[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:53

klaas30 schreef:
Fred_Kroket schreef:
Welke hond is een goede waakhond? Het mag best een grote hond zijn en een erfhond.

Ik een vizsla leuk maar dat zijn meer type jachthonden en een dobermann vind ik ook een mooie hond. Ik heb nu een cairn terriër maar die maakt weinig indruk zodra je haar ziet.

Kindvriendelijk is wel prettig, van huis uit hebben we altijd honden gehad en een paar keer een herplaatser gehad dus ik ben wel wat gewend.

We hebben een groot huis en erf. Iemand een suggestie?

Misschien een beauceron?
Vriendelijk tegen kinderen en zeer goede waakhonden.

Een Beauceron is misschien vriendelijk naar de eigen mensen/kinderen, maar niet erg makkelijk naar vreemde kinderen die over de vloer komen of die je op straat tegen komt. Ik zou eerder voor een dogachtige kiezen, die imo veel toleranter zijn.

Simbaa: het meest passend vindt ik een border terriër, die kunnen ook goed mee op buitenrit, zijn zelfstandig genoeg, maar ook op jou gericht. Ik plaats alleen wat kanttekeningen: ik ken geen uitlaatservice die een hond vier trappen op tilt, ook geen kleine hond.
En vergis je niet in de energie van een kleine hond (zeker een terriër); een uitlaatservice loopt als je geluk hebt anderhalf uur. Je zal nog heel veel zelf moeten doen daarvoor en daarna. Waarschijnlijk kan het, maar het is ook pittig.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:55

Simbaa schreef:
Ik ben toch nog wat rond aan het neuzen. Mij viel ook de Cavelier King Charles Spaniel positief op.
Helaas is dat zo ongeveer het meest ongezonde ras wat er rond loopt toch?
Heel jammer! Lijken me leuke hondjes!

Cavalier durfde ik inderdaad al niet te noemen om gezondheidsredenen. 99% krijgt sowieso een hartaandoening. Het zijn wel hele leuke en lieve hondjes. :) Mocht je daarvoor willen gaan zou ik echt een goede fokker zoeken en kritisch kijken naar de stamboom.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:23

Nikass schreef:
klaas30 schreef:

Misschien een beauceron?
Vriendelijk tegen kinderen en zeer goede waakhonden.

Een Beauceron is misschien vriendelijk naar de eigen mensen/kinderen, maar niet erg makkelijk naar vreemde kinderen die over de vloer komen of die je op straat tegen komt. Ik zou eerder voor een dogachtige kiezen, die imo veel toleranter zijn.

Simbaa: het meest passend vindt ik een border terriër, die kunnen ook goed mee op buitenrit, zijn zelfstandig genoeg, maar ook op jou gericht. Ik plaats alleen wat kanttekeningen: ik ken geen uitlaatservice die een hond vier trappen op tilt, ook geen kleine hond.
En vergis je niet in de energie van een kleine hond (zeker een terriër); een uitlaatservice loopt als je geluk hebt anderhalf uur. Je zal nog heel veel zelf moeten doen daarvoor en daarna. Waarschijnlijk kan het, maar het is ook pittig.

:') nou dit is wel de grootste onzin die ik geboord heb :')
Ik heb 3 beaucerons, nesten gefokt en al jaren midden in het wereldje, zowel binnen als buitenland ken ik de ins, outs en ken de lijnen waar ze uit komen. Het is echt de grootste onzin dat ze niet met andere kinderen zouden kunnen.. ze zijn juist vaak ongelooflijk lief en makkelijk met kinderen! Zelf heb ik geen kinderen maar met nichtjes neefjes en zelfs kinderen op straat zijn ze super lief rustig en makkelijk! Waarom ik geen jonge Beauceron zou aan raden is omdat ze lomp zijn.. Echt lomp dus ze kunnen in hun spel echt wel een kind om ver lopen. Daarnaast is een Beauceron niet per direct een erf hond, ik bedoel dat je die dus veeeel meer moet uit dagen dan alleen op het erf of daarnaast nog een klein rondje lopen per dag

