Wat eet jouw hond vandaag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:46

Er zijn veel honden die op brokken vaak last hebben van de anaalklieren, en als ze dan eenmaal over zijn op vers hebben ze er weinig tot geen last meer van. Maar overgaan op vers is natuurlijk geen garantie dat het over gaat.

Vandaag krijgen ze hier parelhoenkarkas, kalfshart en geitenlever.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:03

nathalie_v schreef:
@ noon, er staat bij dat stuk geen bron,, waar heeft die gene het dan vandaan?

@Marloes_ het bevat meer vlees dan brokken ;) en naar mijn mening helpen alle kleine beetjes!
Ik heb in dat stuk wat je gekopieerd hebt ook geschreven dat ik dit op mijn werk kan krijgen en ik dus eerst wou kijken hoe ze er op zou reageren, hierna wil over gaan op naturediet.
En inderdaad ik heb de plek er niet voor om volledig vers te gaan voeren! Soms moeten er ook andere dingen in de vriezer ;)
Voordat je met het argument komt: dan rijdt je een paar keer per week naar de winkel toe, tja die ligt een aantal kilometer van mij vandaan, en heb dus echt niet altijd tijd om het te gaan halen, die tijd besteed ik liever aan mijn hond ;)

als ik wat meer tijd heb zal ik even voor je kijken;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:17

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:24

March

Re: Wat eet jouw hond vandaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:24

Ik ook :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:07

Ik dacht dat ik dat redelijk goed had beschreven in mijn post op blz 19 van dit topic.
Waarom zou een voedselverandering tot een mysterieus "ontgiften" leiden? Als de belangrijkste organen die voor echte ontgifting van het lichaam zorgen (nieren en lever) niet goed funktioneerden op het dieet vóór de verandering, dan zou je dan met een doodzieke hond te maken hebben.
Zoals ik in die eerdere post schreef, de dunnere ontlasting heeft te maken met het instellen van spijsverteringskanaal op voedsel met een heel andere samenstelling/structuur.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:09

vanavond weer penslappen!

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:37

Kuggur schreef:
Ik dacht dat ik dat redelijk goed had beschreven in mijn post op blz 19 van dit topic.
Waarom zou een voedselverandering tot een mysterieus "ontgiften" leiden? Als de belangrijkste organen die voor echte ontgifting van het lichaam zorgen (nieren en lever) niet goed funktioneerden op het dieet vóór de verandering, dan zou je dan met een doodzieke hond te maken hebben.
Zoals ik in die eerdere post schreef, de dunnere ontlasting heeft te maken met het instellen van spijsverteringskanaal op voedsel met een heel andere samenstelling/structuur.

Bedoelde eigenlijk met bron(en), sorry.

Mac heeft vandaag trouwens een makreel gehad en Bommie een panharing. Moet ook weer een pens halen bij de slachterij, kan de laatste kilo niet meer vinden haha :o en morgen komt er 10 kg rundvlees, 5 kg lamsstaarten en 5 kg eendenruggen/karkas binnen :') hopen dat het past :+

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:22

Daar heb ik ook last van. Ik moet nodig mijn vrieskist reorganiseren. Maar morgen of donderdag krijg ik 10 kg paardenvlees, 10 kg rundvlees, 5 kg eendenrug, 5 kg pens en 5 kg parelhoen binnen dus dan moet ik wel aan het reorganiseren. Niet omdat het er dan niet meer in past, maar gewoon omdat het anders nog onoverzichtelijker wordt!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 01:29

Goh, zeker op Barfplaats gescoord :D

Ik krijg morgen alleen rundvlees. Voor de rest ligt de vriezer nog vol zat :Y)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 01:32

Noon schreef:
Kuggur schreef:

Bedoelde eigenlijk met bron(en), sorry.

Dat is omgekeerde bewijslast, op deze site wordt (in zeer vage bewoordingen) beschreven dat de ontregeling van de spijsvertering wordt veroorzaakt door een bepaald fenomeen; "ontgifting", dat op zijn beurt het gevolg is van het overstappen op een rauw vlees of barf dieet.

