[HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: [HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:05

Onze kleinste hokken zijn 1 x 2 meter, en dat is wat wij gebruiken als er 1 dier in zit of als we echt niks anders hebben. De meeste andere konijnen die met 2 of meer zitten, zitten 2 keer zo groot ongeveer...

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:09

Okee, nou ik zal eens kijken

tessa84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:26

mannetjes konijnen kunnen tijdelijk als ze familie zijn
met elkaar opschieten
maar later loopt het meestal uit op ruzie

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:22

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:25

Het is rustig in de opvang, vandaar weinig nieuws van mijn kant.

Op dit moment hebben we wel een jonge eend zitten, beetje laat maat verder wel ok. En verder nog steeds veel houtduiven...

Mijn moeder heeft inmiddels ook een Bokt account aangemaakt omdat ze graag wat meer mee wil kletsen hier over paardendingen en dan ook hier wat kan reageren.
Haar Bokt naam is Muntok.
Binnenkort zal ze ook hier in het huiskamer topic verschijnen denk ik.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:35

Leuk!

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 23:14

Rara vraag, maar gaan haasjes ook met konijntjes. Want mij konijn die springen door het hok niet normaal! Ze klimmen als hamsters in de tralies en ik ben bang dat dat een keer fout gaat...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:33

Iney, jij bedoelt of je een kruising zou kunnen hebben tussen een konijn en een haas?
Wat ik daarvan in boeken en op internet heb kunnen vinden is dat het in een laboratorium wel zou kunnen, maar in de natuur niet voorkomt...
Wilde konijnen zijn echter vaak wel veel drukker en meer bezig dan huiskonijnen en je hebt eerder al gezegd dat de jongen die jij hebt half wild zijn, dus dat zou het kunnen verklaren.
Hebben ze wel genoeg ruimte om zich uit te kunnen leven?
Vergelijk het met een jong veulen, dat gaat ook mis als die alleen maar op stal zou staan, ook die heeft de ruimte nodig om te ravotten...

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:47

Nickeltje schreef:
Iney, jij bedoelt of je een kruising zou kunnen hebben tussen een konijn en een haas?
Wat ik daarvan in boeken en op internet heb kunnen vinden is dat het in een laboratorium wel zou kunnen, maar in de natuur niet voorkomt...
Wilde konijnen zijn echter vaak wel veel drukker en meer bezig dan huiskonijnen en je hebt eerder al gezegd dat de jongen die jij hebt half wild zijn, dus dat zou het kunnen verklaren.
Hebben ze wel genoeg ruimte om zich uit te kunnen leven?
Vergelijk het met een jong veulen, dat gaat ook mis als die alleen maar op stal zou staan, ook die heeft de ruimte nodig om te ravotten...

Het hok is 1 meter bij 50 cm best groot dus voor die kleintjes. Ze hebben al een doos en knuffels gekregen want ze moeten zich ergens op uitleven.

Ze eten al heel veel hoor en drinken steeds minder melk omdat ze ook al brokjes eten en soms een stukje brood.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:37

Geef ze ook veel knaag dingen. Appel, komkommerschillen en ander groen dat over blijft na het koken (afval dus) en vooral wilgentakken!! Daar kunnen ze veel knaaglust op botvieren...

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:48

Nickeltje schreef:
Geef ze ook veel knaag dingen. Appel, komkommerschillen en ander groen dat over blijft na het koken (afval dus) en vooral wilgentakken!! Daar kunnen ze veel knaaglust op botvieren...

hoe kom ik aan wilgentakken?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:54

Ehm... ergens in de buurt zoeken naar een wilgenboom, in het park, op de manege of in het park. En daar een paar keer per week met beleid een mooie tak afhalen...
Ook als alle blaadjes weg zijn, is de bast erg goed voor ze. Je kunt ook wel balkjes in een dierenwinkel kopen, maar dat kost je heel veel geld en zelf snoeien is goedkoper maar ook veel verser...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:49

Doei!
In onze opvang is het op dit moment, gezien de tijd van het jaar, belachelijk vol...
We hebben 2 groepen met jonge eenden zitten. 1 groep eendjes is echt nog klein en zit in de blokhut in een plastic hok met lamp er boven, de andere groep zit in een grotere ruimte, maar ook nog met lamp.
De eerste groep kost enorm veel werk. Eendjes maken alles lekker nat, maar worden daarbij zelf ook snel nat en viezig, met alle vervelende gevolgen van dien... Deze eendjes krijgen 6 keer per dag een schoon hok...

Ok, dan hebben we op dit moment nog steeds een aantal houtduiven zitten die nog niet zelf eten. Deze worden 2 keer per dag gestopt en 1 keer per dag schoongemaakt. Niet bijzonder veel werk, maar komt er wel bij.

Dan zit er een sterk vermagerd klein kapmeeuwtje, dus zo mager is dat hij neit meer zelf eet. Die voeren we elk uur met de hand en als hij ietsiepietsie sterker is krijgt hij een ontwormingskuur.

Dan zit er nog een jong wild konijntje dat inmiddels wel zelf eet etc, maat nog veel te jong is voor een buitenverblijf of zo iets...

We zitten met enorm veel kippen (tja, geen wilde dieren, maar worden wel gedumpt) die niet allemaal los kunnen lopen of in het grote kippenhok, dus over ons oppervlak verspreid hebben we nu meerdere hokken met allerlei kippen zitten.
En konijnen lijken ook in een constante stroom onze kant op te blijven komen, waardoor op dit moment alle konijngeschikte verblijven die we hebben, vol zitten...

