Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:59

Wendy, waar lees ik selectief? Om een voorbeeld te noemen, de kat zou een maand in het asiel zitten terwijl de ts nog helemaal niets daarover gezegd had. :+
Er werden/worden meteen beschuldigingen naar het asiel gedaan terwijl over de helft heen wordt gelezen. Ik kan daar ook niets aan doen.

Dat ik als niet kattenmens nuchterder naar de zaak kan kijken zal de kattenmens vast niet aanstaan. Maar betekent dat dat de kattenmens altijd gelijk heeft en de niet kattenmens niet?

De vergelijking met de auto slaat kant nog wal. Alhoewel er trouwens zeker actie kan worden ondernomen als een auto langdurige ergens staat.

Marjo

liedje89 schreef:
Marjoow schreef:
Omdat het háár kat is ;)
Als de buren dit bewust hebben gedaan zou ik toch zeker een goed gesprek voeren met ze. En ze duidelijk maken dat dit geen grapjes zijn en dat dit geld kost.

Ik blijf erbij dat het asiel het volledige recht heeft om de kosten terug te vragen aan de eigenaar.
En de eigenaar kan dan vervolgens degene die verantwoordelijk is voor deze hele situatie aanspreken. Weet jij veel misschien was het onschuld en zijn ze bereid mee te betalen.

Waarom zou het asiel recht hebben om kosten terug te vragen aan de eigenaar? Asiels hebben een klein budget en het is leuk om dat aan te vullen natuurlijk, maar het is imo raar om juist de mensen die wel gewoon voor hun eigen katten zorgen, die gewoon chippen en castreren daar dan voor aan te gaan rekenen. Mensen die gewoon voor hun eigen kat zorgen, in hun eigen straat hebben er toch niets mee te maken dat allerlei andere lui katten op straat flikkert? Zij zijn niet de personen die zorgen dat dat soort vangacties nodig zijn? TS is juist de gene die wel verantwoordelijkheid neemt voor haar eigen dier en krijgt daarvoor nu imo een soort "boete" 8)7

Ik zou aangifte doen van diefstal hoor, zomaar je kat uit zijn vertrouwde omgeving rukken, dat arme beest dan gijzelen in een rotkooitje voor een paar tientjes, dierenvrienden hoor |o maar TS is de boeman terwijl ze m wel gewoon goed verzorgd omdat ze hem niet de liefde verklaard en zich niet laat chanteren door zo'n asiel...

Euh, TS is juist een persoon die haar kat "lui op straat flikkert" zodat het muizen vangt op het erf. Uit geen van de posts van TS merk ik enige liefde voor het dier := .
Goed verzorgd? Als je dier al een tijdje afwezig is zou je natuurlijk al eerder kunnen gaan zoeken of iig een belletje naar je buren doen of een berichtje op facebook...

MRM25

Dorine92 schreef:
pubelia schreef:
Ts, jij denkt dat ze over 2 weken de kat bij jouw in de buurt weer uit gaan zetten. Ik zou daar niet van uit gaan. Als de kat een "zwerfdier" is. Wat het nu dan ook is als jij de kat niet op komt halen. Moet er iemand in jouw buurt officieel de kat adopteren. In ieder geval in ons district mogen katten niet gewoon maar ergens zo uit gezet worden. Er moet iemand zijn die de zorgen op zich neemt! (Het asiel bij ons is overigens niet vanuit de dierenbescherming)

Dat denk ik omdat dat hun eigen woorden zijn. Heb ik vanmiddag gehoord van de betreffende mensen waar de kat is gevangen

Hebben deze desbetreffende mensen ook laten weten waarom ze de kat hebben gevoerd en laten vangen? En evt hun excuses aangeboden en aangeboden mee te delen in de kosten?
Of vinden zij het niet vervelend dat ze de dierenambulance hiervoor ingeschakeld hebben terwijl ze ook zelf even hadden kunnen rondvragen bij de buren?

