Gevaarlijke en potentieel gevaarlijke honden niet op straat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 22:26

xJori schreef:
Ok, en wie beslist welke gevaarlijk zijn?
Slechte baas => agressieve hond
Alle honden zijn potentieel gevaarlijk. Een labrador kan ook uithalen als hij belabberd is opgevoed...

Echt weer zo'n pauperstelling die door een of andere slecht ingelezen pekineesbezitter is bedacht :')
Bemoei je niet met zaken waar je geen verstand van hebt.

En nee, ik heb geen vechthond. Dus daar doe ik het niet voor.
Ik heb gewoon een hekel aan dit soort onzin. Ze waren verboden, en het had geen nut - omdat agressiviteit niet rasgebonden is - dus die wet is opgeheven.

Haal geen oude koeien uit de sloot, en als je het doet, doe dan wat meer moeite om over te komen als iemand met verstand van zaken.

1...ik heb misschien wel meer verstand van zake,dan je denkt.
2...ik stel nergens dat agressie ras af hankelijk is.
3...wat jij goed opgevoed noemt hoeft dat niet te zijn.

Laten we eens een paralel naarde grote mensen wereld trekken.....
Dan kunnen we de stelling alsvolgt lezen.
Gevaarlijke en potentieel gevaarlijke mensen,horen niet in het straatbeeldthuis.
maw....moordenaars en vechters bazen horen achter de tralies.......goed of slecht opgevoed doet niet ter zake....

easygoing

Re: Gevaarlijke en potentieel gevaarlijke honden niet op straat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:36

Nee idd horen die niet op straat maar helaas lopen ze wel gewoon op straat.
Bovendien vind ik het niet te vergelijken met potentieel gevaarlijke honden.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:39

Papagroom: jahoor met die instelling ben ik het ook eens.
Alleen doet daar goed of slecht opgevoed niet ter zake omdat die dus of al gevochten hebben of al gemoord hebben. (zoals je hem nu formuleerd ;))
Overigens snap ik je punt denk ik wel alleen het jammere is dat er in de media vaak de 'gevaarlijke' honden worden aangeduid maar ik heb niets gelezen in de kranten/gehoord in de media toen er een kindje werd gebeten door een labrador waarbij het meisje later is overleden???

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:51

Als nu iedereen met een hond, wat voor ras dan ook, zich verantwoordelijk gedraagt.
Niet impulsief een hond kopen.
Niet een hond kopen om z'n leuke uiterlijk.
Weten waar je aan begint als je een hond aanschaft
Etc, etc, etc,
Dan was deze hele discussie niet nodig.

Maar helaas is dat niet zo, want
Veel mensen zijn helemaal niet verantwoordelijk bezig,
Veel mensen kopen impulsief een hond (kom je weer bij broodfokkers met alle ellende van dien)
Veel mensen weten te weinig over honden en hun gedrag/verzorging
Hebben er eigenlijk geen tijd genoeg voor, zijn niet consequent
Etc, etc

Dus het blijft toch vaak genoeg misgaan en doordat 'potentieel gevaarlijke' honden grotere schade aanrichten, zijn deze honden er de dupe van en komen op de zwarte lijst.

Maar ik denk dat het nooit veel zal verbeteren omdat de 2e groep mensen er altijd zal zijn.
Dat is heel jammer, maar ik weet niet hoe je het moet veranderen.
Een diploma halen voordat je sowieso een hond mag aanschaffen?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:01

Inderdaad als iedereen nou eens verantwoordelijk zou zijn dus alle baasjes van honden ongeacht welk ras,type of wat dan ook maar dus ook alle mensen zonder honden dan zouden de problemen zeker 80% minder worden.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 23:05

mika11 schreef:
Als nu iedereen met een hond, wat voor ras dan ook, zich verantwoordelijk gedraagt.
Niet impulsief een hond kopen.
Niet een hond kopen om z'n leuke uiterlijk.
Weten waar je aan begint als je een hond aanschaft
Etc, etc, etc,
Dan was deze hele discussie niet nodig.

