discussie kat wel of niet buiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 15:24

ponyzotje schreef:
Een kat hoort niet binnen. Als je ze geen leven buiten kan geven, moet je ze niet houden.
Je forceert ook geen paard op 20m² omdat je per sé een paard wil maar het eigenlijk niet kan houden.

Dieren moet je pas houden als je er de mogelijkheid toe hebt.

En dan qua persoonlijke mening, liever een asielkat inderdaad. Maar dat is echt gewoon een mening

een paard hoort ook niet in een stal
en er hoort ook geen ruiter op

mensen we leven in een hele andere wereld
een paard gebruiken we ook voor ons plezier
terwijl hij ook liever met een kudde over de steppe loopt??
waarom is een kat dan zoveel erger

ik snap jullie mensen niet.
een paard in een stal, tuigage op, bandages etc etc
bontjes die alleen maar voor de mooi zijn???

hamsters in kooitjes nijntjes in kooitjes, vissen in een aquarium

waarom zijn mensen met binnenkatten dan in hemelsnaam dierenbeulen???

kijk eens goed bij jezelf
staat jouw paard op een paar hectare land?
hoeft hij geen zadel op>?
of kunstjes te leren voor de nh-ers???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:24

Hier ook ex-zwerfkatten

_Spooky_

Re: discussie kat wel of niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:26

Er was laatst hier ergens enorme ophef over: kan ik een shetlander in mijn achtertuin zetten?
Iedereen viel erover, kan niet, veel te klein, niet genoeg ruimte, enz. enz...

Maar als je je kat binnen opsluit, zodat ie nooit meer een vogeltje kan jagen of kan rousen met zn soortgenoten, zodat hij niet zijn natuurlijke gedrag kan vertonen, dan kan het ineens wel....

Het is maar net wat de eigenaar goed uitkomt.... en dat is erg jammer...voor de katten!

Een kat is een van oorsprong wild dier, die wat gedomesticeerd is, voor de mensen die dat niet snappen, het is net als met een paard, het is een van oorsprong wild dier, die zich hier en daar door de jaren heen heeft aangepast aan het leven met de mens.
Dat wil niet zeggen dat het okay is om de rest van zn natuurlijke instincten ook maar meteen te onderdrukken!

Loren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:26

Een kat staat naar mijn mening dichter bij de natuur dan een paard.

Dat wil nog niet zeggen dat een paard wel in een stal of weiland hoort.
Maar terug in de natuur zetten kan ook niet toch?

Wat wij mensen moeten doen, is zorgen voor een zo goed mogelijke leefruimte voor de beesten.

Voor katten heb je dan meer mogelijkheden dan voor paarden.

Zo is het toch?

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 15:28

waarom staat een kat nog wel dichter bij de natuur en een paard niet?

katten worden ook al van oudsher af gebruikt om muizen te vangen. scheepslui namen vroeger al katten mee aan boord om muizen te vangen, waardoor de kat dus ook uit de natuur werd gehaald, want nee een schip is geen natuur. een schip is hetzelfde als een huis met een ren

een paard werd vroeger voor het werk gebruikt, maar ook een kat werd toen als hulpmiddel gebruikt, dus dat een kat dichter bij de natuur staat, daar ben ik het absoluut niet mee eens.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:30

Citaat:
Dat wil nog niet zeggen dat een paard wel in een stal of weiland hoort.
Maar terug in de natuur zetten kan ook niet toch?

Katten ook niet hé!?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 15:30

door_ schreef:
Er was laatst hier ergens enorme ophef over: kan ik een shetlander in mijn achtertuin zetten?
Iedereen viel erover, kan niet, veel te klein, niet genoeg ruimte, enz. enz...

Maar als je je kat binnen opsluit, zodat ie nooit meer een vogeltje kan jagen of kan rousen met zn soortgenoten, zodat hij niet zijn natuurlijke gedrag kan vertonen, dan kan het ineens wel....

Het is maar net wat de eigenaar goed uitkomt.... en dat is erg jammer...voor de katten!

