Hoe werkt een hondenshow?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

Re: Hoe werkt een hondenshow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 18:03

Ik heb de winner ingeschreven met onze jongste, Kruimel. Dan net 4 maanden dus minor puppy. Misschien de kerstshow maar aan de andere kant, er hangt niks vanaf ;)

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 18:40

Hier over twee weken naar Polen voor een Japanse stijl keuring. Eerste fci show zal denk ik Dortmund weer zijn.

Gisteren op de show nog een fijne 4e plaats excellent met mijn teefje ( volledig uit de vacht ), 2e plaats voor de puppy reu ( hij was moe van de dag ervoor ). Nog mee gelopen voor beste groep met de fokker en eerste plek gehaald daar. En mijn teefje heeft nog een mooie eerste plek behaald in een enorm sterke koppelsklasse. ( ingewikkeld hoe deze constructie is. Iets met drie co owners _O- )

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:06

wat een leuke plannen!

Wat gaaf StonedRomy, wat houd dat japanse stijl keuring precies in?

Ik heb zojuist Dortmund ingeschreven *\o/* kan je dan makkelijk naar het paarden gedeelte lopen?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 16:57

Akiho show ( Japanse stijl ) is heel anders vind ik.

Eerst worden alle honden individueel in een kleine ronde ring bekeken. Aantekeningen worden gemaakt op alle vlakken. Er zijn dan vaak meerdere kleine ringen met ieder hun eigen keurmeester. Voor 140 honden hadden we dit weekend 2 keurmeesters uit Japan, waarvan een van de twee hoofd jury is in Japan.

Daarna hebben ze lunch en bespreken ze alle honden die ze hebben gezien. Na de lunch is er per klasse een eind keuring. Deze kunnen best lang duren. Alle honden op een lijn en dan gaan ze ze per stuk af. Worden er nog honden na gemeten, naar voren geroepen om voor een andere hond te staan om meer expressie te zien. Het liefste moet je staan zoals de rottweilers geshowd worden…. Achter je hond, geen koekjes, niks aanraken. Gewoon je hond zo laten staan.

Mijn 8 maand oude reu is 1/4 geworden en mijn 2.5 jarige teef 2/16. Geen best female etc in Japanse stijl. Alleen het geslacht en leeftijd per klasse kan je winnen.

Ik heb mijn voet vorige week woensdag gebroken en dus heeft de lieve fokker ze beide geshowd. Plan was om de groeps keuring met mijn teef zelf te doen vanuit rolstoel… maar we zagen al dat ze best wel eens kans zou hebben ondanks dat ze naakt was.

Afbeelding

Mijn teef tijdens de individuele keuring.

Dit jaar ook voor het eerst een ‘ vertaald rapport ‘ gekregen gelukkig. Waar alle punten 1 voor 1 beoordeeld worden. Dikte van de oren, stand van de oren. Al dat soort punten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 20:26

Mag ik heel eventjes inbreken voor een korte vraag?

Mensen zonder bus, hoe nemen jullie alles mee in de auto? Ik heb een Volvo v70 (een uit 2006 & een uit 2012). Als ik de grote ijzeren bench mee wil nemen moeten de banken plat en de hond daar dus bovenop. Dit zint mij niet. Op de achterbank past de bench niet (achter de voorstoelen). En om nou met een kar aan te komen.. :+ Ik heb een rottweiler, die wil ik niet op de show in een stoffen bench doen. Ze is super makkelijk en braaf, maar ze is nog jong en een gaatje is daar zo ingekauwt. Hoe doen jullie dat?
Voor op de show wil ik nog een bolderkar kopen zodat de bench vanaf de auto naar binnen wat makkelijker mee te nemen is. Ben zelf ook zwanger (ten tijde van de show rond de 23/24 weken). Ik ga naar Leeuwarden eind november

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 21:35

Ik heb een aussie en in kofferbak zitten de autokennels met hond en op de achterbank:
- stoffen kennel
- kar
- trimtafel
- kledingrtas van mij
- trimtas
- rugzak met diverse
- 2 klapstoelen

En daar gaat de hond en trimtas in de kar, de rest erbovenop en gaan.

