[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 00:26

Mijn streven is ook dat mijn honden niet langer dan vier of vijf uur alleen zijn. Dat lukt een enkele keer niet, maar omdat dat een enkele keer is, heb ik gemerkt dat ze het wel aan kunnen. Dat een hond niet gaat janken of slopen is voor mij overigens geen indicatie dat hij dan wel lang alleen kan zijn. Mijn honden zijn als ze alleen thuis zijn altijd met zijn 2en, kunnen de tuin in en uit lopen en hebben vóórdat ze alleen zijn minimaal anderhalf uur los gelopen in het bos.

Flynn00

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:24

wij nemen misschien een andere hond erbij.
-hij moet vriendelijk maar waaks zijn (groot terrein)
-moet zichzelf buiten kunnen vermaken
- moet buiten kunnen leven
-middelgrootte

onze hond zit snachts binnen maar leeft overdag buiten. dit zou de toekomstige hond dus ook moeten kunnen

weten jullie een leuk ras

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 18:18

dieuwertje_ schreef:
wij nemen misschien een andere hond erbij.
-hij moet vriendelijk maar waaks zijn (groot terrein)
-moet zichzelf buiten kunnen vermaken
- moet buiten kunnen leven
-middelgrootte

onze hond zit snachts binnen maar leeft overdag buiten. dit zou de toekomstige hond dus ook moeten kunnen

weten jullie een leuk ras

Ik vind een beauceron wel hier passen.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 10:51

Iedere erf hond kan dit. Welk ras heb je nu??

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:34

Hoi
Om even in te haken op het probleem bij de cavaliertjes

Wij hebben er nu 2 gehad.
Onze eerste was een cavalier gekruist met wat bastaardjes
Deze hond had veel gezondheidsklachten en is 5 jaar geworden.

Omdat wij eigenlijk verliefd zijn geworden op de cavalier vanwege het feit dat ze zo ontzettend lief zijn, aanhankelijk en betrouwbaar wilden we eigenlijk weer zo'n hondje.
Wij hebben ons goed verdiept in het ras en zijn uitgekomen bij een fokker die alleen honden had met stambomen.

Wij hebben toen een black en tan pup mee naar huis genomen, super lief beest en heel mooi ook. Hij leek kern gezond maar na 5 jaar vertoonde ook hij gezondheidsklachten.
Het begon met een aangezichtspijn, alsof hij een hersenbloeding had gehad. 1 deel van zijn hoofd was verlamd, hij kwijlde continue en had hangende oogleden aan de linker kant.
Bij het diergeneeskundig centrum zeiden ze dat hij nader onderzoek moest krijgen, wij hebben via internet een kliniek benaderd die zich richt op honden met fokproblemen. Hier heeft onze hond een MRI scan gehad en diverse onderzoeken naar zijn schedel en ruggegraat (werd ook gebruikt voor onderzoek naar deze ziektes!) en hier kwam uit dat onze hond een te kleine schedel heeft en teveel vocht in zijn ruggengraat. Hierdoor komt er druk op zijn zenuwbanen wat pijn veroorzaakt en hoofdpijn.
Mogelijk doordat tijdelijk de druk te hoog was is zijn gezicht verlamd aan 1 zijde. Gelukkig was dit tijdelijk, door medicijnen en pijnstillers is hij bijgekomen.
Eigenlijk is dit hondje nu weer aardig opgeknapt, door gericht te behandelen. Ze hebben wel een hartruisje bij hem gehoord en je merkt ook dat hij vaker kortademiger is.
Toch is hij altijd nog vrolijk en vriendelijk. Hij heeft zijn goede dagen en zijn slechte dagen, wij nemen hem ook niet overal meer mee naar toe omdat dit soms te druk voor hem is (visite en lange wandelingen).
Als hij goede dagen heeft kan hij wel alles en geniet hij er ook van.

De dierenarts stelde voor om medicijnen voor zijn hart voor te schrijven. Nu is geld het punt niet maar in hoeverre moet je gaan met de gezondheid voor ons hondje...
Wij hebben maar besloten dat wanneer de slechte dagen niet meer opwegen tegen de goede wij hem niet willen laten lijden.
Vanmiddag zijn we bij de DA geweest omdat hij een ontstoken oogje had en ze vroeg ons hoe het ging met hem.
Inmiddels zijn onderzoeken naar fokproblemen al zover dat de hondjes toch wel ouder worden dan verwacht, ondanks de fokziekten... Bijzonder maar waar.

