Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Hoe verschrikkelijk zeg, sommige rassen.. Sommige dieren lijden er echt onder.

Tinkermuts schreef:dat is idd echt geen erkende stamboom.
ff linkje met iets info
http://www.stcnl.nl/docs.htm
wel fijn dat ze bij jou een goed huisje heeft gevonden.
xx_Horsiex schreef:liedje89 schreef:Bijna geen enkele gewone consument heeft een praktisch voordeel bij een rashond, het is imo erg raar dat er een soort monopolie is van rashonden fokkers die doen alsof rasfok nodig en nuttig is. Het fokken/hebben van een rashond heeft voor en nadelen. Je kan namelijk een hond fokken die voor een doel uitermate geschikt is wat erg handig kan zijn maar aan de andere kant word altijd de genetische variatie verkleind en dat heeft gewoon nadelen. Wat heeft de gemiddelde consument nu aan een retriever of een herder, de gemiddelde consument doet niet aan eendenjacht en heeft geen schapen. Maar alle nadelen die ontstaan door een kleine genetische basis krijgt de gemiddelde consument er wel gewoon bij. Mensen geloven alleen de "expert" die ze aanpraat dat zo'n stamboek een garantie geeft op een gezonde hond die bij je past, maar dat is helemaal niet waar.
Er zijn voldoende mensen die een normale gezonde HTK hond fokken en er een thuis voor vinden, er komen net zo goed rashonden in het asiel er zijn net zo goed rasfokkers die onverantwoord fokken. Onverantwoord honden fokken en kopen is niet behouden voor HTK honden
Iemand woorden in de mond leggen bevordert de discussie niet echt. Ik zeg nergens dat rasfok nodig is, of nuttig is, ik zeg nergens dat ras fokkers beter zijn dan kruising fokkers, ik zeg alleen, dat het fokken zonder stamboom i.m.o. onwetend is. Je kan nergens vastleggen wie de ouders zijn, je kan nergens zien of je lijnteelt fokt, je laat geen foto's maken, medische voorkennis van de dieren is er niet.
Voor een particulier is dat misschien ook niet nodig, maar ga eens kijken in een asiel, de meerderheid aan honden daar zijn geen rashonden, dat zijn zogenaamde pretnest dieren. Je hoeft geen schapen te hebben om of aan eendenjacht te doen om een rashond te hebben, wat een onzin. Dan zou ik een lading aan sneeuw in mijn achtertuin moeten hebben voor mijn Berners.
. Kijk naar de katten populatie, bij de HTK katten komen erg weinig genetische aandoeningen voor maar de raskatten zijn net zo verziekt als de rashonden
. Waar zou dat nou aan liggen, we schrijven toch netjes op wat we allemaal ingeteeld hebben
xx_Horsiex schreef:Inteelt ontstaat door selectief keuren van dieren, niet omdat we maar al te graag ma en zoon kruisen, verder ga ik de discussie met jou niet meer aan.
En de gemiddelde HTK is echt niet zo gezond, dat zien we op de dap maar al te veel.

Citaat:Je hoeft geen schapen te hebben om of aan eendenjacht te doen om een rashond te hebben, wat een onzin. Dan zou ik een lading aan sneeuw in mijn achtertuin moeten hebben voor mijn Berners.
. Maar die rassen zijn toch ontworpen met een doel, een doel dat meestal niet meer zo relevant is (behalve de schoothondjes misschien die hebben nog hetzelfde doel). Dus waarom zou je dan volgens die criteria (of zoals meestal gebeurt een beetje half volgens die criteria) moeten blijven fokken. Iig niet op zo'n grote schaal dat eigenlijk iedere hond een stamboek (en dus ras) hond moet zijn en dus aan zo'n lijstje moet voldoen, want het is de gemiddelde consument om het even. Machie schreef:Wel grappig eigenlijk, nu bij de honden is het een groot probleem maar bij de paarden gaat het er net zo ernstig aan toe. Kijk maar eens na hoeveel namen op heel heel veel stambomen voorkomen
Piera schreef:Machie schreef:Wel grappig eigenlijk, nu bij de honden is het een groot probleem maar bij de paarden gaat het er net zo ernstig aan toe. Kijk maar eens na hoeveel namen op heel heel veel stambomen voorkomen
Op zich makkelijk te verklaren, een paard blijft toch een gebruiksdier en daar worden ze (vooral de hengsten) ook goed op getest. Lukt het een springpaard niet om over een hindernis te komen door problemen met de achterhand, dan zal hij zeker niet als dekhengst worden goedgekeurd. Natuurlijk zijn er bij paarden ook problemen, denk aan ocd en zomerexceem, maar bij een paard gaat functie voor het grootste gedeelte nog boven vorm en laten we dat ook alsjeblieft zo houden.

Machie schreef:Welke testen moet een merrie ondergaan voordat er een veulen met papieren gefokt kan worden? Volgens mij niks... De hengsten testen we op van alles maar merrie's niet en die geven net zoveel genen mee
. Ook al is niet (het risico op) iedere blesure erfelijk, lijkt me toch niet bijdragen aan gezonde nakomelingen