Geiten + schapen topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Re: Geiten + schapen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:24

ten eerste heb je de geit al gemolken
het kan zijn dat de slotgaten(gaatjes onderkant speen) nog dicht zitten en het lammetje dus geen melk krijgt/ruikt
dan geit wat melken zodat het uier wat kleiner wordt en de spenen wat hoger komen te hangen
als de spanning van het uier is, is het ook minder pijnlijk voor de geit en laat ze meer toe

dan de melk die je gemolken hebt, met een spuitje of flesje met speen(drogist heeft voor baby's flessen)aan het lam geven
zorg dat het snuitje omhoog steekt als het drinkt, dan krijgt het geen melk in de longen
in het begin kun je voorzichtig wat gieten, krijgt het de smaak te pakken drinkt het wel zelf

gefeliciteerd met je lammetje!

Ilseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:39

Ik heb daarstraks effe proberen te melken. Eerst kwam er geen melk. Nu wel.
Heel erg bedankt voor de tips. Ik ga nog effe langs bij de kersverse mama. Knipoog

Ilseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:07

En dit is dan mijn kleinste aanwinst.

Afbeelding

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 03:23

Wat een schatje is het

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 07:00

Ja, wat een liefje inderdaad. Gewoon volhouden met de fles als hij niet wil drinken bij mams hoor! Sommige zijn daar op het begin nogal eigenwijs in maar na een poosje zijn ze er gek op. Succes!!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 15:05

waaw Ilse wat een schatje!! Hopelijk komt het helemaal goed, maar dat zal wel! Volhouden inderdaad Lachen

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 15:33

och,
Wat een lieverdje ik vind het zo jammer dat die van ons zo klein niet meer zijn.
Heel veel plezier van je nieuwe aanwinst.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 16:36

even nieuwe foto's van mijn geitjes:
Zo staan ze nou altijd als ik eraan kom.
Afbeelding
lief toch?
Afbeelding
Salsa de tiran, bijt groofy weer in haar kont
Afbeelding

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:18

aah lieffies Lovers
is die draad bij jullie ook zo kapot? Bij ons is het 7 jaar (!!) goed gegaan, en nu opeens op een maandje ofzo hebben ze de hele omheining vernield...Boos! Kan ik ze weer opnieuw zetten, gelukkig zijn m'n examens voorbij en heb ik er even tijd voor.

Een van ons geiten heeft een heel vervelend probleem... Ze ijsbeert, en nog niet min... Steeds voor etenstijd, maar wel een paar UUR ervoor. Dus om 14u in de namiddag begint ze het pad (gelukkig een betonpaadje naar de weide) op en neer te lopen, steeds weer... Enorm irritant, maar ook voor haar, ze mat zichzelf compleet af... Wat kan ik hieraan doen?
Het is echt geen verveling, ze hebben afwisseling genoeg, speelgoed, takken, gras genoeg, vriendjes... Het is nog maar een paar maand en ik geloof niet dat er iets veranderd is. Ze hebben vaste voedertijden.
Iemand die dit herkent??

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:29

Ja er zit ergens een gat we weten nog steeds niet waar en groofy stond steeds buiten de wei.
Dus hebben we er ander gaas aan vastgemaakt.
Dat probleem dat jou geit heeft is volgens mij volkomen normaal.
Die van mij doen het ook en mijn vorige deden het ook.
Gewoon typisch geval van geit met te veel energie denk ik Tong uitsteken .

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 17:33

mja, maar ik heb er nu zes gehad, dat is niet zoveel maar kom, maar geeneen had dat. En deze is al 5 jaar, en nu ineens begint ze daarmee Verward
En eentje die nogal mekkert, maar daar valt helemaal niets aan te doen. 't Valt nog zeer goed mee voor zes stuks te hebben lopen Haha!
Gelukkig doen de andere niet mee met mekkeren en ijsberen *LOL*

ik ga vanavond de krammen uithalen en de kapotte palen ook (jawel hoor, helemaal doorgerot door al dat gebonk en ge-verniel Haha! ), en dan later weer herzetten. Kan geen kwaad, want het is de draad tussen hun weide en hun wandelpaadje, dus ze kunnen niet weglopen Lachen

dankje voor het geruststellen fanny_loverr, 'k zat er toch wat mee in dat ze zichzelf zo moe maakt...

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 11:45

Ik weet niet of je ze biks voert.
Maar minder biks voeren kan ook helpen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:11

ja dat doen we, maar de andere hebben het wel nodig. We geven wel minder dan vroeger, en meer hooi. Gras willen ze niet eten, als we ze minder voeren vallen ze ook gewoon af Scheve mond
Maar dankje voor de tip, we zullen eens proberen met wat minder biks, ze kan er inderdaad misschien slecht tegen!!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:02

