[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:38

Sonja_vR schreef:
Sja...ik had in een appartement met trap verplichting geen rottweilers in huis gehaald, maar een handzaam ras(tot 15 kg) zou ik geen enkel probleem vinden :n dan maar tillen.

Met die paardenhobby ben ik wel zwaarder sjouwen gewend dan die 15 kg

Weet niet of dat op mij slaat? Ik woon nl in een benedenwoning en heb geen trappen.

Lisitano: 1 trap kan dan ja, maar vier?

En dan vergeten we voor het gemak die uitlaatservice, want die gaat er zijn rug echt niet voor vertillen vermoed ik.
Je zoekt een hond uit die bij je situatie past neem ik aan en anders pas je de situatie aan. Dat staat los van hoe het karakter van je hond zich eventueel ondanks opvoeding ontwikkelt.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:50

Nikass schreef:
Lisitano: 1 trap kan dan ja, maar vier?

En dan vergeten we voor het gemak die uitlaatservice, want die gaat er zijn rug echt niet voor vertillen vermoed ik.
Je zoekt een hond uit die bij je situatie past neem ik aan en anders pas je de situatie aan. Dat staat los van hoe het karakter van je hond zich eventueel ondanks opvoeding ontwikkelt.

Beide is erg belangrijk :j

Ik vind het wat vreemd dat er vanuit gegaan wordt dat de hond de trap op en af getild moet gaan worden. Misschien ben ik wat te nuchter. Ik liet mijn paard zelfs trappen lopen.
Leren ze hun voeten optillen.

Het is zo simpel. "Záchtjes" of "volg".
Je loopt de trap af, hond in jouw tempo. En je loopt er nog een. En nog een. En nog een. Moet jij zien wat een sterke spieren jouw hond krijgt. En jij ook trouwens want je moet ineens 5x per dag 4 trappen op en af. Dat is 5 x 8 trappen. 40 trappen per dag!
Kun je die squats weg laten en je Jillian Michaels DVD wel weg mieteren.

Overigens moet je ze als jonge hond zo min mogelijk trappen laten lopen dus inderdaad tillen. Pas vanaf 9 maanden ongeveer (ook ras- en bouwafhankelijk) kun je ze zelf laten traplopen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:56

Nikass, slaat niet op jou, ik ga alleen even door op een puntje wat jij aandraagt.
Namelijk blessures .
Hier vorig jaar een gevalletje geacheirde kniebanden , operatie etc en dan had ik idd niet gelukkig geworden van twee trappen op en af meermaals per dag.

En idd stel dat je een hond van 40+ kg (die ik dus zelf in huis heb) zou willen maar je moet trappen lopen, dan is een blessure wel iets om in gedachten te houden
Dat het dus idd tilbaar moet zijn. (Ik til hier de hond ook regelmatig maar dagelijks 4 keer de trap op en af ben je snel van genezen dunkt me ;) )

Dus nogmaals hond leren traplopen en idd een enigszins tilbaar formaatje uitzoeken lijkt me nogal aan te rade .
Maar wat is tilbaar.
Als ik rondkijk zie ik reacties dat formaatie Chihuahua, jr etc tilbaar is rn alles wat groter is niet.
Maar persoonlijk denk ik dat tot 15 kg tilbaar is.

Wat een uitlaatservice wel of niet tilt is denk ik een kwestie van contactere van de betreffende uitlaatservice, ik ken er voldoende die die 15 best willen en kunnen tillen, maar ook dit behoort tijdelijk te zijn(leeftijd gebonden)
Op het moment dat je hond bijvoorbeeld gescheurde kruisbanden heeft is meegeven aan de uitlaatservice over het algemeen sowieso geen optie.

Ben het met je eens dat je moet kijken wat past... maar de criteria verschillen nogal per persoon

Neej

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:00

Ik denk dat het echt persoonsafhankelijk is wat je wilt of kunt tillen. Ik moet er echt niet aan denken om die 24 kilo Ollie elke dag meerdere keren 4 trappen op te sjouwen hahaha maar misschien zijn er mensen die daar hun hand niet voor omdraaien ;) Een uitlaatservice gaat sowieso niet een hond 4 trappen sjouwen denk ik. Groot of klein(er).