Showen is wel een beetje een volksverhuizing

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 22:38

Wij willen heel graag een bus maar hebben er nog geen. We gaan regelmatig met aanhanger naar show. Vier benches, vier honden, vier personen en alle bijbehorende spullen passen anders echt niet.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 23:23

Als ik alleen ga neem ik de Doggyride mee, hier kan de hond mooi in en gebruik ik op show gelijk als bench. Daarbovenop leg ik dan een klapstoel en de tas.

Deze past in de kofferbak en hond gaat dan op de achterbank :)

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 08:53

wij gaan met 1 hond naar de show.

Wij hebben een range rover.
De ijzeren bench past precies in de kofferbak op de bodem, daarboven op gaan de bolderkar, dekentjes, de tafel, de stoeltjes, soms de tenten, mandje voor de losse spulletjes, waaier, drink emmer, mijn jasjes, etc
mama is een kei in inpakken, laten we haar ook altijd doen met koffers :Y) :+

de hond ligt op de gehele achterbank en achter de stoelen hebben we dan de koelboxen staan.

altijd een geprop, maar het past wel. en wat hierboven al gezegd werd het is vaak een hele volksverhuizing.

mijn hond vind de bench nog niet mega leuk, ligt het liefste gewoon uit de bench voor je, maar een stoffen bench was geen optie, kwam hij echt doorheen met zijn poten. deze bench gaat wel.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 11:03

Hier een bus. Dus aan mijn info heb je niks

Lizeeetjr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 18:06

Hier een Opel corsa dus niet zo'n grote auto maar tot nu toe past alles.

Wat er mee gaat;
- 1 Bench achter de voorstoelen
- 2 stoelen
- 1 hondentas
- 1 mensentaal
- koelbox
- opklapbare bolderkar (onhandig ding in de auto maar daar buiten heel handig

Bij de volgende show gaat er ook nog 2 krukjes mee. We gaan een nieuwe manier van warming up uitproberen. Hele volksverhuizing maar past allemaal net!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 19:20

Ja ik vind het echt altijd met kamperen haha.

Moet je nagaan dat je eigen kleding en slaap spullen ook nog mee moeten.

Vraagje , weet er iemand fijne overnachting voor Brussel?

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 19:28

Ik vond het altijd zo’n gedoe dus nam geen bench mee maar ik was er ook niet de hele dag zoals sommige dat doen. Ik was er 1,5 uur van te voren. Liep mijn rondje en dan nog even kletsen en dan ging ik weer. Ik had zoiets het moet ook nog leuk blijven voor de hond dus ging maar 1x per maand.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:45

Of hond op de achterbank of heeeeeel veel vetbedden op de draadbench in de achterbak… nu gelukkig een bestelbusje en dan nog is het soms krap.

Hier besloten toch maar een dag naar Dortmund te gaan. Via via iemand gevonden die mijn jeugd reu wilt showen. Gelukkig is hij heel makkelijk.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:29

zin in, na maandje rust zaterdag weer naar show!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:32

Dank je voor alle antwoorden!
Ik zal nog even een cursus auto inpakken inplannen :+ En nog een benchhoes en vetbed bestellen en dan zijn we er klaar voor. Nog even oefenen. Dit wordt onze tweede show. We zijn ook naar Groningen geweest begin dit jaar. En nu twee dagen naar Leeuwarden (eind nov). Gaan er meer naar Leeuwarden?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:38

Veel succes alvast op show rockey! :D

Plan is hier wel om naar Leeuwarden te gaan, al zit ik momenteel wel in een showdipje omdat ik voor mijn gevoel op een goeie dag hooguit voor een reserve cac zal gaan...en wetende welke honden er zijn dan ook maar een kwart puntje pak -O- En om nou een paar dagen in te schrijven voor de ervaring en gezelligheid vind mijn beurs een minder tof idee :')

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 15:46

@Kabayo, wij gaan 3 dagen. Ben benieuwd of meneer nog te genieten is de derde dag met de Winner, met al die prikkels en luchtjes, maar ja wel een goede oefening.