Ons 3e hondje zal geen king charles meer worden, hoe vervelend dat ook is. Het zijn kwetsbare hondjes en daar moet je goed van bewust zijn.
Ook al hebben ze een stamboom.
Afscheid nemen van een hond is niet tof, en hem zien lijden is al helemaal het ergste %)

Dus hier enkel een ervaring met king charles cavaliertjes,
neemt niet weg dat het goudeerlijke eigenwijze rakkertjes zijn maarja :n misschien denk je nu twee keer na voor je een keus maakt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:28

Dat is toch juist ook het hele probleem met de King Charles Cavaliers? Dat ook de fokvereniging de rasstandaard het liefst ziet met (te) kleine hoofden, waardoor de honden dus chronisch hoofdpijn hebben. Ik heb er ooit eens een documentaire over gezien van de BBC volgens mij.

Neemt niet weg dat het voor jullie vreselijk is en voor jullie hondje nog erger. Omdat men graag een klein koppie ziet, moet jullie hond daar voor boeten. Ik vind het ook goed dat je dit zo op het forum zet en hoop dat het mensen ontmoedigd om een dergelijke hond te nemen.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 10:42

gefeliciteerd nelleke.

Gerrit, alle gefokte rassen mankeren iets. Het ene ras heeft HD of ED. Andere ras hartafwijkingen die weer darmafwijkingen en ga zo maar door.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:19

Vraagje voor mijn moeder.
We gaan tzt op zoek naar een nieuw hondje. Ze had een cavalier en die hebben we een paar weken geleden in moeten laten slapen.
Ze wil uiteindelijk wel weer een nieuw hondje als de tijd er rijp voor is.
Een klein hondje. Die houd van lekker wandelen maar ook eens een dag met wat minder beweging kan. Een mens gericht ras die houd van knuffelen. Zal niet veel alleen zijn maar moet het wel kunnen. Gaat samen leven met katten dus geen jacht instinct. Moet sociaal zijn naar honden en kinderen.
Veel is natuurlijk training maar ook een deel natuur.
Ben benieuwd wat eruit komt. Vacht maakt niet veel uit.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:46

Wij hebben een dwergschnauzer. Onze is echt een kroel, maar dat zijn ze niet allemaal. Ze kunnen ook vrij zelfstandig zijn.

Zoals ik het nu neer zet klinkt het totaal niet ideaal, maar onze hond voldoet toevallig wel aan je ideaal plaatje.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:47

frans bulletje :+

Of een keesje die zijn ook grappig

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:48

Havanezer? Klein, sociaal, vrolijk? Ik vind dat één van de weinige kleine rassen die echt leuk zijn. :')

Er zit nog wel verschil in afwijkingen. Bij sommige rassen is er kans op een afwijking, bij andere is de kans klein dat ze het niet hebben. Of afwijkingen die niet alleen maar erfelijk zijn, maar ook deels door omgevingsfactoren kunnen voorkomen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 11:49

MyWishMax schreef:
Havanezer? Klein, sociaal, vrolijk? Ik vind dat één van de weinige kleine rassen die echt leuk zijn. :')

Er zit nog wel verschil in afwijkingen. Bij sommige rassen is er kans op een afwijking, bij andere is de kans klein dat ze het niet hebben. Of afwijkingen die niet alleen maar erfelijk zijn, maar ook deels door omgevingsfactoren kunnen voorkomen.

Havanezer vind ik ook mooi :j , vond ons pa alleen niets ivm vachtonderhoud.

Franse bulletjes zijn volgens mij heel erg ongezond.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:02

Bij elk ras geldt. Goede fokker uitkiezen.

Wat ook erg aanraad is een hondje adopteren. Ik heb een podenco van 60 cm hoog. weegt 10 kilo.
Je hebt ze nog kleiner. Deze hondjes willen graag wandelen en zijn in huis ontzettend rustig. En gaat met andere dieren/kinderen heel goed. Zijn enorm tolerante honden. Maargoed ik red graag hondjes, er zijn genoeg dieren die een tweede kans verdienen.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:07

In verband met de problemen met de King Charles Cavaliers...
Hier is de documentaire vd BBC ivm problemen bij rashonden...

