wat te doen tegen ongewenste katten in de tuin ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:09

Tigra_ schreef:
Het is nu een beetje lastig om ze te vangen en naar het asiel te brengen als zwerfkatten.
Al zou ik daar geen moeite mee hebben als er een vreemde kat overlast zorgt zou ik die zeker wel vangen en wegbrengen. Ik ga dan echt niet de halve buurt af om te vragen wie z'n kat het is en of die hem alsjeblieft bij wil houden.
Mensen die katten willen houden moeten er voor zorgen en hun verantwoordelijkheid nemen, lekker makkelijk om te zeggen dat ze buiten horen. Als je het niet degelijk af kan maken moet je gewoon geen kat nemen. Als je buitenaf woont moet je het zelf weten al lopen er hier zat zwerfkatten volgens mij. Maar als ze overlast veroorzaken moet jij als eigenaar je verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat je boel zo maakt dat je kat de ruimte heeft op jouw eigen terrein. Zou een mooie worden als de buren komen klagen over het feit dat onze paarden door hun tuin denderen en ik het dan af doe met het feit dat het buiten dieren zijn en hun maar moeten zorgen dat hun tuin paardvrij wordt. Vindt het een omgekeerde wereld. En dan vinden ze het gek dat er jagers katten afschieten.

Een loslopend paard is toch nog wel een tandje gevaarlijker dan een loslopende kat. Het is ook gewoon vanuit traditie en gebruiksdoel vrij logsch dat een kat min of meer vrij rondloopt en een hond of paard niet.

Het is imo ook de omgekeerde wereld maar wat ga je daaraan doen dan, wachten tot de wereld zich goed draait?? Wanneer kan ik die ommezwaai verwachten, voordat de Ts haar bollen wil planten oid???

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:10

ow :+ hihihi
omdat ik las dat je buurvrouw wel een tuin had nam ik aan dat jij hem automatisch ook had...

dat vind ik trouwens een +:)+ instelling
en overigens wel een hele lieve buuf die het wel accepteert :))

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:10

liedje89 schreef:
Tigra_ schreef:
Het is nu een beetje lastig om ze te vangen en naar het asiel te brengen als zwerfkatten.
Al zou ik daar geen moeite mee hebben als er een vreemde kat overlast zorgt zou ik die zeker wel vangen en wegbrengen. Ik ga dan echt niet de halve buurt af om te vragen wie z'n kat het is en of die hem alsjeblieft bij wil houden.
Mensen die katten willen houden moeten er voor zorgen en hun verantwoordelijkheid nemen, lekker makkelijk om te zeggen dat ze buiten horen. Als je het niet degelijk af kan maken moet je gewoon geen kat nemen. Als je buitenaf woont moet je het zelf weten al lopen er hier zat zwerfkatten volgens mij. Maar als ze overlast veroorzaken moet jij als eigenaar je verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat je boel zo maakt dat je kat de ruimte heeft op jouw eigen terrein. Zou een mooie worden als de buren komen klagen over het feit dat onze paarden door hun tuin denderen en ik het dan af doe met het feit dat het buiten dieren zijn en hun maar moeten zorgen dat hun tuin paardvrij wordt. Vindt het een omgekeerde wereld. En dan vinden ze het gek dat er jagers katten afschieten.

Een loslopend paard is toch nog wel een tandje gevaarlijker dan een loslopende kat. Het is ook gewoon vanuit traditie en gebruiksdoel vrij logsch dat een kat min of meer vrij rondloopt en een hond of paard niet.

Het is imo ook de omgekeerde wereld maar wat ga je daaraan doen dan, wachten tot de wereld zich goed draait?? Wanneer kan ik die ommezwaai verwachten, voordat de Ts haar bollen wil planten oid???