Een kooikertje heeft overigens ook leuk formaat en is behoorlijk tilbaar, maar goed ik ben ondertussen een beetje kwijt wat de wensen van de vraagsteller waren.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:36

op een flat kan men beter een klein hondje houden.
tot 10 kilo

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:41

Ik zou niet weten waarom je geen grote hond op een flat zou kunnen hebben/houden.
Zolang toegang aanwezig is(lift of begane grond) maakt formaat van de hond geen fluit uit.
Zolang jr maar in de behoeftes van een dier kunt voorzien(bewegen, lopen, spelen etc)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:51

Ik had een Duitse Herder op een appartementje, 2e verdieping zonder lift. Expres geen pup, maar volwassen hond en dat was echt geen probleem. (okee, nu in hoekwoning met flinke tuin en toen kwamen er vrij snel wel 2 puppen bij)

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:53

Ivm de ruimte vaak en de trappen op is niet zo handig.

Ja ja, dan komt het. Er is toch een lift. Ja dat kan, moet je altijd rekening mee houden wanneer er mensen in de lift staan. Veel mensen zijn hier niet van gediend namelijk

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:00

De ruimte? Sorry, maar dat is echt onzin. Als je genoeg met de hond onderneemt, dan hebben ze zat aan 1m2, omdat ze dan toch liggen. En als er mensen niet gediend zijn van een hond in de lift, dan wacht je op de volgende lift.

Trappen lopen is geen enkel probleem voor een volwassen hond, als je het ze maar goed aanleert.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 13:15

maar welk gewoon gezinshuishouden kan dit?
meestal 40 uur werken?? Dan is dit toch al lastiger ook betreft de omgeving waar meestal flats gebouwd zijn. Dan is men alweer afhankelijk van een auto om naar het bos te rijden om dier eens flink te laten uitwaaien.

Daarbij moet men met een hond altijd aanpassen aan de maatschappij. Niet de maatschappij aan de eigenaar en hond. Dus dan krijg je altijd weer schele ogen in een flat met zn enorm bakbeest.

(Ik woon momenteel op een bovenwoning midden in het centrum met een hond van 75 kilo)
Dus spreek uit ervaring dit is gewoon niet handig. En wij zijn daarom ook bezig met een ander huis aan een bos met een lekkere grote tuin.

Daarbij is trappen lopen wel een probleem bij grote honden omdat deze zwakke kruisbanden en ellebogen hebben. Kans op atrose is dan enorm. En als ze ouder worden en de trap niet meer op kunnen. Ga maar tillen :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 14:49

Heel simpel; als je dat niet kunt geen hond nemen. En als je 't erg vind wat de buren ervan vinden, dan ook niet.
In alle andere gevallen is het gewoon doen wat je zelf leuk vind.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:19

PinkPrincess schreef:
maar welk gewoon gezinshuishouden kan dit?
meestal 40 uur werken??

Oppas, uitlaatdienst, hond mee, er is van alles mogelijk.
PinkPrincess schreef:
Dan is dit toch al lastiger ook betreft de omgeving waar meestal flats gebouwd zijn. Dan is men alweer afhankelijk van een auto om naar het bos te rijden om dier eens flink te laten uitwaaien.

Fietsen. Ik ken werkelijk geen enkele omgeving waar geen enkel groen op fietsafstand zit.
Is nog goed voor jou en je hond ook. En je kunt nog altijd wandelen.

PinkPrincess schreef:
Daarbij moet men met een hond altijd aanpassen aan de maatschappij. Niet de maatschappij aan de eigenaar en hond. Dus dan krijg je altijd weer schele ogen in een flat met zn enorm bakbeest.

Ik heb grote, actieve honden (bijna 60 en 70cm hoog) op een bovenwoning, geen flat.
En inderdaad, je moet je wel wat aanpassen, maar ik vind dat met een hond niet veel meer dan je met je fiets moet. Gewoon netjes, beleefd zijn naar elkaar en je komt er wel hoor.
PinkPrincess schreef:
(Ik woon momenteel op een bovenwoning midden in het centrum met een hond van 75 kilo)
Dus spreek uit ervaring dit is gewoon niet handig. En wij zijn daarom ook bezig met een ander huis aan een bos met een lekkere grote tuin.