MyWishMax

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:14

Ik herkende het ook niet echt, maar ik dacht dat ik bevooroordeeld was met mijn ervaringen door jouw honden. ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 11:20

Sorry, misschien ben ik te bevooroordeeld :o
De Beaucerons die ik ken (maar dat zijn er niet zo veel als jij essiesilly) zijn ontzettend eenkennig en laten zich niet door vreemden benaderen. Maar misschien zijn dit meer de uitzonderingen dan?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:13

Ik wil een hond die aanslaat en niet iedereen aflebbert... De golden van mijn ouders zou iedereen met alle liefde binnenlaten... We wonen afgelegen en dan vind ik het prettig dat er een hond waarschuwt. Dus eentje die blaft en als wij zeggen dat het goed is iemand binnenlaat.
Ik heb twee stiefkinderen van bijna 5 en 6 die er elke 14 dagen zijn, en ooit zal er vast een kindje komen.

De beauceron ziet er ook wel lekker robuust uit die kan wel tegen een regenbuitje? We hebben dalmatiërs, holden retrievers, een soort kruising bearle en herfstachtige gehad (vraag me niet hoe day is ontstaan...) cairn terriërs en een bedlington terriër gehad.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:18

Simbaa: Je zou misschien ook naar een Markiesje kunnen kijken. Dat zijn leuke hondjes, ook niet te groot. Vlinderhondjes zien er inderdaad een beetje "Paris Hilton" achtig uit, maar zijn echt wel heel sportieve en leuke hondjes.

Een Welsh Corgi zou ik denk ik ook niet doen als je ze moet tillen. Het is een hond met korte pootjes, maar verder wel echt veel hond. ze zijn net zo lang als een grotere hond en ook meestal rond de 12-15 kilo. Ik zou daar niet zo vrolijk van worden.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:19

Reken bij het markiesje wel op een lange wachtlijst.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:20

Bonna, misschien dat ik qua kiloos sjouwen ook geen realistisch vergelijkings materiaal ben, ik moet hier regelmatig met die 40+ kg sjouwen :+ dan is die 12 a 15 kg prima te overzien ;)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:27

Fred_Kroket schreef:
Ik wil een hond die aanslaat en niet iedereen aflebbert... De golden van mijn ouders zou iedereen met alle liefde binnenlaten... We wonen afgelegen en dan vind ik het prettig dat er een hond waarschuwt. Dus eentje die blaft en als wij zeggen dat het goed is iemand binnenlaat.
Ik heb twee stiefkinderen van bijna 5 en 6 die er elke 14 dagen zijn, en ooit zal er vast een kindje komen.

De beauceron ziet er ook wel lekker robuust uit die kan wel tegen een regenbuitje? We hebben dalmatiërs, holden retrievers, een soort kruising bearle en herfstachtige gehad (vraag me niet hoe day is ontstaan...) cairn terriërs en een bedlington terriër gehad.

Ik zou zeggen de grote Zwitser of de Riesenschnauzer. Ik denk zelf dat de grote Zwitser beter is met kinderen, maar ik ken de Riesenschnauzer minder goed (icm kinderen). Ze zijn beiden in ieder geval imposant.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:54

Bonna schreef:
Simbaa: Je zou misschien ook naar een Markiesje kunnen kijken. Dat zijn leuke hondjes, ook niet te groot. Vlinderhondjes zien er inderdaad een beetje "Paris Hilton" achtig uit, maar zijn echt wel heel sportieve en leuke hondjes.

Een Welsh Corgi zou ik denk ik ook niet doen als je ze moet tillen. Het is een hond met korte pootjes, maar verder wel echt veel hond. ze zijn net zo lang als een grotere hond en ook meestal rond de 12-15 kilo. Ik zou daar niet zo vrolijk van worden.

