Hoe reageer jij als jou hond aan de lijn aan wordt gevallen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:07

hebniet heel het topci doorgelezen maar ik wilde even neer zetten wat ik zou doen

ik zou die honderaf proberen te trekken aangezien mijn hond net iets of wat te sgroot is om op de tillen(sint bernard) lukt dat niet krijg de aanvallende hond een rotschop
als ik gebeten wordt heb ik pech gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:10

annepaardoes schreef:
Ik bedoel in de situaties wanneer ze naast je zit bijvoorbeeld. Je roept haar aan de voet, ze is toch even afgeleid, wat doe je dan om haar aandacht weer op te pakken? Bijvoorbeeld voor het uitoefenen van een blijf oefening.

Zal het nog een keer proberen uit te leggen geen probleem :)
Als ik Donna aan de voet roep, is het eerste wat ze doet, kijken naar mij.
Gebiologeerd kijkt ze dan naar mij volledig toegangkelijk voor welk commando dan ook.
Dus als ik haar aan de voet roep, is alle aandacht naar mij.

Is het zo duidelijker?
Of hebben we het over een andere manier van trainen?
Dit is wat we bij GenG doen en IPO de basis van het hele werk.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:18

Die van mij laat ik dan los,
De mijne gaat nooit uit zichzelf agressief naar een andere hond toe,
maar hij bijt wél van zich af als die keffers blijven uitdagen..

En ojeee als die keffer dan opeens begint te piepen omdat mij n hond gromt naar hem :?
Ja ohjee dan ben ik degene met de gevaarlijke rotweiler, terwijl de (meeste) mensen hun eigen schoothondje niet in bedwang kunnen houden..

Zo werd ik laatst bijna in mijn been gebeten door een teckel, terwijl deze aan de lijn zat!!
En ja toen viel mijn hond wel degelijk uit naar dat mormel, en maar goed ook.. leert de baas misschien ook nog iets.

Nu moet ik er wel bij vertellen dat mijn hond goed luisterd, achter me aan komt zodra ik bij de 2 spelende of vechtende honden vandaan loop .. en ik hem altijd vastpak als ik andere mensen met of zonder hond zie komen.
Laatst bijgewerkt door _Tarzan op 03-11-09 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Nietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:19

@Chiqa

Ik denk dat annepaardoes bedoelt wat je doet wanneer jij je hond al aan de voet hebt en ze dan afgeleid word. Ze is dan nog wel aan de voet maar ziet bijvoorbeeld iets anders, wat je dan doet om te zorgen dat ze weer naar jou kijkt/ haar aandacht bij jou krijgt.

Correct me if i'm wrong

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:22

Chiqa schreef:
annepaardoes schreef:
Ik bedoel in de situaties wanneer ze naast je zit bijvoorbeeld. Je roept haar aan de voet, ze is toch even afgeleid, wat doe je dan om haar aandacht weer op te pakken? Bijvoorbeeld voor het uitoefenen van een blijf oefening.

Zal het nog een keer proberen uit te leggen geen probleem :)
Als ik Donna aan de voet roep, is het eerste wat ze doet, kijken naar mij.
Gebiologeerd kijkt ze dan naar mij volledig toegangkelijk voor welk commando dan ook.
Dus als ik haar aan de voet roep, is alle aandacht naar mij.

Is het zo duidelijker?
Of hebben we het over een andere manier van trainen?
Dit is wat we bij GenG doen en IPO de basis van het hele werk.

Ik snap je manier van training en dat is natuurlijk ook de basis, maar ik probeerde een situatie (bij jou en jou hond) te schetsen waarin een hond afgeleid is. Ik wou dan graag weten of jij iets tegen je hond zegt om zo haar aandacht op te pakken.
Ik geef mijn hond in dat geval het commando 'kijken' geef om zo zijn aandacht op te pakken en zo wou ik uitleggen waarom en wanneer ik het commando 'kijken' gebruik.

Precies Nietje_ dat is wat ik bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:43

annepaardoes schreef:
Ik geef mijn hond in dat geval het commando 'kijken' geef om zo zijn aandacht op te pakken en zo wou ik uitleggen waarom en wanneer ik het commando 'kijken' gebruik.

Precies Nietje_ dat is wat ik bedoel.

Dan denk ik dat we elkaar niet begrijpen :D
Voet staat voor mij gelijk aan het woord kijk, dus als jou hond kijkt bij het woord 'kijken' doet mijn
hond dit met het woord 'voet' snap je?

Als ik bv wegloop en zij moet mij volgen, roep ik ook 'voet'. dat betekend niet dat zij naast mij moet zitten,
maar mij moet volgen/mij moet aankijken.