Dat lijkt me dan handig ja.

PinkPrincess schreef:
Daarbij is trappen lopen wel een probleem bij grote honden omdat deze zwakke kruisbanden en ellebogen hebben. Kans op atrose is dan enorm. En als ze ouder worden en de trap niet meer op kunnen. Ga maar tillen :+

Dat klopt. Daarom raadt vrijwel iedereen in dit topic ook een hond van 75 kg op een bovenwoning met trappen af?

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:32

anneliesdj schreef:
Heel simpel; als je dat niet kunt geen hond nemen. En als je 't erg vind wat de buren ervan vinden, dan ook niet.
In alle andere gevallen is het gewoon doen wat je zelf leuk vind.

ik raad aan als men op een bovenwoning of flat woont het gewoon weg makkelijker is iets kleinere hond te nemen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:53

Ja en daar word door meerdere mensen op gereageerd met een tegengestelde mening.

Een kleine hond is nog steeds een hond die beweging n ruimte etc nodig heeft.
Kun jij een grote hond niet voldoende beweging bieden, waarom een kleine dan wel?
Die heeft ook gewoon zijn kilometers etc nodig net zoals die grote.
En als je in een huis met tuin woont heeft die grote ook nog steeds zijn kilometers nodig(net zoals die kleine getuige de hoeveelheid opgefokte kleinere hondjes wat ik om me heen zien waarbij gedacht word dat kleine hondjes ook maar kleine behoeftes hebben qua beweging etc)

Dus ik zeg nog steeds, zolang toegankelijkheid geen issue is(en 40 kg tillen omdat de lift er een dagje uit ligt is echt wel te overleven, maar een dagje traplopen is ook prima te doen) zie ik geen enkel probleem bij een grotere hond in een apt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:39

anneliesdj schreef:

Hier ben ik het volledig mee eens. Natuurlijk is een tuin prettig, en bos in de buurt, maar ruimte in het huis heb je niet veel nodig. Wie zegt trouwens dat een flat minder ruimte heeft? Ik woon al jaren op 56m2 met twee volwassenen en twee redelijk grote honden (formaat Rottweiler en herder) weliswaar woon ik op de begane grond met tuin,maar de woonoppervlakte is niet groot.

Mijn vriendin heeft al jaren Husky's, op twee hoog, zonder lift. Ik zelf vind die trappen absoluut niet ideaal. Maar die honden lopen zeker drie uur per dag los in het bos, dus komen wat dat betreft niets te kort.

Met een kleine hond moet je net zoveel doen -en soms meer - als met een grote.

Oja, veel mensen zijn bang voor mijn schatten van honden, vanwege hun uiterlijk of de reputatie van het ras. Daar moet je tegen kunnen als je dergelijke honden wil en je gewoon niks van aantrekken.

paradisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 15:06

Wat vinden jullie van fulltime werken met een hond in huis? Ik lees hierover op verschillende sites veel negatieve reacties maar ik kan niet geloven dat alleen gepensioneerden en mensen die niet werken een hond hebben.
Wat vinden jullie hier van : de hond gaat wandelen voor 8h, om 8h vertrekken de baasjes naar hun werk/school en om 12h-13h komen de baasjes even thuis voor een plaspauze. Dan gaan de baasjes terug werken en om 17h30-18h zijn ze weer thuis. Dan gaat de hond wandelen en krijgt hij voor de rest van de avond veel aandacht. (overdag zit de hond binnen en heeft hij meestal gezelschap van de kat(als ze goed overeenkomen)). Deze situatie elke maandag, dinsdag en donderdag.
Woensdag zal de hond nooit alleen zijn want dan is het baasje thuis.
Vrijdag dezelfde situatie als maandag, dinsdag en donderdag maar vrijdag is het baasje om 15:30 thuis i.p.v. om 17h30.
In de weekends zal de hond nooit alleen zijn en dus voldoende beweging krijgen want dan zijn de baasjes thuis.
De hond zal zo'n 2x per week mee gaan joggen met het baasje.

