slipketting (hond) zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:28

Het is wel iedere hond makkelijk aan te leren alleen doet elke hond het ergens anders voor, de ene voor voer de ander voor spel en weer een ander voor dat ze daarna vrij mogen snuffelen
Dat het bij jou op jou manier niet gelukt is wil niet zeggen dat jou hond het niet kan op die manier

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:31

Even los van het wel of niet opgevoed zijn en, bij uitzondering, zonder het hele topic doorgelezen te hebben wil ik toch iets meegeven.

Een zeer grote oorzaak van een nekhernia bij de hond is de slipketting en de gentle leader. Dit omdat de hond steeds een korte ruk krijgt. Dit is in verschillende onderzoeken aangetoond.
Sorry dat ik de bron schuldig moet blijven maar bij kreupeldier.nl is mij deze info gegeven en er staat volgens mij ook wel wat op de site.

Helaas kreeg mijn RR een nekhernia, die bleef uitvallen aan de lijn, was waarschijnlijk een steekje aan los maar dat doet er verder niet doe. Wel is hij bij bovenstaande dierenarts met succes behandeld maar ik mocht hem nooit meer met halsband uitlaten.

Ik loop met mijn grote beer (een andere, de RR is helaas overleden) met een anti trektuig. Hij trekt meestal niet maar als hij eens wegschiet ben ik nergens meer met mijn niet al te sterke ledematen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:41

natural_ schreef:
Interessant topic/discussie over corrigeren en enkelen positief opvoeden..

De positieve opvoeders zonder corrigeren zullen anti cesar millan zijn, maar iedereen zal hem kennen.. Hoe moet hij of welk ander red-zone gevallen dan heropvoeden? En dan heb ik het over de echt gevaarlijke honden, zal dit ook gaan zonder corrigeren?

Natuurlijk zijn die er; Terry Ryan, Gary Wilkes, Ken Ramirez. Die laatste heeft ook een tv show gehad (talk to the animals) al had hij dan weer geen beroemdheden die hem hielpen, zoals CM dat wel heeft (die is bekend geworden mbv Jada Pinkett Smith).

Ik ben overigens niet faliekant tegen Cesar Millan hoor, helemaal niet zelfs. Met veel dingen die hij zegt ben ik het eens (werken aan je eigen houding bv.) maar je moet er wel rekening mee houden dat de dog whisperer afleveringen in NL komen van een tijd dat hij in de VS al jaren populair was. De afleveringen die wij hebben kunnen zien schijnen erg mild te zijn tegenover hoe het de eerste jaren was; hij is dus positiever geworden :).

Je moet ook niet vergeten wat een risico's de man loopt: http://www.youtube.com/watch?v=nJyPPbZxyXw. Als je clickertraining gaat doen bouw je gewenst gedrag in stapjes uit, dat duurt aanvankelijk misschien wat langer maar het werkt dan ook bij alle organismen. http://www.youtube.com/watch?v=cql6nlRWvCA&list=PL6569FB19F7137A99

De vraag 'werkt het ook bij echt gevaarlijke honden' kan ik dan ook beantwoorden met ja. Sterker nog; het werkt zelf bij écht gevaarlijke dieren die je makkelijk zouden kunnen doden én bij mensen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:01

klopt sallandval, gaaf filmpje! deze vind ik ook interessant:

mensen kunnen wilde dieren trainen, van alles leren allemaal door positief trainen ( belonen met voer in dit geval ) en dan zou het bij honden niet kunnen? ...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:07

essiesilly schreef:
mensen kunnen wilde dieren trainen, van alles leren allemaal door positief trainen ( belonen met voer in dit geval ) en dan zou het bij honden niet kunnen? ...

Hm, ik geloof niet dat er iemand is die aan de werkzaamheid van positief belonend trainen (al dan niet mbv een clicker) twijfelt

Het punt van discussie is meestal dat er andere manieren zijn die óók effectief zijn, en in specifieke gevallen te prefereren zijn boven de positieve methoden, denk aan bijvoorbeeld drijftraining etc.

Er zijn nogal wat discipelen die hun methode als "de enige juiste weg en waarheid" willen verkopen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:15

natural doet een soort gelijke vraag kuggur.. (of ik moet het verkeerd begrepen hebben? )
ik zeg ook niet dat je helemaal niet mag corrigeren (andere discussie)
en met schapendrijven werk je wel degelijk belonend... ;) nl de schapen zelf dus zelfbeloning. beloning is niet altijd maar met voer he ... althans hopen dat ze de schapen niet op eten want dan is t wel voer :P

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:30

essiesilly schreef:
natural doet een soort gelijke vraag kuggur.. (of ik moet het verkeerd begrepen hebben? )
ik zeg ook niet dat je helemaal niet mag corrigeren (andere discussie)
en met schapendrijven werk je wel degelijk belonend... ;) nl de schapen zelf dus zelfbeloning. beloning is niet altijd maar met voer he ... althans hopen dat ze de schapen niet op eten want dan is t wel voer :P

Wel we draaien nu geloof ik een beetje rondjes.
Uiteraard "beloon" je de hond met het werk, maar dat is niet te vergelijken met het directe gedraging belonende van een clicker.
Opus moderandi bij het trainen van schapendrijven is corrigeren .

En de pup die ik momenteel wat basiscommando´s bijbreng, geniet van de stukjes gedroogde lever als beloning.

NB. Een bekende handler hier op IJsland heeft me eens verteld dat zijn beste hond er in training inderdaad van droomde een schaap te grijpen en op te eten... :D

lotteenjoy

Re: slipketting (hond) zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:24

ik heb ook een slip ketting voor onze mechelse herder, maar dat omdat loei sterk is en ontsettend dwars soms... ze heeft het ook niet op mannen en vreemde honden.. (vooral kleine hondjes wil ze pakken) ik kan de riem los laten hangen maar t is toch fijn dat ik weet (en zij ook) dat ze niks kan doen .. ze is dan wel 11 jaar maar toch ze blijft super sterk en fel... ik vind het niet zielig want ik zet er alleen druk op als ze vervelend word of als ze niet luisterd dat ze dan nog weet dat ik er ook ben.