Tjah zo kun je alles wel afschrijven, vorige pagina werd dit ook gezegd van cockers en whippets.
Als je op een flat woont en je wilt een hond dan moet je willen tillen, zo niet blijft alleen een chihuahua over of neem je gewoon een kat.

Mits je de hond er goed aan went (!) is tot een kilo of 15 prima te doen, is ook nog goed voor je eigen conditie.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:27

Fred_Kroket schreef:

Ik denk ook aan een Riesen Schnauzer.
Volgens mij maakt het nog wel uit welke kleur je neemt, want daar zat weer karakterverschil in geloof ik.
Ze zijn goed waaks, sportief en vriendelijk. Geen allemansvrienden maar vrij kalm, beschermend. Geen hond voor een zondags speelveldje, dat niet.

De Schnauzers die ik ken (allen reuen) zijn zelfverzekerde, statige honden die een aai over de bol wel waarderen maar geen knuffelhonden zijn en vooral genieten van een taak.

Een Bouvier is misschien ook wel wat trouwens. Al weet ik niet hoe het met hun gezondheid zit.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:56

Omg mijn spelfouten... Hahaha! Lang leve autocorrect!!

Thanx voor al jullie tips en pb! Ik ga me nog wat verdiepen.
Is een riesenschnauzer ook een beetje wind en waterresistent ?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 00:58

Annelies, ik źou de tot 15 kg hondjes idd ook niet afschrijven...
Ik sjouw hier regelmatig met 40 kg... dat je dat niet ziet zitten lijkt me niet verrassend... maar 12 tot 15 kg is toch niet idioot zwaar of wat?
(Ik twijfel nu echt hoor :+ , maar persoonlijk zou ik een corgi of vallhund prima kunnen hebben...)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 02:01

Ik vind van niet maar ja. Ik denk dat het vanaf 20kg wel zwaar wordt om 4 trappen op te moeten, en of je 15-20 kg teveel vind is persoonlijk denk ik, maar daaronder zou toch geen probleem moeten zijn? Zeker niet met een wat slanker type hond, die pak je zo onder je arm tegen je aan (whippet, boston, cocker).
En anders heb je altijd nog van die mooie jasjes en tuigjes met handvaten eraan :+

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 08:27

Mijn hond heeft een beetje een whippet achtig model en weegt 15kg en ik moet er echt niet aan denken om hem 4x per dag de trap op en af te tillen. Echt niet. Zeker niet een trappenhuis. Dat is gewoon niet haalbaar.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 08:35

Een whippet is toch een erg slank hondje? Wij tilden op het einde onze golden retriever (25 kg) ook overal naartoe... je kweekt snel genoeg spieren :')

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 08:40

Simba ik heb twee dwergkeesjes gehad, in mijn ogen ook best wel leuke honden. Niet te zwaar, maar wel een tijdrovende vacht als ze verharen.
Maar ze zijn niet groot en zwaar, makkelijk te tillen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:11

Fred_Kroket schreef:
Omg mijn spelfouten... Hahaha! Lang leve autocorrect!!

Thanx voor al jullie tips en pb! Ik ga me nog wat verdiepen.
Is een riesenschnauzer ook een beetje wind en waterresistent ?

Voor zover ik weet wel. Zijn vroeger vee honden geweest dus ze zijn gefokt om buiten te leven. Ik weet niet waar je woont, maar ik speel zelf met het idee om naar de kerstshow te gaan 20 december. www.kerstshow.com . Daar komen allerlei rassen die zouden voldoen als waakhond in de categorie pinscher, molossers (schnauzers) etc. Andere dagen komen andere rasgroepen (die voor mij persoonlijk minder interessant zijn).

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:03

Maar traplopen is helemaal niet zo slecht?
Zeker een middenmaat hond moet dat gemakkelijk kunnen.