Nee dat katteneigenaren hun kop niet in het zand moeten steken, en bij overlast hun de gene moeten zijn die hun verantwoordelijkheid nemen en niet degene op kosten jagen die er last van heeft.

liedje89

Re: wat te doen tegen ongewenste katten in de tuin ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:12

Ja dat zou inderdaad zo moeten zijn, maar jij weet toch net zo goed als ik dat dat niet zo is?? Zeggen hoe het zou moeten zijn lost uiteindelijk toch helemaal geen problemen op. Iig niet voor de TS haar bollen gaat planten (het is al bollen tijd toch?)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:12

Wendy1978 schreef:
ow :+ hihihi
omdat ik las dat je buurvrouw wel een tuin had nam ik aan dat jij hem automatisch ook had...

dat vind ik trouwens een +:)+ instelling
en overigens wel een hele lieve buuf die het wel accepteert :))

Ja, het steegje waar ik woon, is 1 huis waar wel een grote tuin bij zit.
Die buurvrouw is inderdaad een schat.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:13

En zolang er mensen zijn zoals jij die schreeuwen dat het 'traditie' is en 'zo hoort' zal er weinig veranderen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:15

Thirty schreef:
En zolang er mensen zijn zoals jij die schreeuwen dat het 'traditie' is en 'zo hoort' zal er weinig veranderen.

Er is gevraagd of het wat minder op de man kon.. ;) maak je nou eens niet zo druk en probeer je discussie constructief te houden.. :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:16

Tallie1979 schreef:
Thirty schreef:

Er is gevraagd of het wat minder op de man kon.. ;) maak je nou eens niet zo druk en probeer je discussie constructief te houden.. :)

Dat is het toch? Precies de reden waarom er nog steeds katten los buitenlopen.

Ik had het ook kunnen quoten. Wat heb je liever?

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:17

Ik denk zelf dat het een beetje soort van wisselwerking zal moeten zijn
tussen de katten eigenaren en de niet katten eigenaren

De niet katten eigenaren zullen misschien wat water bij de wijn moeten doen door bv peper te strooien of een draadje te spannen

maar de katten eigenaren kunnen ook maatregelen nemen zoals misschien de nagels wat korter te houden of klachten van buren/omwonende ook serieus te nemen en mee te denken in een oplossing (lees: meebetalen van het draadje of de peper ofzo)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:18

Thirty schreef:
Een kat is over het algemeen prima te wennen aan een binnenleven. Of aan een afgezette tuin. Kost het wat moeite? Vast wel.

Maar je houdt je kat iig veilig, kan niet overreden, vergiftigd, gestolen, opgesloten worden en zal bij niemand anders dan bij jezelf in de tuin schijten, zeiken en de boel vernielen.
Ik zie geen nadelen!

Plus dat het dus in principe niet mag, want een huisdier mag niet jagen.

Niet naar bedoeld, maar ik merk dat je niet zoveel van kattengedrag weet.
De jongste kat van mijn vriend heeft een aantal maanden binnen gezeten. Was nog nooit buiten geweest, was in een doos langs de weg gevonden met 4 weken. Nooit gejaagd of wat.
We hielden hem binnen, om een aantal redenen die hier niet terzake doen, maar goed. Beestje wist dus niets van het buitenleven, maar greep elke mogelijkheid aan om te ontsnappen.
Verder was hij ontzettend druk. En dat heeft echt niets te maken met het feit dat hij zich verveelde (of nou ja, misschien toch wel) (in elk geval had hij overal speeltjes, speelden wij veel met hem, en ook stond de hond toe dat hij zich uitleefde op haar staart en neus). Maar sinds hij naar buiten mag is hij 100x rustiger geworden.

Dus maak mij nou niet wijs dat een kat makkelijk aan het binnenleven kan wennen. Sommige katten zijn daar niet voor gemaakt.
Betekent dat dat wij hem maar in het asiel hadden moeten laten? Tuurlijk, als alle mensen wiens huis + tuin niet groot genoeg is maar geen kat hadden genomen, dan hadden de asiels pas echt overvol gezeten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:19

Wendy1978 schreef:

De niet katten eigenaren zullen misschien wat water bij de wijn moeten doen door bv peper te strooien of een draadje te spannen

maar de katten eigenaren kunnen ook maatregelen nemen zoals misschien de nagels wat korter te houden of klachten van buren/omwonende ook serieus te nemen en mee te denken in een oplossing (lees: meebetalen van het draadje of de peper ofzo)

Inderdaad.
Wat in ieder geval kan, is 's nachts de katten binnenhouden. Dan hebben mensen in ieder geval geen last van krijsende katten.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:20

Uhhm je moet ze binnen wel bezig houden. Ik weet wellicht meer dan jij denkt ;) Wat speelgoed, een grote klimpaal, een half uurtje met een laserlampje en ze zijn moe en gaan verder slapen.
Maar uitzonderingen bevestigen de regel.