Een kat is een van oorsprong wild dier, die wat gedomesticeerd is, voor de mensen die dat niet snappen, het is net als met een paard, het is een van oorsprong wild dier, die zich hier en daar door de jaren heen heeft aangepast aan het leven met de mens.
Dat wil niet zeggen dat het okay is om de rest van zn natuurlijke instincten ook maar meteen te onderdrukken!

lopen paarden van natura met een ijzeren bit in hun mond?
met twee trekkende mensen handen eraan?
loopt een paard van natura in de krul??

ik probeer de grote anti-binnen mensen erop te wijzen dat ze zelf net zo erg bezig zijn als de mensen die hun katten binnenhouden

Loren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:31

Een kat staat dichTER bij de natuur dan een paard.

Katten zijn veel zelfstandiger dan paarden. Zij zouden makkelijker overleven zonder de mens dan een paard.

@ superwoman, tuurlijk niet, maar wel makkeiljker.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:33

crossmonster schreef:
[
een paard hoort ook niet in een stal
en er hoort ook geen ruiter op

mensen we leven in een hele andere wereld
een paard gebruiken we ook voor ons plezier
terwijl hij ook liever met een kudde over de steppe loopt??
waarom is een kat dan zoveel erger

ik snap jullie mensen niet.
een paard in een stal, tuigage op, bandages etc etc
bontjes die alleen maar voor de mooi zijn???

hamsters in kooitjes nijntjes in kooitjes, vissen in een aquarium

waarom zijn mensen met binnenkatten dan in hemelsnaam dierenbeulen???

kijk eens goed bij jezelf
staat jouw paard op een paar hectare land?
hoeft hij geen zadel op>?
of kunstjes te leren voor de nh-ers???
[/quote]

Daar ben ik het helemaal mee eens! Dat bepaalde dieren gedomesticeerd zijn is niet voor hun plezier, alleen voor dat van ons. Voor mij had het niet gehoeven.

Vandaag stond nog in de krant dat er twee hamsters in de vuilnisbak waren gevonden. Dieren zijn nu letterlijk wegwerpartikelen geworden. Dierenbescherming luidt de noodklok omdat steeds meer mensen hun huisdieren simpelweg op straat schoppen. Zo, voor jouw is geen plaats meer. Raskatten komen meestal nog op herplaatsingssites, dan zien ze nog wat van hun centen terug.

Domesticatie is geen excuus om een dier dan maar steeds verder van zijn natuurlijke gedragingen te onthouden. Alhoewel ik toegeef dat ik er ook alles aan doe om te voorkomen dat mijn kat een vogel vangt

Daarom zeg ik; als het even kan dier lekker naar buiten maar ik maak hier zeker mensen die hun beest binnen houden niet uit voor dierenbeul. Wel jammer als de aanschafprijs de doorslaggevende factor is voor het wel/niet naar buiten gaan.
Laatst bijgewerkt door ellenlouise op 27-02-06 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:34

Het houden van dieren houdt altijd een vorm van egoïsme in. Want je neemt een hond, kat of paard omdat JIJ dat leuk vind en niet om dat dier een plezier te doen. Datzelfde geldt voor het krijgen van kinderen.
Je begint er aan "omdat het je zo leuk lijkt".
Nu is het allemaal niet zo erg als je het ook ens uit de ander z'n oogpunt bekijkt.
"Wat kan ik voor het paard terug doen zodat hij toch lekker in zijn vel zit". "wat heb ik de hond/kat/kind te bieden, is dat wel voldoende?"

Ellenlouise, wat vind jij dan van mensen die hun hond altijd aangelijnd uitlaten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:35

crossmonster schreef:
[
ik probeer de grote anti-binnen mensen erop te wijzen dat ze zelf net zo erg bezig zijn als de mensen die hun katten binnenhouden
[/quote]

Mensen die hun katten binnen houden zijn dus 2x zo erg

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:37

crossmonster schreef:
Citaat:
lopen paarden van natura met een ijzeren bit in hun mond?
met twee trekkende mensen handen eraan?
loopt een paard van natura in de krul

Nope, en daarom vind ik het net zo fijn om met halster en zonder zadel eens lekker te rijden....kan ie even lekker zichzelf zijn, en dat bedoel ik dus ook....

Omdat wij beesten nemen, moet een beest zich aanpassen, dit is al eeuwen aan de gang, maar ga je dan ook eens in het beest verplaatsen en zorg ervoor dat hij de natuurlijke instincten die er nog inzitten ook lekker kan laten gaan....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:39

ShannaY schreef:
Wij hebben onze katten van kitten af aan met de buitenwereld kennis laten maken

Dat gaat bij afstands katten meestal niet. Daarom ben ik anti-kitten aanschaf, en voor asielkatten adopteren... Dat vind ik diervriendelijk

Citaat:
maar ik maak hier zeker mensen die hun beest binnen houden uit voor dierenbeul.