Niet voor gevoelige kijkers...

https://youtu.be/SqtgIVOJOGc

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:15

uiteindelijk de gezondste dieren zijn de vuilnisbakken rasjes :o

Stiekem zijn die ook het leukst hihi <3

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:19

PinkPrincess schreef:
Bij elk ras geldt. Goede fokker uitkiezen.

Franse bulletjes zijn eigenlijk altijd ongezond door hun lichaamsbouw, onafhankelijk van de fokker. Het is de korte snuit waardoor ze ademproblemen krijgen. Dat snurken doen ze niet omdat ze dat zo leuk en gezellig vinden.

Afbeelding.

In grote lijnen zou ik bij de gezondheid van kleine honden vooral letten op (gevoeligheid voor):
* Patella Luxatie
* Ademhalingsproblemen door een te korte snoet
* Over/onderbite (eetproblemen)
* Te kleine hoofdjes (hoofdpijn) (zoals de king charles en bijv. sommige chihuahuas)
* Gesloten fontanel (ook bij chihuahuas)
* Oogproblemen (al zou ik die zelf wat minder belangrijk vinden, gezien die vaak op latere leeftijd pas parten spelen)

Sommige rassen hebben nog hun eigen zwaktes, zoals Westies snel last hebben van allergieen. Maar dit zijn toch wel de hoofdlijnen.

PinkPrincess schreef:
uiteindelijk de gezondste dieren zijn de vuilnisbakken rasjes :o

Stiekem zijn die ook het leukst hihi <3

Wij zijn ook op zoek geweest naar een leuke kruising, het lastige is alleen dat broodfokkers ook hebben ontdekt dat kruisingen in trek zijn. Ook een punt om op te letten bij kleine hondjes.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:21

Hier is een ander centraal topic voor hé.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:25

als je voor een specifiek ras gaat. Eerst alles uitpluizen.

Mijn ik zou nooit geen specifiek ras meer kiezen. Hondje is voor mij gezelschap, en zal er weer eentje adopteren :o

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:36

Kuggur schreef:
Hier is een ander centraal topic voor hé.

Het gaat om honden die passen. Gezonde hondjes passen beter dacht ik zo. Het zijn gewoon aanschaf tips.

Adopteren wil ik ook gaan doen bij mijn volgende kleine hond, wilden mijn ouders alleen niet. Onze volgende grote hond wordt een grote zwitser. Grote honden vind ik wat riskanter via het asiel.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:40

ligt eraan welk ras het is natuurlijk.
Ik zal best een groter ras durven te adopteren hoor.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:36

Havanezers zijn leuk ja :) Vroeger thuis hadden we een échte ;) Ik heb nu een halve :P Maltezer x Havanezer, hij is echt heel vrolijk, barst van de energie en erg sociaal :) En ja, je moet wel vaak kammen...

Het ene ras heeft natuurlijk wel meer gezondheidsproblemen dan het andere... En tegenwoordig ook veel kruisingen uit broodfok... Ook geen aanrader...

Mijn monstertje in actie!

Afbeelding

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 00:18

Mooie foto zeg!

En wat fijn dat je het verhaal van je cavaliers wilde delen hier. Ik heb er ook naar gekeken, want het lijken me ideale honden, maar na wat onderzoek ook maar niet gedaan. Moet echt naar zijn geweest om ze zo te hebben zien lijden :(

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 11:56

leuk hondje zeg!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 01:30

Tijdje terug eens gepost om ideetjes op te doen voor een ander tas maast onze hond ... maar we gaan gewoon nog eens voor hetzelfde. Rottweiler dus.
Nu alleen nog eens een geschikte combi vinden die dan ook nog eens voldoende teefjes produceert(poging 5 inmiddels)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:33

@Marlien5 en PinkPrincess: Thanks! Eén van mijn favoriete foto's van Toby :)

@Sonja_vR: Een andere tas? :p Toch weer een rottweiler? Waarom niet als je dat ras erg leuk vind! Succes met de zoektocht!