[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:23

Wat een leukerd he?

Zelf heb ik een kruising Podenco Maneto. Inderdaad hebben we een periode dat gehad wat jij omschrijft (na de eerste weken los keurig bij me te blijven). Maar dat was ook ineens weer over! Nu is hij op zijn manier wel altijd vrolijk 'op jacht' in de struiken, maar hij houdt me goed in de gaten. Het is een heel erg baasgericht hondje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:05

Ik ben toch ook weleens benieuwd of jullie voor ons nog met een leuke suggestie kunnen komen :) wij nog niet serieus op zoek maar wie weet.

Wij hebben 2 jonge kinderen (onder 10 jaar) waarvan een wat extra aandacht nodig heeft. Wij hebben veel ervaring met honden omdat we al jaren vrijwilligerswerk doen voor asielen en stichtingen, er zijn weinig rassen waar we geen ervaring mee hebben. We hebben nu een Duitse dog en ik ben opgegroeid met herders.
Wat het belangrijkste is is een hond die goed met de kinderen kan en op ze aan trekt. Onze huidige hond heeft weinig met de kinderen, negeert ze, dat is niet wat ik wil.
Ik wil zelf graag een hond met will to please, ik wil graag een sport doen maar bij thuiskomst moet hij gewoon op zijn plek gaan en blijven.
Kunnen loslopen vind ik altijd wel belangrijk dus niet teveel jacht drift.
Verder eigenlijk geen eisen, het kindvriendelijke en een maatje van ze worden is echt het belangrijkste.

Ik heb mijn voorkeuren maar ik ben bernieuwd of jullie met wat nieuws komen :D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:18

Een australian cattledog!

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:19

Anneliesdj, wat voor sport zou je willen doen met de hond? Bij kindvriendelijk en maatje voor de kinderen denk ik meteen aan een een dog of iets dergelijks, maar dan moet je bekijken op wat voor niveau je hondensport wil doen. Persoonlijk vind ik de Bullmastiff een echte kindervriend. :)

Samyoo: Hier loopt een cattle dog en ik zou ze niet aanraden met kinderen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:32

Ik wil geen dog weer, te weinig baasgericht en ook te groot voor de kids.
Qua sport maakt me niet zoveel uit, net wat past bij de hond. Is van onder geschikt belang. Een hond die meer met de baas bezig is dan met de omgeving en dat dan ook doet bij de kinderen.
Cattledog is echt niet wat we zoeken.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:38

Wat dacht je van een Zwitser? Over het algemeen niet zo scherp als andere grote herders en zachtaardig, maar toch will to please.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:42

Nou, mijn eigen voorkeur gaat naar een herder of dobermann maar dan wordt het ws weer 'mijn' hond en ik zou graag willen dat hij echt een maatje wordt voor mijn zoon.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:44

De retrievers misschien?

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:45

Moeilijk ja, wat wil je zoon graag of heeft deze nodig in een hond? :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:50

anneliesdj schreef:
Wij hebben veel ervaring met honden omdat we al jaren vrijwilligerswerk doen voor asielen en stichtingen, er zijn weinig rassen waar we geen ervaring mee hebben.

Wat jij in je hoofd hebt is een Frankensteiner. Wedden?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:15

Daar ben ik wel bang voor ja. Bestaan die niet dan? :P

Stoof schreef:
Moeilijk ja, wat wil je zoon graag of heeft deze nodig in een hond? :)

Een maatje, beetje stabiel karakter is wel fijn bij kinderen maar bij de opvangers trokhij altijd richting de types die bang of vverlegen waren. Een hond met een zeker intelligentie om aan te bovoelen wat hij nodig heeft... Ik denk een beetje aan een therapiehond maar dan zonder de therapiewant hij heeft het niet echt nodig :+

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:22

Frankensteiner moet je zelf maken. Vandaar dat "in je hoofd" ;)

Formaat van de ene opvanger, speelsheid van die andere asielhond, kind aanvoelen als weer ander hondje ....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:26

Ik kan zelf geen hond maken helaas :+

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:29

Zo weinig fantasie :?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:39

Je schrijft dat een cattle echt niet is wat je zoekt, maar tot nu toe lees ik alleen maar wensen waar de cattle prima bij aansluit. Ze doen het ook uitstekend als therapiehond (ook ongetraind bij depressieve pubers is mijn persoonlijke ervaring).

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:07

Sammyoo schreef:
Je schrijft dat een cattle echt niet is wat je zoekt, maar tot nu toe lees ik alleen maar wensen waar de cattle prima bij aansluit. Ze doen het ook uitstekend als therapiehond (ook ongetraind bij depressieve pubers is mijn persoonlijke ervaring).