Okay, dan moeten zij maar eens aangeven hoe dit in zijn werk gaat, welke gifstoffen, via welke weg, worden als gevolg van wat voor processen uitgescheiden, en wat voor rol speelt een vrij simpele dieetverandering hierbij (zou een hele grote rol moeten zijn, het wordt er volgens hen door veroorzaakt), en ja, graag met wetenschappelijk goed doortimmerde bronnen.

Analoog, als ik zou beweren dat kaboutertjes bestaan, dan hoef jij niet te bewijzen/aan te tonen "met bronnen" dat ze niet bestaan (dit is ook onmogelijk...), de "burden of proof" ligt dan bij mij, zoals de "burden of proof" ligt bij degenen die beweren dat dit ontgiftingsfenomeen bestaat en de oorzaak is van de betreffende ontregeling van de spijsvertering.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:25

@Kuggur: ik zie trouwens net dat ik het niet helemaal correct gelezen heb. Je eerste post bedoel ik daarmee. Je hebt het alleen over 'in verband met voeding'. Wie gaat er dan ook met een beginnende migraine achter de pc zitten :o Maar hoe verklaar je dan bijvoorbeeld een reactie van mensen en dieren door het eten en drinken van brandnetel o.i.d. ? Is ook voeding...deze zorgt er toch ook voor dat afvalstoffen uit het lichaam worden afgevoerd? Sommige reageren hier sterk op, en sommige helemaal niet. Pff, moet m'n boeken Natuurgeneeskunde weer eens opzoeken

Maar ik geef je idd gelijk over het feit dat het er (op de site van BP) vaag omschreven staat zonder bronnen. Dat neemt nog niet weg dat ik mij afvraag hoe jij bij jouw theorie komt. Alles heeft 2 kanten.

Btw via barfplaats voer scoren is erg handig idd :D Ik heb 2 vrieskisten, gelukkig komt hierna pas weer wat eind juni ;) Ik mocht van mezelf eigenlijk niks meer bestellen tot deze 2 grotendeels leeg waren.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:19

Noon schreef:
@Kuggur: ik zie trouwens net dat ik het niet helemaal correct gelezen heb. Je eerste post bedoel ik daarmee. Je hebt het alleen over 'in verband met voeding'. Wie gaat er dan ook met een beginnende migraine achter de pc zitten :o Maar hoe verklaar je dan bijvoorbeeld een reactie van mensen en dieren door het eten en drinken van brandnetel o.i.d. ? Is ook voeding...deze zorgt er toch ook voor dat afvalstoffen uit het lichaam worden afgevoerd? Sommige reageren hier sterk op, en sommige helemaal niet. Pff, moet m'n boeken Natuurgeneeskunde weer eens opzoeken

Maar ik geef je idd gelijk over het feit dat het er (op de site van BP) vaag omschreven staat zonder bronnen. Dat neemt nog niet weg dat ik mij afvraag hoe jij bij jouw theorie komt. Alles heeft 2 kanten.

Btw via barfplaats voer scoren is erg handig idd :D Ik heb 2 vrieskisten, gelukkig komt hierna pas weer wat eind juni ;) Ik mocht van mezelf eigenlijk niks meer bestellen tot deze 2 grotendeels leeg waren.

Ik vind dit stuk duidelijker. http://www.voernatuurlijk.nl/forum/viewtopic.php?f=36&t=181&p=125562&hilit=ontgiften#p125562

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:36

Nu toevallig niet van barfplaats, maar wel een adresje in de buurt wat ik wel van barfplaats heb :P

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:37

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:45

Ik zal het even voor je knippen en plakken.

Hoe je problemen met de ontgifting kunt voorkomen wanneer je de voeding van je hond verandert
Door Mogens Eliasen, 5 juni 2003.
Vertaling: Ignit Bekken.