Maar helaas is dat niet zo, want
Veel mensen zijn helemaal niet verantwoordelijk bezig,
Veel mensen kopen impulsief een hond (kom je weer bij broodfokkers met alle ellende van dien)
Veel mensen weten te weinig over honden en hun gedrag/verzorging
Hebben er eigenlijk geen tijd genoeg voor, zijn niet consequent
Etc, etc

Dus het blijft toch vaak genoeg misgaan en doordat 'potentieel gevaarlijke' honden grotere schade aanrichten, zijn deze honden er de dupe van en komen op de zwarte lijst.

Maar ik denk dat het nooit veel zal verbeteren omdat de 2e groep mensen er altijd zal zijn.
Dat is heel jammer, maar ik weet niet hoe je het moet veranderen.
Een diploma halen voordat je sowieso een hond mag aanschaffen?

Wijze woorden ...... _/-\o_
Ik denk dat je het beste hoge boetes kan geven aan eigenaren van wie de hond over de schreef gaat in combinatie met een verplichte cursus en bij zware gevallen zou je over kunnen gaan tot inbeslagname.
Ernstig gestoorde honden gaan natuurlijk rechtstreeks naar de DA
op die manier dwing je de baas tot verbetering,geef je de hond een tweede kans en bescherm je de maatschapij.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 23:08

easygoing schreef:
Inderdaad als iedereen nou eens verantwoordelijk zou zijn dus alle baasjes van honden ongeacht welk ras,type of wat dan ook maar dus ook alle mensen zonder honden dan zouden de problemen zeker 80% minder worden.

Je kan van mensen zonder honden niet verwachten dat ze zich daar in gaan verdiepen.......mensen horen op straat....honden niet.....ik ga er zelfs van uit (als honden bezitter in het buiten gebied).dat je het je hond en de buren niet aan kunt doen om een hond in de binnen stad te houden........dat doe jemet een paard ook niet.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:17

papagroom schreef:
easygoing schreef:

Je kan van mensen zonder honden niet verwachten dat ze zich daar in gaan verdiepen.......mensen horen op straat....honden niet.....ik ga er zelfs van uit (als honden bezitter in het buiten gebied).dat je het je hond en de buren niet aan kunt doen om een hond in de binnen stad te houden........dat doe jemet een paard ook niet.

Ik vind zeker wel dat je ook van mensen zonder hond mag verwachten dat die mensen hun eigen verantwoording nemen. Honden horen net zo goed op straat als de mens, duiven en meeuwen schijten ook bovenop je moeten we die dan ook maar gaan weren?
Mensen zonder auto nemen toch ook de verantwoording en gaan niet op midden op de weg wandelen.
Ook wat betreft een hond in de stad houden ben ik niet met je eens, ik heb hier 3 flinke jongens en een jack op een flat midden in de stad en ze doen het prima. Ze komen niets te kort, komen genoeg buiten en ze komen ook zeker aan hun trekken als het om rennen vliegen en spelen gaat. De buren hebben geen last van ze buiten dan misschien de moslims die er bang van zijn maar goed ik hou rekening met hun door mijn honden bij me te houden en hun blijven uit de buurt van mijn honden.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 23:24

Ik mag toch aannemen dat je het met me eens bent ,als ik stel dat dat geen idiale situatie is....
Ik weet best dat ik hier op de boerderij makkelijk praten heb...maar op een flatje had ik `t denk ik bij een gelaten....overigens alle respect als je het spul daar blij en tevreden kunt houden

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:28

papagroom schreef:
Ik mag toch aannemen dat je het met me eens bent ,als ik stel dat dat geen idiale situatie is....
Ik weet best dat ik hier op de boerderij makkelijk praten heb...maar op een flatje had ik `t denk ik bij een gelaten....overigens alle respect als je het spul daar blij en tevreden kunt houden