Vinden jullie dit kunnen? Of is het oneerlijk dat de hond vaak alleen is?
En welk ras kan makkelijk een tijdje alleen thuis zijn?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:44

Dat is ongeveer zoals wij het nu doen. Ik werk 4 dagen, mijn lief werkt er 5 maar werkt meestal een of meerdere dagen vanuit huis. Hij gaat tussen de middag naar huis om lekker met hondje te wandelen en aandacht te geven op dagen dat hij op kantoor is. Ik ben de eerste 4 jaar van Oll z'n leven veeeeeeeeel meer tot bijna fulltime thuis geweest en dat dit nu werkt is omdat hij volwassen is. Met een pup moet ik er niet aan denken. Voor mij betekent het ook dat op dagen dat we allebei aan het werk zijn, de avonden voor Ollie zijn en we dus geen andere plannen kunnen maken. Een verjaardag ofzo op een doordeweekse avond? Gaat niet. Het is te doen, echt, maar ik vind het verre van ideaal maar voor nu is het even niet anders en hopelijk ook maar tijdelijk. Sowieso, we willen er een pup bij volgend jaar en dat gaat echt niet met dit ritme, imo.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 17:56

Vergeet niet dat heel veel mensen onregelmatig werken en dat dit veel makkelijker te combineren is met een hond. Dus je hoeft niet per se niet te werken om een hond te hebben.

Mijn partner en ik werken allebei, hij werkt kantooruren en ik werk in de luchtvaart dus mijn rooster is geen touw aan vast te knopen. Zit geen enkel schijntje regelmatigheid in. De enige 'regelmaat' die ik heb is dat ik bijna nooit rond het middaguur werk. Of ik begin vroeg en ben om 12/13u thuis (zoals morgen) of ik begin om 14u en is vriend weer om 18u thuis, of ik begin regelmatig pas om 16.00u en is mijn vriend weer om 18.00u thuis.

Vriendlief gaat elke dag rond 8.30 de deur uit en is rond 18.30 weer thuis. Hond zit vaak maar kort alleen en ons streven is nooit langer dan 5u achtereen. Bovendien zorg ik dat de hond minimaal 5 dagen per week een grote wandeling in het bos krijgt van een uur tot 1,5u. 1x per week hondenschool en 1x in de week een 'lui' dagje.

Ik heb weleens een dagje training o.i.d. maar dan kan vriendlief thuis werken en is de hond dus ook niet alleen.

Zoals bovenstaand vind ik niet geschikt voor een hond. Zoveel weg zijn van huis. Als je thuis komt moet je ook nog koken, je was draaien, je huis schoon houden etc. Je bent dan ook niet de hele tijd met de hond bezig toch? Bovendien, mee joggen klinkt leuk maar kan de hond dan los? Want anders is joggen eigenlijk net zoals fietsen helemaal niet interessant voor een hond.

paradisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:58

Ik heb nog nagedacht over een oplossing voor tijdens de werkdagen en ik kan bij mijn nicht informeren of ik het hondje overdag bij haar 2 hondjes kan laten (er is niemand thuis behalve de hondjes).
Het nadeel is wel dat ik geen idee heb hoe de hondjes gaan reageren op het nieuwe hondje en omgekeerd, en dat de hond dan sowieso in de auto moet.
Indien de hondjes goed overeenkomen, wat zouden jullie hiervan vinden?

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:48

Paradisex, ik denk dat het wel moet kunnen hoor. Hordes mensen doen het zo. Misschien nog een keer hondenuitlaat service erbij 1 keer per week? Dan kan de hond ook even goed zijn energie kwijt.

Mocht je voor een pup gaan, dan zul je wel meer vrij moeten hebben/nemen voor de opvoeding en het aanwennen van de routine.

Als de hond ook nog eens bij je nicht af en toe kan blijven overdag is het ook fijn.