Wel eens biologisch onjuiste voeding (zoals commercieel droogvoer aan je hond gegeven?
Wel eens besloten om hem over te zetten op iets anders (zoals rauwe, natuurlijke voeding)?
Je verwacht dat je hond veel gezonder wordt door de nieuwe en betere voeding, nietwaar?Toch schrikken de meeste mensen wanneer ze de eerste dagen na de verandering een tijdelijke,maar behoorlijke daling van de gezondheid meemaken!

Het proces achter dit fenomeen staat bekend als ontgiften - en het kan een ernstig probleem met de gezondheid worden. Het ergste is dat jij misschien denkt dat er iets niet goed is met het eten.

Maar, het feit dat een roker ziek wordt wanneer hij "cold turkey" stopt, wil niet zeggen dat roken
gezond is. Zo is het ook met voeding.

Het opslaan van "vervangende middelen" bij gebrek aan de benodigde voedingsstoffen
Wanneer er verkeerde voeding gegeten wordt, wordt er bij gebrek aan goede voeding in het
lichaam veel van het "slechte spul" opgeslagen in de organen en andere depots. Wanneer het
lichaam dan ineens "goed spul" krijgt aangeleverd, wil het alle "slechte spul" weg werken.
Hierdoor ontstaat er een plotselinge toename van de concentratie "slecht spul" in het bloed en in de organen die moeten zorgen voor de verwijdering van dit afval, vooral in de nieren en de lever.
De hoeveelheid "slecht spul" kan gemakkelijk de limiet van de stress die het lichaam aankan,
overschrijden. Het is iets dat kan gebeuren wanneer je voeding geeft, die niet gemaakt is van rauwe, natuurlijke bestanddelen. Wanneer rauw vlees verhit wordt, worden er minstens 30 fundamentele voedingsstoffen vernietigd die een hond net zo hard nodig heeft als wij vitamines. Bij gebrek aan deze belangrijke voedingsstoffen, zal het lichaam proberen om "er het beste van te maken" met alles wat wel beschikbaar is. Wanneer je dan overschakelt op gezonde, natuurlijke voeding krijg je problemen.

Stel je eens voor: je bouwt een huis met bouwmateriaal van een slechte kwaliteit. Dan kun je
ineens materiaal krijgen dat je altijd al gewild had. Je begint meteen om het slechte, oude
materiaal te vervangen door het nieuwe dat veel beter voldoet! Terwijl je daarmee bezig bent,
creëer je een berg afval waar je van af wilt - en misschien zijn er tijdelijk wat problemen om een geschikte opslagruimte te vinden totdat je het weg kan brengen naar de vuilvernietiging!

Neutralisatie van binnenkomende gifstoffen
Een voorbeeld van een ander karakter is nicotine. We weten allemaal dat nicotine een hele reeks met slechte uitwerkingen heeft op het lichaam. Om de gifstoffen aan te kunnen worden er in het lichaam grote antilichamen van eiwitmoleculen gemaakt die zich binden met de nicotine om deze te neutraliseren.

Wanneer er voortdurend nicotine aangeleverd wordt, zal het lichaam proberen om de inname "bij te houden" door zichzelf in te stellen op een voortdurende productie van antilichamen. En om het nog erger te maken: het duurt lang (een aantal maanden) om dit proces goed op gang te krijgen - en het duurt een aantal maanden om het te stoppen.
Welnu, als dit antilichaam onschadelijk zou zijn, zouden we geen problemen hebben. Maar dat is het niet. In werkelijkheid is het net zo schadelijk voor het lichaam als de nicotine. Wanneer je de nicotine aanvoer stop zet, heeft het lichaam nog steeds te maken met deze overproductie van antilichamen die niet zo snel gestopt kan worden als jij kunt stoppen met roken. Het gevolg is dat je lichaam op een onprettige manier vergiftigd wordt met zijn eigen antilichamen! Iedereen die rookt en geprobeerd heeft om te stoppen ken dit gevoel wel.
Alle droogvoer en blikvoer zijn geconserveerd met gifstoffen die op het etiket vermeld worden als "chemische conserveringsmiddelen" en deze zijn minstens net zo schadelijk voor het lichaam als nicotine, vaak nog schadelijker.

