Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:29

Ik ga die plakken vanavond thuis eens wegen!

en ach, als ik vlees koop, wil ik graag vlees, geen as :? Maar vooruit, dat neem ik dan maar voor lief.
Het proefpakje vond madam iig heerlijk! alleen de timing met op tijd ontdooien is nog een beetje lastig, haha

Laika

Re: Welk hondenvoer geven jullie en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:34

As als in: Ruwe As is een mineraal wat extra toegevoegd wordt.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:36

Volgens de site van Prins zitten er 6 x 100gr schijven in de verpakking. Dus 1,5 schijf komt uit op 150 gram. Dan zit je dus goed hoor!
Ontdooien: Als je de hond voert, leg je gelijk de volgende maaltijd uit de vriezer. Voer je 2 keer per dag, dan leg je het op kamertemp. Voer je 1 keer per dag ontdooi je het in de koelkast.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:41

Laika schreef:
As als in: Ruwe As is een mineraal wat extra toegevoegd wordt.

Ruwe as zijn alle mineralen die erin zitten bij de analyse. Ruwe as geen ingredient maar net als ruw eiwit, vet en celstof. Heb die analyses wel eens uitgevoerd is eigenlijk best simpel }:0 (alleen niet met hondenvoer met kippen voer)

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:42

Ah, zo slim was ik nog niet geweest om even te kijken wat ze wegen :o?
Zit op m'n werk nl.
Maargoed, we moet maar wennen aan wat minder massa dus, haha

Ruwe as, nog nooit van gehoord, maar zo leer je elke keer wat bij! Kan me idd ruwe as en granen herinneren van de doos.

tnx!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:43

Hoeveel brok voerde je dan?

KVV is inderdaad nog steeds *hap slik weg* maar misschien kun je het af en toe aanvullen met lekker knaagwerk zoals een eendenrug of konijnenpoot. Dat is mentaal ook een uitdaging.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:56

Ongeveer hetzelfde gewicht 135 gr. per dag, maar dat is een hoop meer lucht en dus meer in het bakje.
en ze kauwt haar brokjes netjes, dus ze doet er best een poos mee. Dit is redelijk vlot weg.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:58

Ja, het is bijna mishandeling als je bedenkt hoe vreselijk lekker ze het vinden, en dan krijgen ze maar zo weinig _O-

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:04

haha, ja ze is er wat dat betreft wel erg blij mee
maar voor haar brokjes staat ze ook te springen hoor!

maar zo'n konijnenpootje is wel een idee ja, ze vindt kauwen echt heerlijk nl.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:14

kippepootje doet het ook goed,is makkelijker te verkrijgen meestal en vind zelf konijn errug duur hier...

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:27

Lamsribben zijn ook lekkere knaaghapjes, haal ik vaak bij de Turkse slager hier verderop :+

Konijn heb ik nog nooit gegeven :o

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:32

Mijn hondjes lusten dolgraag een konijnenvoorbeentje! Alleen mijn York kan dan niet zoveel met het botje, dat blijft dan dus over.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:37

ik kan alleen maar k'nijn in de winkel hier vinden en vind 7 euro! per kilo echt niet te doen voor 7 honden,die wel een nijntje lusten :D

heel soms neem ik een eend mee als ie in de aanbieding is,en anders kippie kippie :j

en mijn buuf bezorgd me echt kilo's runderbotten met vlees :)

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:41

Lekker kippepootje is wel makkelijk te regelen ja. en een runder bot met wat vlees ook wel (hoewel misschien wat groot voor een kleintje van 7 kilo)
Konijn en ander wild zal ook wel afhangen van de tijd van het jaar en bij wat voor slager je het haalt. Maar ik ga eens rondshoppen.

Hoe zit het eigenlijk met vers varkensvlees, want ik heb altijd begrepen dat, dat heel slecht is...

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:52

Varkensvlees kan de ziekte van aujeszky bevatten. Het zou niet meer voor kunnen komen, maar het is voor een hond of kat ongetwijfeld dodelijk. Daarom wordt het ook afgeraden. Persoonlijk neem ik het risico dan ook liever niet.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 16:59

nee, die dan dus niet.
jullie hebben me iig weer een heel eind op weg geholpen.

We gaan eens op ons gemak uitproberen en kijken of we de darmpjes van die kleine weer wat beter in conditie kunnen krijgen.

Bedankt alvast!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:27

hoe zit dat met het voeren van vlees met bot op het moment dat je hond niet volledig op kvv staat maar half om half met brok? kan dat gewoon of geeft dat problemen met de vertering?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:55

als je hond al kvv gewend is kan het geen kwaad om vlees met bot te geven,als het een groot bot (bv schouderbladje) is wat ze voor de eerste keer opeten moet je wel oppassen voor verstoppingen.

maar als het bv konijnenpoot of kippepoot is,als je zulk bot bedoeld,daar hebben honden geen problemen mee :)

zeker niet als ze al kvv gewend zijn...