Sorry mensen, ik heb helaas geen foto's.
Morgen ben ik weer in de opvang en zal dan eens een foto rondje doen.

tessa84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:09

jeetje dus weer jullie handen vol
wel fantasties werk wat julllie doen

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:33

Ik ben benieuwd naar de foto's!

Ik ga in de vakantie in december een ren maken van 1 bij 4 meter. Die gaat dan door twee en daar wil ik 2 koppeltjes in houden. De jonge die ik nu heb wil ik toch wel graag houden Haha! ze worden speciaal als je ze zelf voed. En dan heb ik nog 2 konijntjes over waar ik een nieuw tehuis voor zoek. En 1 konijntje heb ik helaas vrijdag in moeten laten slapen Boos!

Ik vind dat jullie supergoed werk doen!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:59

Er is net een hangbuikzwijn gebracht...
Een jong volwassen niet-gecastreerd gedumpte beer.
Die zal dus eerst gecastreerd moeten worden voordat we daar meer mee kunnen. Het was al donker toen hij gebracht werd, dus we hebben geen foto's. Ik zal vragen of ze morgen wat foto's door mailen...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:31

Wat een mooi werk. Zijn jullie eigenlijk aequor erkend en waar zitten jullie, in welke provincie? Topografie van mij is erg slecht Bloos
Wel erg dankbaar werk ook. Ik heb op de kinderboerderij waar ik stage loop een duif zitten, dat was een wedstrijdduif geweest en kwam heel mager en verzwakt bij ons. Nu is die weer helemaal op en top en wil hij niet meer weg. Hij zit nu steeds binnen bij ons en elke dag gaat hij even naar buiten z'n vleugels strekken. We wisten niet van wie die was en als die dan terug zou gaan zou die waarschijnlijk afgemaakt worden omdat hij te zwak was voor wedstrijden. Dus hebben we hem gehouden Knipoog

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:56

Wat is auqor? Wij zijn voor meerdere opleidingscentra een officiele stageplaats als je dat bedoelt.
Onze opvang zit in Eck en Wiel, dat is in Gelderland, vlak bij Tiel en Culemborg.
Niet echt in de buurt van Hoofddorp ben ik bang...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:12

Het hangbuikzwijn maakt het goed. We hadden hem in een klein weitje met binnenhok zitten, maar dit varkentje heeft nog geen neusring en de consequentie daarvan is dat het weitje omgeplacht is, het hek vernaggeld en het varken nu in een paarden stal zit...
Hij wordt binnenkort gecastreerd en dan als hij toch onder narcose is, krijgt hij ook een neusring.
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1227456302
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1227456324
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1227456338
De plooien die je in zijn zij ziet, zijn niet zijn ribben, zo mager is hij niet maar het zijn wat losse huidplooien...

Dan zit er nog een aangereden waterhoentje met een hersenschudding:
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1227456356

Een paar kromsnavels, eentje is van een inbeslagname wegens verwaarlozing, de andere is gewoon gevonden. Weet zo gauw even niet precies welke soorten het zijn. Ze kunnen het redelijk goed samen vinden.
Ze zijn klaar om geplaatst te worden, maar daarvoor zal ik ze op een ander topic laten plaatsen hier op Beestenboel.
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1227456420
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1227456522
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1227456541

Dan hebben we nog steeds onder de lamp een nest jonge eendjes die heel erg veel rommel maken...
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1227456558

En een met de fles groot gebracht wild konijn. Deze hebben we vanaf 1 dag oud gehad. Meestal krijgen we ze niet zo jong en als we ze zo jong krijgen, overleven ze het meestal niet... Deze heeft het dus wel gered, maar blijft heel erg tam. Beetje jammer.
We hebben nu geen andere wilde konijnen zitten dus hij blijft deze winter over en we hopen binnenkort nieuwe wilde konijnen te krijgen, of de opvang waarmee we veel samen werken en dan hopen we dat hij daarmee optrekt en met hen verwildert...
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1227456597
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1227456711

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:24

Leuk om weer even wat foto's te zien Lachen
Maar wat raar dat jullie het nog zo druk hebben in november! En.. pijltjes, nu nog?! Jee zeg. Wat een rommelmakers zijn dat he? Nagelbijten / Gniffelen

En die kromsnaveltjes, zijn dat niet gewoon grasparkieten? Weet ik niet zeker hoor, ik ben niet zo goed in volièrevogels.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:25

Nee, deze 2 zijn zeker geen grasparkieten, daar hebben we er ook nog van zitten hoor...
Op de foto is het niet goed te zien, maar ze zijn groter. Die gele heeft nog het meest weg van een Rosella...

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:28

Ah, ja, Rosella is een slagje groter he? Je kunt idd vanaf de foto niet zo goed zien hoe groot ze zijn.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:29

En duidelijker foto's kon ik helaas ook niet maken, we werden erg zenuwachtig en fladderig in de kooi, dus heb ze verder met rust gelaten...

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:50

Mag ik vragen waarom het varken een neusring gaat krijgen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:54

Tegen het wroeten buiten.
Bij ons eerste hangbuikzwijn waren wij er erg tegen en vonden we het zielig.
Een flink aantal varkens en veel ervaring verder, zijn wij overstag. Eenmaal onder narcose, krijgt hij die ring in het kraakbeen van zijn neus...
Varkens richten echt enrome schade aan als ze lekker aan het wroeten zijn en mollen een wei.
Met ring kunnen ze in losse grond en in zand nog prima lekker wroeten, maar in vaste grond en graswortels trekt de grond aan die ring en stoppen ze er mee...