Het voorkomen van problemen.
Als je niet voorbereid bent op het ontgiftingsproces, kun je meemaken dat je hond ziek wordt
van de natuurlijke voeding! Maar in werkelijkheid is het de prijs die je nu betaalt voor het voer dat je in het verleden gaf.

Maar het is niet moeilijk om het te voorkomen. Het enige wat je moet doen is om de nieuwe
voeding en zijn goede voedingsstoffen langzaam te introduceren, over een bepaalde periode. Op deze manier kan het lichaam de opgeslagen gifstoffen verwijderen en zijn productie van antilichamen zodanig aanpassen dat de inwendige organen niet gestresst raken.
Je kunt gebruik maken van een "omschakelingsperiode", twee weken voor elk jaar dat de hond brokjes gegeten heeft maar nooit langer dan drie maanden. Het rekensommetje dat je moet gebruiken om zo'n geleidelijke omschakeling te begeleiden hoeft niet pietje precies te kloppen. Het is over het algemeen voldoende om de "omschakelingsperiode" te verdelen in vier fases met verschillende verhoudingen van de oude/nieuwe voeding zonder dat de hond een trauma oploopt bij de omschakeling naar de nieuwe voeding.

Mogens Eliasen

-------------------------------------------
Mogens Eliasen draagt de wetenschappelijke titel Mag. Scient in de Chemie van de Århus Universiteit in
Denemarken en hij heeft 30+ jaar ervaring met honden, hondenbezitters, hondentrainers en holistische
dierenartsen als begeleider en ontwikkelaar van educatieve methoden, en in het houden van lezingen. Hij
geeft een gratis nieuwsbrief uit, "The Peeing Post" , met tips en adviezen waar allerhande problemen aan
de orde komen, maar vooral training, gedragsproblemen, voeding en gezondheidszorg.
Stuur een mailtje naar contact@k9joy.com voor meer info over Mogens Eliasen en voor links naar andere
artikelen die hij heeft gepubliceerd.

Ontgiften / Opschoon reacties

De Ontgiften, het opschonen => Opschoonreacties

Wanneer men het lichaam minder gaat belasten door middel van een gezonde voeding, zal het lichaam de energie, mineralen, sporenelementen en vitaminen gebruiken op kracht te komen. Er zal door het immuunsysteem aan de weegschaal getrokken worden om deze weer in balans te krijgen. Dit proces kan enkele dagen tot een maand duren. Wanneer het lichaam op kracht is zal het een ontgiftingsproces door worstelen. Ja, met recht worstelen, want het zal veel energie vergen van het organisme. Wanneer de verzamelde belastingen aan gevochten worden door het lichaam betekend dat, dat het gepaard kan gaan met de gelijkende verschijnselen als zijnde de ziekte in acute vorm.

Samenvattende kenmerken van het ontgiften zijn dat:

-) Het ontgiften kan ziekteverschijnselen geven die overeenkomen met de symptomen van acute aandoeningen. (van ziekteverwekkers afkomstig van infecties door bacteriën, virussen, schimmels, gisten, Sporothrix, chemicaliën en (mee)roken).

-) Ziekteverschijnselen waarvoor men voorheen Medicijnen genuttigd heeft, kunnen extra heftig terug komen. Dit om dat destijds het ontgiftingsproces / neutralisering proces stil gezet is.

-) Vaak begint het organisme met deze groep, omdat de ergste gif soorten (antibiotica, aspirine) er eerst uit komen, waardoor de symptomen van de oude (onderdrukte) gezondheidsklachten verschijnen!

-) Lichamelijke inspanning ontgiften kunnen bevorderen, omdat er iets temperatuur verhoging is, als gevolg van verbranding en omdat er extra doorbloeding is die ook sneller afvalstoffen afvoert om het lichaam weer in balans te krijgen.

-) Het seizoen, de zonlicht sterkte (seizoen) en dus ook het weer invloed heeft op het ontgiften.

-) Heel veel ontgiftings reacties staan nagenoeg stil in het najaar en winter.