Betekend niet dat jij je tuin niet af kan zetten! Dat jij een hyper kat hebt hoeft niet te betekenen dat de buren/buurt daarvoor op hoeft te draaien. Jij hebt voor de kat gekozen, de rest van de wereld niet, en zou er dus geen last van moeten hebben.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:20

Wendy1978 schreef:

Waarom is het aan niet katten eigenaren om hun tuin kattenvrij te houden? Die kiest niet voor katten en is misschien hartstikke trots op z'n mooie tuin. Laat de eigenaar dan een kattenparadijs maken van z'n tuin diegene wil toch een kat?

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:21

Ow nou idd Mika11, daar heb je een punt
ik heb ooit keer in mijn badjas op mijn crocs buiten gestaan omdat ik dacht dat er een kind stond te gillen voor mijn deur
(wonen aan een park, en je hoort tegenwoordig zulke enge dingen)
maar dat bleek dus om een krolse kat te gaan :')

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:22

Tigra_ schreef:
Wendy1978 schreef:

Waarom is het aan niet katten eigenaren om hun tuin kattenvrij te houden? Die kiest niet voor katten en is misschien hartstikke trots op z'n mooie tuin. Laat de eigenaar dan een kattenparadijs maken van z'n tuin diegene wil toch een kat?

Ja, maar ik dacht mee in het kader van:
Verbeter de wereld begin bij jezelf zeg maar :o

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:23

Wendy1978 schreef:
Tigra_ schreef:

Ja, maar ik dacht mee in het kader van:
Verbeter de wereld begin bij jezelf zeg maar :o

Dan zal mijn inziens de katteneigenaar toch eerst moeten beginnen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:24

liedje89 schreef:
Ja dat zou inderdaad zo moeten zijn, maar jij weet toch net zo goed als ik dat dat niet zo is?? Zeggen hoe het zou moeten zijn lost uiteindelijk toch helemaal geen problemen op. Iig niet voor de TS haar bollen gaat planten (het is al bollen tijd toch?)

Nou ik zou het zo opgelost hebben als de eigenaar niet wil meewerken is het voor mij toch simpel, wil het niet goedschiks dan maar kwaadschiks.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:27

Tigra_ schreef:
Dan zal mijn inziens de katteneigenaar toch eerst moeten beginnen.

ja maar dan gebeurt er nooit iets denk ik... als de katteneigenaren met vingers gaan wijzen naar de niet katten eigenaren
en andersom...
Eens zullen er mensen de eerste stap moeten zetten...
Dus waarom dan niet in overleg met je buren spullen aanschaffen om iig een begin te gaan maken
*uiteraard uitgesloten voor de mensen die meedoen met : Tuin van het jaar award verkiezingen, want nee... dan staat een draadje idd niet zo mooi :o

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:27

Thirty schreef:
Tallie1979 schreef:

Dat is het toch? Precies de reden waarom er nog steeds katten los buitenlopen.

Ik had het ook kunnen quoten. Wat heb je liever?

Nee, het is niet constructief, want je speelt op de man en je maakt je druk om iets waar je geen invloed op hebt, hoe hard je ook schreeuwt.

Duidelijk is het inmiddels wel dat katten eigenaren een beetje mee moeten denken met de buren en dat er diverse diervriendelijke manieren zijn om een kat uit de tuin te weren.

Als iemand naar mij toe zou komen dat mijn kat in zijn/haar tuin zou kakken en op een vriendelijke manier zou vragen of ik kan helpen de kat uit de tuin te houden, zou ik dat met alle liefde doen. Komt iemand echter bij mij aan de deur en begint deze meteen met dreigen de kat iets aan te doen of hem naar het asiel te brengen, dan kwak ik de deur voor zijn/haar snufferd dicht. Sterker nog, is er dan wat met mijn kat, dan weet ik hem te vinden.

Het is de toon die de muziek maakt.

