Bokkers met vissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Bokkers met vissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:44

Maanvissen zijn mooi! Maar die horen toch echt in een grotere bak; neem aan dat je 54 liter 60 bij 30 bij 30 cm is, maar maanvissen hebben echt wel een bak nodig van het liefst een meter en ook hoger.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:45

Ja idd, heb het ontdekt nadat ik ze aangekocht had. De verkoper in de winkel zei dat het geen kwaad kon.
Momenteel ben ik wel opzoek naar iets groters :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:50

Dat is wel tof :) heb je straks zo'n mooie grote bak!

Ik vind vissen nog best een dure hobby, als je alles bij elkaar op gaat tellen :=

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:52

idd
ik was ook 68 en nog wat kwijt aan die spullen van vandaag :O

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:53

Aanschaf van vissen en materiaal is duur, onderhoud niet zo. Als je het eenmaal hebt staan, hoef je er niet zoveel meer aan uit te geven.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 14:05

mensen ik heb een vraag voor mijn oma :D

zij heeft al jaren aquariums maar zij zit met haar handen in het haar.

een maand geleden had zij last van dikk groene alg wat erg snel uitbreide, ze maakte het iedere keer schoon, contoleerde het water dat was allemaal goed.
ook ging de alg in de pomp zitten en bedekte in 24 uur bijna het hele raam.

uit eindelijk is ze na bij verschillende winkels te zijn geweest er achter gekomen dat het om een soort blauw alg ging en kreeg capsules met poeder die ze in het water moest doen.
dit heeft zij gedaan en de alg verdween dus heeft ze nieuwe planten gekocht omdat de andere planten opgegeten werden door de vissen die voor deze alg helemaal niet zoveel van de planten aten.
ook heeft ze nieuwe sponsen gekocht voor de pomp.

helaas komt nu naar een maand deze alg terug en er is 1 vis overleden.
ze kan wel weer de capsules in het water doen maar ze is bang dat ze zo bezig kan blijven.
het water controleerd ze iedere dag met strips en het water is iedere keer keurig.
de vis die overleden is daar stak aan de zijkant een klein wit puntje uit.. misschien gevochten?
maar nu is er nog een vis met zo'n wit puntje op zijn zijkant, deze leeft nog wel maar ze is bang dat er met haar aquarium dus echt iets niet goed is.

nog even wat info:

*280liter bak
*verschillende soorten vissen, oa 2 maanvissen, neontetra's, algeneters(blijven op de grond of op het raam) verder geen idee wat voor vissen nog meer.
*verschillende soorten plantjes, deze houd ze keurig bij en ze koopt als ze niet meer mooi of goed zijn nieuwe die ze afspoelt/schoonmaakt voor ze de bak in gaan.
*veengrond? en daar overheen steentjes
*s'ochtends krijgen ze diepvriesvoer en s'avonds vlokken voer.
*ozon pomp staat gemiddeld 3 uur per dag aan.
*pomp staat 24 uur aan en word regelmatig schoongemaakt incl sponzen.
*1x per week verschoont ze de bak, 3/4e water gaat er uit en er komt nieuw water in.

iemand ideeen? :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 14:12

Maakt ze de pomp niet te grondig schoon? De pomp hoef je niet zo vaak schoon te maken, als je merkt dat de uitstroom verminderd moet je er weer eens naar kijken. Nieuwe sponsen zomaar er in doen is ook niet goed, daar zitten juist alle goede bacteriën in die je nodig hebt om alles in het water af te breken. Filterwatten/-sponsen mag je wel vervangen, maar het substraat niet zomaar, daar zitten de bacteriën in. 3/4 van het water gaat er uit, bedoel je dat niet andersom? Dat is namelijk (veel) te veel. Eigenlijk mag je niet meer dan 50% vervangen, maar meestal is minder prima (25-30%, heel erg afhankelijk van je pompcapaciteit, wat voor vissen je hebt, hoeveel vissen, etc).

Of dit te maken heeft met de alg durf ik niet te zeggen hoor, maar het zijn dingen die mij opvallen. Of je (blauw)alg hebt is afhankelijk van je fosfaat/nitraat verhouding. Ik heb ook een tijd last gehad van blauwalg, ik had teveel fosfaat en te weinig nitraat. Ik heb nu nog steeds wel wat blauwalg, maar niet zoveel meer.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 14:17

@ century bedankt voor je reactie!
ik was gister bij haar en toen zei ze he nu moet ik weer nieuwe sponzen kopen..dus of het filterwatten zijn of ander soort sponzen geen idee.

ze heeft een stuk of 20/25 vissen in de bak zitten, het waren er nog meer maar deze heeft ze naar iemand anders gedaan.
de fostaat/nitraat verhouding moet gelijk zijn? hoe kan je dit controleren?
is de hoeveelheid dat de ozon pomp aan staat goed of teveel/weinig?

heb je verder enig idee wat er niet goed gaat op het water na?
ik zal alle tips doorgeven.. :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 14:32

Tja, het is erg lastig te zeggen, het zijn maar gokken die ik doe hoor.

