Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:48

MamboBeach schreef:
Ze hebben dan toch een mooi leven gehad! Lekker buiten geweest, vogeltjes en muisjes gevangen...

En dat eindigt dan half aan het wegdek geplakt, nog levend....of wat voor andere gruwelijke dood.....maar goed, hij heeft een goed leven gehad.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:50

Ik begrijp je ook wel hoor! Wij kunnen ook niet 'de natuur' voor het paard nabootsen... Gaat helaas niet. Dat geldt ook zo voor de katten. Jij neemt het risico niet voor je katten en ik wel. :) Ben natuurlijk ook wel bezorgd of ze niet door die hond van de buren worden gepakt of die vent. Toch vind ik het fijn voor ze als ze lekker naar buiten kunnen gaan... Maar als jij dit fijner vindt is het toch prima! :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:53

Diablo schreef:
MamboBeach schreef:
Ze hebben dan toch een mooi leven gehad! Lekker buiten geweest, vogeltjes en muisjes gevangen...

En dat eindigt dan half aan het wegdek geplakt, nog levend....of wat voor andere gruwelijke dood.....maar goed, hij heeft een goed leven gehad.

Ja, dat is een trieste dood uiteraard maar na 20 jaar binnen leven en aan een erge ziekte overlijden is niet erg. Ze zijn dan toch in ieder geval 20 jaar geworden en beschermd geweest... ;)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:54

Mijn 2 peozels zitten ook binnen.
Omdat: ik mn katten voor mijn plezier heb en niet voor het plezier van iemand anders, maar ook omdat ik niet wil dat een ander last van ze heeft.
Daarbij woon ik aan een weg waar nogal hard gereden wordt, dat alles samen maakt dat ik mn poezen binnen houdt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 23:58

MamboBeach schreef:
Ja, dat is een trieste dood uiteraard maar na 20 jaar binnen leven en aan een erge ziekte overlijden is niet erg. Ze zijn dan toch in ieder geval 20 jaar geworden en beschermd geweest... ;)

Deze snap ik even niet.....bedoel je nu dat binnenlevende katten 20 jaar lang ongelukkig zij geweest?

Mijn katten hebben de 20 helaas niet gehaald, ze zijn voortijdig overleden door auto's en rattegif. De katten die ik nu heb, zijn nog maar net anderhalf, die heb ik gekregen nadat mijn anderen overleden waren.

Mijn oudste kat is nu 7 jaar, altijd buiten gelopen, totdat ik besloot hem binnen te houden. Hij lijkt het niet erg te vinden. Maar goed, ze krijgen een ren, dan komen ze toch buiten, al is het dan niet in volledige vrijheid.

MamboBeach

Re: Discussie topic: katten naar binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:01

Ik bedoel deze zin net zoals jij je zin bedoelt. Snap je het nog?

Als ik ze dan van de weg moet schrapen dan is het zo... Niet dat ik dat zou doen hoor maar ik vind gewoon dat mijn katten buiten moeten kunnen komen. Nogmaals, mijn katten zijn niet veel buiten... We hebben een kattenluik en kunnen zelf dus beslissen of ze erin of uitgaan...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:05

MamboBeach schreef:
Ik bedoel deze zin net zoals jij je zin bedoelt. Snap je het nog?

Als ik ze dan van de weg moet schrapen dan is het zo... Niet dat ik dat zou doen hoor maar ik vind gewoon dat mijn katten buiten moeten kunnen komen. Nogmaals, mijn katten zijn niet veel buiten... We hebben een kattenluik en kunnen zelf dus beslissen of ze erin of uitgaan...

Ehm nee, ik snap het niet. Maar ben blond hoor, misschien dat het daaraan ligt :D .

Natuurlijk kan een kat aan allerlei nare dingen overlijden. Maar als er hier een kat ernstig ziek wordt, heb ik daar zicht op en hij zal niet langer lijden dan noodzakelijk is. Die beslissing kan ik dan nemen.