Voor volgen heeft Donna een dikke 9 *D (Dus ook voor het kijken)
Alleen op afstand is het nog wel eens lastig maar dat komt nog wel, ze is nog erg jong.

annepaardoes

Re: Hoe reageer jij als jou hond aan de lijn aan wordt gevallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:52

Ik denk het ook niet helemaal :P Als ik mijn hond het commando naast geef verwacht ik ook dat hij naast mij gaat zitten en naar mijn kijkt. Maar het kan zijn dat hij een keertje afgeleid is en dan ergens anders naar kijkt tijdens het naast mij zitten. Dan gebruik ik het commando 'kijken' om zijn aandacht te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:57

Annepaardoes ze zullen op elke hondenschool zo wel weer andere commando's kennen, je heb dr ook die met engelse benamingen werken.
Zo was ik een keer bij de DA, Donna moest geschoren worden.
Donna moest liggen en dat zei ze met het commando 'flat'.
Dat begrepen wij beiden dus echt niet he tot het tot mij doordrong dat er ook engelse cammando's waren.

Wij werken met de commando's 'af, zit blijf, vooruit, voet, vak, terug, plaats, lig, zit? en sta'

Alle commando's worden als bevel uitgeroepen dus nooit vragend. Behalve de zit? vanuit de af positie en de sta vanuit de zit positie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:23

Vandaag weer een gebeurtenis ben benieuwd hoe jullie gehandeld zouden hebben.

Donna liep aan de lijn in de verte liep een oudere labrador met een bal, los. Eigenaresse liep ver voor het ding uit.
Omdat er een losloopgebied naderde knipte ik Donna los, leek wel of ze wilden spelen.
Het was een smal paadje dus niet erg handig maar ach ze speelden leuk. Donna pakte haar bal af en de eigenaar zei niets, dus ik dacht dat het geen probleem was, ze keek op een afstandje toe.
Donna heeft niets met ballen, dus wilde hem aanbieden zodat de labrador hem kon pakken echer die viel ineens uit het niets aan luid grauwend grommend en uithalen.
Donna beet natuurlijk van de af en liet de bal meteen vallen.

Omdat ik even benieuwd was hoe de eigenaresse van de labrador zou reageren, wachtte ik even maar ze zei alleen maar 'foei Candy!' met een lichte verontwaardiging in haar stem.
Honden bleven doorgaan en dat ding had zn bal al terug, toen heb ik gebruld dat beiden moesten kappen, gingen nog door en heb toen een slinger met mn riem naar haar hond en die van mij gegeven.

De eigenaresse was overduidelijk beledigd, zag dr kijken naar mij, maar durfte niets te zeggen. Ik riep Donna bij me (Ze kwam meteen) en lijnde haar aan, de andere lijnde niet aan en liep een andere kant uit.

Hoe hadden jullie dit aangepakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:27

Ik laat mijn hond niet los als de andere hond een bal heeft, kans is te groot dat de ander zijn "bezit" gaat verdedigen (wat in dit geval ook gebeurde).
Ik zou mijn hond afleiden en er langs lopen, of de andere kant op gaan, maar contact proberen te vermijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:37

Heb je idd wel een punt, zal het ook niet meer doen. Maar aan de andere kant dat ding liep gewoon los, als het zo fel is op de bal doe je dat toch niet of had ze mij op zijn minst even kunnen waarschuwen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:41

Ben ik met je eens, die van mij is ook bloedfanatiek op ballen, en als er een andere hond aankomt, waarschuw ik de eigenaar even.
Meestal pak ik trouwens de bal even af, zodat hij kan spelen als hij dat wil, vind het ook vrij l*ullig om aan een ander te vragen zijn hond even aan te lijnen.
Als ik echt met hem aan het trainen ben, doe ik dat trouwens wel, dan is het echt heel vervelend als andere honden daar tussendoor daveren, en hij moet zich wel kunnen concentreren.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:45

Heb ook niet het hele topic doorgelezen (20 pag. gaat me net even te ver :D), maar ik heb het ook regelmatig meegemaakt. Ik heb zelf altijd een kleine hond gehad(woont nu bij m'n ouders), dat was een klein en soms fel beestje, maar luisterde wel goed naar mij en m'n vader. Wij lieten haar dan ook loslopen, maar met andere (onbekende) honden in de buurt, hield ik haar altijd bij me en vroeg aan de andere hondeneigenaar of dat samen kon, als het niet zeker was, dan gingen ze beiden vast en dan rustig aankijken hoe het ging. Je hebt natuurlijk altijd wel eens een moment dat de een of de ander niet volledig oplet, maar heb met die kleine weinig gedoe gehad, soms wel eens een grote hond die wat enthousiast werd, maar dat kleine wurm is ook best heel pittig, dus die gaf 'm ook wel weer op z'n falie. Als er een keer iets echt misging greep ik wel in, loop liever een risico om zelf gebeten te worden, dan dat ik met een hond zit die aan gort wordt gebeten.

