[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:47

Ik ben benieuwd naar de ideeën van anderen, ik heb even geen idee wat voor hond hier bij zou passen.

Qua formaat zou ik denken aan een hond van niet meer dan 12kg, ivm het tillen. Mijn hond is 14,5 kg en zou er niet aan moeten denken om hem elke dag de trap op en af te moeten tillen. (Ter vergelijking: een krat bier is ongeveer 10kg)

Je moet iets hebben wat makkelijk is in omgang met verschillende mensen en zelfstandig is, klein, mee kan naar stal, maar ook fel genoeg is om zich staande te houden in een hondenuitlaat. Het enige wat in me opkomt is een jack-russel.

Edit: met als kanttekening dat de kans groot is dat hij je hele huis afbreekt als ie lange dagen alleen zit, want het is nogal een fel ras. De wat minder fellere rassen houden zich vaak niet zo goed in een hondenuitlaatservice.
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 08-11-15 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:48

Misschien ook een idee om niet samen de vakantiedagen dan op te nemen maar gespreid. Jij bijvoorbijld eerste weken en je vriend erna. Heb je wat meer tijd om het op te bouwen.

Ik denk dat een hond goed mogelijk is hoor. Wat offers zul je moeten brengen wellicht maar dan komt het wel goed. Legio's mensen die werken houden honden. Kijk een australian shepherd past niet in het plaatje maar je bekijkt het realistisch.

Welke kleinere rassen spreken je tot nu toe aan?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:50

_Nelleke_ schreef:
Ik ben benieuwd naar de ideeën van anderen, ik heb even geen idee wat voor hond hier bij zou passen.

Qua formaat zou ik denken aan een hond van niet meer dan 12kg, ivm het tillen. Mijn hond is 14,5 kg en zou er niet aan moeten denken om hem elke dag de trap op en af te moeten tillen. (Ter vergelijking: een krat bier is ongeveer 10kg)

Je moet iets hebben wat makkelijk is in omgang met verschillende mensen en zelfstandig is, klein, mee kan naar stal, maar ook fel genoeg is om zich staande te houden in een hondenuitlaat. Het enige wat in me opkomt is een jack-russel.

Ik ben ook heel benieuwd! En mocht het er uit komen dat er niets geschikt is, dan doen we het gewoon niet.
Wat voor een hond heb je? Dan kan ik een beetje een beeld vormen welk aantal kilo's bij een bepaald ras hoort.

Ik heb mijn vorige post trouwens een beetje geëdit en nog wat informatie toegevoegd.

In ieder geval bedankt voor de input!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:53

Yipee schreef:
Misschien ook een idee om niet samen de vakantiedagen dan op te nemen maar gespreid. Jij bijvoorbijld eerste weken en je vriend erna. Heb je wat meer tijd om het op te bouwen.

Ik denk dat een hond goed mogelijk is hoor. Wat offers zul je moeten brengen wellicht maar dan komt het wel goed. Legio's mensen die werken houden honden. Kijk een australian shepherd past niet in het plaatje maar je bekijkt het realistisch.

Welke kleinere rassen spreken je tot nu toe aan?

Het was inderdaad het idee om de vakantiedagen gespreid op te nemen. Bij mijn werk zijn ze ook erg flexibel met halve dagen, dus zouden we het ook nog eens geleidelijk af kunnen bouwen.

Rassen die mij tot nu toe aanspreken zijn de Cocker Spaniel en de Beagle.
Dit is puur op uiterlijk gericht, aangezien de Beagle me totaal ongeschikt lijkt door zijn eigenwijsheid.
Over de Spaniel ben ik me nu aan het inlezen, hier weet ik tot nu toe nog te weinig over.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:56

Ik heb een pointer x whippet van ongeveer 45cm hoog. Slank type. Ongeveer net zo groot als een kooiker.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 15:06

Ik heb zelf een kruising cocker spaniel met kooikerhondje gehad, helaas is de oude man in juli overleden.

Cockers kunnen flink eigenwijs zijn, net als een beagle eigenlijk. Dus je moet ze beide ieder geval consequent opvoeden. Mijn hond was een allemansvriend. Alleen hij had niks met andere honden, echter was dit meer de kooiker in hem samen met een traumatisch voorval tijdens puppytijd.

Let bij de cocker er vooral op dat ze ook flink wat vachtverzorging nodig hebben. Maar ik vind ze ieder geval erg leuk samen met kooikers.
Verder worden cockers ook wel 12-15Kg. Dus redelijk wat nog om te tillen.

Maar verder zijn ze meestal niet vies van water, wat je graag wilt. Verder toch ook wel redelijk actief maar kunnen ze gerust met een dagje minder activiteit toe. Als je een pup uit gaat zoeken zou ik ook zoeken naar de meest relaxte hond in het nest. Veel valt en staat met het gedragstype van de hond en de opvoeding.