Als mijn kat overreden wordt, met de ingewanden er half uit, maar nog niet dood en daar vervolgens eenzaam, alleen, verschrikkelijk veel pijn en waarschijnlijk in doodsangst ligt te wachten op zijn dood.....kan ik geen enkele beslissing nemen, want ik weet het niet....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:13

Daar heb je gelijk in, als je het niet ziet dan kun je die beslissing niet nemen. Jij zou je dier misschien wel tijdig in laten slapen maar een ander niet. Maar als dit een reden is om de kat niet buiten te latten...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:16

MamboBeach schreef:
Daar heb je gelijk in, als je het niet ziet dan kun je die beslissing niet nemen. Jij zou je dier misschien wel tijdig in laten slapen maar een ander niet. Maar als dit een reden is om de kat niet buiten te latten...

Ja wat dan? Dat is inderdaad mijn reden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:18

Dan is dat jouw keuze! :)
De mijne nog steeds niet...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:03

KiWiKo schreef:
maar wees nou eerlijk, er zijn een hoop bokkers die mensen met stalpaarden compleet affikken.......... en om dan hier te lezen dat hun kat niet naar buiten kan om diezelfde redenen die mensen met stalpaarden hebben....... en dan dat goedpraten is nogal scheef in mijn ogen :D

Ik heb niet alles bijgelezen hoor, dus wellicht is het al gezegd. Je kunt een stal van 3 x 4 voor een paard waar die zijn kont nét in kan keren, toch niet vergelijken met een woonhuis + tuin/ ren voor een kat die zich daar heerlijk kan uitleven? Die vergelijking is gewoon scheef. Niemand hier is voorstander van een kat in een kooitje, dát zou een vergelijking in de juiste verhouding zijn toch?

Overigens vraag ik me af hoeveel diereigenaren hier hun kat het buiten gevangen vogeltje lekker in huis laten oppeuzelen, want als je het dan toch hebt over de natuur zoveel mogelijk benaderen :+ Een wilde kat haalt zijn gevangen prooi het liefst naar zijn vertrouwde beschutte omgeving..

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:07

Oh hier, alles ligt netjes binnen! :j :r :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 04:13

Chubby schreef:
Overigens vraag ik me af hoeveel diereigenaren hier hun kat het buiten gevangen vogeltje lekker in huis laten oppeuzelen, want als je het dan toch hebt over de natuur zoveel mogelijk benaderen :+ Een wilde kat haalt zijn gevangen prooi het liefst naar zijn vertrouwde beschutte omgeving..

Yum :9
Onze katten krijgen eendagskuikens, maar wel in hun eigen kamer :D

Wij hebben 8 binnenkatten, 2 daarvan waren een buitenleven gewend (een zwerfpoes en een stalkat), maar met name die 2 willen absoluut niet naar buiten (en weigeren eendagskuikens). Af en toe mogen de katten onder toezicht in de tuin, van het voorjaar willen we de tuin af gaan zetten zodat we het luik open kunnen zetten en we er niet de hele dag bij hoeven te zitten. Mijn katten zijn me te dierbaar om zomaar te laten gaan, er lopen mij teveel gekken rond. Wij hebben heerlijk tevreden katten, kunnen heerlijk door het huis rennen (3 verdiepingen) en hebben hun eigen zolder waar ze de nacht doorbrengen:
Afbeelding
In de woonkamer hebben we nog 2 krabpalen staan, komen echt niets tekort :D

De vergelijking met een paard in een stal en een kat in een huis is geen vergelijking.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 04:38

Ik heb 2 van mijn katten gekregen als ukkies toen ik op een appartement in een binnenstad woonde, geen balkon, wel veel ruimte om te spelen en te doen. Ze hebben nooit voor de deur of het raam gezeten dat ze eruit wilden.

