Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:15

Goede reis meissie, ik hoop dat je, ondanks alle negatieve verwachtingen, het gewoon goed krijgt. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:09

Ik hoop dat ze snel mag komen te overlijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:13

Ik heb grote moeite met dierentuinen en dolfinaria. Het grootste probleem vind ik het leefgebied voor de dieren die je daarin ziet voorbij komen. Vaak te klein, veel te klein. Ik vind het echt sneu voor wilde dieren, die daarin moeten leven en bekeken worden door ons, de mens. Ooit wel eens dolfijnen en walvissen in het echt, in de zee, gezien? Zoooo gaaf!!! Daar horen ze. En nergens anders. Ik heb dus ook te doen met Morgan.

Enne... mijn eigen beestjes hebben het te gek, hoor. :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:28

Blijft dubbel, want zonder dierentuinen hadden er al heel veel soorten uitgestorven geweest

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:30

stef schreef:
Blijft dubbel, want zonder dierentuinen hadden er al heel veel soorten uitgestorven geweest

Noem die vele soorten dan eens.

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:33

Twiggy2008 schreef:
stef schreef:

Noem die vele soorten dan eens.

Heeft volgens mij geen toegevoegde waarde op Morgan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:34

Ik denk dat we door dierentuinen wel een hoop geleerd hebben van dieren. Misschien.
Maar ik heb wel eens gelezen dat de dieren die daar geboren worden veel zwakker zijn dan de wilde versie van hetzelfde soort dieren. Dus of dat nou goed is?
Nee, de keren dat ik in een dierentuin loop (en nee, ik ontkom er helaas niet aan met kind, want ik wil het haar niet ontzeggen), doet mijn hart echt pijn. Ik kom er echt niet graag, net als in circussen enzo. Die vind ik echt afschuwelijk. :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:36

Pepper1 schreef:
Heeft volgens mij geen toegevoegde waarde op Morgan.

Misschien niet, maar het wordt wel vaak als argument gebruikt om dit soort parken te vergoeilijken. Ik snap echt wel dat de mensen die er werken van die dieren houden, maar denk eens echt goed na, waar we mee bezig zijn. En dat geldt net zo goed voor dat dolfinarium waar Morgan heen gaat!

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:36

en toch als je haar vrij laat in het wild gaat het haar net zo als keiko, na 3 maanden overleed hij.
als ze morgan hadden terug gezet in het wild was ze overleden, zonder famillie enzo. dan had je haar denk ik net zo goed niet kunnen redden vorig jaar.

daarnaast ben ik het met de mensen eens die zeggen dat een orka gewoon in de zee moet hoor. denk alleen dat dit echt niet haalbaar is

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:42

Keiko heeft te lang gevangen gezeten in zijn eentje en vergeet niet dat hij ook gezondheidsklachten had tijdens die gevangenschap. ;)
Morgan is minder lang weg uit het wild. En volgens mij was het wel de bedoeling haar uit te zetten bij haar familie/soortgenoten. :j
Dat is toch een iets ander verhaal, lijkt mij. Het leven in het wild is hard. Alleen de sterksten overleven.......

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:02

het was wel de bedoeling maar ze konden haar familie niet vinden..

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:19

kimmie261 schreef:
maar waarom zijn dit soort dieren die "gered" worden en een naampje krijgen dan 'erg' dat ze weer vrijgelaten worden en daar in de natuur sterven?

menig uitgezette vogel of egel zal na vrijlating het niet overleven,moeten we dan elk dier wat we redden houden,of alleen de dieren die de media behalen en dan heel toepasselijk een naam krijgen waardoor erop emoties gespeeld wordt bij het publiek?

is de dood van een (beroemde/bij publiek bekende) orka/pinquin die vrijgelaten wordt in de natuur erger dan de dood van een (onbekend) egeltje wat met de hand groot gebracht is ( of een das bv) welke daarna in de natuur uitgezet wordt en het daar mss niet redt?

volledig mee eens

Wij mensen hebben ervoor gezorgd dat bepaalde dier soorten uitsterven, ( indd voorbeeld walvissen en dolfijnen, schildpadden en alle andere dieren die in de voedselketen voorkomen ) deze dieren hebben het aan ons geboor, getrek en geduw te danken dat ze aan het uitsterven zijn, wij mensen willen blijven bepalen wat we met dieren doen , Bazig als we zijn, we jagen op walvissen , verkrachten paarden, mishandelen onze huisdieren enz…. de mens is walgelijk tov de zwakkeren … naja zwak ?? hoe sterk ben je in je eentje zwemmend met bloot lijf tussen de orkas ?