Dat bedoel je vast niet zoals het hier staat

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:40

Desiree schreef:
Het houden van dieren houdt altijd een vorm van egoïsme in. Want je neemt een hond, kat of paard omdat JIJ dat leuk vind en niet om dat dier een plezier te doen. Datzelfde geldt voor het krijgen van kinderen.
Je begint er aan "omdat het je zo leuk lijkt". ?

Daarom wil ik ook alleen dieren uit de opvang, dieren die er al zijn en op een baas wachten

Desiree schreef:
Ellenlouise, wat vind jij dan van mensen die hun hond altijd aangelijnd uitlaten?

Lijkt mij een africhtingsfout als een hond los direct de benen neemt. Ik ben geen hondenkenner maar honden zijn sociale dieren die het nodig hebben om flink met soortgenoten te ravotten.

Zo zijn er ook mensen die een hondxwolfkruising hebben. Vinden ze stoer. Zulke dieren kunnen nooit los. Vind ik een voorbeeld van een egoïstische 'dierenliefhebber'. Zulke rassen zou je niet moeten willen fokken.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:42

ellenlouise schreef:
Lijkt mij een africhtingsfout als een hond los direct de benen neemt. Ik ben geen hondenkenner maar honden zijn sociale dieren die het nodig hebben om flink met soortgenoten te ravotten.

Zo zijn er ook mensen die een hondxwolfkruising hebben. Vinden ze stoer. Zulke dieren kunnen nooit los. Vind ik een voorbeeld van een egoïstische 'dierenliefhebber'. Zulke rassen zou je niet moeten willen fokken.

Jazeker, dat OOK. MAar het is niet alleen een fout van de eigenaren. Honden MOGEN ook bijna nergens meer los. Omdat iedereen maar vindt dat ze altijd overal maar aangelijnd moeten zijn. En dat is dan WEL heel gewoon maar een kat binnenhouden is zielig. Ik vind dat erg tegenstrijdig.

En mensen die een hond nemen om er een bepaalde status aan te ontlenen zijn geen hondenliefhebbers en zouden derhalve ook helemaal geen hond moeten hebben.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:42

Cer schreef:
ShannaY schreef:
Wij hebben onze katten
van kitten af aan
met de buitenwereld kennis laten maken

Dat gaat bij afstands katten meestal niet. Daarom ben ik anti-kitten aanschaf, en voor asielkatten adopteren... Dat vind ik diervriendelijk

Citaat:
maar ik maak hier zeker mensen die hun beest binnen houden uit voor dierenbeul.

Dat bedoel je vast niet zoals het hier staat

Hahaha nee! (noemen ze dat een freudiaanse verspreking? )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:44

honden kun je toch ook samen in de tuin laten ravotten? heb je die ruimte niet moet je er misschien niet aan beginnen........

Wij hebben een grote ren voor de honden aangezien ze steeds weglopen achter de hazen aan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-02-06 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Effy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:45

Zolang als ik besta heb ik al katten om me heen en zolang als die katten er zijn mogen ze naar buiten. Zelfs mijn dove kat mag naar buiten.

De hele buurt heeft katten dus overlast zal er niet veel zijn. Bij de weg kunnen ze niet komen, dus de kans dat ze door iets anders dan een grasmaaier of de driewieler van een peuter overreden worden is ook te verwaarlozen. Gestolen worden kan ook als ze binnen zitten, de kans is misschien kleiner maar toch, er is een kans. Besmettelijke kattenziektes hebben die van mij nog nooit opgelopen. Het eten van besmette ( besmet met wat precies...?) muizen kan binnenshuis ook voorkomen, want ja, overal lopen wel een paar muizen in huis.

Kortom, voor mij geen gegronde argumenten waarom ik mijn katten niet naar buiten zou laten. Ik heb er vier en meer dan de helft ligt het grootste deel van de dag lekker binnen. Maar ze hebben in ieder geval wél de keuze. Dat is hoe het er bij mij aan toe gaat.

