Slipketting versus halsband

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:39

_lauraaa_ schreef:
en als er een andere hond komt doe je slipketting achter de oren en ze trekken niet.

Dat bedoel ik dus :7 :7 :7
Voelt zo ongeveer als met een vlak hard voorwerp over je nagel gaan en dan goed hard drukken.

Boxers kunnen ook prima met een Gentle leader lopen, geen probleem ;)

Anoniem

Re: Slipketting versus halsband

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:44

wat wil je dan? dat die je over de straat trekt en onder een auto komt met jou erachteraan? dit werd ons aangeraden bij de dierenwinkel. er werd ook bijgezegd dat je dan niet zelf moet trekken. we doen dit niet minuten achter elkaar. gewoon totdat je langs bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:47

ehm je hond trainen? zodat hij naar jou luisterd als er een andere hond aan komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:50

we hebben cursus gevolgd. ze is jong en erg speels dus wat verwacht je dan van zo'n beest? dat die netjes naast je blijft lopen zonder op te kijken.
hij luisterd goed genoeg. als hij los loopt kan je haar roepen en ze komt eraan.

maarja als jullie hebben dat een hond van 30/40 kilo je de weg op sleurt, moeten jullie het maar weten.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:52

En dit is dus precies wat ik bedoelde. Dat die dingen nog altijd zomaar door onkundige verkopers aan hondeneigenaren verkocht worden.

Ik heb zelf in een dierenwinkel gewerkt. Ik heb mensen altijd een curus geadviseerd. Toen ik er werkte kwam de halti net in de verkoop en waren de slipkettingen nog erg populair. Inmiddels 10 jaar later had ik gehoopt dat men zich nu bewust is van de gevaren van de slip bij onkundig gebruik, jammer genoeg is dit niet zo.

Lauraaa_ heb je de link gelezen die een stuk terug staat? Daar staan alle gevaren van de slipketting bij verkeerd gebruik.

En ik heb een Bullmastiff, 11 maanden oud en ruim 40 kilo. Ik gebruik een doodnormale leren halsband. Zij trekt ook wel eens maar dan loop ik dus achteruit. Heeft ze heel snel door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:55

ja die heb ik gelezen. maar nogmaals, als jullie liever over de straat gesleurd willen worden moeten jullie dat weten. als je weet dat ik ongeveer even zwaar ben als die hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:02

_lauraaa_ schreef:
we hebben cursus gevolgd. ze is jong en erg speels dus wat verwacht je dan van zo'n beest? dat die netjes naast je blijft lopen zonder op te kijken.
hij luisterd goed genoeg. als hij los loopt kan je haar roepen en ze komt eraan.

maarja als jullie hebben dat een hond van 30/40 kilo je de weg op sleurt, moeten jullie het maar weten.

ik zeg niet dat ze niet op mag kijken, maar als je haar niet kan houden als er een andere hond aan komt dan zit er toch iets niet goed..
je zou met een commando kunnen gaan werken, (kijk bijv. dan moet ze je aankijken) zodat ze haar aandacht wat meer bij jou houd, als hij zo goed luisterd dan heb je geen slipketting nodig, niet op die manier iig..
wij hebben zelf een stafford gehad, erg sterke hond, maar daar ben ik vrijwel meteen mee op cursus gegaan ( was 9 maanden toen we haar kregen) en binnen 3 weken was het goed.. met clicker en gentle leader gewerkt, en ze luisterde echt super.
als ik dit zo lees laat de hond jou uit, ipv. andersom, 'sleurt je de weg op' en daar zou ik echt aan gaan werken..
zo'n hond hebben wij dus even gehad (al kon ik haar nog net houden) maar na de cursus was het over.. jij gebruikt de slipketting omdat je haar niet kan houden, maar werkt niet aan het probleem zelf, en als je dat niet doet, dan word het probleem ook niet opgelost :)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:02

Het is jammer dat je de toon van mijn stem niet kan horen want ik wil je absoluut niet aanvallen.

Zou je ook niet liever een manier van trainen hebben waarmee je je hond zonder behoorlijke pijnprikkel laat gehoorzamen?
Want die mogelijkheden zijn er. Je moet dan wel bij de juiste hondenschool zijn en bv leren omgaan met een halti.

Maar echt, er zijn andere manieren. Hoewel ik je echt niet veroordeel als je daar geen zin in hebt. Wel vind ik het jammer voor je hond.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:04

Tja heel graag loop ik er niet mee, maar ik zou nog minder graag een platte hond hebben. Mijn mechelaar komt uit het asiel, erg netjes opgevoed en loopt super mee, maar heeft het een en ander meegemaakt met andere honden, waardoor hij heel plots, extreem snel en heel sterk naar een plots opgedoken 'langs het hek wakende' hond kan springen, vervolgens zodanig draaien en rondwurmen (leiband om je heen) weer volle kracht, volle snelheid springen, dat je echt heel stevig op je schoenen moet staan om niet te vallen en los te laten, naast een hele drukke weg, waar je 90 mag en mensen worden geflitst met 157.