Sunnda

Citaat:
En het asiel probeert het aantal zwerfkatten te verminderen/ aantallen niet toe te laten nemen, moet dat dan wel afgestraft worden? :')

Als iedereen die hier zo goed weet hoe het zou moeten omtrent deze katten zich nou eens bij de asielen meld om zelf de acties uit te gaan voeren dan gaat het allemaal altijd goed komen *\o/*

Lezen is zoooo 2017.
Niemand doet heel moeilijk over het punt tot ie in het asiel komt.
Maar als je dan merkt dat je per ongeluk een kat die daar thuishoort hebt. Moet je niet gaan miepen over geld. Maar opbellen en zeggen, sorry. We komen hem brengen/ u mag hem halen. Daar valt iedereen over. Niet over de acties die ze doen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:00

Dorine92 schreef:
dees_daan schreef:
Dan hebben ze mazzel gehad dat de kat daar zat toen ze met de vangkooi aankwamen. Ze hebben een goede reden gehad omcde kat mee te nemen, namelijk het vermoeden dat het om een aangelopen/gedumpte zwerfkat ging. Dat ze jou kat niet meegenomen hebben om eigenaartje te pesten snap je zelf ook wel denk ik? Dus nee het asiel zit niet fout tot en met het stukje meenemen en op chip controleren.

Helemaal mee eens. Dat beweer ik ook niet. Het enige wat ik fout vind is de rekening willen sturen

Nogmaals: Hoe hoog is de rekening?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:01

Lui op straat flikkert? Misschien is het beestje zo het aller gelukkigst en doet ts niets anders dan het beestje het leven te geven wat het wil, namelijk 'lui' op straat leven en jagen.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:01

wat denken met hier raar zeg, ze mogen zomaar niet je kat meenemen en daar geld voor vragen.

Even een ander voorbeeld dan voor mensen die vinden dat het de kat van de ts dus haar schuld dat die gevangen is voor de kosten op moet draaien, Oke stel jou auto staat in de straat je bent er al 4 dagen niet mee weg geweest, 1 van de buren denkt een vreemde auto hmm belt een wegsleep dienst. Auto word meegenomen en jij word gebeld "ja sorry mevrouw we hebben je auto meegenomen maar hij staat op jou naam, maar je mag hem komen voor een X bedrag. Dat zou toch ook abnormaal zijn??

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 00:01

soloro schreef:
Dat betekend dan dat jouw buren overlast hadden van jouw kat, doordat ze waarschijnlijk dachten dat het een zwerfkat is. Dierenambulance plaatst niet zomaar vangkooien, daar moeten al meldingen over gemaakt zijn door de buren.

Ze hadden geen overlast maar hadden gebeld omdat ze niet wisten van wie de kat was. Maar dan lijkt het mij de taak van de dierenambulance om na te vragen of ze al aan buren hebben gevraagd van wie de kat is. En als dat niet zo is, dat de dierenambulance zelf een beetje navraag doet. Mensen die in het buitengebied snappen denk ik beter want ik bedoel. Hier is de sociale controle veel groter en kent iedereen elkaar.
Dat de overburen niet wisten dat wij katten hebben geeft wel aan hoe goed de katten altijd in de buurt van hun huis bleven vóór dit hele gebeuren

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:03

:') nou ik denk wel echt dat als de gemiddelde kat mag kiezen die liever bij zijn poezenmoeder in het rijtjeshuis blijft zitten dan lekker doen wat in de natuur van het beest zit.

Anoniem

gekvanfleur schreef:
Citaat:
En het asiel probeert het aantal zwerfkatten te verminderen/ aantallen niet toe te laten nemen, moet dat dan wel afgestraft worden? :')

Als iedereen die hier zo goed weet hoe het zou moeten omtrent deze katten zich nou eens bij de asielen meld om zelf de acties uit te gaan voeren dan gaat het allemaal altijd goed komen *\o/*

Lezen is zoooo 2017.
Maar als je dan merkt dat je per ongeluk een kat die daar thuishoort hebt. Moet je niet gaan miepen over geld. Maar opbellen en zeggen, sorry. We komen hem brengen/ u mag hem halen. Daar valt iedereen over. Niet over de acties die ze doen.

Dat doe je wel want hoe haalt het asiel het in hun hoofd om aan háár kat te zitten en ze hadden er met hun handjes af moeten blijven.. Dat kan dus niet.
Het enige wat anders zou kunnen/ moeten misschien wel is die rekening. Verder heeft het asiel alle recht gehad om de kat mee te nemen al vinden sommige mensen het een onterechte actie om dit überhaupt te doen. Want ook dat word aangedragen en klopt wettelijk gezien gewoon niet.

soloro

Dorine92 schreef:
soloro schreef:
Dat betekend dan dat jouw buren overlast hadden van jouw kat, doordat ze waarschijnlijk dachten dat het een zwerfkat is. Dierenambulance plaatst niet zomaar vangkooien, daar moeten al meldingen over gemaakt zijn door de buren.

