de verschrikkelijke creaties van de mens... (schokkend)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Re: de verschrikkelijke creaties van de mens... (schokkend)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 15:23

Nee. Hij komt uit lijnen waar voldoende honden in zitten die gewerkt hebbe.
Gefokt voor de show zijn ze iig niet. Ze zijn gefokt voor mensen in Nederland he, hoeveel mensen hebben hier nu een kudde waarmee ze door het land trekken?
Dat kan gewoon in Nederland niet. Dat zal ook nooit meer gebeuren. Ik zie liever een Puli die in huis gehouden wordt en waar lekker mee gesport wordt dan een anatool die in een rijtjes woning gestopt wordt en daar mag 'waken'.
Mijn hond voldoet aan de rasstandaard ja. Maar dat doen de meeste nog werkende honden in hongarije ook. 2 broers van mijn hond voldoen niet aan de rasstandaard. Die zijn veel te groot. Maarja, ze hadden/hebben in hongarije ook puli's die gebruikt werden/worden bij de politie. Die hoor(d)en groter.

Ik vind gezondheid het belangrijkste. Daarna wil ik een hond die past bij mijn wensen. Ik wil een hond waar ik lekker mee bezig kan zijn en die iets wil doen. Verder ben ik geen voorstander van het fokken van showhonden of werkhonden. Ik vind zelfs het splitsen van rassen in 2 soorten niet wenselijk. Naar mijn idee hoort een goede rasvertegenwoordiger goed in elkaar te zitten en moet de hond goed kunnen functioneren. Ik zie momenteel aussies die show gefokt zijn en nog tammer zijn dan een golden retriever. En met vachten waar de gemiddelde schotse collie showfokker jaloers op is. Zonde.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 15:40

Ach, dat bevestigt hoe bedroevend weinig benul mensen van "werklijnen" hebben.
Iedere show bordercollie komt uit lijnen "waar genoeg werkhonden inzitten". Daar wordt ook graag en trots mee geadverteerd.
Zo werkt het dus niet.

Ik ben erg vóór een splitsing in werk_ en conformatie show fok. Dan is duidelijk wat ik moet vermijden.

In de bordercollie wereld zijn de problemen pas ontstaan toen de kennel clubs (nog niet zo lang geleden) de bordercollie erkenden als ras, en ineens juryleden die nog nooit een schaap van dichtbij hebben gezien, gaan beweren dat zij en zij alleen kunnene beoordelen hoe een "echte" border collie eruit hoort te zien.... _O-
Gelukkig zijn er mensen die er voor vechten werkende bordercollies in stand te houden, hun honden worden niet erkend als zijnde bordercollies...

Wie of wat beoordeelt wat een goede "rasvertegenwoordiger" is? Een jurylid die de lengte van de staart meet, of de handler die demonstreert dat de hond uitblinkt in de funktie waar het ras voor is ontstaan?

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 15:46

weet iemand trouwens waarom duitse herders altijd zo met hun achterpoten gebogen opgesteld staan?
want zo lijkt hun rug altijd zo gebogen...

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:11

Die foto's van sommige rassen := Hoe verschrikkelijk zeg, sommige rassen.. Sommige dieren lijden er echt onder.

Ik was meteen gaan kijken naar die rashondenwijzer en schrok heel hard toen ik las dat een Schotse collie 99 scoort. Ik heb alle waarschuwende ziektes bekeken, maar geen hier van heeft mijn Collie. Ze heeft wel last van arthrose, maar ze is niet meer een van de jongste.
Afbeelding
(Niet echt charmante foto, vacht slecht verzorgd hier.)
Onze andere hond is een vuilnisbakkie. Ik wil graag ook een Welsh Corgi Cardigan, ben er verliefd op geworden toen ik naar NL ging bij een vriendin :D

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:55

hier even mijn verhaal over mijn amerikaanse bulldog teefje lacy van 2 jaar oud

ik heb lacy via marktplaats gekocht van mensen.
Op de foto van marktplaats leek het in mijn oog een hele normale en goeie hond.
Toen ik lacy voor het eerst zag merkte ik al meteen dat ze niet helemaal perfect was, maar toch had ik haar genomen.
Thuis had ik er goed nagekeken en wat mij toen is opgevallen.