-) Weinig energie in de lucht omdat de zon erg zwak is.

-) Daar waar zonlicht de aarde doet raken (onbewolkt, voorjaar en zomer en vroege herfst) bevat de lucht meer energie.

-) Onbewolkt voorjaarsweer bevat meer energie dan bewolkt najaarsweer.

-) Het opschonen in het voorjaar kan dus harder gaan.

-) Ook de maanstand heeft hier invloed op. Volle maan geeft bij onbewolkte lucht meer ontgiftings reacties, omdat de EM. energie van de maan ontgifting aanmoedigt.

-) De ziekteverschijnselen niet altijd het gevolg zijn van de ziekte verwekkers (als bacteriën, virussen, schimmels en gisten) zoals de medische wereld doet geloven. omdat de EM straler of EMS staaf met de ervan afkomstige energie deze immers ziekteverwekkers in het lichaam uitschakelt.

Van belang is het hier wel dat:

-) de energie structuur van de gestoorde organen niet negatief is,

-) de zuurtegraad basisch is.

-) opschoonreacties zich vertonen bij mens en dier waarvan u zeker weet dat zij bepaalde ziekten/symptomen hebben gehad, als ook bij mens en dier die dit nog niet zichtbaar hebben gehad.

-) Zij kunnen deze belasting namelijk hebben meegekregen van de ouders, gedurende de zwangerschap of dracht.

Bron: Ommekeer

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:44

Oh man, hier is geen beginnen aan, waar halen ze al die al onzin vandaan?
Idiote analogieen(nicotine, huizenbouw?!), ongefundeerde uitspraken, wollig taalgebruik (de lucht bevat "energie"...?), zelfs de maan wordt erbij gesleept...

Dit doet de geloofwaardigheid van een rauwvlees dieet (waar op zich prima argumenten voor zijn aan te dragen) bepaald geen goed.

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:35

Voor vandaag staat er eendenrug en runderhart op het menu.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:33

Oké ik heb toch 1 pakje duck gekocht.. Was toch wel nieuwschierig geworden!
Ik heb via internet zo'n puppypakket aangevraagd en zo kon ik het dus mooi proberen :D
Nu heb ik een variant voor jonge en actieve honden (weet niet meer hoe die noemt). Ze krijg 100 gram per dag de rest aangevuld met brokken.
Bleegh zat er dus pens in...! :r
Ben opzich niet heel erg on te vrede er over (ze poept duidelijk minder!) en als ze 100 á 200 gram per dag krijg is het voor ons nog te doen (qua invriezen!)
Maar ga dan echt opzoek naar iets zonder pens :7 ze krijg toch aangevuld met brokken, dus hoeft het naar mijn inzicht niet altijd de compleet variant te zijn....

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:40

Zo heb vandaag dan toch maar 2 dozen smuldier bestelt, pens compleet en vlees compleet.
Aankomende zaterdag kan ik pupje ophalen en tja die moet natuurlijk ook eten :D

Hoorde dat ze daar ook al wat vlees krijgt dus dat is mooi meegenomen :j

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:44

Waar bestel jij dozen smuldier dan? De supermarkt hier verderop heeft nooit genoeg en hier in de wijk verkopen ze ze niet meer. Wij hebben een voorraad nodig voor als wij op vakantie gaan.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:46

Ik heb het gewoon bij de Jumbo bestelt :j

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:06

De supermarkt kan vast iets voor je bestellen, en anders bij de DSZ, deed ik ook toen ik nog KVV voerde.

Heb net een homp paardenvlees van 5 kg verknipt :D Vind ik wel leuk om te doen, maar als je verwacht dat het ingevroren is als homp met lappen van 300 gr vlees dan valt het toch tegen :+

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:39

Ik heb nog geen hond maar ben van plan straks Haaksbarf te geven..Goed idee?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:20

Is heel goed voer, maar levering is soms moeilijk en je betaalt er de hoofdprijs voor. Je moet dan wel minimaal 4 soorten per periode voeren om volledig te zijn.