Waarom vlees ? en geen brokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:05

*\o/* joepie! heel veel plezier en als je vragen hebt hoor ik het wel :)

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:12

kani_ejj schreef:
ik val ook even binnen..
ik geef op dit moment lotgering, maar de kwaliteit is behoorlijk achteruit gegaan...
kan iemand me helpen aan een kvv waarbij alles al door elkaar zit, dus vlees/bot en orgaan.
Dan ook graag een redelijke prijs, zie nu rond de 4 of 5 euro voorbij komen.

Wie oh wie kan mij helpen ??

Carnivoer :Y)

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:14

kani_ejj schreef:
Wij zijn om door de pb :)
Wij gaan ook barfen !!
Met onze 5 honden is het een klus, maaar zeker waard.
Voor de katten hebben wij eigenlijk niet zoveel nodig, die komen zelf thuis met konijn,muis oid.

Super!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:20

Kuggur schreef:
In tegenstelling tot wat er beweerd wordt, is er geen enkel onderzoek dat aangeeft dat honden op rauw dieet (barf kvv etc etc) gezonder zijn of ouder worden dan honden die met brok gevoederd worden.

Er is in Duitsland een onderzoek bij dierenartsen gedaan onder 700 honden waarbij verschillende factoren mee gerekend zijn. Als je keek naar voeding dan werd een hond die brokken at gemiddeld 11 en honden die iets anders dan brokken aten (met de pot mee of vlees oid.) gemiddeld 14. Een hond werd gemiddeld het oudst bij een alleenstaande man :+ Dit heb ik afgelopen zaterdag tijdens een symposium gehoord. Exacte cijfers, namen of iets dergelijks heb ik niet.

Waarom wordt ons mensen geadviseerd om vers te eten, kant en klaar maaltijden worden afgeraden. Hoe verser hoe beter zeggen ze, maar de hond krijgt brokken vol met E-nummers.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:31

Kuggur schreef:
In tegenstelling tot wat er beweerd wordt, is er geen enkel onderzoek dat aangeeft dat honden op rauw dieet (barf kvv etc etc) gezonder zijn of ouder worden dan honden die met brok gevoederd worden.

Toch wel, en dat is ook al meerdere malen aangegeven in dit topic ;)

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:52

Mijn honden zijn nu 4 jaar en eten 2 jaar vlees en botten (BARF). Begonnen nadat 1 van de honden zijn brokken niet meer met smaak at. Hij nam brokje voor brokje uit zijn bak, keek er naar, ging er bij liggen en at in een half uur tijd met lange tanden een paar brokjes op.

Sinds we vers vlees voeren stinken ze niet meer zo, ze hebben maar een heel klein beetje (niet stinkende) ontlasting, zijn rustiger, zeuren niet meer om eten (voorheen gingen ze erg klagen als het avond werd, de tijd dat ze brok kregen) en ze zijn breder geworden sindsdien.

2 jaar:
Afbeelding
4 jaar:
Afbeelding
Afbeelding

SharonIndezz

Re: Waarom vlees ? en geen brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:14

mooie honden zeg!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:32

kani_ejj schreef:
ik val ook even binnen..
ik geef op dit moment lotgering, maar de kwaliteit is behoorlijk achteruit gegaan...
kan iemand me helpen aan een kvv waarbij alles al door elkaar zit, dus vlees/bot en orgaan.
Dan ook graag een redelijke prijs, zie nu rond de 4 of 5 euro voorbij komen.

Wie oh wie kan mij helpen ??

Voor mij dezelfde vraag! Ik heb trouwens maar 2 lades in de vriezer die ik kan gebruiken voor de hond.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 20:51

natudog,bibi,kivo

heb je geen probleem met een calcium supplement wordt het makkelijker : smuldier,ahv,rodi enz...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:40

lovelance wowww prachtige honden, die laatste foto!! zo n wijze blik <3

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:31

Barf Tinlo menu heeft een paar smaken onder de 4 euro.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:33

tinlo is hartstikke duur joh ;) (vind het wel een goede kvv hoor, maar wel duur)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 08:42

hier word lotgering sinds ik niet de standaard totaal versie geef heel goed gegeten
ik voer nu paard, totaal vis, totaal pens en lam/eend en hij eet de bak nu in 1 keer leeg ....
met de normale totaal versie was dit zelden het geval )en dan bedoel ik echt dat hij nu hij een jaar oud is en deze versies sinds 1 week krijgt en sinds dat moment pas echt goed eet