Ik heb even een stukje gekopieerd wat ik bij een fokker op de website vond, wat perfect weergeeft waarom ik geen cattle dog bij kinderen zou zetten:

De Cattledog is van nature terughoudend, waaks en beschermend en deze eigenschappen maken hem niet ideaal als gezinshond. De ideale gezinshond voldoet aan de volgende voorwaarden:
1. Heeft niet de neiging om achter snel bewegende voorwerpen (rennende kinderen bijv.) aan te rennen en deze te "drijven" of tot stilstand te brengen.
2. Is niet uitgesproken verdedigend en heeft er geen moeite mee om buitenstaanders binnen zijn territorium toe te laten,
3. Is open en "actief sociaal" en van het kaliber "hoe meer zielen, hoe meer vreugd",
4. Is geen uitgesproken eenmanshond, maar hecht zich aan alle leden van het gezin en neemt ook probleemloos commando's aan van ieder gezinslid en zelfs van mensen buiten het gezin die zo af en toe een oppasfunctie in het gezin vervullen (dus van de buurvrouw, de babysit of de huishoudelijke hulp).

De Cattledog voldoet aan geen van deze vier voorwaarden (dit geldt globaal voor alle Herders- en Terriërrassen) en wie een jong gezin en een huishouden volgens "de zoete inval" heeft, doet er beter aan geen Cattledog aan te schaffen.

http://www.ofrumjungle.nl/cattles/cattle.html#2

Mijn cattle dog zou een heel goede therapiehond zijn, maar absoluut geen kinderhond. Ze straalt rust uit, maar ik merk dat ze gewoon niet op haar gemak is bij kinderen.

Annelies, en gewoon een goeie golden of labrador? :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:12

Ik had het wel willen uitleggen maar het staat hierboven prima uitgelegd. Bc is ook uitgesloten ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:37

Daar kom ik weer hoor.... spaans waterhondje ?
Af en toe scheerapparaat er over en gaan. Handzaam formaat, leuke karaktertjes die goed op te voeden zijn en in zijn voor allerlei activiteiten maar ook gewoo lekker in hun mandje kunnen chillen.
Of een poedel, variatie aan sporten mee te doen, aanhankelijk , vrolijk maar ook goed een uit knop op te zetten.
Vaak ook hele tolerante honden naar andere honden, maar ook naar mensen toe en erg leergierig.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:39

Hihi poedel heb ik al voorgesteld maar mijn man wil er niet aan :+
Lijkt mij juist wel handig als ze niet verharen, is zo'n vacht ook geurloos?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 01:45

Ik wil ook advies. Tzt willen wij weer een hond. We hebben in het verleden 3 herplaatsers gehad, een jack russel, een kruising border collie en een onbekende kruising die iets van een kruising keeshond weg had.
We willen nu geen herplaatser.
We hebben een gezin met jonge kinderen en katten, ik ben thuis dus de hond hoeft weinig alleen thuis te zijn. We zoeken een zachtaardige hond met een nuchter karakter, die buiten wel actief is.
Ik wil graag gehoorzaamheid gaan trainen en gaan speuren, en eventueel behendigheid. Het is niet mijn doel om wedstrijden te gaan doen met de hond, maar ik vind het gewoon leuk om actief en veelzijdig bezig te zijn.
Verder wil ik een hond die makkelijk kan leren los lopen.

Kwa maat ben ik er nog niet uit. Een labrador is echt de max kwa formaat en dan het liefst een slank gebouwd teefje, maar ik ben erg benieuwd of er kleinere rassen kunnen passen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:03

Annelies, ruikt niet meer of minder dan een andere hond :)

Dat niet ruien is wel ideaal idd, je moet alleen die vacht eens in de x tijd snoeien.
Als je ze gewoon kort zet qua vacht zijn het ook gewoon leuke honden om te zien.
Tis dat jullie zo ver weg zitten anders had je je man eens mee kunnen slepen naar mijn staleigenaresse :+
Die heeft er twee.
de honden waardoor ik ras ben gaan waarderen, voorheend vond ik er niks aan omdat ik ze zo tuttig vond, maar het zijn gewoon hele vrolijke vrijbuiters die leuk te trainen zijn

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:00

Stoof schreef:
Sammyoo schreef:

Ik heb even een stukje gekopieerd wat ik bij een fokker op de website vond, wat perfect weergeeft waarom ik geen cattle dog bij kinderen zou zetten:

De Cattledog is van nature terughoudend, waaks en beschermend en deze eigenschappen maken hem niet ideaal als gezinshond. De ideale gezinshond voldoet aan de volgende voorwaarden:
1. Heeft niet de neiging om achter snel bewegende voorwerpen (rennende kinderen bijv.) aan te rennen en deze te "drijven" of tot stilstand te brengen.
2. Is niet uitgesproken verdedigend en heeft er geen moeite mee om buitenstaanders binnen zijn territorium toe te laten,
3. Is open en "actief sociaal" en van het kaliber "hoe meer zielen, hoe meer vreugd",
4. Is geen uitgesproken eenmanshond, maar hecht zich aan alle leden van het gezin en neemt ook probleemloos commando's aan van ieder gezinslid en zelfs van mensen buiten het gezin die zo af en toe een oppasfunctie in het gezin vervullen (dus van de buurvrouw, de babysit of de huishoudelijke hulp).

De Cattledog voldoet aan geen van deze vier voorwaarden (dit geldt globaal voor alle Herders- en Terriërrassen) en wie een jong gezin en een huishouden volgens "de zoete inval" heeft, doet er beter aan geen Cattledog aan te schaffen.

http://www.ofrumjungle.nl/cattles/cattle.html#2

Mijn cattle dog zou een heel goede therapiehond zijn, maar absoluut geen kinderhond. Ze straalt rust uit, maar ik merk dat ze gewoon niet op haar gemak is bij kinderen. :)

Ik vind de informatie die je op internet over de ACD vindt vaak erg overtrokken. Wellicht omdat dat de hond 'elitair' houdt? Anders ben ik een uitzonderlijke hondenbaas of ik heb twee a-typische cattledogs gehad. Visite en kinderen betekent spelen!! Ik heb ook genoeg eigenaren gesproken die een hele fijne huishond aan hun cattle hadden.

Annelies, ik dacht ook aan een poedel, of een labradoodle, maar dat is zo'n hype. Of misschien een Drentse Patrijs? Ik ken er één die uitzonderlijk lief met (kleine) kinderen was.
Wat had je zelf inje hoofd?

Tinkertreas, misschien een IJslandse hond? Of kunnen die niet zo gemakkelijk los?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 11:11

TinkerTreas schreef:
Kwa maat ben ik er nog niet uit. Een labrador is echt de max kwa formaat en dan het liefst een slank gebouwd teefje, maar ik ben erg benieuwd of er kleinere rassen kunnen passen.

Rex_Rolfo schreef:
Een Labrador is een leuke hond (über blij, kort haar, altijd vrolijk, heel blij. Of had ik dat al gezegd :+ ). Maar een beetje aan de grote kant. Wat is een mini-Labrador van een cm of 35-40 en 10-15 kg?

Zo te lezen is er wel een markt voor mini-labradors :D
Dat hebben de poedels goed voor elkaar, die zijn er in allerlei formaten :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:05

Samyoo ik heb wel wat in het hoofd maar ik ben benieuwd naar andere mogelijkheden, iets waar ik nog niet aan gedacht had.
Poedel is er een van, bullterrier ook maar die zijn misschien weer wat te druk voor de kinderen en denk dat mijn man daar ook niet aan wil. En ben het op zich wel met hem eens, alleen ik vind het geschikt zijn gewoon veel belangrijker dan het uiterlijk.
Hoe doen windhonden het met kinderen? Dat is een rasgroep waar we weinig ervaring mee hebben.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 12:47

Windhonden zijn wel erg verlegen van karakter is mijn ervaring. Ligt dan een beetje aan je kinderen of dat goed gaat samen. Ze zijn wel heel zacht en lief ook van karakter, maar vaak geen honden die dol zijn op balspelletjes enzo. De Galgo van mijn ouders vond er in ieder geval niks aan... Keihard rennen als ze een konijn zag was leuker :P

Bij de gezelschapshondjes heb je ook veel rassen die goed zijn met kinderen. Zelf heb ik een Maltezer x Havanezer die dól is op kinderen. Zijn fluffy uiterlijk doet misschien anders vermoeden, maar hij is ook heel actief en snel. In huis kan hij dan wel weer heel rustig zijn en gezellig bij je komen liggen.

Maar misschien is zo'n soort hond niet helemaal wat je zoekt en niet 'stoer' genoeg aangezien ik hele andere rassen voorbij zie komen :P Bij boomers overigens erg uitkijken voor broodfok!

De eerder genoemde poedel vind ik ook wel een geschikte kandidaat... Een mooi tussenmaatje...