Soms moet je roeien met de riemen die je hebt en zolang mijn honden gelukkig zijn ben ik dat ook.Alles voor hun en voor niemand anders.
Ideaal is anders maar om nou te stellen dat het niet zou mogen,moeten of dat het niet goed is vind ik werkelijk bullepoep.
Denk dat mijn honden veel gelukkiger zijn dan de vele boerderijhonden die niet savonds lekker bij de baas op de bank liggen maar in plaats daarvan in kouwe kille kennel,schuur of stal.Mijn honden horen niet alleen in mijn leven maar ze horen ook bij mijn gezin.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:35

Op een flat kan prima met een hond, heb ik ook jaren gehad.
Nu woon ik veel meer buitenaf, dat maakt het wel een stuk makkelijker.
Maar op de flat ging het ook prima, kostte alleen wat meer tijd en moeite.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 23:52

Ach///laten we het er maar op houden dat iedereen het het beste met zijn dieren voor heeft,en de overlast voor een ander zoveel mogelijk probeert te beperken.
Echter blijf ik van mening dat je niet van een ander kunt verwachten hoe een ander opjou hond reageerd.
Voorbeeldje....waar gebeurd..
Ik heb een afspraak voor techniesch advies op een boerderij.
Ik kom aan op de aangegeven tijd,er loopt een forse hond rond .
Ik ga er van uit.....boer weet dat ik kom ,dus hond is vertrouwd.
Hond was dat niet dus krijgt een ontiegelijke trap onder zn sodemieter begelijdt met een luide scheld partij.
Boer boos....eigenschuld dikke bult....bij vervolg afspraak hond echter super vriendelijk en onderdanig....had duidelijk wat geleerd.....maar hoe was dit afgelopen als niet ik maar iemand anders het erf was opgelopen?
Dat bedoel ik met...Je mag nooit verwachten dat iemand anders weet hoe jou hond zal reageren.
En als iedereen met een enorme boog om jou honden heen zou lopen om dat ze het zekere voor het onzekere nemen zou je dat ook niet prettig vinden....
Maar nog maals het gaat in de openings post over echt gevaarlijke honden....en volgens mij is daar bij jou honden geen sprake van ,daar die netjes zijn opgevoed.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 00:21

Ongeacht of je een afspraak bij mij hebt of niet mijn honden corrigeert niemand buiten mij en mijn man op hun eigen terrein. Als de hond in kwestie dat gepikt heeft is het simpel weg geen gevaarlijke hond maar gewoon een hond met een grote waffel.

Ik heb 1 hond die potentieel gevaarlijk is, dat heb ik haar niet aangeleerd maar het zit er nou eenmaal in. Onze fb is nou eenmaal een echte fb.
Ik probeer haar uit dergelijke situaties te houden en dat lukt natuurlijk prima.
Vandaag zijn we nog met haar naar het losloopgebied hier gegaan en dan is het een heerlijke hond, luistert super en gaat haar eigen gangetje maar en ja hier komt de maar als mensen zich met haar gaan bemoeien door haar aan te willen halen is het mis. Zij zoekt mensen niet op en laat iedereen met rust. Door haar goede luisteren en omdat ze mensen niet zomaar aanvalt mag ze van mij los, ik hou haar continu in de gaten en ook de omgeving speur ik af naar mensen want zie ik mensen aankomen roep ik haar bij me en hou haar bij me tot de mensen gepasseerd zijn gewoon om het zekere voor het onzekere te nemen.
Als mensen haar toch proberen te benaderen dan waarschuwt ze heel duidelijk door luid te blaffen en zich nog groter te maken maar negeren mensen dit zijn ze de klos.
In feite is ze dus een prima hond zolang mensen respect voor haar hebben en haar met rust laten zoals het eigenlijk ook gewoon hoort.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:58

Hier in Duitsland moet je al een soort diploma halen als je een hond groter hebt dan 40 cm die een bepaalde risicogroep zit. Een sachkunde noemen ze dat. Ik had elke week een avond theorieles.
Nu hadden we die lessen ook nog van 2 gedragstherapeuten die ook nog eens lekker diep op de materie ingingen, dus ja erg leerzaam en erg interessant.