Hoi,

Ik heb dit topic ook maar even gelezen want ik ben aan het rondneuzen voor schaapjes of geitjes voor bij m'n pony's. Ik kan van iemand van die quessant schaapjes kopen hier in de buurt, maar ze heeft nu alleen nog maar rammetjes. Vraag is of die bij elkaar kunnen en of ze zich een beetje gaan gedragen....... ze zijn wel gewend aan pony's want daar lopen ze nu ook bij.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:56

ik heb een ram, maar die is behoorlijk gevaarlijk, heb m met de fles grootgebracht dus hij is teveel aan alles gewend, waar hij vandaag komt hebben ze nu een andere ram die ook niet altijd even lief is, maar ik heb ook ergens een keer stage gelopen en die hadden 2 hele lieve rammen, wel mensenschuw maar heb t idee dat dat haast wel moet. die liepen dus met zn 2en (vader en 1 jarige zoon) plus nog 2 ooitjes

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 23:15

ik heb een hele lieve knuffel ouessant ram, nu 4 jaar oud ongeveer
ik heb de ouessantjes pas een paar maanden maar de ram is het liefste van het stel, samen met het ramlammetje wat hier is geboren
alleen als je één van de ooien scheid van de groep wil hij eens dreigen maar dan is een kleine terechtwijzing al genoeg
wat er rond de bronstijd gebeurd weet ik natuurlijk nog niet

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 23:20

ik zie dit topic voor het eerst, ik heb het niet helemaal gelesen hoor, maar wij hebben ook geiten:
www.geitenhouderij.nl

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 13:21

wat een leuke stal nina! Het ziet er erg netjes uit! Zijn dat Saanen geiten die jullie houden? Vast wel he Lachen

ik heb gisteren foto's getrokken van de geitjes, zal even kijken of er een paar toonbare tussen zitten Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:13

is ons Jully te dik? De andere zijn nu goed gekomen, maar zij blijft precies een dikke buik hebben die aan haar trekt (flanken beginnen in te vallen) Ze is 7 jaar. Wat kan ik hiermee doen? Lachen
Afbeelding

Dan nog twee mooie foto's...
Afbeelding

Afbeelding

tadaa Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:20

maandag gaan we met school op excursie naar een geitenmelkerij. Opzich niet zo bijzonder omdat ook al stage heb gelopen op groot bedrijf, maar wel bijzonder is het dt het om een demeter-bedrijf gaat. Ben erg benieuwd!

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:23

ponyzotje: ik vind dr vrij stevig, maar heeft ze misschien geitjes gehad ooit? misschien is het wel gewoon een kruising hangbuikzwijn, zou ook kunnen Tong uitsteken . Maar weet eigenlijk niet wat je ermee moet doen, als ze er zelf geen last van heeft is het goed toch? Denk ik.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 12:00

Ze heeft nog nooit kleintjes gehad. Ze is wel al wat ouder. Ze krijgt hetzelfde rantsoen als de rest en die hebben een vlakke buik. Probleem is dat het een beetje doorhangt. Maar ze is ook alweer een paar jaar ouder dan de rest..
Ik hoop dat het goed is...

haike, veel plezier!!!

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:13

hay iedereen sorry dat ik niet heb gereageert de laatste week. mooie foto"s heb ik gezien.

ze heeft idd wel een hangbuik. maar ja kan er niks aan doen. is het een idee om haar een beetje op dieet te zetten??
ik heb alleen schapen en als ze in de zomer flink in het gras staan krijgen ze echt geen bix dat zet aan.
opzich kan het nog wel die buik Knipoog
gr Franca

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:35

@ ponyzotje, je moet niet naar de buik kijken voor de dikte maar naar de ruggegraat. Als die uitsteekt, is ze te mager. Als je hem iets kan voelen/vastpakken is ze goed. Als je hem helemaal niet kan pakken is ie te dik! Aan de foto's te zien, mag er wel wat van af. Waarschijnlijk omdat ze ouder is, beweegt ze ook wat minder en blijft ze daarom dikker.

@ shemar: Rammen worden op den duur meestal vervelend (lees: beuken) Je kunt beter voor ooitjes kijken. Hou je er wel rekening mee dat je schapen moet scheren en geiten niet.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:42

Melissa schreef:
@ ponyzotje, je moet niet naar de buik kijken voor de dikte maar naar de ruggegraat. Als die uitsteekt, is ze te mager. Als je hem iets kan voelen/vastpakken is ze goed. Als je hem helemaal niet kan pakken is ie te dik! Aan de foto's te zien, mag er wel wat van af. Waarschijnlijk omdat ze ouder is, beweegt ze ook wat minder en blijft ze daarom dikker.

@ shemar: Rammen worden op den duur meestal vervelend (lees: beuken) Je kunt beter voor ooitjes kijken. Hou je er wel rekening mee dat je schapen moet scheren en geiten niet.

schapen scheren maakt toch niet uit??
doen wij ook 25 euro bij een scheerder in de stad. (denhaag)
dus op het platte land vast minder.
ik vind geiten niet zo leuk om te houden, maar dat geeft niet ze zijn super om te zien daar in tegen.

boksen is niet goed voor de hersenen van een ram als ze echt gaan vechten gaan ze door tot een dood is of uit het terietorium is. dus zou idd voor een ooitje kiezen. het zou best kunnen dat 2 broertjes weinig tegen elkaar doen maar ja ik zie aan mijn schapen(lameren van dit voorjaar) dat ze gaan kijken wie de baas is. (speels)
vooral in het dek zeizoen zien ze helmaal druk niet te houden. dus als je toch 2 rammen neemt hou ze die tijd uit de buurt.

gr Franca