ze had geen bespiering en stond niet goed stevig op der poten (als je der een klein duwtje gaf viel ze om), ze heeft een veelste lange tong, der ogen staan niet goed en ze heeft rood bij der ogen (het is geen cherry eye), der gebit is ook niet zoals het wezen moet sommige tanden zijn niet goed door gekomen.

hier foto van de dag dat ik haar opgehaald had
Afbeelding
haar gebit nu ze is 2 jaar nu en het gebit blijft ook zo
Afbeelding
der ogen en der te lange tong
http://www.mijnalbum.nl/Foto-O4ZWVNYP.jpg

we zijn erachter gekomen dat lacy ataxi heeft das een soort hersenbeschadiging en dat betekend dat er dingen niet goed doorgegeven worden paar voorbeeleden zijn, het lopen doordat de goede beweging van het lopen niet goed worden door gegeven sloft lacy erg met haar voor poten. als je haar wat leert duurt het heel lang voor ze je pas begrijpt. soms heeft lacy wel eens een malle uurtje ene moment ligt ze rustig te slapen ander moment staat ze gek te doen voor je neus (grommem, blaffen, springen) als of ze wilt spelen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YF7WYPOM.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GSIBWXD6.jpg

ze heeft een stamboom maarja dat zegt niks want heb eens goed gekeken en wat blijkt
haar vader is ook haar opa dat is dus de fout geweest en dus is lacy een incest hond.

hier foto van haar stamboom waar ik laat zien dat haar vader ook haar opa is
http://www.mijnalbum.nl/Foto-67PJA8SO.jpg

het gaat gelukkig heel goed met lacy ze heeft nu een betere bespiering en ziet er al stukken beter uit ik heb haar nu een jaartje en ben heel erg blij met haar wat ondanks alles betekend zij heel veel voor mij en is ze me erg dierbaar ik hoop dat ze voorlopig nog bij me zal zijn maar zoals bekent zal zij niet oud worden dus ik geniet van der zolang ze bij me is.

foto`s van hoe ze nu is
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NIGLGAM7.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KY3A7AWT.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6NILQEFH.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BDODDJ3R.jpg

hou van je mijn wijfie
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8BPU8CBE.jpg
Laatst bijgewerkt door RianneH op 16-12-12 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:23

Dit is ook helemaal geen erkende stamboom maar iets wat "men" erop wil laten lijken. Inteelt op deze manier mag ook helemaal niet.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 07:52

dat is idd echt geen erkende stamboom.

ff linkje met iets info

http://www.stcnl.nl/docs.htm

wel fijn dat ze bij jou een goed huisje heeft gevonden.

samira_baco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:48

Tinkermuts schreef:
dat is idd echt geen erkende stamboom.

ff linkje met iets info

http://www.stcnl.nl/docs.htm

wel fijn dat ze bij jou een goed huisje heeft gevonden.

dank je wel ze blijft ook zeker tot haar dood bij me

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 15:10

xx_Horsiex schreef:
liedje89 schreef:
Bijna geen enkele gewone consument heeft een praktisch voordeel bij een rashond, het is imo erg raar dat er een soort monopolie is van rashonden fokkers die doen alsof rasfok nodig en nuttig is. Het fokken/hebben van een rashond heeft voor en nadelen. Je kan namelijk een hond fokken die voor een doel uitermate geschikt is wat erg handig kan zijn maar aan de andere kant word altijd de genetische variatie verkleind en dat heeft gewoon nadelen. Wat heeft de gemiddelde consument nu aan een retriever of een herder, de gemiddelde consument doet niet aan eendenjacht en heeft geen schapen. Maar alle nadelen die ontstaan door een kleine genetische basis krijgt de gemiddelde consument er wel gewoon bij. Mensen geloven alleen de "expert" die ze aanpraat dat zo'n stamboek een garantie geeft op een gezonde hond die bij je past, maar dat is helemaal niet waar :n .
Er zijn voldoende mensen die een normale gezonde HTK hond fokken en er een thuis voor vinden, er komen net zo goed rashonden in het asiel er zijn net zo goed rasfokkers die onverantwoord fokken. Onverantwoord honden fokken en kopen is niet behouden voor HTK honden

Iemand woorden in de mond leggen bevordert de discussie niet echt. Ik zeg nergens dat rasfok nodig is, of nuttig is, ik zeg nergens dat ras fokkers beter zijn dan kruising fokkers, ik zeg alleen, dat het fokken zonder stamboom i.m.o. onwetend is. Je kan nergens vastleggen wie de ouders zijn, je kan nergens zien of je lijnteelt fokt, je laat geen foto's maken, medische voorkennis van de dieren is er niet.