Inmiddels verhuisd naar een eengezinswoning en de dame en heer mochten voor het eerst naar buiten. Ze vinden het geweldig, voor even. Ze hebben een kattenluik dat altijd open staat dus onbeperkt toegang. Mevrouw gaat de tuin niet eens uit maar bewaakt die met haar leven als het moet. Meneer gaat wel aan de wandel, maar nooit ver. Ze zijn nooit lang weg en weten meteen wanneer wij thuis komen, binnen 1 minuut hoor je het kattenluikje en staat er iemand miauwend aan je voeten.

De derde is in dit huis opgegroeid, maar ook nooit lang weg. Loopt z'n rondes door de achtertuinen maar aan de voorkant zie je hem nooit. Komt ook meteen aangerend als wij thuis komen.

Ik ben er van overtuigd dat mijn 2 oude katten het heel fijn vinden dat ze nu buitenruimte hebben en ze genieten daar ook echt van (kattenluik dicht = enorm protest), maar niet te lang. Binnen is het ook wel errug gezellig (vinden buurkatten ook. Wij hebben nogal eens katachtig bezoek). Het is een zeer katrijke buurt en onze katten hebben zich gewoon aangesloten bij een van de "clans". Voeren samen met hun clanleden patrouilles uit in de buurt, jagen zo nu en dan eens op een brutale merel of muis die zich iets tever van de waterkant heeft begeven en zijn volledig happy. Ondanks dat ik nooit het idee gehad heb dat ze iets misten in al die jaren dat ik geen buitenruimte had.

Toen ik een balkon kreeg heb ik dat volledig afgezet met kippengaas zodat ze niet op de railing konden klimmen of onder de schotten door konden kruipen. Wilde niet het risico lopen dat ze van 8 hoog naar beneden zouden kukelen.

Dat ik in een zeer katvriendelijke buurt woon blijkt wel uit het feit dat er meerdere raskatten rondlopen en er slechts 1 persoon in de straat is die geen kat(ten) heeft. Geklaagd word er dus ook niet en er is geen weg waar hard gereden word in de buurt. En een kattenmepper zal het ook niet lang uithouden in onze buurt.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:10

Q, die krabpalen! _O-

Waarom 3?! :) Voor 8 katten!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 10:27

Ik snap het wel die 3 palen, erg gaaf vind ik trouwens! :oo

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:28

mick75 schreef:
Dat ik in een zeer katvriendelijke buurt woon blijkt wel uit het feit dat er meerdere raskatten rondlopen en er slechts 1 persoon in de straat is die geen kat(ten) heeft. Geklaagd word er dus ook niet en er is geen weg waar hard gereden word in de buurt. En een kattenmepper zal het ook niet lang uithouden in onze buurt.

Hier precies hetzelfde. Weet ook niet of ik ze met een drukke weg voor de deur eruit had gelaten.

Mijn katten zijn ook idd niet zo buitenspelerig, af en toe doen ze even een rondje, maar als je de voordeur open of dicht doet, staan ze gelijk naast je :))

Gaaf die palen trouwens :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:42

Janine1990 schreef:
In de Nederlandse wet staat duidelijk dat je als eigenaar van een dier ten alle tijde aansprakelijk bent voor de schade die jouw dier aan derden toebrengt...
En dan kan jouw mening anders zijn, elke rechtszaak zul je verliezen in dit soort dingen. Lijkt me overigens ook niet de moeite waard om voor zoiets een rechtszaak op poten te zetten. :)

Hier wil ik even kort op reageren.

Wat jij zegt klopt helemaal, je bent aansprakelijk als jouw dier schade toebrengt, dat is zeker.

Maar, de vraag is of je ook een schadevergoedingsverplichting hebt. Er bestaat namelijk zoiets als 'eigen schuld' van de schadelijdende partij. De schadevergoedingsverplichting wordt verminderd met het percentage 'eigen schuld' dat kan worden toegerekend aan de schadelijdende partij.