Jack russel zoals hierboven staat is ook geen slechte tip. Klein, redelijk makkelijk maar toch wel veel energie. Die moeten ze wel kwijt kunnen.

Zou een whippet niet wat zijn? Schijnen behoorlijke couch potatoes te zijn in huis en buiten lekker rennen. :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:07

Yipee schreef:
Ik heb zelf een kruising cocker spaniel met kooikerhondje gehad, helaas is de oude man in juli overleden.

Cockers kunnen flink eigenwijs zijn, net als een beagle eigenlijk. Dus je moet ze beide ieder geval consequent opvoeden. Mijn hond was een allemansvriend. Alleen hij had niks met andere honden, echter was dit meer de kooiker in hem samen met een traumatisch voorval tijdens puppytijd.

Let bij de cocker er vooral op dat ze ook flink wat vachtverzorging nodig hebben. Maar ik vind ze ieder geval erg leuk samen met kooikers.
Verder worden cockers ook wel 12-15Kg. Dus redelijk wat nog om te tillen.

Maar verder zijn ze meestal niet vies van water, wat je graag wilt. Verder toch ook wel redelijk actief maar kunnen ze gerust met een dagje minder activiteit toe. Als je een pup uit gaat zoeken zou ik ook zoeken naar de meest relaxte hond in het nest. Veel valt en staat met het gedragstype van de hond en de opvoeding.

Jack russel zoals hierboven staat is ook geen slechte tip. Klein, redelijk makkelijk maar toch wel veel energie. Die moeten ze wel kwijt kunnen.

Zou een whippet niet wat zijn? Schijnen behoorlijke couch potatoes te zijn in huis en buiten lekker rennen. :)

Waar moet ik precies aan denken als je het hebt over flink wat vachtverzorging?
Vaak borstelen en trimmen, of zijn er meer dingen mee te houden?

Goede tip om naar het nest te kijken en daar niet de hyperste uit te zoeken.
Jammer dat ze wat eigenwijs zijn, of is hier met een goede opvoeding wel wat aan te doen?

Jack Russels vind ik zelf niet zo leuk. Ze komen vaak zo hysterisch en hyper over, maar ik kan natuurlijk de verkeerde kennen! :) Ze zien er wel altijd leuk uit en zijn lekker enthousiast.

Een Whippet heb ik nooit aan gedacht. Op het eerste gezicht vind ik ze niks qua uiterlijk, maar heb me er absoluut nog niet in verdiept. Ga ik eens doen!

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:39

Cocker spaniels moeten toch vaak wel naar de trimmer en als je ze castreerd of steriliseerd krijgen ze een castratenvacht die niet altijd even mooi/handelbaar is. Dan worden ze nog weleens geschoren bij de trimmer. De vachtverzorging zou ik even opzoeken als ik jou was. :)

Van de beagle en de cocker is de beagle wel het meest eigenwijs, die kunnen echt bananen in de oren hebben. Cockers kunnen best wel gehoorzamen hoor. Ze worden niet voor niks als jachthond gebruikt. Alleen soms is het zo dat het ene nieuwe geurtje toch net wat interessanter is dan meteen komen naar de baas. En verder zijn ze ook best slim en kunnen heel goed manipuleren/zielig kijken. Vandaar dat een consequente aanpak nodig is. :)

Ik vind ze zelf erg leuk omdat het eigenlijk altijd wel vriendelijke honden zijn en toch ook houden van lekker actief bezig te zijn zonder het echt continue te moeten. Mijn hond kon ik goed moe krijgen met balletjes apporteren en speur spelletjes. Vind een cocker voor jou op zich ook geen slechte keus. Alleen moet je wel even tillen die trap op, het is geen chiwafwaf gewicht. Hihi

Wat betreft zaken als alleen kunnen zijn, hangt dat erg van de opvoeding af en of je geen pech hebt eentje te treffen die dat dus echt niet kan.

Dw whippet trekt mij ook niet echt kwa uiterlijk gelijk maar diegene die ik ken zijn wel echt heel leuk en makkelijk. :)

Ik ga eens kijken of ik meer rassen voor je kan bedenken.

Edit:
Heb je deze al eens bekeken:
1. Teckel
2. Dwergpoedel/ toypoedel
3. Vlinderhondje (schijnen ook nog wel veel energie te hebben, soms wat blafferig)
4. Schipperke
Laatst bijgewerkt door Yipee op 08-11-15 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:42

Ik en mijn vriend willen graag op den duur een keer een hond aanschaffen.
We zitten zelf aan een rhodesian ridgeback te denken. Heeft iemand hier ervaring met dit ras? Vooral omdat ze een eigenwijs karakter hebben (dat mag ik wel in een dier) wil ik graag weten hoe ze verder in de omgang zijn.

