Yipee, ik heb al veel gezocht en ik kom uit bij de Shiba Inu. Volgens de site http://www.nipponinu.nl/shibagedragopvoeding kan die wel een tijdje alleen blijven als ze hierop getraind worden en voldoende beweging krijgen.
Citaat:
De Shiba zit fysiek goed in elkaar en is een sportieve hond die graag lange wandelingen maakt. Hij vergezeld u moeiteloos op lange (berg)wandelingen. Mocht er een keer wat minder beweging gegeven worden vinden ze dit geen groot probleem.
Citaat:
In tegenstelling tot de zelfstandigheid buiten kan een Shiba u gauw gaan missen als hij alleen thuis gelaten wordt. Het is noodzakelijk om van pup af aan het alleen thuis blijven te oefenen en de tijd langzaam op te bouwen. De tijd dat hij alleen thuis is dient gecompenseerd te worden met activiteiten die men samen onderneemt.
EDIT
Ik heb een beetje verder gekeken op de site en de Kishu Inu lijkt mij ook een hele goede optie!
Citaat:
De Kishu is een makkelijke hond, houdt van lange wandelingen maar af en toe een plasje op het veldje tegenover is ook geen probleem. Als ze ergens lekker liggen hebben ze ook wel eens geen zin om te wandelen. Ook kunnen ze heel lang hun behoefte ophouden, met 24 uur ophouden hebben ze geen probleem als ze volwassen zijn. Als ze bijvoorgeeld geen zin hebben om op het natte gras te gaan plassen, plassen ze maar niet.
Citaat:
De kishu heeft er geen probleem mee om alleen thuis te zijn. Wel is het belangrijk en noodzakelijk dit vanaf het begin af aan goed op te bouwen. Een bench is geen probleem, maar zijn voorkeur zal zeker uit gaan naar een ruim buitenkennel, zeker als hij langer alleen moet blijven. Kishu’s zijn geen blaffers maar zullen wel aanslaan als ze iets horen of zien. Ze kunnen zelfs huilen als een wolf.