De mens is ooit begonnen zich te mengen , en stopt gewoon niet!
En als we dan een orka in de zee vinden verzwakt gaan we de held spelen , want dat willen we held zijn “cool “ nee bah !
Nee laat de natuur zen gang gaan , beest is verzwakt , verdwaald en gaat dood ! Punt uit.

Voor mensen vermaak dierentuinen bouwen en vissenkommen met orkas , leerzaam ?
Ja heel leerzaam dat je als mens met goed fatsoen moet begrijpen dat het triest is waar die beesten zitten, in Afrika kunne ze 3 straten verder ook geen duitse herder in een kooi zien !
De mens wil meer weten meer hebben meer kunnen !!!! ….. zeker wij de moderne versie … trots op ons ras hoeft niemand te zijn!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:29

Als je geen zieke orka wilt redden, mag je Pieterburen ook wel afschaffen. En alle andere organisaties die dieren in nood willen redden. Dat doen we toch ook niet? Als je hondje ziek is, en niet meer beter kan worden, laat je hem toch ook niet lijden en vanzelf doodgaan? Dan geef je hem toch ook een spuit?
Dat beest terugzetten in de vrije natuur - hoe komen mensen op het idee. Orka's jagen in groepsverband en werken op ingenieuze manier samen. Zo'n beest redt het nooit in zijn eentje in zee. Dus: afmaken of in een groot aquarium laten zwemmen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:32

Met als verschil dat Pieterburen de opgelapte zeehonden WEL weer uitzet. Die blijven daar echt niet in hun bad ronddobberen, of erger nog, ze hoeven geen mensen te entertainen. Ik vind Pieterburen en het Dolfinarium dan ook echt niet te vergelijken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:35

nee inderdaad, dat is een wildlife opvang die wilde zieke/gewonde dieren opvangt en weer uitzet, vergelijken met een circus :+

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:36

_Pilipa_ ik vind wel dat je jezelf daar tegenspreekt; eerst zeg je dat de mens de natuur helemaal verpest (en er dus eigenlijk niet zoveel natuur meer is), vervolgens zeg je dat de natuur het zelf moet uitzoeken. Ik ben zelf van mening dat wanneer je iets kapot maakt, je het ook weer moet repareren.

En ik vind dat dierentuinen en dolfinaria daar een grote rol in spelen. Ten eerste door het creëren van ervaringen/emoties, maar ook door educatie. Ook dragen ze bij met behulp van fokprogramma's (pzrewalski paard anyone?) en programma's op locatie (Amur leopard camera-traps http://www.amur-leopard.org bijv). Dit soort projecten kunnen alleen bekostigd worden door het binnenhalen van sponsoren en ticketkopende bezoekers. Wat dan het belangrijkst is, die projecten of de educatie/emoties, dat is per dierentuin verschillend. Maar goed, dat heb ik al meerdere keren uitgelegd in dit topic ;)

Dolfinarium/SOS Dolfijn zet alle dieren wél weer uit, tenzij er dus gegronde reden is om het niet te doen (welzijn van het dier komt in geding bijvoorbeeld en dan staat in de wet dat je het dier niet mag uitzetten!). Ik weet ook niet wat Lenie 't Hart van orka's weet (of wat ze ineens tegen het Dolfinarium heeft trouwens), maar haar berichten negeer ik persoonlijk. Ik weet ook dat gerenommeerde zeehondenexperts een pesthekel aan Lenie hebben. Zij is namelijk bezig om de hele zeehondenpopulatie zwakker te maken, door steeds de zwakke dieren terug te plaatsen. Er hoeft maar één virusje te komen en BAM de hele populatie is weg. Met dank aan (o.a.) Lenie. Maar dat is een andere discussie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:37

Ik zie de link tussen Pieterburen en het/een dolfinarium ook niet, hoor. :n

Overigens, ik heb ooit een artikel gelezen van een Duitse biologe (Heike Vester) met haar visie over de toekomst van Morgan. Prachtig verhaal met een prima oplossing, die ze minstens hadden kunnen uitproberen (Morgan uitzetten in Noorwegen bij een groep orka's, met eventueel afgezette Fjorden). Heel jammer dat men daar niet voor gekozen heeft. ;(

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:39

De emoties laaien hoog op. Wel begrijpelijk, maar ik ga met muppett mee. Als je geen zieke dolfijnen en orka's meer wil redden, kun je beter iedere opvang voor zieke dieren opheffen.

De kans dat de orka het redt in het wild, is vrijwel nihil. Toch doen en dood laten gaan? Is dat beter dan wat destijds bij de zogenaamde wilde paarden in nederland gebeurde (ben even de plaatsnaam kwijt)? Hoeveel ophef is daar wel niet over geweest?
En in laten slapen?

