Katten binnen of buiten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Katten binnen houden of buiten

Binnen
157 (51%)
Buiten
148 (48%)

Totaal aantal stemmen: 305

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:37

Dat doen ze niet en dat verander je ook niet. Mensen hebben een eigen keuze en door ze zo hard aan te vallen verander je die niet hoor. Je creëert alleen een eindeloze discussie.
Nee daarom. In MIJN buurt, waar JIJ niet woont, komen de katten buiten. Niemand maakt er een probleem van.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:38

_lies_ schreef:
Amandavd schreef:

Heb jij dat niet net gezegd? Ik heb nergens gezegd dat je op je 16de niet je eigen mening kan vormen en geen werkende hersens hebt. Dat heb jij ervan gemaakt, terwijl ik mij toen al tot 2 x toe heb uitgelegd. Dus ik denk dat jij naar een cursus observatie misschien ook nog even naar de oogarts moet.

Oh pardon, ik wist niet dat begrijpend lezen een probleem was voor je. Jij spreekt iemand erop aan dat diegene jong is, wat heeft dat voor nut in een discussie? Niks dus. Ik verwoorde het alleen iets minder netjes, dan jij tegenover dat meisje deed. Essentie bleef hetzelfde.

Luister, als je echt iets wilt bereiken, ga een handtekeningenactie starten. Achter je computertje mensen beledigen die het niet met je eens zijn, werkt toch niet.

Als je jouw begrijpend lezen had toegepast had je geweten dat het nut had gehad. Dat heb ik namelijk uitgelegd.

Essentie was helemaal niet hetzelfde. Die van jou was er om te beledigen, die van mij om iets duidelijk te maken.

En ik kan voor jou hetzelfde zeggen? Je beledigt mij ook aan de lopende band, dus what's the difference?

linnnde

love_western schreef:
linnnde schreef:
Dan zouden andere mensen hun katten ook binnen moeten houden, aangezien onze tuin ook vol ligt met schijt van buurkatten. Maakt het ons en de buren wat uit? Nee. Geen reden om ze binnen te houden. Ik neem aan dat jij geen muisjes vrij hebt rondlopen.
Ik sluit jou toch ook niet voor altijd op in je eigen huis?

Dat jij en je buren er geen last van hebben, betekent toch niet dat de rest er geen problemen mee heeft.

En hoeveel dieren worden er wel niet in kooitjes gehouden. Zullen we die ook allemaal maar los laten lopen :D

Nee prima maar dat betekent niet dat ik degene ben die fout is? Prima dat jullie er problemen mee hebben, maar betrek dan mijn katten er niet bij.

evaac

Mijne komt van een boederij en is ewent buiten te zijn. Je kan haar ook neit binnen houden. Wel voordeel: ze laat zich buiten niet vangen of aaien door mensen, ook biet als ze eten hebben. Daar ben ik heel blij mee

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:39

SAKKIA schreef:
Amandavd schreef:
Jij hebt wellicht een verhaal/excuus waarom je kat buiten rondloopt. De eigenaren van al die andere loslopende katten niet. En daar gaat het hier voor het grootste gedeelte om. Bovendien heb ik net al gereageerd waarom jij je tuin niet afzet? Of heb je er geen?

Oke prima even goede vrienden ;)

Heb een hele grote tuin :j Die is niet afgezet nee. Kan het ook niet afzetten met schuttingen e.d. Daar zou de gemeente ook niet mee akkoord gaan (ja sorry die heb ik ook niet verzonnen :+ ) Wij wonen op een hoek, vrijstaand en schuttingen aan de voorkant mogen niet.
Het terras is redelijk afgezet en de binnenkat gaat daar niet af. Tenzij we zelf in de tuin aan het werk zijn ofzo. Dan scharrelt hij wat om ons heen, maar heel veel dingen zijn gewoon eng. En ik merk dat hij zich binnen veiliger voelt. Alleen komt hij dus niet buiten en al helemaal niet als het donker is.
De buitenkat gaat er dus wel af en steekt dus weleens de rustige weg over op weg naar de vijver. Soms is het wat drukker in de straat en dan zie je dat ze niet bij de weg in de buurt komt, maar zit ze ergens in eigen tuin of ligt op het garage dak.
Of op het haardhout van de buren :+ Maar die vinden dat dan weer niet erg, want in het haardhout zitten ook vaak muizen en die vangt zij dus. In ruil daarvoor mag zij haar beschutte plekje houden en dan nog kan ik haar in de gaten houden.

Dat is dan ook weer een heel ander verhaal dan dat van de meeste mensen, die hun kat naar buiten kiepen voor eigen gemak. Ik kan jou verhaal dan ook begrijpen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:40

linnnde schreef:
love_western schreef:

En hoeveel dieren worden er wel niet in kooitjes gehouden. Zullen we die ook allemaal maar los laten lopen :D

Nee prima maar dat betekent niet dat ik degene ben die fout is? Prima dat jullie er problemen mee hebben, maar betrek dan mijn katten er niet bij.