Het ging over hoe je je hond moet houden, wettelijk gezien dan. Hoe je bv je tuin doggyproof moest maken om te zorgen dat ze daar ook in blijven als je er niet bij bent. Een deel over ziektes, ontwormen en ontvlooien, een deel over het fokken van honden. En het grootste deel over hondengedrag, nonverbale signalen, lichaamstaal en hoe je daarmee om moet gaan.

Van mij mogen ze in Nederland ook zo'n sachkunde invoeren en verplichten. t Stomme hier is alleen wanneer je langer dan 3 jaar honden hebt uit de risicogroep en je kan dit aantonen, je de cursus niet hoeft te doen. Ik had dat ook, maar heb de cursus toch gedaan. t Kon geen kwaad dacht ik zo.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:26

hmm

ik heb hier even over lopen na denken
maar ik denk dat je eerder kan spreken over potentieel gevaarlijke eigenaren
het is in mijn ogen nooit de schuld van de hond maar van de eigenaren dat die niet "verantwoordelijk genoeg" met hun honden om gaan

persoonlijk vind ik dat:
je moet kijken naar elkaar als honden eigenaar wat wel en niet kan
kinderen moeten niet zomaar vreemde honden aan halen (ik vind dat ze dat moeten leren)
kinderen mogen in mijn ogen ook nooit alleen met honden lopen (voor veiligheid van hond en kind)
en mensen wat minder moeilijk moeten doen maar toch wat meer logisch moeten na denken (bv : elkaar passeren aan de riem laat de honden aan de buiten kant en niet aan de binnen kant en niet voor je lopen, kleine simpele dingetjes kan al wat gezeur schelen) en ( mocht het een keer mis gaan en de schade is miniem laat het dan ook daar bij en ga er niet over zeuren, dan heb ik het niet over bij incidenten naar mensen die onredelijk zijn)

waarom kunnen bijt incidenten redelijk zijn ???
als ik lastig gevallen word oid mag ie bijten (dat weet ie) en geen mens die me dat anders kan overtuigen

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:56

Ragebol1977 schreef:
Hier in Duitsland moet je al een soort diploma halen als je een hond groter hebt dan 40 cm die een bepaalde risicogroep zit. Een sachkunde noemen ze dat. Ik had elke week een avond theorieles.
Nu hadden we die lessen ook nog van 2 gedragstherapeuten die ook nog eens lekker diep op de materie ingingen, dus ja erg leerzaam en erg interessant.

Het ging over hoe je je hond moet houden, wettelijk gezien dan. Hoe je bv je tuin doggyproof moest maken om te zorgen dat ze daar ook in blijven als je er niet bij bent. Een deel over ziektes, ontwormen en ontvlooien, een deel over het fokken van honden. En het grootste deel over hondengedrag, nonverbale signalen, lichaamstaal en hoe je daarmee om moet gaan.

Van mij mogen ze in Nederland ook zo'n sachkunde invoeren en verplichten. t Stomme hier is alleen wanneer je langer dan 3 jaar honden hebt uit de risicogroep en je kan dit aantonen, je de cursus niet hoeft te doen. Ik had dat ook, maar heb de cursus toch gedaan. t Kon geen kwaad dacht ik zo.

Daar ben ik het ook zeker mee eens.
Een diploma voor de baasjes en dan mag die achterlijke MAGtest er voor mij uit.
Gaat het fout met de honden van baasjes met en zonder diploma dan had afnemen er een goed huis voor zoeken (want ook een verkeerd opgevoede hond kan weer op het rechte pad komen) en een mega dikke boete of misschien wel celstraf voor de baasjes als er aangetoond kan worden dat het niet per ongeluk fout ging.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:57