Je moet ze niet de trap af laten rennen en netjes aanleren dat ze rustig stapvoets meelopen de trap op en af. Het kan zelfs goed zijn voor de spieren dit te doen, mits met rust.
Zeker een Whippet of ander atlethisch ras.
Als ik kijk naar mijn Podenco (60 cm hoogte en 20 kg), zou voor haar traplopen geen enkel probleem zijn. Wij hebben haar wel geleerd stapvoets mee te lopen en het kost haar geen enkele moeite. Nu hebben wij één trap om in het huis te komen, dat wel.

Je hebt binnenkort ook de Winners show in Amsterdam. Dat is wellicht ook wat om rond te kijken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:19

Lisitano, dat is dus ook iets wat ik getiept had maar toch maar gedelete had... als je een hond netjes leert trapLOPEN dan kunnen ze als ze oud genoeg zijn prima zelf lopen.
Gaat pas mis als je ze trappen op en af laat vliegen en hier te vroeg mee begint.
Zul je misschien nog wel rekening moeten willen houden dat het diertje te tillen moet zijn , maar 4 keer per dag op en af is vooral een dingetje uit het eerste jaar en aan het eind van de rit.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:42

Ik heb mijn Welsh Springer tot 10 maanden trap op en tot 11 maanden trap af getild (en vanaf dat punt begonnen met -af en toe- zelfstandig te laten lopen.. Met die leeftijd woog ie een kilo of 19/20 en dat vond ik die 6 treden die ik op en af moet nog te doen. Maar ik moet er niet aan denken om dat gewicht 4 trappen op of af te sjouwen eigenlijk, dag in dag uit :') Maargoed, dat moet ieder voor zich weten naturlijk.. Trap af is voor mijn gevoel belastender dan trap op en als je het ze goed aanleert is het inderdaad iets van het eerste jaar ja...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:24

Tenzij je een hond hebt die zijn kruisbanden scheurt als ze acht jaar is (dat gebeurde mijn hond, weliswaar een zwaarder ras). Ze is dertien jaar geworden en kon absoluut geen trapje meer lopen. Ik noem maar even een voorbeeld hoor, er kan ook iets anders gebeuren. Ik zou nooit aan een hond beginnen in een dergelijke situatie.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:28

Sja...ik had in een appartement met trap verplichting geen rottweilers in huis gehaald, maar een handzaam ras(tot 15 kg) zou ik geen enkel probleem vinden :n dan maar tillen.

Met die paardenhobby ben ik wel zwaarder sjouwen gewend dan die 15 kg

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:33

Nikass schreef:
Tenzij je een hond hebt die zijn kruisbanden scheurt als ze acht jaar is (dat gebeurde mijn hond, weliswaar een zwaarder ras). Ze is dertien jaar geworden en kon absoluut geen trapje meer lopen. Ik noem maar even een voorbeeld hoor, er kan ook iets anders gebeuren. Ik zou nooit aan een hond beginnen in een dergelijke situatie.

Ja dat is naar.
Ik heb het ook over een middelgrote hond. Ik ben zelf een slappeling met stokarmen maar mijn Podenco van 20 kg zeul ik ook op de armen af en toe omdat het zo'n bange krent is.
Die hangt met haar lange tenen over mijn schouder heen. Het kan prima hoor maar er werd zo gesproken alsof een hond geen trappen kan lopen.
Dat wilde ik even tegenspreken.

Je kunt ook een hond treffen die bang is voor auto's, wat rot is als je midden in de stad woont en voor buitengebied wel in de auto moet stappen. Je kan op een boerderij wonen, wat gezien wordt als ideale situatie voor een hond, en een kippenmoordenaar blijken te hebben.
Als je gewoon een atletisch gebouwde hond neemt en je leert die netjes mee lopen is een trap echt geen reden om geen hond te nemen.

En als je dan moet tillen kun je gelijk je sportabonnement op zeggen. Hoppa.