Even een omschrijving van ons:
Mijn vriend en ik wonen samen in een tussenwoning met tuin in een woonwijk met veel wandel en uitlaat routes in de buurt.
We hebben 1 kat en geen kinderen.
We werken beide 36 uur waarvan mijn vriend 9 uurs diensten draait dus 4 dagen per week. En dan met name in de middag/avond. En ik 4 dagen van 8 tot 5 en 1 dag van 8 tot 12:15.

Qua tijd overlappen we elkaar dus meestal. Ik ben elke weekend vrij en mijn vriend om de week. Hij is verder ook elke maandag vrij.

We zijn beide opgegroeid met honden in huis dus ervaring is er wel. Al hebben we nog nooit een jonge hond zelf opgevoed. We zijn beide wel erg consequent.

Ik heb daarnaast nog een paard wat ik wel zelf heb opgevoed en zadelmak gemaakt.

We willen graag een hond waar we lekker mee naar de bossen kunnen en we houden allebei niet van kleine honden.

Graag hoor ik jullie mening of de rhodesian bij ons zou passen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:24

Yipee schreef:
Cocker spaniels moeten toch vaak wel naar de trimmer en als je ze castreerd of steriliseerd krijgen ze een castratenvacht die niet altijd even mooi/handelbaar is. Dan worden ze nog weleens geschoren bij de trimmer. De vachtverzorging zou ik even opzoeken als ik jou was. :)

Van de beagle en de cocker is de beagle wel het meest eigenwijs, die kunnen echt bananen in de oren hebben. Cockers kunnen best wel gehoorzamen hoor. Ze worden niet voor niks als jachthond gebruikt. Alleen soms is het zo dat het ene nieuwe geurtje toch net wat interessanter is dan meteen komen naar de baas. En verder zijn ze ook best slim en kunnen heel goed manipuleren/zielig kijken. Vandaar dat een consequente aanpak nodig is. :)

Ik vind ze zelf erg leuk omdat het eigenlijk altijd wel vriendelijke honden zijn en toch ook houden van lekker actief bezig te zijn zonder het echt continue te moeten. Mijn hond kon ik goed moe krijgen met balletjes apporteren en speur spelletjes. Vind een cocker voor jou op zich ook geen slechte keus. Alleen moet je wel even tillen die trap op, het is geen chiwafwaf gewicht. Hihi

Wat betreft zaken als alleen kunnen zijn, hangt dat erg van de opvoeding af en of je geen pech hebt eentje te treffen die dat dus echt niet kan.

Dw whippet trekt mij ook niet echt kwa uiterlijk gelijk maar diegene die ik ken zijn wel echt heel leuk en makkelijk. :)

Ik ga eens kijken of ik meer rassen voor je kan bedenken.

Edit:
Heb je deze al eens bekeken:
1. Teckel
2. Dwergpoedel/ toypoedel
3. Vlinderhondje (schijnen ook nog wel veel energie te hebben, soms wat blafferig)
4. Schipperke

Bedankt weer voor je uitgebreide bericht!
Goed om te lezen dat een kenner een Cocker geen slechte keus zou vinden :).
Dat manipuleren moet ik dus voor oppassen haha. Sowieso willen we meerdere cursussen gaan doen.
Mijn vriend heeft altijd honden gehad (Stabij's), dus hij weet wel hoe consequent te zijn. Zelf moet ik maar even mijn ogen dicht doen als ze zo zielig kijken ;).

Mbt de trap, we moeten dus de kleinste uit het nest nemen, mocht het een Cocker worden haha.

De Teckel heb ik ook naar gekeken. Vind ik ook een goede optie, al vind ik een Cocker wel echt iets meer hond. Maar zeker niet afgeschreven!
Vlinderhondje vind ik iets te veel 'Paris Hilton' ( :+ ) en misschien net iets te klein. Bij de paarden ben ik bang dat hij makkelijk over het hoofd wordt gezien. Bij een Teckel heb ik dit voor het gevoel iets minder.

Schipperke had ik nog nooit van gehoord. Ga er nu naar kijken, ze zien er in ieder geval leuk uit! :D
De Toypoedel spreekt mij qua uiterlijk niet zo aan, maar zou best goed kunnen passen. In ieder geval eentje om in mijn achterhoofd te houden.

Super bedankt nogmaals voor je input! :))

Ben trouwens benieuwd of er mensen nog andere ideeën hebben!
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 08-11-15 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Annem84

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:26

Toevoeging nog bij mijn vraag hierboven. Ik ben sowieso van plan om met onze toekomstiige hond cursus of training te volgen is de weekenden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:34

Simbaa, ik ben zelf ook niet echt van de poedels , maar als je ze gewoon kort houd qua vacht valt het echt reuze mee.
Verder zijn het wel hele fijne werkwillige hondjes.