Hoe anderen het doen moeten ze zelf weten. Tegenwoordig is het gewoon zo dat dieren er zijn voor de mens. En dan met name de dieren die wij tot 'huisdier' gebombardeerd hebben. Dieren heb je voor je eigen plezier, maar zoals Desiree al zei: tegenover het plezier dat een dier jou geeft kun je wel wat terug doen. In welke mate iemand dat doet, moet ie zelf weten. Ik ben ervan overtuigd dat het grootste deel van de dierenbezitters op zijn of haar manier en met zijn of haar mogelijkheden echt de allerbeste situatie voor zijn dier creëert. Dat anderen er dan een andere kijk op hebben wil niet zeggen dat iets niet goed is. We vertrekken immers nog steeds vanuit het standpunt dat het dier er is voor de mens, en niet andersom. Deze stelling kun je betwisten, maar in de maatschappij van tegenwoordig denk ik niet dat je het er mee oneens kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Effy op 27-02-06 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:46

Citaat:
Hoe anderen het doen moeten ze zelf weten. Tegenwoordig is het gewoon zo dat dieren er zijn voor de mens. En dan met name de dieren die wij tot 'huisdier' gebombardeerd hebben. Dieren heb je voor je eigen plezier, maar zoals Desiree al zei: tegenover het plezier dat een dier jou geeft kun je wel wat terug doen. In welke mate iemand dat doet, moet ie zelf weten. Ik ben ervan overtuigd dat het grootste deel van de dierenbezitters op zijn of haar manier en met zijn of haar mogelijkheden echt de allerbeste situatie voor zijn dier creëert. Dat anderen er dan een andere kijk op hebben wil niet zeggen dat iets niet goed is.

Amen

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:46

Desiree schreef:
Jazeker, dat OOK. MAar het is niet alleen een fout van de eigenaren. Honden MOGEN ook bijna nergens meer los. Omdat iedereen maar vindt dat ze altijd overal maar aangelijnd moeten zijn. En dat is dan WEL heel gewoon maar een kat binnenhouden is zielig. Ik vind dat erg tegenstrijdig.

Oh, ik had je verkeerd begrepen.
Maar goed, mijn stukje maakte al duidelijk dat we er hetzelfde over denken. Helaas zijn er veel mensen die hun hond niet opvoeden en er dus weinig tot geen controle over hebben. Deze zullen het ongetwijfeld voor een groot deel verpest hebben.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:47

Desiree schreef:

Dan zeg ik, ga naar een lekker stuk bos of strand 1 of 2 keer in de week (of desnoods s’avonds elke dag) en ga met hem lopen waar het toegestaan is om een hond los laten. Dan moet je hond wel zodanig opgevoed zijn dat hij naar je luistert, en niet andere honden of mensen zal aanvallen.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:50

Helaas is het niet zo eenvoudig Shanna. Want OOK daar mogen honden niet los. Echt hoor! Zeker als je omringd bent met het staatsbosbeheer. Dan blijft er weinig over.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:52

Ik ben zelf geen honden eigenaar, ik wil later wel graag een hond, maar het is gewoon niet mogelijk, ik werk full time, en de hond zou dan de hele dag alleen thuis moeten zitten. Uitlaatservices wil ik niet aan beginnen, want het is mijn dier, ik wil er zelf voor zorgen. Alleen wanneer ik het met mijn vriend zou kunnen combineren zou ik een hond nemen.

Bij ons in het park (bij mijn paard!) mogen de honden nog wel los lopen, gelukkig!

Loren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:04

Cer schreef:
ShannaY schreef:
Wij hebben onze katten van kitten af aan met de buitenwereld kennis laten maken

er zitten ook kittens in het asiel natuurlijk.

Wij hebben onze kitten uit het asiel.

Ik had ook wel een volwassene gewild, maar ik was bang dat dat niet samen ging met onze andere volwassen kat.

Maar inprincipe ben ik het met je eens als je bedoeld dat een kat uit het asiel beter is dan een kat uit een nestje waar gratis afhalen bij staat.
Of bedoel je dat niet?

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:06

@Loren: Ja dat bedoel ik idd.

En ik bedoel ook dat er ook rekening mee gehouden kan worden dat niet iedereen een kitten heeft die nog op te voeden is.
Overigens, wij hebben gewoon volwassen katten bij elkaar gezet. Dus ook dat was geen reden voor ons om een kitten te 'nemen'.