houdverbod of fokverbod voor staffordachtigen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:42

PinkPrincess schreef:
Bowen, ik vind het wel makkelijk gezegd dat andere hun kleine kwetsbare hond mee moeten nemen zodat jouw hond ermee kan leren omgaan. 8)7

komt beetje vaag over. Ik zou ook mijn kwetsbare hondje niet in en groep wilde bulldozers zetten.

Natuurlijk niet, ik heb het ook niet over gooi maar voor de leeuwen ofzo.
Maar ook voor die kleintjes is het goed dat ze leren omgaan met grotere honden, er lopen er namelijk zat buiten. Door ze dat vroeg te leren krijg je honden die weten dat ze zachter moeten doen, kleintjes die weten dat ze niet in de verdedigende aanval hoeven, voorkomt veel potienteel gevaarlijke situatie's later.

Dit soort zaken horen wel gecontroleerd te gaan, niet dat zo'n lekkere uk een soort van proefkonijn is die het maar gewoon over zich heen moet laten komen allemaal.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:48

speedfiets_2 schreef:
Zeer interessante discussie. Ikzelf heb voornamelijk ervaring met SPA's dankzij dat ik een tijd lang in een asiel gewerkt heb. Ikzelf vind het leuke actieve honden mits in goede handen en met juiste fokwijze gefokt. In het asiel heb ik zowel met leuke als minder leuke honden gewerkt. En in de dierenarsten praktijk zijn het zeer fijne honden om te behandelen met hun altijd vrolijke energie maar toch gaat er veel mis met deze rassen. Veel van de aangevallen honden die binnen kwamen waren aangevallen door SPA'S

Ik ben van mening dat 90% van de problemen aan opvoeding ligt. De andere 10% denk ik aan fokwijze en slechte matching door de fokker. Als fokker zijnde vind ik wel dat je ook nee moet zeggen wanneer je denkt dat hond en baas geen match zijn. Een broodfokker zal daar schijt aan hebben centjes moeten verdient worden. De hond komt dan bij een persoon die niet geschikt is en voila een rothond . Nu kan een fokker dat niet altijd zien maar het zou al helpen als die broodfokkers er niet zo klakkeloos mee omgaan.
Voor dit probleem zou een (verplichte)trainingscursus voor de toekomstige baas ideaal zijn. Aangezien honden registreren nu toch verplicht is zou een cursus koppelen niet een te lastige klus zijn bij registeren. Ik vind dat dit voor alle hondeneigenaren verplicht moet zijn.

Het overige denk ik toch fokwijze. Gedrag is deels toch echt erfelijk en gebruik van agressieve ouders zal toch zorgen voor pups met meer aanleg tot agressie. Helaas ken ik ook erkende fokkers die fokdieren gebruiken die hond dominant zijn en agressief reageren op andere reuen. Een letterlijke uitspraak was dat haar fokreu niet bij andere reuen mocht want die zou hij dood maken. Zoiets vind ik dus geen fokmateriaal. Daarom zou ik een groot voorstander zijn voor een certificaat die verkregen is dmv een cursus te volgen waarin een hond bewijst een goed fokdier te zijn op het gebied gedrag. En dit zie ik het liefste ook voor alle fokdieren.

Helemaal mee eens.

Anoniem

Re: houdverbod of fokverbod voor staffordachtigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:12

Ik ben geen fan van het ras. Tuurlijk zijn er leuke exemplaren,absoluut. Zo heeft onze hond een tijdje terug echt leuk gespeeld met een jonge stafford reu. Ging echt goed met die twee.
Maar ik merk het wel aan onze hond, of hij wel/niet gaat klikken.

Net ook in het bos geweest, kwam ik een stel met 3 SPA's tegen. Eentje aangelijnd, 2 los die liepen erg te patsen.
Onze hond(kruising galgo)is daar gevoelig op en kan dan weleens de confrontatie zoeken dus al ruime 20 meter van tevoren ook hem aangelijnd.
Ik ga t gewoon niet opzoeken, als hij zo doet....maar vervolgens had ik die 2 loslopende honden wél bijna IN mijn hond hangen.
En trok de aangelijnde hond OOK nog even goed onze kant op.