Toen hij net uit het asiel kwam, heb ik voor ons beider veiligheid toch de prikband(oh horror) omgedaan. Hij moet er toch uit (kan dat beest moeilijk meer als een jaar binnen houden, dat is pas zielig!) en no way dat ik of mijn hond moet loslaten, met hond omver gereden wordt of nog een verstuikte pols krijg.

Nu anderhalf jaar later kan ik weer op een enigszinds normalere manier voorbij andere honden komen met een nu gewone slipketting. Maar ik kon het echt niet zonder oplossen (je kan de aandacht hebben wat je wil en je suf trainen, maar als het instinct het overneemt doordat er foute dingen gebeurt zijn in het verleden heb je weinig te vertellen en tot de tijd dat je dat wel heb, moet je iets)...mensen die normaal alle honden onder controle hebben werden op die momenten ook van hun sokkken getrokken en stonden dan echt lelijk te kijken. Dus het was niet voor mijn plezier, maar ik geef toe dat het vaak gebruikt wordt voor de show en totaal onnodig of foutief.

Edit; een gewone halsband zal nog wel even duren...Bij de normale 'wakers' heb ik overschot met de ketting, maar bij wildvreemde honden die ik op wandeling tegenkom, wil het nog wel eens nodig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:12

we hebben 2 cursussen gedaan. ze luisterde goed, zonder slipketting. als je ff terug leest: een halti gaat niet bij een boxer, omdat ze een te korte neus hebben. heb je dan dat de riempjes daarvan in de ogen komen? nee dat doet pas pijn.

hij 'laat mij' niet uit. als er een andere hond aankomt wil hij spelen, en gaat hij treken. en ja wat moet ik als ik ongeveer even zwaar ben als die hond? als hij dan niet trekt voelt hij er ook niks van.

we hebben alles al geprobeerd: halti: te korte neus, borsttuig: ging hij met z'n hele lichaam 'in hangen', gewone riem: trok die nog harder dan nu.
zo luisterd hij goed genoeg. gaat zitten aan de kant met oversteken, op elke willekeurig moment kan je hem laten zitten, liggen etc. behalve als er een andere hond aankomt, dat word hij enthousiast en kan je er niks meer mee totdat je voorbij bent.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:21

Ik geloof dat er speciale halti's zijn voor honden met een korte neus. Wat je thuis zou kunnen oefenen ( is trouwens nog een leuke oefening ook) , is iemand langs laten komen met zijn grootste vriendje. Hij gaat natuurlijk trekken: dan loop jij stevig met hem achteruit tot de riem slap hangt en jullie stilstaan.

Staat hij stil en wacht hij netjes? Dan mag zijn grote vriend bij hem komen. Wij doen deze oefening regelmatig op curus. Lola heeft het niet zozeer met andere honden maar met mensen. Mijn curusleidster doet dan heel erg blij en debiel zodat Lo er als een dolle naar toe wil. Ik loop dan gewoon achterwaarts terug en als Lo stilstaat met het lijntje slap komt de instructrice naar haar toe en wordt ze doodgeknuffeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:24

volgens mij zijn er geen halti's voor boxers ;) als je ff kijkt in mijn topic, daar zie je haar.

dat achteruit lopen of blijven staan en daarna erheen lopen werkt wel, maar het helpt niet als andere mensen doorlopen.
hij wou eerder ook altijd naar andere dingen toe lopen. dat hebben we haar daarmee afgeleerd

ik kom niet vaak mensen tegen met honden dus het is zelden dat ik ketting achter de oren doe

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:30

Ik heb een halve slipketting voor mijn hond ( heb ook een gentle leader, maar daar wandel ik nooit mee, neem hem wel mee als we gaan fietsen).

Ooit wil ik de halve slipketting vervangen voor een tuig ( een gewoon tuig, maar voorlopig gaat dat nog niet)

Voor degene die niet weten wat een halve slipketting is:
http://home.zonnet.nl/ijlstra/halve_slip.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 12:58

_lauraaa_ schreef:
volgens mij zijn er geen halti's voor boxers ;) als je ff kijkt in mijn topic, daar zie je haar.

dat achteruit lopen of blijven staan en daarna erheen lopen werkt wel, maar het helpt niet als andere mensen doorlopen.
hij wou eerder ook altijd naar andere dingen toe lopen. dat hebben we haar daarmee afgeleerd

ik kom niet vaak mensen tegen met honden dus het is zelden dat ik ketting achter de oren doe

zeker weten van wel ;) Gentle Leaders zijn er ook speciaal voor honden met korte neuzen, zoals boxers, dus ze zijn er wel.
je kan ook voor de hond langs lopen en dan omdraaien en weglopen.
raar dat het op cursus wel goed ging zonder slipketting, zeker omdat daar nog veel meer prikkels voor de hond zijn, misschien doe je dan toch iets fout? aangezien het daar wel zonder slipketting kon? bljkbaar doe je dan iets anders dan dat je het daar deed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:07

ja die halti's voor boxers/honden met korte neuzen zijn van zon borsttuigen. die hebben we al geprobeert maar daar ging ze met dr hele lichaam inhangen en was ze nog sterker.

op de cursus ging het wel goed, waarschijnlijk omdat we daar constant snoepjes in onze handen moesten hebben en er geen andere honden zijn die wouden spelen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:17

_lauraaa_ schreef:
ja die heb ik gelezen. maar nogmaals, als jullie liever over de straat gesleurd willen worden moeten jullie dat weten. als je weet dat ik ongeveer even zwaar ben als die hond.