Deze 'tweetrapsraket' zal je altijd moeten toepassen. Je kunt niet alleen naar de aansprakelijkheid kijken. :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:54

Een paard in een stal is sneu omdat zo'n dier gewoon in een gevangenisje in zijn eigen stront staat , en de benen niet kan strekken :)

Een kat die binnengehouden wordt heeft als het goed is een flinke ruimte tot zijn beschikking en wat speelgoed , waardoor hij kan rennen , spelen , jagen , keuze heeft uit diverse slaapplekjes....en dan vaak ook nog samen met minstens 1 andere kat waardoor ze samen kunnen spelen :)

Die beestjes kunnen dus tòch gewoon lekker de hele dag hun eigen gang gaan en een eigen ritme hanteren waneer ze wat willen doen.

Dat is een hele andere situatie dan een opgehokt paard , dat er misschien eens een uurtje uitkomt als de eigenaar daar zin in heeft....en alleen in dat uurtje mag het paard zich even uitleven. Als hij dat al mag , want vaak wordt het beestje dan alsnog aan een touwtje gehouden.

Natuurlijk is het voor een binnenkat wel sneu dat het beestje nooit eens lekker uitwaait , en minimaal een ren is wat mij betreft wel een must want "buiten" vinden katten ZO fijn :j

Een paard in de wei geeft veel minder risico's dan een kat los.

In de wei kan een paard een blessure oplopen , dat klopt. Altijd in de stal staan is ook niet bepaald gezond , maar dat terzijde ;) Maar dat is een acceptabel risico vind ik , de positieve effecten van het lekker buiten lopen wegen gewoonweg veel zwaarder dan die mogelijke blessure , die je in heel veel gevallen ook kan voorkomen. En als een paard hinkend in de wei loopt , dan ZIE je dat , en kun je ingrijpen waardoor je het direct comfortabeler kunt maken voor het beestje.

Een kat die buiten rondloopt staat bloot aan veel meer gevaren , onzekere factoren en er kunnen de vreselijkste dingen mee gebeuren. Als een kat geblesseerd raakt buiten , dan zie je dat niet en kun je ook niet ingrijpen. Bovendien kan het VEEL ernstiger / pijnlijker / dodelijker zijn dan wat er met een paard in de wei kan gebeuren...

En daarnaast dan nog dat het asociaal is dat jouw kat anderen tot last is. Doordat hij poept en piest in andermans tuin , andermans katten terroriseert , andermans vogels / vissen / enz. terroriseert , wilde diertjes terroriseert , terwijl die het al moeilijk genoeg hebben (zeker in de winter) en dat een oneerlijke strijd is tegenover een goed uitgeslapen , wel doorvoede huiskat...

Redenen genoeg dus om je katten binnen je eigen huis & tuin te houden , maar je paard wel zoveel mogelijk buiten te willen :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:59

nope kan ik me niet in vinden :)

om de doodsimpele reden dat als een paard in de ochtend een uur in de molen gaat, in de middag een half uur los en in de avond gereden word, het dier ook zijn beweging krijgt :)

en als je procentueel bekijkt hoeveel katten en paarden er gemollesteerd/gestolen worden dat de paarden dan in de overhand zijn

nee ik snap het niet ;) maargoed ik ben blont :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:01

pmarena, op die wilde diertjes jagen is wel de natuur... Als ik het zo mag zeggen ben jij precies het type die ik niet ben en wat ik mutserig vind. Maar hier heb je het weer, als jij denkt dat dit leuk en goed is voor je dieren, helemaal zelf weten...