Ze hadden geen overlast maar hadden gebeld omdat ze niet wisten van wie de kat was. Maar dan lijkt het mij de taak van de dierenambulance om na te vragen of ze al aan buren hebben gevraagd van wie de kat is. En als dat niet zo is, dat de dierenambulance zelf een beetje navraag doet. Mensen die in het buitengebied snappen denk ik beter want ik bedoel. Hier is de sociale controle veel groter en kent iedereen elkaar.
Dat de overburen niet wisten dat wij katten hebben geeft wel aan hoe goed de katten altijd in de buurt van hun huis bleven vóór dit hele gebeuren

In dat geval dient de kat een bandje om te krijgen met de mededeling: bent u het baasje? neem dan contact op met... blablabal. Als ie na 2 weken nog met dat bandje omloopt dan pas mogen ze meegenomen worden (tenzij de kat zich in kritieke situatie bevind). Dus de dierenambulance is fout, niet het asiel.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:04

En mensen, hou eens op met zeiken over halsbandjes. Er is geen halsbandjesplicht, en ts is ook niet schuldig "omdat het dier geen halsbandje om heeft". Ook die zog. "veilige" halsbandjes kunnen gevaarlijk zijn. En in de situatie van een erfkat is het geen doen, dan kan ze het beestje elke dag een nieuw bandje om doen. Géén optie dus. Zoals al meerdere keren aangegeven. En die zog "veilige" bandjes, daarmee hing mijn kater vast in een hek waar hij doorheen wilde. Als ik er niet bij was geweest had hij daar weet ik niet hoe lang nog gehangen. Dus ook hier nóóit meer halsbandjes voor mijn katten.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:05

Dat weet je niet, want iedere kat is namelijk uniek. De één is een schootjeskat en de ander heeft echt het stukje jagen nog in zich.
Ik heb hier een kat in huis die beide is, die zou ongelukkig worden zou ik die binnen houden. Sterker nog, zij vangt hier de muizen van de hele buurt en s'avonds ligt ze lekker op de bank.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:05

Saskia9 schreef:
Lui op straat flikkert? Misschien is het beestje zo het aller gelukkigst en doet ts niets anders dan het beestje het leven te geven wat het wil, namelijk 'lui' op straat leven en jagen.

Ik gebruik enkel de woorden van liedje89. Ik denk ook dat "lui" meer op de eigenaar slaat.

soloro schreef:
Dorine92 schreef:

In dat geval dient de kat een bandje om te krijgen met de mededeling: bent u het baasje? neem dan contact op met... blablabal. Als ie na 2 weken nog met dat bandje omloopt dan pas mogen ze meegenomen worden (tenzij de kat zich in kritieke situatie bevind). Dus de dierenambulance is fout, niet het asiel.

TS heeft eerder al aangegeven dat het dier erg schuw was en moeilijk benaderbaar.. Zie zo'n dier maar een bandje om te doen :=

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:06

dees_daan schreef:
gekvanfleur schreef:
Lezen is zoooo 2017.

Dat doe je wel want hoe haalt het asiel het in hun hoofd om aan háár kat te zitten en ze hadden er met hun handjes af moeten blijven.. Dat kan dus niet.
Het enige wat anders zou kunnen/ moeten misschien wel is die rekening. Verder heeft het asiel alle recht gehad om de kat mee te nemen al vinden sommige mensen het een onterechte actie om dit überhaupt te doen. Want ook dat word aangedragen en klopt wettelijk gezien gewoon niet.

Zoals ik al zei, lezen is moeilijk.
Dat met de handjes afblijven sloeg op een (jou?)post dat ts maar moest meewerken omdat het tenslotte haar kat was.
Alsof iedereen alles maar mag doen omdat zij eigenaar is.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:07

Marjoow schreef:
liedje89 schreef:
Waarom zou het asiel recht hebben om kosten terug te vragen aan de eigenaar? Asiels hebben een klein budget en het is leuk om dat aan te vullen natuurlijk, maar het is imo raar om juist de mensen die wel gewoon voor hun eigen katten zorgen, die gewoon chippen en castreren daar dan voor aan te gaan rekenen. Mensen die gewoon voor hun eigen kat zorgen, in hun eigen straat hebben er toch niets mee te maken dat allerlei andere lui katten op straat flikkert? Zij zijn niet de personen die zorgen dat dat soort vangacties nodig zijn? TS is juist de gene die wel verantwoordelijkheid neemt voor haar eigen dier en krijgt daarvoor nu imo een soort "boete" 8)7