Jij bent fout als andere mensen last hebben van jouw dier. Bovendien vind ik nog steeds niet goed om je katten aan zulke gevaren bloot te stellen. Ik gevallen zoals SAKKIA kan ik het nog begrijpen.

SAKKIA

naomi_1998 schreef:
SAKKIA schreef:
Dat wennen wilde ik ook graag, maar hij brak direct zijn poot bij de eerste keer naar buiten toen hij ontsnapte. Nu is zijn balans niet helemaal goed meer omdat hij blijvende schade in die poot heeft. Dus woont hij binnen en komt hij af en toe buiten in de tuin, onder begeleiding, alleen als hij daar zelf omvraagt.
Als het donker is komt hij niet meer buiten ;)

Dat bedoel ik dus met uitzonderingen, tuurlijk laat je die niet los lopen, lijkt me logisch.

Ja maar dat is dus juist wat ik bedoel te zeggen. Alle katteneigenaren worden maar over 1 kam geschoren, terwijl er soms heel duidelijk aangegeven is waarom ze een bepaalde keuze gemaakt hebben. In mijn geval heb ik in dit topic al een aantal keren aangegeven waarom ik hiervoor gekozen heb. En dat heeft niks te maken met "het is een kat en die horen los te lopen en te kunnen jagen", maar met andere zaken. Maar blijkbaar wordt er niet gelezen.......

Anoniem

linnnde schreef:
love_western schreef:

Dat jij en je buren er geen last van hebben, betekent toch niet dat de rest er geen problemen mee heeft.

Jawel jij houdt je dieren niet bij je. En weet echt iedereen dat die kat van jou is? En weet jij zeker dat er niemand last heeft van je kat?

Willl65

Sissi87 schreef:
Tja als je hond op straat schijt moet je het toch ook opruimen? Dan kijkt wel ineens iedereen raar als je het laat liggen. Ik laat het alleen liggen als hij in het gras poept...

Ook heel lekker ... Naast mijn huis wordt het grasveld ook als openbaar toilet gebruikt door honden. Leuk ook om steeds in te stappen. Een kat begraaft het in ieder geval nog.
Dat grasveldje ligt pal naast een speeltuintje ook erg leuk voor de kleine kinderen die regelmatig in de hondenpoep trappen. Ook pissen de honden met regelmaat tegen mijn buitenmuur. Heerlijke geur vooral in de zomer.

Ik woon in een kattenbuurt en hondenbuurt. Beiden dienen lekker de ruimte te hebben.

Maar ik sta meer in de hondenpoep dan in de kattenpoep hoor

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:43

MyWishMax schreef:
Jongens, zullen we het oordelen en de steken naar elkaar even achterwege laten?

Ik vind Naoimi_1998 een goed punt hebben. Als er overlast is van jouw kat, houd je hem in de tuin. Dan moet je wel zoals anderen gedaan hebben even de buurt langs om te vertellen dat het jouw kat is. Met het bespreekbaar maken van problemen worden mensen ook toleranter naar elkaar.

Ik zou willen dat de katteneigenaren hier in de buurt zo waren, maar die lopen weg voor hun verantwoordelijkheid, waardoor mijn eigen dieren niet meer zonder toezicht in mijn eigen tuin kunnen lopen. Ik moet hun dus een stuk vrijheid ontnemen, die de katten wel krijgen(of zelfs meer). Ik kan geen hondenluik in mijn eigen huis naar de tuin maken, omdat er een kat de dupe kan zijn. Of mijn hond als we 1 van de gestoorde exemplaren hier treffen.

Okee, kort samengevat.

- Het ligt aan de omgeving of het geaccepteerd zou worden of de kat altijd buiten loopt. Een buitengebied bijvoorbeeld wel. Een wijk waar al tig katten komen, kan ook, zolang de overlast bespreekbaar blijft.
- Als er overlast is van jouw kat probeer je dat te voorkomen, die verantwoordelijkheid schuif je niet af op degene die de overlast ervaart.
- Een tuin is ook buiten.
- Neem een voorbeeld aan verschillende bokkers uit dit topic en probeer in de buurt duidelijk te maken dat het jouw kat is en dat ze bij overlast naar jou toe kunnen komen.

sloffiee

Mijn kat van bijna 1 jaar taalt niet eens naar buiten... heb 1 keer met haar achter huis gestaan en wou toen gauw weer naar binnen, maar het mooie weer komt er aan(en is er al) dus zal ze binnenkort wel eens krols gaan worden

linnnde

[quote="Amandavd]Jij bent fout als andere mensen last hebben van jouw dier. Bovendien vind ik nog steeds niet goed om je katten aan zulke gevaren bloot te stellen. Ik gevallen zoals SAKKIA kan ik het nog begrijpen.[/quote]

Als mensen last hebben komen ze het melden. Iedereen uit de buurt weet dat deze katten van ons zijn. En voor zo veel overlast zorgen ze niet. Ze poepen ook gewoon netjes op de bak. Het is dus ook geen gemakzucht.
Jammer dat jullie allemaal zo snel oordelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:44

sloffiee schreef:
Mijn kat van bijna 1 jaar taalt niet eens naar buiten... heb 1 keer met haar achter huis gestaan en wou toen gauw weer naar binnen, maar het mooie weer komt er aan(en is er al) dus zal ze binnenkort wel eens krols gaan worden

Tijd om te castreren dus :D

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:45

love_western schreef:
Jawel jij houdt je dieren niet bij je. En weet echt iedereen dat die kat van jou is? En weet jij zeker dat er niemand last heeft van je kat?