Je zult alleen geen ras kunnen kiezen die veel energie heeft. Waar dacht je zelf aan?

paradisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:51

Yipee, ik heb al veel gezocht en ik kom uit bij de Shiba Inu. Volgens de site http://www.nipponinu.nl/shibagedragopvoeding kan die wel een tijdje alleen blijven als ze hierop getraind worden en voldoende beweging krijgen.
Citaat:
De Shiba zit fysiek goed in elkaar en is een sportieve hond die graag lange wandelingen maakt. Hij vergezeld u moeiteloos op lange (berg)wandelingen. Mocht er een keer wat minder beweging gegeven worden vinden ze dit geen groot probleem.

Citaat:
In tegenstelling tot de zelfstandigheid buiten kan een Shiba u gauw gaan missen als hij alleen thuis gelaten wordt. Het is noodzakelijk om van pup af aan het alleen thuis blijven te oefenen en de tijd langzaam op te bouwen. De tijd dat hij alleen thuis is dient gecompenseerd te worden met activiteiten die men samen onderneemt.

EDIT
Ik heb een beetje verder gekeken op de site en de Kishu Inu lijkt mij ook een hele goede optie!
Citaat:
De Kishu is een makkelijke hond, houdt van lange wandelingen maar af en toe een plasje op het veldje tegenover is ook geen probleem. Als ze ergens lekker liggen hebben ze ook wel eens geen zin om te wandelen. Ook kunnen ze heel lang hun behoefte ophouden, met 24 uur ophouden hebben ze geen probleem als ze volwassen zijn. Als ze bijvoorgeeld geen zin hebben om op het natte gras te gaan plassen, plassen ze maar niet.

Citaat:
De kishu heeft er geen probleem mee om alleen thuis te zijn. Wel is het belangrijk en noodzakelijk dit vanaf het begin af aan goed op te bouwen. Een bench is geen probleem, maar zijn voorkeur zal zeker uit gaan naar een ruim buitenkennel, zeker als hij langer alleen moet blijven. Kishu’s zijn geen blaffers maar zullen wel aanslaan als ze iets horen of zien. Ze kunnen zelfs huilen als een wolf.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:04

Er zijn wel meer honden die prima alleen kunnen zijn hoor. Maar dat vraagt opvoeding en gewenning en toch ook een beetje mazzel.

Mijn hond kan prima alleen blijven. Heeft er eigenlijk nooit moeite mee gehad vanaf het begin. Terwijl de hond die mijn ouders hiervoor hadden echt niet alleen kon zijn. Vrat het beton uit de vloer letterlijk. Het geluid dat die produceerde was ook niet grappig. Die hebben ze toen weggedaan, was geen doen meer. Hoe ze er ook mee trainde, het ging er niet uit.

Er is dus ook zoiets als mazzel of pech hebben. Er zijn vast ook shiba's met verlatingsangst. Dus om daar alleen een ras op uit te zoeken is niet nodig denk ik.

Maar op zich zou een shiba best kunnen. Zijn geen makkelijke hondjes trouwens. Heb je nog meer doelen voor ogen met de hond? Zoals behendigheid oid, of puur gezelschapshond?

Kishu's zijn mooie honden. Heb ze zelf nog nooit mogen zien in het echt. Zijn vrij zeldzaam of niet? Hou je er rekening mee dat pups best duur kunnen zijn. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:38

Die quote interpreteer ik juist als 'dit is een hond die niet graag alleen is en dat dient dus goed geoefend te worden om geen problemen te geven'. En dat is ook wat ik weet over shiba's, ook dat het eigenwijze type's zijn.

paradisex, wat jij omschrijft is prima voor een hond als je er rekening mee houd bij het kiezen van het ras. Dus neem een ras wat gemakkelijk alleen kan blijven en houd er ook rekening mee dat je minimaal een paar weken vrij moet vragen als je een pup neemt.

paradisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:59

anneliesdj schreef:
paradisex, wat jij omschrijft is prima voor een hond als je er rekening mee houd bij het kiezen van het ras. Dus neem een ras wat gemakkelijk alleen kan blijven

Welk ras kan volgens jou dan gemakkelijk alleen blijven?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 00:19

De wat meer zelfstandige rassen. Honden met een hoge bewegingsbehoefte, veel will to please of een hoge sociale behoefte kun je beter mijden. Maar met wat flexibiliteit natuurlijk want het ligt er ook erg aan hoe je er zelf mee omgaat.