Voor een particulier is dat misschien ook niet nodig, maar ga eens kijken in een asiel, de meerderheid aan honden daar zijn geen rashonden, dat zijn zogenaamde pretnest dieren. Je hoeft geen schapen te hebben om of aan eendenjacht te doen om een rashond te hebben, wat een onzin. Dan zou ik een lading aan sneeuw in mijn achtertuin moeten hebben voor mijn Berners.

Alle stamboeken zijn aan rasfok verbonden, zeggen dat stamboeken nodig zijn is dus equivalent aan zeggen dat rasfok nodig is. We hebben letterlijk eeuwen gefokt zonder stamboomorganisaties en de populatie honden is ruim groot genoeg om dat gewoon weer te doen hoor. Alleen zij die hun hond in allerlei onmogelijke (?) conformaties willen fokken hebben stamboomfok nodig om inteelt te voorkomen :? . Kijk naar de katten populatie, bij de HTK katten komen erg weinig genetische aandoeningen voor maar de raskatten zijn net zo verziekt als de rashonden :)* . Waar zou dat nou aan liggen, we schrijven toch netjes op wat we allemaal ingeteeld hebben O:)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:51

Inteelt ontstaat door selectief keuren van dieren, niet omdat we maar al te graag ma en zoon kruisen, verder ga ik de discussie met jou niet meer aan.

En de gemiddelde HTK is echt niet zo gezond, dat zien we op de dap maar al te veel.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:08

xx_Horsiex schreef:
Inteelt ontstaat door selectief keuren van dieren, niet omdat we maar al te graag ma en zoon kruisen, verder ga ik de discussie met jou niet meer aan.

En de gemiddelde HTK is echt niet zo gezond, dat zien we op de dap maar al te veel.

Tuurlijk proberen de meeste rasfokkers inteeld wel te vermijden alleen gaat dat gewoon slechter als je de populatie kunstmatig klein houd. Ik vind het prima om een stamboek te hebben, daarmee verantwoorde fok te promoten, registratie van dieren en gezondheidskeuringen voor fokdieren te regelen. Maar als je met het huidige beleid binnen een stamboek fokt heeft dat ook gewoon nadelen, omdat je verplicht bent om een ras te fokken (soms met een veel te kleine of veel te kapotte populatie) en omdat de eisen die gesteld worden aan fokdieren meestal niet functioneel zijn of zelfs het welzijn van de dieren in de weg staan.

De consument heeft gewoon helemaal geen rashond nodig en door het monopolie van de rasfokkers op de stamboeken is er geen mogelijkheid om een "gewone" hond te fokken met een controleerbare achtergrond. Zeggen dat mensen die niet binnen een stamboek willen fokken per definitie ontwetend zijn (en dus slecht bezig) is imo gewoon veel te kort door de bocht, er zijn namelijk best valide redenen om buiten de stamboeken te willen fokken, registratie en herleidbaarheid van honden voor de fok is inderdaad heel goed maar dat is niet het enige aspect van een stamboek >;)

Citaat:
Je hoeft geen schapen te hebben om of aan eendenjacht te doen om een rashond te hebben, wat een onzin. Dan zou ik een lading aan sneeuw in mijn achtertuin moeten hebben voor mijn Berners.