rommulus schreef:
hmm

ik heb hier even over lopen na denken
maar ik denk dat je eerder kan spreken over potentieel gevaarlijke eigenaren
het is in mijn ogen nooit de schuld van de hond maar van de eigenaren dat die niet "verantwoordelijk genoeg" met hun honden om gaan

persoonlijk vind ik dat:
je moet kijken naar elkaar als honden eigenaar wat wel en niet kan
kinderen moeten niet zomaar vreemde honden aan halen (ik vind dat ze dat moeten leren)
kinderen mogen in mijn ogen ook nooit alleen met honden lopen (voor veiligheid van hond en kind)
en mensen wat minder moeilijk moeten doen maar toch wat meer logisch moeten na denken (bv : elkaar passeren aan de riem laat de honden aan de buiten kant en niet aan de binnen kant en niet voor je lopen, kleine simpele dingetjes kan al wat gezeur schelen) en ( mocht het een keer mis gaan en de schade is miniem laat het dan ook daar bij en ga er niet over zeuren, dan heb ik het niet over bij incidenten naar mensen die onredelijk zijn)

waarom kunnen bijt incidenten redelijk zijn ???
als ik lastig gevallen word oid mag ie bijten (dat weet ie) en geen mens die me dat anders kan overtuigen

Als dat toch eens zou kunnen :j verder ben ik het ook met je eens.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:39

het kan zo simpel zijn

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:41

rommulus schreef:
het kan zo simpel zijn

Zeker weten maar helaas is het aanpassingsvermogen vaak ver te zoeken.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:50

Mijn enorme goedzak doet absoluut geen vlieg kwaad, ze is gek op alles en iedereen, maar als ik haar op een stuk uitlaat waar honden los mogen (en waar ik haar lekker los laat lopen) en er loopt iemand met een (gevaarlijke?) hond aan een riem die dan gaat roepen of ik mijn hond vast wil doen dan denk ik ook vaak :n Wat moet je dan met een hond die niet met andere honden overweg kan op een uitlaatplek waar honden los mogen :o? Moet je dan bij elke andere hond die je tegenkomt gaan lopen roepen of die hond vast mag? Loop dan even een andere route waar je bijna geen andere hond tegenkomt en ruim netjes de poep op?

Van mij mogen ze best over straat, maar houdt dan wel rekening met mensen en hun hond die wél los kunnen lopen (op stukken waar het mag) zonder andere honden, mensen of whatever aan te vallen...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:01

Ragebol1977 schreef:

Dat is regio verschillend. Hier moest je een testje invullen die iedereen zo kon invullen (zonder cursusdagen dus) en waarvan ik ook nog een vond dat niet alle antwoorden klopten of er toe deden. Maar als je een formuliertje invulde dat je al langer dan 3 jaar honden had, hoefde je dus het vragenformulier weer niet in te vullen.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:31

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:49

Ik heb 6 kleine hondjes en 1 grote Amerikaans Stafford. En wie loopt met een muilkorf? Mijn allerkleinste Maltheser die hapt naar alles dat groter is dan hij zelf.
Als je weet dat je hond gevaarlijk is, moet je maatregelen treffen, maar om te zeggen dat ze niet meer op straat mogen, vind ik onzin.
Daarnaast hoort iedereen, dus ook kinderen, te weten dat je nooit zomaar een vreemde hond moet aaien. En iedereen hoort zijn/haar hond onder controle te houden, gevaarlijk of niet.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:49

Easygoing, Mag ik je wat vragen? Hoe doe je dat met je honden als je overdag moet werken? (Ik weet niet wat je werktijden zijn, van 9 tot 5 of juist helemaal andere tijden?).

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:52

Famke160301 schreef:
Easygoing, Mag ik je wat vragen? Hoe doe je dat met je honden als je overdag moet werken? (Ik weet niet wat je werktijden zijn, van 9 tot 5 of juist helemaal andere tijden?).

Ja hoor dat mag je vragen. Ik werk flexibel en geen hele dagen eigenlijk maar een dagdeel.
De honden zijn dan gewoon thuis en dat is geen probleem.