Was laatst een keer met de hond van m'n zwager op stap, dat is een grote husky (maatje malamute) en die heeft een beetje een gebruiksaanwijzing, naar sommige mensen luistert ie gewoon goed (zwager, ex en mij), maar naar anderen niet. Met andere honden is er op zich geen probleem als ie niet aan de lijn zit en als ze hem niet uitdagen en zich onderdanig tonen (het is wel een echte dominante hond). In dergelijke gevallen blijf ik er altijd bij, of ik zorg dat ik 'm uit de buurt houd. Het ging 1 keer 'mis', was met een collie geloof ik en die toonde zich niet onderdanig, maar daagde uit, dat werd meteen afgestraft (hij bijt niet door, maar zet 'm wel op z'n plek). Aangezien ik ernaast stond heb ik hem meteen bij zijn nekvel gepakt en ze uit elkaar gehaald, die collie dus ook weggetrokken, die wilde opnieuw beginnen.

Eigenaresse begon daarna te gillen over 'mijn' hond (let wel, madame liep zelf dus ongeveer 20m verderop en was ook niet naar ons toe komen lopen, bovendien luisterde hond niet :+). Toen had ik ook zoiets van, blijft dan zelf ook in de buurt, ik let op omdat ik weet dat hij dominant is en ik was er dus ook op tijd bij om meteen in te grijpen, dus als jij dan een hond hebt die niet luistert en de mijne uitdaagt, dan is dat niet mijn probleem.

Verder heb ik trouwens geen problemen gehad die dag, hij loopt de meeste honden toch voorbij omdat hij ze niet interessant vindt, en op het moment dat we merkten dat ie not amused was, lieten we hem niet in de buurt (zoals bij een hele groep labradors).

Oftewel, ik ben zelf altijd vrij voorzichtig en raak niet meteen in paniek als ze elkaar op hun plek zetten, dat hoort er ook bij. Maar als ik enigszins merk dat het niet goed loopt, dan spring ik ertussen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:47

Gisteren had nikki ook een aanvaring, weliswaar niet aan de riem maar toch.
Honden liepen beiden los, Nikki was met haar bal aan het spelen en had geen greintje interesse voor die andere hond. Hond bleef pushen en op Nikki klimmen, Nikki heeft twee keer gegromd/ gesnauwd om aan te geven dat ze er uiteindelijk niet van gediend was, hond bleef doorgaan en bij de derde keer grommen hing die andere hond ineens in Nikki. Ze hebben even vreselijk lelijk gedaan allebei, ik heb ze een rotklap gegeven met de riem (helaas raakte ik mijn eigen hond...) en baasje van hond nummero twee stond op haar dooie gemak te kijken op een afstandje....

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:12

Ik zou die hond echt een rotschop geven. En de eigenaren vertellen dat ze hun hond eens op zouden moeten voeden..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:32

Ja soms wel, maar zo'n hond kan er weinig aan doen dat de eigenaar zo'n luie fl*kker is, dus zo'n hond schoppen vind ik dan niet terecht :n, ik geef liever de eigenaar een rotschop. Aangezien dat dan weer maatschappelijk gezien niet netjes is, scheld ik ze dan maar verrot in zo'n situatie (heel soms).

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:07

Wat dacht je dan van de loslopende niet luisterende exemplaren in een aanlijngebied die niet terug geroepen worden?? Direkt een schop verkopen is ook weer zo wat, maar zou toch flink pissig worden als het dan mis gaat.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:18

Je moet in zo'n situatie toch iets doen? Ik zou persoonlijk niet staan wachten tot die luie fl*kker (zoals hyppolyte het zo mooi uitdrukt :-)) uiteindelijk is z'n kont rept om z'n hond te berispen, voor hetzelfde zijn beide honden serieus gekwetst en kan je nog naar de dierenarts lopen voor hechtigen en dergelijke...

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:55

hyppolyte schreef:
Ja soms wel, maar zo'n hond kan er weinig aan doen dat de eigenaar zo'n luie fl*kker is, dus zo'n hond schoppen vind ik dan niet terecht :n, ik geef liever de eigenaar een rotschop. Aangezien dat dan weer maatschappelijk gezien niet netjes is, scheld ik ze dan maar verrot in zo'n situatie (heel soms).

Dus liever wachten tot je hond gewond is?