Ik zou aangifte doen van diefstal hoor, zomaar je kat uit zijn vertrouwde omgeving rukken, dat arme beest dan gijzelen in een rotkooitje voor een paar tientjes, dierenvrienden hoor |o maar TS is de boeman terwijl ze m wel gewoon goed verzorgd omdat ze hem niet de liefde verklaard en zich niet laat chanteren door zo'n asiel...

Euh, TS is juist een persoon die haar kat "lui op straat flikkert" zodat het muizen vangt op het erf. Uit geen van de posts van TS merk ik enige liefde voor het dier := .
Goed verzorgd? Als je dier al een tijdje afwezig is zou je natuurlijk al eerder kunnen gaan zoeken of iig een belletje naar je buren doen of een berichtje op facebook...

Ja maar goed, wat dat betreft is de kat gewoon een levende vorm van ongediertebestrijding. Niet veel anders dan een (roedel) hond(en) tussen de schapen of een ezel tussen het vee ter bescherming tegen wolven, coyotes of andere jachtdieren. Het is nou eenmaal geen huiskat dus imo logisch dat ie buiten loopt en muizen vangt. Niks anders dan instinctief gedrag.

liedje89

Marjoow schreef:
In een tijd waarin zwerfkatten zo'n enorm probleem zijn, is het niet haalbaar om een per ongeluk gevangen kat maar gratis terug te geven zonder een vergoeding te vragen. En of dit nou wel of niet haar schuld is doet er niet toe. Er worden kosten gemaakt voor haar dier, of dat nu gevraagd is of niet, je moet dit gewoon betalen.

Asiels hebben elke cent hard nodig. Jouw kat, jouw verantwoordelijkheid.

Dit is natuurlijk niet helemaal waar en helemaal niet het probleem van de TS. Er worden helemaal geen kosten gemaakt om huiskatten te vangen, er worden kosten gemaakt om zwerfkatten te vangen. Daar is een budget voor dat bijv uit de belasting wordt betaald dat heb je daarvoor te besteden. Dat je dan zo af en toe de verkeerde kat vangt heeft in principe geen enkele invloed op de hoeveelheid kosten die je maakt, het is waarschijnlijk zelfs veel goedkoper om een huiskat te vangen die je een dagje opvangt en dan meteen word opgehaald dan om een zwerfkat te vangen waaraan je nog medische kosten gaat krijgen enzo. Dat het makkelijk is om mensen die verantwoordelijkheid en genegenheid tonen naar hun kat uit te melken om je budget rond te krijgen maakt dat op geen enkele manier eerlijk of terecht??
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 11-01-18 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

pubelia

Dorine92 schreef:
pubelia schreef:
Ts, jij denkt dat ze over 2 weken de kat bij jouw in de buurt weer uit gaan zetten. Ik zou daar niet van uit gaan. Als de kat een "zwerfdier" is. Wat het nu dan ook is als jij de kat niet op komt halen. Moet er iemand in jouw buurt officieel de kat adopteren. In ieder geval in ons district mogen katten niet gewoon maar ergens zo uit gezet worden. Er moet iemand zijn die de zorgen op zich neemt! (Het asiel bij ons is overigens niet vanuit de dierenbescherming)

Dat denk ik omdat dat hun eigen woorden zijn. Heb ik vanmiddag gehoord van de betreffende mensen waar de kat is gevangen

Ga dat even na! Waarschijnlijk als je de gemeente belt weten die wat het beleid daar in is! Of hun zomaar "zwerfkatten" mogen uitzetten!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 00:08

Marjoow schreef:
liedje89 schreef:

Erfkatten zijn nou eenmaal onregelmatig weg. Dat hoort er bij. Overigens heb ik wel contact gehad met buren om te vragen naar de kat. Maar nou juist net niet met deze buren
En over liefde voor het dier.. tja ik hou van dieren maar een echt wilde erfkat bouw je nog minder een band mee op dan met een goudvis. Ik ben echt wel gek met mijn tamme dieren

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:09

Dorine92 schreef:
zonnebloem18 schreef:
Saskia9 schreef:
Eigenaar was kat niet tijden kwijt,zag de kat minder. Wat niet gek is als je een kat hebt op de boerderij die veel vangt. En ja als je gaat voeren is het logisch dat een kat vaker terug komt...

