Tegenstanders vers vlees voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 12:41

ik ben eigenlijk wel benieuwd waar jullie, jullie kkv vandaan halen. Ik ben pas overgestapt ik heb eerst rodi gegeven maar dit vond ze eigenlijk niet zo lekker en gaf weinig voldoening. Nu geeft ik Renske en dat eet ze goed. Maar ik vind dit erg duur vergeleken brok.
Nou vroeg ik me dus af wat jullie voor een merken geven, wat de kosten zijn, en jullie ervaringen.

Machie

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 12:46

Ik voer lotgering of herby.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 12:46

Wij barfen en halen dat bij Richard of Herby

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 12:50

ik had laatst ook van iemand gehoord die rest vlees bij een slager haalt en dit aan haar hond geeft. Heeft iemand hier ervaring mee? zit hier voldoende voedingsstoffen in?

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 12:52

Nee rest vlees is afval vlees, je moet wel echt spiervlees hebben van bewogen delen, dus geen afbeensel. Daar zitten niet genoeg voedingsstoffen in, maar meer dan in brokken dat wel!

Maar voor zo nu en dan kan het geen kwaad hoor.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 12:56

Oke dus als ik bij de slager echt vlees haal wat wij ook eten dan zou dat wel goed zijn?
Volgens haar waren het stukken vlees waar ze bijv. net geen biefstuk meer uitkonden halen maar dat weet ik niet zeker, maar dit is dus echt afval vlees?

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:03

dat is idd het afsnijsel wat ze anders weggooien. Zelf haal ik dit vlees online, veel goedkoper, en net zo goed. wel even zoeken naar een goede leverancier die niet gemalen levert (Want dan weet je nog niet wat de kwaliteit is)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:05

Ik barf ook en kom aan al mijn vlees via barfplaats: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/board,4.0.html. Op deze manier kan ik aan de meest uiteenlopende vleessoorten komen (van zalm tot zebra, zeg ik altijd) voor een prima prijs. En er zijn lijntjes door het hele land, dus ik hoef er bijna nooit ver voor te rijden :)

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:16

1 kg. kippenkarkas wat moet ik me hier bij voorstellen?

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:17

Ligt eraan waar je het haald, je heb bevleesde en kale kipkarkassen, we kiezen liever de bevleesde.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:19

dat is een poelier hier in de buurt weet niet of het bevleesde is. Maar moet ik deze dan nog zelf in stukken hakken?
en kippenbot is toch niet goed voor een hond ivm splinters van het bot?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:23

In stukken hakken, niet als je hond ze zo eet (en afhankelijk van de hoeveelheid, soms moet je er 1 doormidden knippen omdat het stuk te groot is).

Rauw kipkarkas kan een hond goed eten, het is gekookt bot dat kan gaan splinteren! Ik heb vandaag toevallig kippennekken binnen gekregen, die vind ik zelf nog mooier dan kipkarkas (en telt ook als vleesbot).

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:25

Oke en voer je dan behalve die kippenkarkas nog iets anders?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:25

Kippenbot splintert niet als je het niet kookt.
Daarnaast is renske geen KVV. Ik voer lotgering betaalbaar en heel compleet en goede service.
Maar dit was geen topic voor KVV dus gelieve in een ander topic bespreken waar je wat allemaal haalt en hoe je moet voeren enz

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:27

xxxmarexxx schreef:

Een brokkenhond mag geen kippenkarkas!! Die maagzuur is neutraal (Zowat gelijk aan water) en kan geen bot verteren.
Kan je beter met een KVV beginnen om het maagzuur naar beneden te halen.

Zelf vind ik heel veel info op barfplaats, daar kan je ook de percentages uitrekenen (Bot, orgaan en spervlees)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:31

xxxmarexxx schreef:

Kort gezegd voer je per dag:

45% vleesbot
25% spiervlees
20% orgaan
10% groente

Dit zijn de standaard percentages. Je voert bij voorkeur minimaal 5 diersoorten. Op 1 dag kun je dus bijvoorbeeld kipkarkas, rundvlees en konijnorgaan voeren (+ groente). Net wat je wilt.

Je kunt er ook voor kiezen 'incompleet' te gaan voeren. Dan reken je bijvoorbeeld uit hoe veel spiervlees jouw hond per week moet krijgen. Die hoeveelheid deel je door het aantal dagen dat je spiervlees wilt voeren. In de regel is het zo dat je altijd vleesbot+spiervlees of vleesbot+orgaan voert.

(Ik denk trouwens wel dat we te ver off-topic gaan nu)

O ja, je kunt niet meteen overstappen van brok naar barf. Daar moet een periode van kvv tussen zitten om de zuurtegraad van de maag te verhogen.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:33

Sonja89 schreef:
O ja, je kunt niet meteen overstappen van brok naar barf. Daar moet een periode van kvv tussen zitten om de zuurtegraad van de maag te verhogen.

Je bedoeld te verlagen ;)
We gaan nu idd offtopic!

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:34

Sonja ik heb je maar ff een pb gestuurd gezien we nu idd erg offtopic gaan ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:35

xRomana schreef:
Sonja89 schreef:

Je bedoeld te verlagen ;)
We gaan nu idd offtopic!

Nee..

"Geen vleesbot aan brok-etende honden: Honden die brokken eten hebben minder zuur maagzuur, doordat brokken koolhydraatrijk zijn. Als je persee wel vleesbot aan brok-etende honden wil geven: wees tenminste zeer voorzichtig en voer alleen zachte vleesbotten van kleine dieren zoals kip, eend, konijn, parelhoen. Geef in ieder geval nooit brok en bot in 1 maaltijd."

Zie: http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... leesbotten

Ok, terug naar de discussie denk ik!

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:49

je zit er goed naast Sonja, een lage PH graat is namelijk zuurder, je haalt het door elkaar ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:54

Is dat zo? Weer wat nieuws geleerd, dan! Waar kan ik daar meer over lezen?

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:59

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:02

Dank :D

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:05

xRomana schreef:
xxxmarexxx schreef:

Een brokkenhond mag geen kippenkarkas!! Die maagzuur is neutraal (Zowat gelijk aan water) en kan geen bot verteren.
Kan je beter met een KVV beginnen om het maagzuur naar beneden te halen.

Zelf vind ik heel veel info op barfplaats, daar kan je ook de percentages uitrekenen (Bot, orgaan en spervlees)

Een brokkenhond kan prima ook kipkarkassen eten :)
Maakt echt niet uit.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:15

Ik ben neutraal wat brok of vers vlees betreft. Heb positieve verhalen van allebei de kanten.

Mijn katten krijgen brokken van Hill's en doen het daar super op. Ik heb een gigantische kieskeur en heb wel vers geprobeerd. Maar hij raakt het niet aan, hij loopt er zelfs voor weg. Ik heb het een paar dagen volgehouden, maar hij eet het niet. Andere merken brokken en vlees hoeft hij ook niet. Mijn andere kat gaat braken van sommige brok. Vers lustze wel, maar ook niet van harte. Daarom hou ik het op brok. Ze poepen ongeveer 1 keer per dag/2 dagen, en dat is een goede keutel. Ze ruien niet, het gebit blijft goed, de vacht glanst en voelt zacht aan. Ik blijf bij de brok.

Een vriendin van mij heeft een kruising rottweiler. Deze kreeg Lidl voer. Stinken, winden, veel poepen. Nu krijgt ze smuldier en ze stinkt niet meer, heeft mooie keutels en laat geen winden meer.