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:01

Ik kom ook even binnen vallen! Ik heb een maand of 9 geleden een hond uit het asiel genomen. De eerste maand heb ik hem het brok uit het asiel door gevoerd (RC). Na die maand ben ik overgestapt op brok van CaroCroc, hier deed mijn hond het al een stuk beter op. Nadat hij hieraan gewend was, ben ik begonnen met 1x per week KVV- dag, en wel Rodi. Mijn hond deed het hier in principe heel erg goed op, zag er prima uit, genoeg energie, geen lichamelijke problemen, mooie vacht en stonk absoluut niet. Nadat ik me meer in voeding had verdiept, wilde ik graag alleen maar vers gaan voeren maar mijn vriend wilde dit in eerste instantie niet. Maar inmiddels is hij om en voeren we sinds kort alleen nog maar vers (KVV).
De eerste week hebben we Rodi en Smuldier gegeven, puur om 'te testen' hoe mijn hond erop reageerde en te kijken welk merk voor ons het best is, niet alleen voor mijn hond maar ook waar ik welke merken kan kopen.
Rodi viel voor mij na het verschaffen van meer informatie snel af. Smuldier wilde mijn hond de eerste keer niet eten, maar nu vindt hij het heerlijk. Mijn hond heeft overigens nergens (zichtbaar) last van gehad met overstappen, zijn darmen waren wel aan het rommelen de eerste 3 dagen maar hij heeft geen diarree gehad oid.

Op het advies van een vriendin ben ik gaan kijken voor Lotgering, dit vond ik (ben er nog absoluut geen expert in, maar probeer zoveel mogelijk te leren) een goed merk zeker tov de prijs. Op de site van Lotgering kwam ik een dealer tegen die een paar straten verderop woont. Daar heb ik nu een paar verschillende soorten gehaald, morgen krijgt hij de eerste portie Lotgering (we hadden nog wat Smuldier in de vriezer liggen). Dus ben heel benieuwd hoe hij er daarop gaat doen!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:42

xRomana schreef:
Kuggur schreef:

Sorry dat ik ne niet volledig genoeg heb uitgedrukt, ten eerste methodologisch verantwoord onderzoek, ten tweede één onderzoek met een bepaalde uitkomst is niet genoeg, het moet reproduceerbaar zijn om goede conclusies te kunnen trekken.
Er is nog geen wetenschappelijke basis te zeggen dat barf/rauw een gezondheids voordeel oplevert ten aanzien van brokken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:10

Misschien niet met een wetenschappenlijk onderzoek aangetoond.
Maar als je ziet hoeveel honden/katten een legio aan maag, darm, huid (en nog veel meer) problemen zijn die na een overstap op vers (dus kvv en/of barf) zo veel beter/gezonder zijn geworden. En dit lukte niet met een legio aan medicijnen en (speciale dieet) brokken.

Onze vorrige boxer altijd maar spugen en vaak aan de diaree.
Het heeft ons een paar duizend euro aan onderzoeken en medicijnen gekost. Een ik weet niet hoeveel brokken geprobeert, ook hele dure speciale dieet brokken (zo'n €60,- voor 7.5 kg).
Dagelijks 3 soorten medicijnen waaronder prednison.
Maar niets hielp! Het enige wat we ermee opgeschoten waren is dat we wisten dat ze diverse soorten ontstekingen in d'r maag had zitten. Maar geen ab kuur die ze weg kreeg.
We hebben hier ruim 2 jaar mee in de weer geweest. Ze was niet blij, en 24 kg voor een boxer is weinig!
Uiteindelijk hebben we er ook aan gedacht om haar in te laten slapen want we vonden het niet eerlijk tegen over haar.
Maar via via in aanraking gekomen met barf. Barf durfde ik niet aan (had altijd geleerd dat botten gevaarlijk waren). Dus verder gaan zoeken op op kvv uitgekomen.
Wat hadden we te verliezen? Dus overgestapt.
Binnen 2 weken was het spugen en de diaree als sneeuw voor de zon verdwenen.
Daarna zijn we de medicijnen gaan afbouwen en zelfs gestopt.
Ze had geen last meer van haar maag en darmen. Ze werdt een blije boxer, zoals een stuiter boxer hoordt te wezen. Kwam aan in gewicht.
Uit het bloed waren geen ontstekingswaarde's meer terug te vinden en uit de scopie bleek dat haar maag vrij was van ontstekingen.
Hier heb ik geen wetenschappelijk onderzoek voor te hebben die dit aantoond dat kvv/barf veel beter/gezonder is voor je hond/kat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:11

Als het voor jou werkt, dan werkt het. Dáár is op zich natuurlijk niets op tegen.
Maar dat was niet het punt waar het om ging.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:41