Mijn katten schijten overigens in mijn eigen tuin.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:04

Onze zit altijd binnen, om dezelfde redenen die Bellatrix in de beginpost noemt. Het is onze kat, en een ander hoeft daar geen last van te hebben :n . Natuurlijk kun je de tuin wel helemaal aanpassen aan de kat maar dat vind ik ook een beetje, nou ja, onnodig eigenlijk. Onze kat is het altijd al binnen gewend. Bovendien is ze als de dood voor honden en de hond van de buren loopt ook altijd los in de tuin :+ . Ik wil niet weten wat er gebeurt als onze kat schrikt, ervandoor gaat en de weg niet meer terugvindt. Zeker omdat ze nog nooit buiten is geweest ;) . Dan vind ik dat gewoon zielig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:09

KiWiKo schreef:
nope kan ik me niet in vinden :)

om de doodsimpele reden dat als een paard in de ochtend een uur in de molen gaat, in de middag een half uur los en in de avond gereden word, het dier ook zijn beweging krijgt :)

en als je procentueel bekijkt hoeveel katten en paarden er gemollesteerd/gestolen worden dat de paarden dan in de overhand zijn

nee ik snap het niet ;) maargoed ik ben blont :)

Beweging is niet het belangrijkste criterium hierin , maar "vrijheid" om zelf te bepalen wanneer , hoeveel en hoe je beweegt , slaapt , speelt...enz. :)
Als je een kat volgens hetzelfde schema beweging gaat geven en voor de rest in een hokje zet , zou ik dat ook niet acceptabel vinden ;)

Beesten die beschadigd of gestolen worden : tja , ik zie eerlijk gezegd niet direct waarom een paard makkelijker uit de wei te stelen zou zijn dan uit de stal :P In een stal kun je hem zo pakken , in de wei kunnen ze tenminste nog wegkomen :P

En sowieso betwijfel ik of het zo is. Je hoort toch minder vaak van gestolen paarden / aangevallen paarden dan van aangereden / vergiftigde / gestolen katten die aangevallen worden door boze buren of rotjongens.

Ik denk ook niet dat daar echt harde cijfers van zijn dus die bewering vind ik niet zo heel betrouwbaar :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:12

weide is minder toezicht :)

de populatie katten overschrijd met duizenden de populatie paarden :) je moet het procentueelgewijs zien :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:17

MamboBeach schreef:
pmarena, op die wilde diertjes jagen is wel de natuur... Als ik het zo mag zeggen ben jij precies het type die ik niet ben en wat ik mutserig vind. Maar hier heb je het weer, als jij denkt dat dit leuk en goed is voor je dieren, helemaal zelf weten...

Mijn katten schijten overigens in mijn eigen tuin.

Pardon , wat voor type ben ik dan ? :)

Leg dat eerst een even uit , en vertel dan waarom dat zo anders is dan hoe jij bent ? Nu word ik nieuwsgierig :)

Hoe weet je trouwens zeker dat jouw katten alleen bij jezelf poepen ? Het KAN natuurlijk , maar lijkt me sterk dat een kat die overal rondloopt , nooit eens ergens anders tegenaan piest of een lekkere drol draait als hij nodig moet of ergens lekkere losse aarde / zand tegenkomt :D

Op beestjes jagen is de natuur inderdaad , maar ik vind het best netjes als mensen dat ook als reden meenemen dat hun dieren geen anderen lastig hoeven te vallen. Zo zijn er wel meer voorbeelden van wat iemands "natuur" graag wil , maar dat ook niet mag. Het is de "natuur" ook dat een kat de hamster van het baasje op wil vreten , mag ook niet :) Het is ook de "natuur" van het paard dat die een roofdier van zijn rug af bokt , mag ook niet :) Het is de "natuur" van een peuter om een dier aan zijn staart te trekken , mag ook niet :P

Op zich is het lolletje van een weldoorvoede huiskat toch niet belangrijker dan het leven van een vogeltje o.i.d. ?

Ik vind het wel getuigen van dierenliefde en een sociaal karakter als je ervoor zorgt dat jouw dieren anderen niet lastig vallen en tòch alle vrijheid krijgen om lekker hun ding te doen , inclusief jagen en spelen , en daar hoeft echt geen bloed voor te vloeien :)