Als jij te lui bent om je hond goed op te voeden, verdien je simepelweg geen hond.
Wat jij met je hond doet, is niet verstandig. Het achter de oren doen van een slipketting doet nou gewoon eenmaal zeer! Wat je kan krijgen, is dat jouw hond dadelijk agressief gedrag gaat ontwikkelen naar andere honden omdat hij de link gaat leggen met pijn en andere honden. Is dat wat je wil?

Ik vraag me af of je hondenschool dat ook op die manier geadviseerd heeft, of dat je alleen naar de dierenwinkel hebt geluisterd. Die hebben je zeker ook verteld dat je geen GL voor een boxer kan gebruiken. Meid, er gaat een wereld voor je open, maar die bestaan dus wel ;).
Laatst bijgewerkt door Nikki__ op 10-05-09 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:21

_lauraaa_ schreef:
ja die halti's voor boxers/honden met korte neuzen zijn van zon borsttuigen. die hebben we al geprobeert maar daar ging ze met dr hele lichaam inhangen en was ze nog sterker.

op de cursus ging het wel goed, waarschijnlijk omdat we daar constant snoepjes in onze handen moesten hebben en er geen andere honden zijn die wouden spelen.

nee dat zijn geen borsttuigen :n zijn net als de gewone halti's en gentle leaders, waar ik met mijn hond heb getraind verkochten ze gentle leaders, en ook daar kwamen honden met korte neusjes (boxers, boomers met korte neuzen enz) dus dat is geen borsttuig, maar zit om de neus, en achter de oren langs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:26

als jullie niet snappen/lezen watik bedoel reageer er dan niet op. ik zeg toch dat ik niet zo vaak andere honden tegen kom en het dus weinig doe. mensen die alles beter menen te weten verdienen geen hond. trouwens de hond is van m'n moeder dusja. op de cursus was het alleen maar snoepje hier snoepje daar, en daar reageert die dus nu ook al niet zo erg meer op. maarja ik reageer niet meer. ik ga me niet tot jullie nivo verlagen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:33

_lauraaa_ schreef:
als jullie niet snappen/lezen watik bedoel reageer er dan niet op. ik zeg toch dat ik niet zo vaak andere honden tegen kom en het dus weinig doe. mensen die alles beter menen te weten verdienen geen hond. trouwens de hond is van m'n moeder dusja. op de cursus was het alleen maar snoepje hier snoepje daar, en daar reageert die dus nu ook al niet zo erg meer op. maarja ik reageer niet meer. ik ga me niet tot jullie nivo verlagen.

Elke keer dat je een hond tegen komt, krijgt de hond de pijnprikkel. Niet echt leuk denk je wel?
Ik leg de link tussen; alles beter weten en hond houden niet echt?

Meid, doe wat je zelf wil hoor ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:36

mensen die denken een hond te nemen zonder ervaring/ genoeg infromatie.

hoevaak kom ik hier op de straat/veld een hond tegen? 1 keer in de maand ofzo?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:38

Dan zie ik ervaring nog steeds niet samen met het beter weten dan, maar goed.

Dan alsnog zou er voor die 1x per maand makkelijk een andere oplossing zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:51

en waarom geven jullie dan geen commentaar op wizewo? dat ze met pinban loopt? die hond legt dan toch ook het verband van andere honden en pijn?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:09

Ik geef commentaar op het feit dat jij beweert dat er geen halti's passen op een boxer waardoor je dus maar gewoon lax blijft en het op die manier doet.
Terwijl er meerdere bokkers zijn die zeggen dat er wél halti's hiervoor zijn.

Ik vind het trouwens vrij kinderachtig om wizewo erbij te halen. Dat is net als vroeger met praten in de klas.. 'Ja maar juf, hij doet het ook!'

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:44

Ik kom hier bijna elke dag een vervelende hond tegen, en die van mij is dan ook net zo trekkerig ( rottweiler)
Ben nu eindelijk zover dat ik hem ook aankan met een halsband, hiervoor dus vrijwel altijd slip.
Halti vond die verschrikkelijk, en gleed telkens weer van zijn neus/kop af terwijl die zat zoals die hoorde, ook niet echt een veilig idee dus.
Je moet je hond leren lezen, ik weet preccies wanneer onze hond wat gaat doen, ik zie het aan zijn lichaamstaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:45

_lauraaa_ schreef:
op de cursus was het alleen maar snoepje hier snoepje daar, en daar reageert die dus nu ook al niet zo erg meer op. maarja ik reageer niet meer. ik ga me niet tot jullie nivo verlagen.

Kijk het is de bedoeling dat je na de cursus ook oefend, geen dagje, geen weekje nee jaren lang, mét snoepjes.
Dus dat jou hond vervelend is klintk me niet verwonderlijk in de oren, je heb gewoon te snel opgegeven en dat is jammer!