Gelukkig heb ik geen klagende buren want poezels blijven binnen, maar dit is hoe ik er op zou reageren :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:28

Thirty schreef:

Ik heb nergens gezegd dat ik vind dat je die traditie in ere moet houden of dat ik vind dat het zo hoort en moet blijven. Maar ik vind het een beetje ridicuul om een kat en een paard op zo'n manier te vergelijken punt 1 is een paard zo 150x zo zwaar als een kat ten tweede is een kat van oudsher een makkelijke vervangbaar dier wat los rondloopt en plagen bestrijd en een paard een dier wat van oudsher als last en trekdier is gebruikt die juist erg duur waren en belangrijk en je die dus lekker veilig in een omheid gebiedje of zelfs binnen had staan. Het ligt nu niet direct in de lijn der verwachtingen dat dat soort tradities direct gewoon uit het raam vliegen wanneer de tijden veranderen, we hebben immers ook nog een kerk, een koningin ed

Wanneer je een kat voor een dierproef wilt gebruiken is het ook verplicht om een buitenverblijf te hebben dit is voor andere dieren niet verplicht ik denk niet dat het zo makkelijk gezegd is dat een binnenkat wel went. Het is echt een van de weinige dieren waarbij dit in de welzijnseisen is opgenomen B-) .. Tuurlijk kan dat ook in een omheindetuin maar zolang het niet verplicht is kan je niet zomaar verwachten dat iedereen zijn kat binnen houd.

Tigra: het hele idee van die slogan is juist dat je niet verexcuseerd door te zeggen: "maar zij zijn veel stouterder dan ik" maar gewoon juist en netjes handeld zonder dat je daaraan allerlei voorwaardes steld :'). ik vraag me af wat kwaadschiks dan volgens jou inhoud? Terug treiteren??

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:31

Thirty schreef:
Uhhm je moet ze binnen wel bezig houden. Ik weet wellicht meer dan jij denkt ;) Wat speelgoed, een grote klimpaal, een half uurtje met een laserlampje en ze zijn moe en gaan verder slapen.
Maar uitzonderingen bevestigen de regel.

Betekend niet dat jij je tuin niet af kan zetten! Dat jij een hyper kat hebt hoeft niet te betekenen dat de buren/buurt daarvoor op hoeft te draaien. Jij hebt voor de kat gekozen, de rest van de wereld niet, en zou er dus geen last van moeten hebben.

Bij onze eerste kat (die ik maar een paar jaar heb meegemaakt) hebben mijn ouders al een poging daartoe gedaan. Het Lukt Je Niet. Als je kat echt weg wil doet ie dat gewoon.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:32

Thirty schreef:
Leorah schreef:
Naar het asiel brengen is echt geen goed plan.. die katten hebben een huis en er zijn genoeg zonder huis die in een asiel zitten en echt geholpen moeten worden.

kennelijk de enige manier om de 'eigenaren' van die dieren te doen beseffen dat TS het echt zat is. Bovendien, een echt huis hebben ze niet als ze zonder pardon naar buiten worden geknikkerd.

Die van mij gaan vanzelf, door het luikje. :D

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:34

MamboBeach schreef:
Die van mij gaan vanzelf, door het luikje. :D

Aso kattenbaas!!! :D :D

Schorriemorrie!!! :')

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:35

Foei mambo, straks zwemt ie naar thirty om in haar tuin te poepen :Y)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:36

Tallie1979 schreef:
Nee, het is niet constructief, want je speelt op de man en je maakt je druk om iets waar je geen invloed op hebt, hoe hard je ook schreeuwt.

Duidelijk is het inmiddels wel dat katten eigenaren een beetje mee moeten denken met de buren en dat er diverse diervriendelijke manieren zijn om een kat uit de tuin te weren.

Als iemand naar mij toe zou komen dat mijn kat in zijn/haar tuin zou kakken en op een vriendelijke manier zou vragen of ik kan helpen de kat uit de tuin te houden, zou ik dat met alle liefde doen. Komt iemand echter bij mij aan de deur en begint deze meteen met dreigen de kat iets aan te doen of hem naar het asiel te brengen, dan kwak ik de deur voor zijn/haar snufferd dicht. Sterker nog, is er dan wat met mijn kat, dan weet ik hem te vinden.

Het is de toon die de muziek maakt.

Gelukkig heb ik geen klagende buren want poezels blijven binnen, maar dit is hoe ik er op zou reageren :)

Wie zegt dat ik meteen begin te dreigen? Na 20 pagina's gezever en mezelf herhalen, word ik gewoon een beetje link van alle stupide excuses die er gemaakt worden om katten maar los buiten te mogen laten lopen - terwijl het niet eens wettelijk mag!
Maar als er na meerdere verzoeken geen verbetering is, gaat de kat naar het asiel ja. Of de eigenaar dat nou leuk vind of niet, ik zou geen last moeten hebben van iemand anders beest. Of dat nou hond, kat of paard is.
Had ik buren gehad met een continue blaffende hond, zou ik daar ook over gaan klagen.