Onze vorige hond vond een keer een tennisbal op het strandje en die pakte hij en toen kwamen er 2 Rotweilers aan en die sprongen beide op hem (blijkbaar was het hun bal) en onze hond ging direct op zijn rug liggen maar die honden bleven hem aanvallen. Toen hebben mijn moeder + de eigenaar van de Rotweilers ze eraf getrapt. Onze hond direct naar de dierenarts, overal bloed en volgens de dierenarts scheelde het nog geen centimeter of de hoofdslagader was geraakt en hij was daar op het strand doodgebloed. :\

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:06

Had gister ook weer een apparte aanvaring :+ Had mijn honden aangelijnd omdat er paarden rond liepen. Vanaf de verte kwam er een hond aan stormen die mij voorbij rent en zich op de paarden focusde. Paard schrikt hiervan, rent weg en meisje valt eraf. Nadat dat 'spelletje' was afgelopen kwam hij op mij afgestierd. Waarop ik een grote mond geef en roep dattie weg moet gaan. Komt z'n eigenaar aandraven... Of ik dat niet meer wil doen, want dat heeft toch geen zin want het was een hond uit Turkijen en hij sprak nog geen Nederlands :+ Nou, ik piste bijna in mn broek! Stomme doos.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:27

@jildau, ja in zo'n situatie zou ik precies hetzelfde hebben gedaan (hoewel ik de eigenaar alsnog een rotschop zou hebben gegeven), maar ik bedoel dat ik, wanneer het niet nodig, mijn woede niet afreageer op de hond, maar op de eigenaar. Maar vergis je niet, ik zal alles doen wat nodig is om mijn eigen beesten te beschermen :j.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:44

Chiqa schreef:
Vandaag weer een gebeurtenis ben benieuwd hoe jullie gehandeld zouden hebben.

Donna liep aan de lijn in de verte liep een oudere labrador met een bal, los. Eigenaresse liep ver voor het ding uit.
Omdat er een losloopgebied naderde knipte ik Donna los, leek wel of ze wilden spelen.
Het was een smal paadje dus niet erg handig maar ach ze speelden leuk. Donna pakte haar bal af en de eigenaar zei niets, dus ik dacht dat het geen probleem was, ze keek op een afstandje toe.
Donna heeft niets met ballen, dus wilde hem aanbieden zodat de labrador hem kon pakken echer die viel ineens uit het niets aan luid grauwend grommend en uithalen.
Donna beet natuurlijk van de af en liet de bal meteen vallen.

Omdat ik even benieuwd was hoe de eigenaresse van de labrador zou reageren, wachtte ik even maar ze zei alleen maar 'foei Candy!' met een lichte verontwaardiging in haar stem.
Honden bleven doorgaan en dat ding had zn bal al terug, toen heb ik gebruld dat beiden moesten kappen, gingen nog door en heb toen een slinger met mn riem naar haar hond en die van mij gegeven.

De eigenaresse was overduidelijk beledigd, zag dr kijken naar mij, maar durfte niets te zeggen. Ik riep Donna bij me (Ze kwam meteen) en lijnde haar aan, de andere lijnde niet aan en liep een andere kant uit.

Hoe hadden jullie dit aangepakt?

Ik had mijn hond niet aan de niet aan de riem gehouden, maar gewoon los gelaten maar wel bij mij gehouden. Ik weet dat mijn hond geen intresse toont voor de spullen van andere honden, maar je weet gewoon niet hoe de andere hond reageert. Als mijn hond iets heeft en er komt een andere hond aan dan pak ik het even af tot dat de andere hond voorbij is.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:59

Nikki__ schreef:
Had gister ook weer een apparte aanvaring :+ Had mijn honden aangelijnd omdat er paarden rond liepen. Vanaf de verte kwam er een hond aan stormen die mij voorbij rent en zich op de paarden focusde. Paard schrikt hiervan, rent weg en meisje valt eraf. Nadat dat 'spelletje' was afgelopen kwam hij op mij afgestierd. Waarop ik een grote mond geef en roep dattie weg moet gaan. Komt z'n eigenaar aandraven... Of ik dat niet meer wil doen, want dat heeft toch geen zin want het was een hond uit Turkijen en hij sprak nog geen Nederlands :+ Nou, ik piste bijna in mn broek! Stomme doos.

haha die had zeker niet gehoord van klanken en gemoedsstemming

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:15

Bijzondere mensen heb je toch.........

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:18

Hier had ik een beetje overhen gelezen, dat is toch wel echt de meest achterlijk opmerking ooit!!! _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-
Maar dat zal toch even mooi worden, ga dat beest opvoeden of laat hem niet los, dat arme meisje op het paard is nu de dupe van zijn achterlijke gedrag (ter verduidelijking, van de eigenaar dus). Is het met haar trouwens nog wel goed afgelopen?