@Tigress. snap het, wij schreven laatst brussel en leeuwarden en dortmund in, dat was ook echt niet grappig :$

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 16:00

Wij zijn gestopt met showen. Senna is noodgedwongen gesteriliseerd, dus einde show carrière.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 16:13

Bo_Y schreef:
Wij zijn gestopt met showen. Senna is noodgedwongen gesteriliseerd, dus einde show carrière.

Stomme vraag. Mag je dan niet meer mee doen? Of doe je het niet meer omdat het geen ‘nut’ heeft?

Leuk dat er meer naar Leeuwarden gaan! En leuk om wat mee te praten. Ik heb helemaal geen ervaring met showen en weet ook niet wat CAC is of Cacib(?) en hoe puntentellingen werken. Vorige show ging ik eerst heen en weer ‘stappen’ en daarna een rondje draven :+ Dat was dus fout. Maar ik dacht aan keuringen van de paarden := Nahja goede leer was dat. Laatste geplaatst toen maar wel een U.
Ik ga vrijdag en zaterdag naar Leeuwarden. Vrijdag oefenrondje :P

Tigress ik snap dat je dan twijfelt… en het kost inderdaad ook erg veel. Ik moet 2 Utjes hebben voor ik een nest mag fokken. Moet er dus nog 1. Maar 2x per jaar showen vind ik zelf ook nog wel leuk :j

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 16:17

Kabayo schreef:
Bo_Y schreef:

Stomme vraag. Mag je dan niet meer mee doen? Of doe je het niet meer omdat het geen ‘nut’ heeft?

Leuk dat er meer naar Leeuwarden gaan! En leuk om wat mee te praten. Ik heb helemaal geen ervaring met showen en weet ook niet wat CAC is of Cacib(?) en hoe puntentellingen werken. Vorige show ging ik eerst heen en weer ‘stappen’ en daarna een rondje draven :+ Dat was dus fout. Maar ik dacht aan keuringen van de paarden := Nahja goede leer was dat. Laatste geplaatst toen maar wel een U.
Ik ga vrijdag en zaterdag naar Leeuwarden. Vrijdag oefenrondje :P

Tigress ik snap dat je dan twijfelt… en het kost inderdaad ook erg veel. Ik moet 2 Utjes hebben voor ik een nest mag fokken. Moet er dus nog 1. Maar 2x per jaar showen vind ik zelf ook nog wel leuk :j

Volg je wel ringtraining? Daar steek je vaak heel veel van op.
Ik train ook nog wekelijks met mijn hond. Goede oefening en vind het altijd fijn om met andere nog even wat te kletsen over shows en keurmeesters etc.

toevallig dat ik in Luxemburg wel een keurmeester had die eerst een rondje wandelen wilde zien en daarna pas het ''draven''. maar dat had ik nog niet eerder mee gemaakt.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 16:19

Volgens de regels mag je met een gesteriliseerde hond niet meedoen aan shows. Het heeft ook geen zin meer. En showen is een best dure hobby. Dus wij gaan andere leuke dingen doen.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 16:20

Bo_Y schreef:
Volgens de regels mag je met een gesteriliseerde hond niet meedoen aan shows. Het heeft ook geen zin meer. En showen is een best dure hobby. Dus wij gaan andere leuke dingen doen.

dat is toch alleen met een gecastreerde reu? Met een teef is dat toch ook niet te controleren?

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:05

Met teef is niet te controleren en als je het leuk vindt zou ik het gewoon af en toe doen!

Ringtraining is wel handig inderdaad. Voor een show nam ik altijd nog een privé les om even de puntjes op de i te zetten! Veel geleerd.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:07

Hier voorlopig ook een showstop. Ik denk dat ik de kerstshow mee pak en dan volgend jaar weer zien