Zullen we dan ook maar meteen alle paarden inslapen die hun leven voor een groot deel op stal doorbrengen? Want dat zijn er nogal wat....

Ik denk dat onder de gegeven omstandigheden de gekozen oplossing echt niet de slechtste is. En voor alle mensen die zich negatief uitlaten over het feit dat de orka (en dolfijnen) kunstjes leren...
Er is grootscheeps onderzoek gedaan naar het welzijn van dieren in gevangenschap en ruimschoots aangetoond dat een trainingsprogramma van dieren onmisbaar is voor geestelijk en lichamelijk welzijn.
Er zijn onderzoeken gedaan naar dierentuinen met optimale leefomgeving, maar zonder trainingsprogramma en dierentuinen met mindere omgeving en met trainingsprogramma en de dieren die werden getraind, verkeerden zonder uitzondering in een veel betere conditie.
Datzelfde geldt ook voor de zeezoogdieren.
Juist omdat een dier in gevangenschap de uitdagingen mist die het in het wild heeft, is training zo belangrijk omdat het in uitdaging en afwisseling voorziet.
Daarnaast maakt training ook het goed monitoren en indien mogelijk stressvrij behandelen mogelijk.

En nu ik toch bezig ben...
Datzelfde geldt ook voor onze huisdieren.Incl paarden.
Dieren hebben behoefte aan afwisseling en uitdaging en die vinden ze niet in het dagelijkse beschermende leventje. Ook huisdieren varen wel bij training. (en dat hoeft echt geen lichamelijk zware training te zijn... iedere uitdaging, ook waarbij slechts het koppie wordt gebruikt, zorgt voor meer kwaliteit in het leven.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:42

Mandy schreef:
en toch als je haar vrij laat in het wild gaat het haar net zo als keiko, na 3 maanden overleed hij.
als ze morgan hadden terug gezet in het wild was ze overleden, zonder famillie enzo. dan had je haar denk ik net zo goed niet kunnen redden vorig jaar.

daarnaast ben ik het met de mensen eens die zeggen dat een orka gewoon in de zee moet hoor. denk alleen dat dit echt niet haalbaar is

Gisteren toevallig nog een docu gezien over orca's.
Keiko is overleden aan de gevolgen van een longontsteking. Keiko ging niet terug naar open zee maar verbleef bij de mensen in de baai/haven. Dat is natuurlijk niet echt gezond voor de longen...

Ze hadden het er ook over dat een orca altijd wel aansluit bij een andere familie...
Ik zou Morgan ook liever in het wild hebben teruggezien.
Ook al zou ze overlijden, dan heeft ze wel weer in het wild geleefd ipv een bassin :(

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:44

prezwalskipaard was een bijna uitgestorven dier ( orka niet ) zit een klein verschil in,plus dat ik me niet kan heugen ergens prezwalski paarden te kunnen bewonderen op een mini stukje land en dat ze ter lering(??) en vermaak kunstjes moesten doen om de mensch te vermaken..

andere optie is : zet de orka's uit in een laguna,en laat daar mensen met bootjes de dieren in het wild bewonderen,veel educatiever als een orka die met een mens op zijn neus rondjes moet zwemmen in een veel te klein bassin..

zie daar werkelijk geen enkele educatie in,wel entertainment voor een heleboel mensen,dat wel ( een een bron van geld inkomsten,want ook dat maakt ernaar dat wij mensen dit soort dieren dit aandoen).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:48

Kimmie, als je orka's uitzet in en lagune en blootstelt aan de stress van mensen met bootjes die ze dan in het wild (???) bekijken, doe je die dieren daar ook geen plezier mee. Sluit je de lagune af en train je er niet mee, dan zullen ze er mentaal en lichamelijk niet beter op worden, bij totaal gebrek aan uitdaging. Bovendien is het dan niet mogelijk om ze te observeren en indien nodig te behandelen. Gewoon lekker ziek laten worden en dood gaan in de lagune? Kunnen mensen vanuit hun bootjes dat bekijken.

Doe je de laguna open, dan maken ze dat ze weg komen bij al die bootjes.

Ik denk dat je gewoon reeel moet blijven.
Bovendien hebben dolfinaria bijgedrage aan de populariteit van de dolfijnen en orka's waardoor heel wat afslachtingsrituelen al zijn afgeschaft (nog niet allemaal, maar wellicht in de toekomst...)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:53

kimmie261 schreef:
prezwalskipaard was een bijna uitgestorven dier ( orka niet ) zit een klein verschil in,plus dat ik me niet kan heugen ergens prezwalski paarden te kunnen bewonderen op een mini stukje land en dat ze ter lering(??) en vermaak kunstjes moesten doen om de mensch te vermaken..