Dus? Niemand heeft last van ze hoor. Ja, iedereen weet dit. Toen wij onze katten kregen zijn er briefjes in de bus gedaan ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:46

linnnde schreef:
love_western schreef:

Dus? Niemand heeft last van ze hoor. Ja, iedereen weet dit. Toen wij onze katten kregen zijn er briefjes in de bus gedaan ;)

Netjes :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:46

linnnde schreef:
love_western schreef:

Hmm ik weet van de meeste in dit dorp niet van wie de katten zijn. Jammer dat ze het hier niet doen aan briefjes.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:47

Ik vind het wel frappant dat iedereen hier precies weet wat zijn/haar katten doen als ze overdag weg zijn, hoe ver ze precies lopen en hoeveel overlast ze veroorzaken. Is natuurlijk goed mogelijk dat iedereen in de buurt weet welke kat van wie is en daar geen moeite mee heeft en dan zeg ik ook goed bezig, maar in veel gevallen niet.

sloffiee

Re: Katten binnen of buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:48

@ love western haha tis een vrouwtje =) maar ze word inderdaad geholpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:50

sloffiee schreef:
@ love western haha tis een vrouwtje =) maar ze word inderdaad geholpen

Bij poezen noemen ze het ook castreren. Aangezien ze alles weghalen :)

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:51

Moet ook eigenlijk eerlijk zeggen dat ik best wel gek stond te kijken toen ik voor het eerst een topic tegenkwam van iemand die het gek vond dat katten los naar buiten gaan ivm overlast etc. Hier is het echt de normaalste zaak van de wereld en gaan alle katten naar buiten. Van de meeste katten ken ik de baasjes ook wel, van vreemde katten in de tuin hebben wij ook totaal geen last.

Denk dus ook dat het geheel aan de buurt ligt waar je woont.

Onze ene kat is ook echt bijna altijd buiten, die heeft een hele tijd op straat gezworven en vindt het ook echt vreselijk om de hele tijd binnen te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:53

Nu moet ik wel zeggen dat ik nooit last heb van katten bij mijn schildpadden vijver. Maar dat komt denk ik meer doordat mijn padjes goed hard kunnen bijten.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:57

en het is ook maar waar je je druk om maakt denk ik dan. ik vind hondenpoep ook vies, maar ik heb me nog nooit 1 sec geergerd aan hondenpoep op de stoep. stap je erlangs en dan ben ik het weer vergeten. ik he b niks tegen mensen die hun kat binnen houden, zolang ze maar niet gaan roepen dat de mensen die hun kat naar buiten gooien niet van hun kat houden. dat gaat me echt te ver.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:57

Jientis schreef:
Hoi,

Ik geraakte voor mezelf niet uit de discussie dus heb ik voor een gulden middenweg gekozen. Mijn katten zitten in een ren van 22 m op 2-36 meter en 4 meter hoog.
Ze kunnen dag en nacht buiten en binnen.
Ik heb niet het gevoel dat ze zich opgesloten voelen. Ze kunnen rondcrossen, in het zonnetje liggen, af en toe vliegt er een vogeltje binnen en komt er toch een muisje door dus jagen kunnen ze (jammer genoeg:)) ook.
En toch ben ik altijd gerust....
Ik ben er super blij mee en als ik ooit verhuis, wil ik het zeker terug...!

+:)+

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 15:58

uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. als katten binnen komen poepen dan is het een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:00

femo schreef:
en het is ook maar waar je je druk om maakt denk ik dan. ik vind hondenpoep ook vies, maar ik heb me nog nooit 1 sec geergerd aan hondenpoep op de stoep. stap je erlangs en dan ben ik het weer vergeten. ik he b niks tegen mensen die hun kat binnen houden, zolang ze maar niet gaan roepen dat de mensen die hun kat naar buiten gooien niet van hun kat houden. dat gaat me echt te ver.

Maar mag ik dan vragen waarom je je kat blootstelt aan allerlei gevaren? Als je van je kat houdt, probeer je dat toch zoveel mogelijk te voorkomen?

Ik moet er niet aan denken dat ik mijn kat plat terug vind, omdat ik zo graag mijn kat buiten wil hebben lopen. Of dat hij verscheurd is door een hond. Ik zou mij dan echt schuldig voelen.