Evamarie schreef:@Urbanus als je de partij al prutfokkers noemt voordat je er heen gaat, dan weet je al waar je in stapt.
Ja en dan handel je dus naar eer en geweten.
Ik denk dat je heel hard moet zijn om op zo'n moment geen hulp te verlenen.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Daphara schreef:Mijn excuus, ik had die vraag gemist maar wil dat best beantwoorden.
Wat ze moeten doen met het kitten? Goed laten controleren door een DA, indien gezond (voor nu) In een nieuw thuis plaatsen met een eerlijk verhaal en niet de hoofdprijs voor vragen. Dat zou mijn advies zijn.
Het kan goed gaan, het kan fout gaan. Dit kitten is de eerste dagen geflest en heeft de biest gemist. Dat doet wat met het immuunsysteem, dat naast het feit dat het uit een geïnfecteerde baarmoeder kwam.
Ik zeg ook nergens dat het kitten dood zal gaan, maar dat het een verhoogd risico heeft om niet oud te worden.Zonnetje81 schreef:Daarbij blijf ik het niet met je eens. Buiten wat je allemaal typt en voor nu even aannemen dat dit een mogelijkheid is…..kan het een totale andere oorzaak hebben. Jij kan niet concluderen dat de poes nu een infectie heeft. Niemand heeft dit voor als nog vastgesteld.
Feit blijft dus dat de baarmoederontsteking door andere dingen kan zijn ontstaan oa ook na de geboorte. En zegt het nog steeds niks over de gezondheid van het kitten.
Als jij een bevalling doet en de poes wil nadien niets van de kittens weten en gaat apart liggen, wat denk je dan? Combineer dat met wat uit die baarmoeder is gekomen met het verhaal van een miskraam 3 maand eerder.
Als dit jouw poes was geweest en die gedraagt zich zo, zou je dan ook niet naar de dierenarts gaan voor controle? Ik namelijk wel, ik kan heel wat weten, maar ik kan niet aan de binnenkant kijken en een poes die niets van haar kittens wil weten, daar is iets mis mee.
Ik sprak een vermoeden uit van een baarmoeder infectie en adviseerde ze de volgende dag naar de DA te gaan voor een swab, zodat die poes op AB gezet kan worden. Ik stel helemaal niets vast, maar ik geef advies aan de hand van mijn ervaring en aan de hand van wat ik zie.
Urbanus schreef:Evamarie schreef:@Urbanus als je de partij al prutfokkers noemt voordat je er heen gaat, dan weet je al waar je in stapt.
Ja en dan handel je dus naar eer en geweten.
Ik denk dat je heel hard moet zijn om op zo'n moment geen hulp te verlenen.
Evamarie schreef:Eerst advies Da inwinnen en dan pas helpen. Dit van te voren ook helder communiceren (dat je alleen in samenspraak met de DA komt om te helpen)
Daphara schreef:Jij verwacht dat als mensen mij ‘s avonds laat bellen met:
“Mijn kat is aan het bevallen, ze is heeft al twee uur weeën en zit flink te drukken, maar ik zie geen kitten.”
Dat ik dan ga zeggen: “bel maar een dierenarts” terwijl ze 5 minuten rijden verderop wonen.
Wat verwacht je dat een dierenarts binnen die 5 minuten kan doen wat ik niet kan? Voordat je bij een dierenarts bent, of die bij jou is, ben je zo al een half uur verder. Nou, 5 minuten nadat ik bij hun was, was het onderontwikkelde kitten er ook uit.
Voor de rest was na de bevalling ook mijn advies om met de kat naar een dierenarts te gaan, dat staat ook in de post.
Als het helpen bij een bevalling van een kat in nood mij een slecht mens in jouw ogen maakt, dan kan ik daar prima mee leven. Die kat heet er niet voor gekozen om in deze situatie te zitten en ik kan helpen. Deze mensen fokken niet zoals ik dat doe of graag zou zien, dat frustreert me af en toe, maar daar hoeft de kat echt niet de dupe van te zijn.
Urbanus schreef:Nee, ik lees een zorgplicht maar geen meldplicht tenzij je het dier aanrijdt. Maar correct me if I'm wrong, natuurlijk.
Silenna schreef:Urbanus schreef:Nee, ik lees een zorgplicht maar geen meldplicht tenzij je het dier aanrijdt. Maar correct me if I'm wrong, natuurlijk.
Neehoor, dit klopt. Er is wel een meldplicht voor dierenartsen als ze dieren zien die vermoedelijk besmet zijn met een ernstige zoönose, zoals rabiës, maar verder niet.