Daar word ik dan niet vrolijk van.
Ongeacht het ras in principe echter ben ik gewoon sneller '" bang" bij deze honden.
Noem het aanstellerij, of onzin, maar zo voelt het wel voor mij.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 16:19

Er valt me trouwens wel een ding op mbt SPA's de laatste tijd. Steeds meer dieren en vooral engelse staffies met van die trekkende pootjes zoals veel jack russels hebben en steeds meer patella luxaties. Ben ik de enige of zijn er nog meer voor wie dit op valt ?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 17:32

Zolang de broodfokkerij zich ongebreideld kan voortzetten, zul je zien dat mensen lukraak pups kunnen kopen die niet bij ze passen, en zullen er honden blijven komen met foute karakters omdat daar niet op geselecteerd wordt of juist bewust op geselecteerd. Ik ben het dus eens dat het fokfouten zijn. Maar verder kun je daar niets mee.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 17:48

Ik lees zojuist op een ander forum dat er weer een hondje is dood gebeten door een Stafford. Vlinderhondje liep aangelijnd, volgens eigenaar van het kleine hondje liep de Stafford los, volgens de eigenaar van de Stafford liep hij niet los, maar schoot hij los.
De eigenaar van de Stafford was geschokt, ze had nooit verwacht dat haar hond dat zou doen.
Kijk, en dat is nou een groot deel van het probleem.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 17:50

Precies! 80% van de hondenbezitters kennen hun eigen hond niet, omdat ze honden niet helemaal begrijpen en hun gedrag vaak ook niet voldoende kunnen lezen. Maar bij een labrador heeft dat gewoon niet zulke verstrekkende gevolgen als bij bijvoorbeeld een stafford.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:32

En sorry, dan kunnen het in huis nog zúlke lieve en vriendelijke honden zijn, maar ik zou zo'n hond dus nooit in mijn bezit willen hebben. Ik begrijp niet waarom andere mensen dat nou wel zo graag willen eerlijk gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:37

Ik ook niet. Zou geen hond hoeven waar toch wel den grote kans bestaat dat hij hond agressief gedrag vertoont.
En misschien is dergelijke hond niet perse de veroorzaker maar wel een hond die net wen tandje verder gaat dan menig ander ras.
Ik ontwijk ze of lijn zelf aan bij de meeste.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:50

Er is een houd- en fokverbod geweest en je zag toen amper dit soort honden in het straatbeeld. Toch verminderde het aantal (ernstige) problemen niet, bleef dat gewoon gelijk.

Verklaar dat eens als het echt aan deze rassen ligt die gewoon niet te hanteren en/of te voorkomen zijn.[/quote]

Bovenstaande is een quote van Bowen@ Hieronder mijn antwoord:

Het was heus veel minder geworden als men streng was geweest en het houd en fokverbod had gehouden, want het houdt niet gelijk op, omdat het wel ff paar jaartjes duurt voordat alle honden van vóór het verbod de pijp uit gaan.

Het is door een mens zo ontworpen/ gefokt speciaal met het doel om er een killer/ vechtmachine van te maken. Het staat ver van de natuur af (heeft geen normale instinct zoals het bedoeld is) en niet geschikt om als huisdier gehouden te worden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 18:53

Anoniem schreef:
Ik ook niet. Zou geen hond hoeven waar toch wel den grote kans bestaat dat hij hond agressief gedrag vertoont.
En misschien is dergelijke hond niet perse de veroorzaker maar wel een hond die net wen tandje verder gaat dan menig ander ras.
Ik ontwijk ze of lijn zelf aan bij de meeste.

Misschien hou je te veel van honden, dat je niet wilt dat een hond gebeten wordt door de jouwe. En dat is dus ook weer een verschil met de gemiddelde stafford eigenaar. Die zit daar namelijk niet mee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:55

Ik hoef geen hond met een grote kans op bulldozer gedrag (lees labrador), mijn honden hoeven geen vriendjes met alle andere honden te zijn en ik hoef niet gezellig te beppen p het hondenveldje.

Ik vind het wandelen in de polder of de open heide op stukken waar geen andere honden zijn prima. Een hond met een gigantische drive zonder slaafsheid vind ik fijn werken en een gespierd lichaam vind ik prachtig, gecombineerd met een gezonde bouw.

Wat ik beschrijf is een amstaff of een apbt. En toch heb ik nu poedels want in mijn situatie zal ik wel regelmatig andere loslopende honden tegen komen. Dat ik nu een hondje hebt dat bang is voor grotere honden door 2bulldozers (labrador en basset) neem k voor lief, er is tenminste geen gevecht uitgebroken en ondanks dat mijn hondjes een enkele keer niet opletten en mij schrampen heb ik mijn knieschijven nog steeds op dezelfde plek zitten.

Iets dat bij labradors of boerboels nog wel eens anders wil zijn.