Ik heb een huiskat die veel vangt, vorige zomer zelfs bij de buren,bleek dat die muizen hadden. Fijn? Nee,wel logisch.

Hij is niet gevoerd, er stond voer om de zwerfkatten te lokken voor de vangkooi en de kat van TS in daar ook op afgekomen, daar kunnen ze niets aan doen.

En hoe kom je precies aan deze informatie? Die is voor mij namelijk geheel nieuw :+
Er is heel bewust voer voor mijn kat neergezet. En een vangkooi. Om precies mijn kat te vangen. Er was geen grootschalig zwerfkatten vang project aan de gang hoor

je zegt hier dat er meerdere katten zijn gevangen:
Dorine92 schreef:
No_No schreef:
Van wie hebben ze dan de melding gehad dat je kat daar liep? In de buurt van woningen? Lijkt mij sterk dat een asiel zomaar rond rijdt op een landelijke plek en jouw kat ziet lopen en besluit het te vangen..

Ik denk dat je kat bij iemand om het huis/stal/ land heeft "gezworven" en dat het na melding gevangen is.

Klopt dat heeft iemand uit de buurt gedaan maar wat ik begreep hebben ze meerdere katten gevangen

Van die informatie ga ik dus uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:09

Gekvanfleur. Je hoeft niet persoonlijk te worden hoor maar als je stelt dat de kat op het vlees af komt terwijl de boerderijen zover uit elkaar liggen dat hij dit nooit kan ruiken en dat de kat dus gelokt is en überhaupt niet mee had moeten gaan dan heb je geen idee waar je het over hebt..
Ik kan prima lezen, jou redenatie klopt alleen gewoon niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:10

Dorine92 schreef:
Marjoow schreef:

Erfkatten zijn nou eenmaal onregelmatig weg. Dat hoort er bij. Overigens heb ik wel contact gehad met buren om te vragen naar de kat. Maar nou juist net niet met deze buren
En over liefde voor het dier.. tja ik hou van dieren maar een echt wilde erfkat bouw je nog minder een band mee op dan met een goudvis. Ik ben echt wel gek met mijn tamme dieren

Hé, geen veroordelingen hier. Wilde erfkatten zijn ander dan huiskatten dat snap ik. Maar dat is misschien ook juist de reden dat het is aangezien voor een zwerfkat en er geen bandje om gedaan kon worden..

Toch ben ik nog steeds erg benieuwd wat de rekening is die het asiel je voorschotelt...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 00:11

Marion_ schreef:
Dorine92 schreef:

Hebben deze desbetreffende mensen ook laten weten waarom ze de kat hebben gevoerd en laten vangen? En evt hun excuses aangeboden en aangeboden mee te delen in de kosten?
Of vinden zij het niet vervelend dat ze de dierenambulance hiervoor ingeschakeld hebben terwijl ze ook zelf even hadden kunnen rondvragen bij de buren?

Het zijn superleuke mensen. Ze gaven aan totaal er niet aan gedacht te hebben dat ie ook van ons zou kunnen zijn. En ja dierenambulance dus gebeld met alle goede bedoelingen. De dierenambulance is degene met ervaring, dus die zouden kunnen weten dat navraag in de nabije omgeving een hoop ellende kan besparen. En dat ook zij daar niet aan gedacht hebben vergeef ik ze ook met alle liefde. Maar dan niet de rekening sturen

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:12

De rekening eigen kat ophalen zou al genoeg moeten zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:12

Marjoow schreef:
liedje89 schreef:

Dat is helemaal niet waar, haar kat loopt voornamelijk op haar eigen erf en doet daar zijn werk, daarvoor moet ie nu eenmaal buiten zijn. Ze heeft m gecastreerd, gechipt, ze houd m in de gaten en merkt het als ie niet thuis komt, hij is alleen niet heel tam en dus vorm je er niet echt een band mee. Dat is iets heel anders als een echte zwerf kat die gewoon wordt gedumpt waar helemaal niemand meer naar omkijkt, die geen medische behandeling of eten ontvangt in geval van nood etc, die opgevangen behoren te worden door een asiel??