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:57

Naar mijn idee kan dat gewoon. Wat er aan het begin in gaat komt er aan het eind weer uit. Indien de hond de botten niet goed kan verteren haalt hij niet alle voedingsstoffen er uit. In dat geval worden die dan weer wel aangevuld door de brokken die je geeft. Het meest ideale is natuurlijk helemaal op vlees, zodat alle voedingsstoffen die nodig zijn daaruit gehaald worden. Minder afvalstoffen die er aan de achterkant uit moeten dus.
Ik zou het wel beperken tot beginnersbotten, zoals kippen/eenden nekken Kippenpootjes, etc.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:28

ik heb net een nieuwe zak brok gehaald, en ben persoonlijk ook niet helemaal overtuigd van het standpunt dat een hond 100% carnivoor is na jaren fokken met honden die omnivoor voer krijgen, maar mijn beestjes hebben wel wat tandaanslag en daar zou ik wel graag iets non-operatiefs aan willen doen. ze hebben wel al van die geperste rundervel botten en krijgen zo nu en dan een pedigree kauwstaaf die supposedly zou moeten helpen, maar blijkbaar is het niet afdoende. vandaar de overweging om dan wat vlees met botjes bij te voeren. mochten mensen betere ideeen hebben dan hou ik me aanbevolen :+

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:50

Honden zijn gewoon niet carnivoor, maar omnivoor, zo simpel is het. Dus het is onzin dat ze enkel op vlees leven, daar zit nl niet alles in. Nogmaals honden in het wild of wolven zeg maar, die eten oa magen en inhoud van herbivoren, uitwerpselen,... zouden ze enkel carnivoor zijn dan zouden ze ook al tevreden zijn met enkel het vlees. dus mijn honden gaan gewoon nooit 100% aan het vlees.
De kauwstaven zoals die van pedigree moeten in principe elke dag gevoerd worden, dan zouden ze wel voldoende helpen. bij onze hond nog nooit geen problemen gezien, of toch niet zoveel als bij leeftijdsgenoten. Er is een speciale brok ook voor tandsteenbestrijding. De structuur, grootte en sterkte van de brok zorgt voor reiniging van de tanden. Er zijn nog Royal canin varianten van de dentastix en ook van andere merken zijn er enzymatische kauwstrips. Ook zijn er drankjes die je aan het drinkwater kan toevoegen, eveneens enzymatisch. en dan nog de tandenborstels en tandpastas. Deze dingen zijn puur preventief, tandsteen die er al zit zal je er niet mee verwijderen, dus dan is operatief dan toch echt de enige optie.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:30

o men...een hond en kat en fret en wolf en nog vele andere soorten beestjes zijn carnivoor,dat is onder andere te zien aan het gebit....

een hond heeft alleen snijtanden en kiezen,geen maaltanden die een omnivoor nodig heeft om zijn eten te malen....

kvv zit alles in wat een hond nodig heeft,er zijn zelfs kvv verrijkt met groenten en granen,als mensen dat graag willen zien in het menu van hun hond...

daarnaast is barfen niet alleen een homp vlees voeren,maar ook daar voeren mensen organen,botten spiervlees,en groenten en fruit bij,en dat alles uitgerekend naar het gewicht van de hond...

een hond = carnivoor,geen omnivoor....

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:41

Ik ben iig erg blij met ons nieuwe kvv, complete maaltijd en geen 6 poepen meer gisteren :D
Ik ben heel enthousiast begonnen met een klein stukje kip als snack, gewoon om eens te kijken wat ze van echt vers vindt
maar dat vreet madam dus echt niet, het is de hele keuken doorgesleep (dus ik kon overal ontsmetten :P gelukkig een gladde vloer) en heerlijk afgelikt, maar opeten doet ze het niet.
Het weekend maar eens iets anders proberen...

Overigens is onze hond een teckelmix en is dit: http://www.absoluteoriginals.org/filosofie.htm , het artikel dat mij uiteindelijk over de streep trok om toch over te stappen, ondanks dat we over de brokken ook redelijk tevreden waren.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:19

zitake schreef:
Honden zijn gewoon niet carnivoor, maar omnivoor, zo simpel is het. Dus het is onzin dat ze enkel op vlees leven, daar zit nl niet alles in. Nogmaals honden in het wild of wolven zeg maar, die eten oa magen en inhoud van herbivoren, uitwerpselen,... zouden ze enkel carnivoor zijn dan zouden ze ook al tevreden zijn met enkel het vlees. dus mijn honden gaan gewoon nooit 100% aan het vlees.

De hond eet geen plantaardige voeding, hooguit plantaardige vezels die afkomstig zijn uit een dier ;) De spijsvertering van een hond kan níets met de ruwe plantaardige vezel, deze moet gepureerd/ gekookt (dat doen wij baasjes) danwel voorverteerd (dat doet de gevangen herbivoor) zijn. Dus nee, een hond is geen omnivoor, maar een onvolledige carnivoor. Daar houdt men zich ook rekening mee bij het samenstellen van een volledig vleesmenu en de KVV's zijn meestal ook verrijkt met enkele procenten groenten of pens.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:23

Ik las hier ergens iets over kippepootjes aan de hond geven, Niet doen hoor!! kippenbotjes splinteren en kunnen dus schade aanrichten.