Van orka's is niet genoeg data bekend volgens IUCN (DD, data deficient), dus wie weet gaat het daar ook wel heel slecht mee. Maarre... de przewalski bestaat nog puur en alleen dankzij dierentuinen, dat is een feit. De opmerking dat dierentuinen/dolfinaria niet bijdragen aan uitgestorven dieren is dus gewoon niet waar ;) .
Een ander voorbeeld is de Amoer luipaard die ik al noemde; nog zo'n 50 van in de natuur. Nog zo'n 120 in dierentuinen wereldwijd. En ja natuurlijk is het in de natuur zo slecht met het dier gesteld doordat wij mensen dat vernaggeld hebben. Maar daardoor is het nog niet slecht dat dierentuinen dat oplossen met fokprogramma's.

kimmie261 schreef:
andere optie is : zet de orka's uit in een laguna,en laat daar mensen met bootjes de dieren in het wild bewonderen,veel educatiever als een orka die met een mens op zijn neus rondjes moet zwemmen in een veel te klein bassin..

In principe prima! Orka's in een lagune, ideaal. Maar dan wél met training. Om de reden die liljebo aangeeft. Zolang die training dmv positive reinforcement gebeurt is dat namelijk alleen maar verrijking

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:03

waarom trainen?

wat is de meerwaarde van een bal op de neus van een orka,wat is de meerwaarde voor een orka om een mens op zijn neus omhoog te duwen..,zo'n laguna is kilometers lang en breed daar vermaken orka's zich prima in hoor...( heb het niet of "dolfinariumlaguna's" van een halve hectare groot waar ze 25 dolfijnen in proppen)

zie echt de meerwaarde van menselijke kunstjes aan wilde zeezoodieren aanleren echt niet in :n

en ik heb nooit gezegd dat een dierentuin niet kan helpen bedreigde diersoorten :) maar een orka staat gewoon niet op een bedreigde diersoorten lijst.

en liljebo liever een orka die ziek wordt in de vrije natuur ( waarom zouden ze in vrij natuur in hemelsnaam sneller ziek worden als in een dolfinarium??? ) als een leven in een betonnen bak die in geen enkele manier ( grootte ,diepte,materiaal) voldoet aan het houden van grote zeezoogdieren als dolfijnen en orka's..

ter voorbeeld zo'n "lagune"
Afbeelding

deze op de foto bestaat uit 50.000 hect water,...dat is toch niet te vergelijken met een bad van 120 meter lang,25 meter breed,en 8 meter diep...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 29-11-11 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:07

De meerwaarde van trainen?
Punt 1: stressvrij medische onderzoeken kunnen doen (bloed prikken, huid controleren, echo's maken).
Punt 2: de hersens prikkelen doordat ze moeten nadenken over nieuwe oefeningen (dat vinden wilde dieren ook interessant, kijk maar naar de test met kraaien en papegaaien die (vrijwillig!) een pinda aan een touwtje omhoog hijsen nadat ze er eerst over hebben nagedacht)
Punt 3: afwisseling in het leven. Ook dat is orka's niet vreemd, kijk maar naar de honderden filmpjes online over orka's die met boten/zeeleeuwen/honden etc spelen.

En als je die meerwaarde niet ziet, nouja, dan niet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:10

Verdiep je maar eens in wetenschappelijk onderzoek. Dieren in gevangenschap zijn mentaal en lichamelijk in veel betere conditie als ze worden getraind, nog afgezien van het feit dat training het gemakkelijker maakt om de gezondheid van de dieren in de gaten te houden en stressvrij te behandelen.
Het idee dat training zielig is, klopt gewoon niet.
Uit eerder genoemd onderzoek bleek dat dieren in een mindere omgeving maar met training in een betere conditie verkeerde dan de dieren in een optimale omgeving zonder interactie in de vorm van training.
Reden: in gevangenschap is geen uitdaging, ongeacht hoe groot en mooi het betreffende gebied is. En een dier heeft net als een mens, behoefte aan uitdaging om gezond te blijven

Een normale orka wordt in vrijheid niet eerder ziek dan een gevangen orka, maar wel een orka die zich alleen moet redden en die al te lang in gevangenschap heeft geleefd in interactie met de mens vanwege zijn ziek zijn.
Een dier opvangen en beter maken, zonder interactie met de mens, is niet mogelijk. Veel behandelingen en onderzoeken zijn niet mogelijk zonder het dier te trainen. Je kunt namelijk niet elke keer een dier ongestrafd verdoven.

Ik denk dat het gewoon een kwestie van reeel zijn is, en niet van een berg emoties.
Ik begrijp het wel hoor... maar een ideale situatie bestaat nu eenmaal niet altijd.