Als iedereen de verantwoording neemt voor zijn of haar hond, inclusief het niet naar aangelijnde honden toe laten gaan zonder toestemming van de baas, dan zouden er een hoop problemen voorbij zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:59

Mag ik vragen wat voor honden jij dan hebt? Wat hun originele gebruiksdoel is?

Bovenstaand een vraag van Bowen@ en hieronder mijn antwoord:

Ja, dat mag je vragen.

Wij hebben kortharige 1x Duitse Staander, 1x dwergpoedel, 3 x Bouvier, 1x kruising Mechelse Herder met Canadese witte herder gehad en nu 1x middelgrote vuilnisbak.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:01

Gister gebeurd, http://www.rtvnh.nl/nieuws/175464/chadi ... hun-bekken

DatBenIkNou schreef:
En sorry, dan kunnen het in huis nog zúlke lieve en vriendelijke honden zijn, maar ik zou zo'n hond dus nooit in mijn bezit willen hebben. Ik begrijp niet waarom andere mensen dat nou wel zo graag willen eerlijk gezegd.

Omdat ze inderdaad voor eigen gezin heel leuk zijn, wat mij betreft hun enige pluspunt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:03

Ja, heel leuk, het valt eigen baas aan en vermoord/ verwondt ook kind uit eigen gezin.

Fantastische lieve beesten zijn het.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 03-12-15 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 19:03

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:09

Sommige mensen zien het als pikverlenger of vinden ze stoer, anderen vinden het gewoon een lief, leuk, actief en enthousiast ras die beschermend zijn naar eigen gezin. Minpunt: hondagressief op latere leeftijd waardoor je altijd alert moet zijn en sterk waardoor je goed materiaal moet hebben en sterk in je schoenen moet staan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:12

En men is er niet altijd op tijd bij en grijpt niet op tijd in en of is gewoonweg niet sterk genoeg om het in toom te houden. Het keert helaas ook weleens naar de mens i.p.v. slechts hondagressief en het ook alleen daarop richt.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:17

Ragdollcat schreef:
Ja, heel leuk, het valt eigen baas aan en vermoord/ verwondt ook kind uit eigen gezin.

Fantastische lieve beesten zijn het.

Het zijn geen honden voor mensen met maar een paar hersencellen. Over het algemeen zijn het hele trouwe honden voor eigen gezin. Als dat niet zo was zouden er in gezinnen met Staff's en Pitbull's wel meer slachtoffers vallen.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 03-12-15 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:20

En dan nog niet altijd en hebben ze geluk wanneer het goed gaat, naar buiten toe dus niet en men is er niet altijd bij, elke slachtoffer is er 1 teveel.

Veel dieren en mensen leed doordat het is aangevallen door deze soort honden.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:24

Ragdollcat schreef:
En dan nog, naar buiten toe dus niet en men is er niet altijd bij, elke slachtoffer is er 1 teveel.

Veel dieren en mensen leed doordat het is aangevallen door deze soort honden.

Zeker, ik loop er daarom ook met een hele grote boog omheen met mijn honden.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:32

Naar mensen toe is er ooit een lijst voorbij gekomen waar Amstaff ver achter andere rassen als rottweiler, dober, Belgische herder, bouvier en andere hondenrassen stond.

Ze zijn van nature niet mensagressief, maar net als elk ras wel zo vals te krijgen.

Als je niet op tijd ingrijpt was je als eigenaar dus niet alert genoeg...als je niet sterk genoeg bent ben je ook geen geschikt baasje voor dit ras.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:34

Desiree schreef:
Misschien hou je te veel van honden, dat je niet wilt dat een hond gebeten wordt door de jouwe. En dat is dus ook weer een verschil met de gemiddelde stafford eigenaar. Die zit daar namelijk niet mee.

Zo hoppa. Mooi stempel weer voor de 'gemiddelde' stafford-eigenaar. Die vinden het vast allemaal prima dat hun hond een ander grijpt ja.
Deze opmerking mist volledig zijn doel.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:39

Jis_ schreef:
Gister gebeurd, http://www.rtvnh.nl/nieuws/175464/chadi ... hun-bekken

DatBenIkNou schreef:

Omdat ze inderdaad voor eigen gezin heel leuk zijn, wat mij betreft hun enige pluspunt.

Maar als het dáár om gaat, zijn er toch heel veel andere rassen die dat óók zijn?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:43

Het totaalplaatje zonder de hondagressie is niet in een ander ras te vinden. Veel vasthoudende terriers zijn in meer of mindere mate hondagressief. Jack russell en Duitse jacht terriër zijn daar voorbeelden van. Maar iedereen kent ook wel yorkies die dit gedrag vertonen.