Nee het gaat om een eerlijk wettenschappelijk onderzoek dat snap ik.
Maar helaas worden dit soort onderzoeken gestart uit de brokken industrie of vlees industrie (barf en kvv).
Helaas nooit door een echt onofhankelijk bedrijf. Hierdoor nooit een echt eerlijke uitkomst, dit is trouwens voor beide partijen zo.
Ik wilde meer aangeven dat voor mij meer het resultaat belangrijk is ipv een wettenschappelijk aangetoond onderzoek.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:51

Kuggur schreef:
Kuggur schreef:

Sorry dat ik ne niet volledig genoeg heb uitgedrukt, ten eerste methodologisch verantwoord onderzoek, ten tweede één onderzoek met een bepaalde uitkomst is niet genoeg, het moet reproduceerbaar zijn om goede conclusies te kunnen trekken.
Er is nog geen wetenschappelijke basis te zeggen dat barf/rauw een gezondheids voordeel oplevert ten aanzien van brokken.

veel wetenschappelijk onderzoek word uitgevoerd voor of door de fabrikanten van droogvoer. waarschijnlijk zijn er ook fabrikanten van diepvriesvoer op dit moment bezig met onderzoek naar de effectiviteit van het eigen merk diepvriesvoer, maar onderzoek naar zelf samengesteld voedsel is, naar mijn weten nooit uitgevoerd. het zou zeker interessant zijn.. hoewel; waarom zou het nodig zijn voeding te testen die al duizenden jaren wolven en honden in leven heeft gehouden voor er brokken bestonden (die nog niet lang bestaan)

vergelijk brokken met het eten van een diepvriespizza aangevuld met een multivitamine pil. elke dag weer. op de goedkopere pizza s zit alleen een beetje tomaat en kaas, op de duurdere zit iets meer vlees en groente.. idd zo n beetje alles wat je nodig hebt maar gezond is anders.

het feit dat brokkenfabrikanten telkens weer nieuwe toevoeginen bedenken die hun voer "nog beter" maken, wijst er al op dat het vorige voer dus kennelijk niet helemaal compleet was.

ik heb geen onderzoek nodig hoor, logisch nadenken en ervaringen uitwisselen met deskundigen dan kom je verder dan je denkt ;)

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:55

Dat is ook mijn idee Kiki. Natuurlijk kunnen we veel leren en dingen kunnen bewezen worden dmv wetenschappelijk onderzoek, maar daarnaast gebruik ik graag mijn eigen boeren verstand. Ik probeer niet alleen zwart-wit te denken en zaken per definitie als goed of slecht te zien, maar door (verantwoord) te 'experimenteren' kies ik wat het beste is, of het nu om mezelf, mijn paard of mijn hond gaat.

Ondanks dat mijn hond geen (zichtbare) klachten had door brokken, is nu zijn ontlasting wel veel 'mooier' en het belangrijkste: hij eet met veeeel meer plezier. Brok at hij wel, maar niet van harte. Nu is het elke keer een feest.

Zoals ik al eerder schreef ben ik pas sinds kort overgestapt dus kan ik nog niet oordelen over de lange termijn effecten, maar vooralsnog ben ik heel blij met de overstap!

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:36

Kuggur schreef:

Er is nog geen wetenschappelijke basis te zeggen dat barf/rauw een gezondheids voordeel oplevert ten aanzien van brokken.[/quote]

Nee maar wel het onderzoek waarin 20 honden p vers zijn getest en 20 honden op brok, de resultaten logen dr niet om :7

Maar mss kan jij me eindelijk eens helpen aan dat onderzoek, wetenschapppelijk he, dat de brok bete ris voor ons huisdieren dan vlees? :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:42

Ten eerste heb ik nergens beweert dat brok beter is dan vers (maar goed lezen is niet ieders sterkste kant).
Ten tweede heb ik al dergelijke links gegeven (maar als ik weer op m´n thuiscomputer zit kan ik ze nog wel een keertje posten).

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:52

Koggur, nee sorrie ik heb de linken van wetenschappelijk bewijs dat de honden brok beter is dan vers, nergens in jou posten kunnen ontdekken maar ik geef toe dat ik je tekst ook niet echt heb zitten bestuderen, op de een of andere manier interesseren ze me niet.

Maar de link ben ik wel benieuwd naar :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:58

Aan desinteresse is niets te doen, duidelijk zinloos deze discussie verder te voeren.
En gezien ik het onwaarschijnlijk acht dat je die links zou lezen, die informatie past tenslotte óók niet in je straatje, zal ik de moeite laten.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:03

Dus...er zijn geen wetenschappelijke linken :D :D