een hond?
Sammyoo schreef:Je schrijft dat een cattle echt niet is wat je zoekt, maar tot nu toe lees ik alleen maar wensen waar de cattle prima bij aansluit. Ze doen het ook uitstekend als therapiehond (ook ongetraind bij depressieve pubers is mijn persoonlijke ervaring).
Stoof schreef:Sammyoo schreef:Je schrijft dat een cattle echt niet is wat je zoekt, maar tot nu toe lees ik alleen maar wensen waar de cattle prima bij aansluit. Ze doen het ook uitstekend als therapiehond (ook ongetraind bij depressieve pubers is mijn persoonlijke ervaring).
Ik heb even een stukje gekopieerd wat ik bij een fokker op de website vond, wat perfect weergeeft waarom ik geen cattle dog bij kinderen zou zetten:
De Cattledog is van nature terughoudend, waaks en beschermend en deze eigenschappen maken hem niet ideaal als gezinshond. De ideale gezinshond voldoet aan de volgende voorwaarden:
1. Heeft niet de neiging om achter snel bewegende voorwerpen (rennende kinderen bijv.) aan te rennen en deze te "drijven" of tot stilstand te brengen.
2. Is niet uitgesproken verdedigend en heeft er geen moeite mee om buitenstaanders binnen zijn territorium toe te laten,
3. Is open en "actief sociaal" en van het kaliber "hoe meer zielen, hoe meer vreugd",
4. Is geen uitgesproken eenmanshond, maar hecht zich aan alle leden van het gezin en neemt ook probleemloos commando's aan van ieder gezinslid en zelfs van mensen buiten het gezin die zo af en toe een oppasfunctie in het gezin vervullen (dus van de buurvrouw, de babysit of de huishoudelijke hulp).
De Cattledog voldoet aan geen van deze vier voorwaarden (dit geldt globaal voor alle Herders- en Terriërrassen) en wie een jong gezin en een huishouden volgens "de zoete inval" heeft, doet er beter aan geen Cattledog aan te schaffen.
http://www.ofrumjungle.nl/cattles/cattle.html#2
Mijn cattle dog zou een heel goede therapiehond zijn, maar absoluut geen kinderhond. Ze straalt rust uit, maar ik merk dat ze gewoon niet op haar gemak is bij kinderen.
TinkerTreas schreef:Kwa maat ben ik er nog niet uit. Een labrador is echt de max kwa formaat en dan het liefst een slank gebouwd teefje, maar ik ben erg benieuwd of er kleinere rassen kunnen passen.
Rex_Rolfo schreef:Een Labrador is een leuke hond (über blij, kort haar, altijd vrolijk, heel blij. Of had ik dat al gezegd). Maar een beetje aan de grote kant. Wat is een mini-Labrador van een cm of 35-40 en 10-15 kg?