Maar ik vermoed dat de balans nitraat/fosfaat (ook wel Redfield Ratio genoemd, google maar eens) verstoord is. Waardoor dat is begonnen is lastig te zeggen. Die capsules zullen wel fosfaatbinder of iets dergelijks geweest zijn, of misschien extra nitraat om de balans weer te herstellen.
Normaal horen planten en alg elkaar in evenwicht te houden. Ze voeden zich immers met dezelfde voedingsstoffen. Als planten het onderspit delven (nieuwe planten -> hebben nog geen 'plek' veroverd in het systeem) dan krijgt alg meer kans. Ook als het substraat vervangen is, samen met veel van het water, wordt het systeem dusdanig verstoord dat er veel ruimte is voor blauwalg om weer de kop op te steken. Dat is mijn gok.
Wiki vertelt mij dat fosfaat binden het meest succesvol is om blauwalg te bestrijden. Ik heb dat zelf destijds ook gedaan. Ik weet niet of het daardoor nu beter is geworden, dat blijft altijd lastig natuurlijk wat nu precies waar de oorzaak van is geweest. Ik had Sera Phosvec Granulat gehaald, dat moest in je filter (ik heb een potfilter). Na een tijdje moet je het vervangen. Ik zie dat je ook vloeibare middeltjes hebt.
In het algemeen ben ik niet zo van middeltjes in je systeem te gooien, je moet juist je systeem zo stabiel mogelijk houden. Maar soms moet het. Wél zou ik eerst aanraden de waardes te meten van je water. En dan niet met een stripje (die zijn niet zo nauwkeurig), maar met een druppeltest. Een stripje meet ook geen fosfaat-waardes, dus je zult sowieso een fosfaattest moeten halen. Je kan een druppeltest van nitraat en een van fosfaat halen, en dan de waardes vergelijken in de Redfield Ratio tabellen die wel op internet te vinden zijn, om te kijken waar je nu tekort of teveel van hebt.

't Blijft allemaal gokken hoor, ik weet het ook niet precies :)

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 15:49

Hallo allemaal,
Ik heb geen vissen, maar wel een mooi Diergeneeskundig Memorandum (tijdschrift) over "ziekten bij siervissen, diagnostiek en therapie". Het is uit 2002, dus wellicht verouderd qua medicijnen, maar het waren altijd heel duidelijk en overzichtelijke tijdschriften, dus het is vast nog wel leuk en leerzaam om te lezen.
Als iemand het wil hebben: stuur maar pb'tje met je adres en ik stuur het naar je op.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 17:40

Ik heb een sluierstaart goudvis met de naam Blub :')

Wat je in bak hebt zitten is dat zo'n schildpad dat in het water zich volzuigt en groot word en op het droge klein word.

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:44

Leliaardje schreef:
Hallo allemaal,
Ik heb geen vissen, maar wel een mooi Diergeneeskundig Memorandum (tijdschrift) over "ziekten bij siervissen, diagnostiek en therapie". Het is uit 2002, dus wellicht verouderd qua medicijnen, maar het waren altijd heel duidelijk en overzichtelijke tijdschriften, dus het is vast nog wel leuk en leerzaam om te lezen.
Als iemand het wil hebben: stuur maar pb'tje met je adres en ik stuur het naar je op.

Er is al iemand mee aan de haal gegaan. Hopelijk heeft hij/zij er veel plezier van (en de inhoud niet nodig).

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:02

Dat hoop ik ook. :D

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:11

Dit is mijn nieuwe betta vrouwtje waar ik het over had :)
zij mist een vin aan de zijkant waarmee ze zwemt!
Maarja ze doet het super goed en is heel strek :D

Is ze niet prachtig, ze heet Parel :)
Ze is nog best jong want ze is best klein!

Afbeelding

Afbeelding

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:20

Mooie kleur heeft ze! :)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:29

Mooi betta. :)
Wat zit er op je blaadjes?
Lijkt op eitjes, of slakjes, ik kan het niet helemaal goed zien.

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:35

Haha zijn gewoon bubeltjes ;)
Had net nieuw water in gedaan ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:36

Parel is tof! :)

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:34

Parel is even verplaatst naar een grotere bak :)
Het is nog steedts haar eigen prive bak haha :P

Dit is hem
Afbeelding

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:54

Agosh, ze is inderdaad nog heel erg klein! :(:)

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:07

Goeiemorgen! :D

Ik keek vanochtend in mijn aquarium en zag ik ineens een soort van allemaal eitjes!
De betta man blijft er ook steedts bij alsof die er op lette *waakte*?

Ik heb helemaal geen ervaring met betta's kweken of baby's.
Heeft iemand hier mischien ervaring met betta's kweken? Of dit zelf al meegemaakt!
Ik weet echt niet precies wat dit is!

Maar ik snap ook niet als dit nou wel eitjes zijn?
Hoe hebben ze kunnen paren mijn betta vrouwtje *Charlotte* is heel erg bang voor het mannetje!
Of zou ik dit om het hoog hebben gezien? Dat het mannetje haar heeft gepakt ofzo en toen eitjes heeft gelegd?
:')

Ik had even snel 2 een foto's gemaakt!

Afbeelding

Afbeelding

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:11

Dat is een schuimnest :) moet je maar eens opzoeken op Google :)

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:13

Wat is precies een schuimnest?
Ik snap er even niks meer van krijg ik nu babybetta's. :')

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:29

www.google.nl -> typ in: schuimnest en druk op enter

TADAAAAA allemaal info over schuimnesten. Zo moeilijk kan het niet zijn toch?

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:39

Haha sorry :')
Maar mischien vonden mensen hier die er ervaring mee hadden het leuk om er op te reageren. ;)