Had hier net een beetje overheen gelezen. Zo bedoelde ik het uiteraard niet, mijn retriever mag ook maar een keer of 20 per jaar een middagje dingen uit het water vissen hoor :Y) . Maar die rassen zijn toch ontworpen met een doel, een doel dat meestal niet meer zo relevant is (behalve de schoothondjes misschien die hebben nog hetzelfde doel). Dus waarom zou je dan volgens die criteria (of zoals meestal gebeurt een beetje half volgens die criteria) moeten blijven fokken. Iig niet op zo'n grote schaal dat eigenlijk iedere hond een stamboek (en dus ras) hond moet zijn en dus aan zo'n lijstje moet voldoen, want het is de gemiddelde consument om het even.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 16-12-12 23:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:21

Wel grappig eigenlijk, nu bij de honden is het een groot probleem maar bij de paarden gaat het er net zo ernstig aan toe. Kijk maar eens na hoeveel namen op heel heel veel stambomen voorkomen

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 08:29

ach, ik ben eigenlijk wel blij dat ik gewoon een vuilnisbak heb.
Als je een officieel ras hebt met stamboom etc. dan moet je je daar echt helemaal in verdiepen.
Dat doe je met een paard automatisch, als ik dan ook nog al die hondenlijnen in de gaten moet houden.....

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 08:31

Machie schreef:
Wel grappig eigenlijk, nu bij de honden is het een groot probleem maar bij de paarden gaat het er net zo ernstig aan toe. Kijk maar eens na hoeveel namen op heel heel veel stambomen voorkomen

Op zich makkelijk te verklaren, een paard blijft toch een gebruiksdier en daar worden ze (vooral de hengsten) ook goed op getest. Lukt het een springpaard niet om over een hindernis te komen door problemen met de achterhand, dan zal hij zeker niet als dekhengst worden goedgekeurd. Natuurlijk zijn er bij paarden ook problemen, denk aan ocd en zomerexceem, maar bij een paard gaat functie voor het grootste gedeelte nog boven vorm en laten we dat ook alsjeblieft zo houden.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 09:10

Piera schreef:
Machie schreef:

Op zich makkelijk te verklaren, een paard blijft toch een gebruiksdier en daar worden ze (vooral de hengsten) ook goed op getest. Lukt het een springpaard niet om over een hindernis te komen door problemen met de achterhand, dan zal hij zeker niet als dekhengst worden goedgekeurd. Natuurlijk zijn er bij paarden ook problemen, denk aan ocd en zomerexceem, maar bij een paard gaat functie voor het grootste gedeelte nog boven vorm en laten we dat ook alsjeblieft zo houden.

Ja, maar een beetje hengst wordt rustig 50x of wel meer ingezet. Lijnenteelt is retehip. Terwijl dat ook gewoon een vorm van inteelt is ;)
Hoeveel paarden staan er wel niet met peesblessures ed aan de kant? Dat is toch iets wat je binnen het ene stamboek veel meer ziet dan binnen het andere. Het gaat wat langzamer, maar ook binnen de paarden hebben we over een x aantal jaren problemen.
Welke testen moet een merrie ondergaan voordat er een veulen met papieren gefokt kan worden? Volgens mij niks... De hengsten testen we op van alles maar merrie's niet en die geven net zoveel genen mee ;)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 09:31

Er is idd nisk verplicht voor merries maar je kan ze wel PROK laten keuren en predikaten laten verkrijgen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:17

Machie schreef:
Welke testen moet een merrie ondergaan voordat er een veulen met papieren gefokt kan worden? Volgens mij niks... De hengsten testen we op van alles maar merrie's niet en die geven net zoveel genen mee ;)

Bij de meeste stamboeken hoeven merries bijna nergens aan te voldoen. Volgens mij worden er ook echt veel slechte merries ingezet, wanneer een merrie met een permanente blessure komt te staan word ze vaak worden ingezet/verkocht als fokmerrie. En goede merries worden soms minder ingezet voor de fok omdat ze ook in de sport moeten presteren :Y) . Ook al is niet (het risico op) iedere blesure erfelijk, lijkt me toch niet bijdragen aan gezonde nakomelingen :Y)

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:02

merrylegs schreef:
weet iemand trouwens waarom duitse herders altijd zo met hun achterpoten gebogen opgesteld staan?
want zo lijkt hun rug altijd zo gebogen...

Sommige zijn zo gefokt, vreselijk, sommige worden voor de foto in die houding gedrukt.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 22:21

da's niet alleen met honden zo, maar met alle huisdieren.. Neem nu dat dwergkonijn met een extreem platte neus, ik ben nu even zijnen naam kwijt...
Of katten, zoals de perzische kat.. Ik vind dat fokkers soms echt onverantwoord bezig zijn.. Het zijn geen natuurlijke dieren, alleen maar creaties van de mens.