En kom ik weer aan... misschien spaans waterhondje ?
Hele beschaafd formaat , wel krullie vacht maar ook hier weer , hewoon regelmatig scheerapparaat er over dan is de vacht prima te doen. Stalgenootje van me heeft een teefje die ook altijd mee naar stal komt dat is echt een gruwelijk leuk ding.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:52

Sonja_vR schreef:
Simbaa, ik ben zelf ook niet echt van de poedels , maar als je ze gewoon kort houd qua vacht valt het echt reuze mee.
Verder zijn het wel hele fijne werkwillige hondjes.

En kom ik weer aan... misschien spaans waterhondje ?
Hele beschaafd formaat , wel krullie vacht maar ook hier weer , hewoon regelmatig scheerapparaat er over dan is de vacht prima te doen. Stalgenootje van me heeft een teefje die ook altijd mee naar stal komt dat is echt een gruwelijk leuk ding.

Bedankt voor de reactie!

De vacht van de poedel en het waterhondje is inderdaad een puntje. Ik ben er zelf niet echt van gecharmeerd, maar misschien als het het ideale hondje is, kan ik er doorheen kijken.
Moet alleen mijn vriend hier even van overtuigen :+ .

Houd het in mijn hoofd!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:03

Je kunt ze allicht eens proberen in het echt te gaan bekijken :)
Zelf ben ik van een totaal ander type, 1 rottweiler aanwezig en nummer twee is in productie ;)
Maar het zijn hondjes die me in positieve zin verrast hebben.

Cocker spaniel vind ik ook geinige hondjes trouwens, maar ook weer vacht verzorging die je moet liggen zeg maar.

Beagle vind ik zelf ook leuk, maar idd wel weer karaktertjes vaak(lees stronteigenwijs)

Andere opties die ik zelf dan ook wel weer erg leuk vind, welsh corgi pembroke en de vallhund.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 20:17

Poedeltjes zijn echt geen tuttige hondjes. Heel slim, fijn karakter, actief maar kunnen ook gewoon eens een dagje iets minder.

Maar ik snap dat je het uiterlijk misschien wat minder vind maar het zijn kwa karakter erg leuke hondjes vind ik zelf. :)

Veel succes met het zoeken naar een toekomstig kameraadje!

Later wordt het voor mij ook weer een cocker spaniel of kooikerhondje. Ben wel fan van beide rassen. Hihi

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:07

Welke hond is een goede waakhond? Het mag best een grote hond zijn en een erfhond.

Ik een vizsla leuk maar dat zijn meer type jachthonden en een dobermann vind ik ook een mooie hond. Ik heb nu een cairn terriër maar die maakt weinig indruk zodra je haar ziet.

Kindvriendelijk is wel prettig, van huis uit hebben we altijd honden gehad en een paar keer een herplaatser gehad dus ik ben wel wat gewend.

We hebben een groot huis en erf. Iemand een suggestie?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:28

een kangal/anatolische berghond.Heel lief en beschermend voor kinderen,en er komt geen vreemde meer je erf op.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:31

Simbaa, een whippet 4x per dag het trappenhuis op en af tillen zou ik echt niet wenselijk vinden. Zijn toch best wel 'groot' om vast te pakken ook al zijn ze niet erg zwaar. Zelfde eigenlijk met een cocker spaniël. Ik zou echt kijken naar iets wat veel kleiner is, een (parson) jack russel bijvoorbeeld.

Misschien heb je hier iets aan: http://www.yourpurebredpuppy.com/dogbre ... reeds.html

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:41

Sonja_vR schreef:
Je kunt ze allicht eens proberen in het echt te gaan bekijken :)
Zelf ben ik van een totaal ander type, 1 rottweiler aanwezig en nummer twee is in productie ;)
Maar het zijn hondjes die me in positieve zin verrast hebben.

Cocker spaniel vind ik ook geinige hondjes trouwens, maar ook weer vacht verzorging die je moet liggen zeg maar.

Beagle vind ik zelf ook leuk, maar idd wel weer karaktertjes vaak(lees stronteigenwijs)

Andere opties die ik zelf dan ook wel weer erg leuk vind, welsh corgi pembroke en de vallhund.

Ik ben inderdaad val plan alvorens een hond aan te schaffen eens bij fokkers te gaan kijken. Als ik echt tussen alle rassen kon kiezen zat ik trouwens ook veeeel meer in jouw hoek hoor :D
Heb altijd gedacht dat mijn hond een Aussie, Rhodesian, Vizsla of iets anders groots zou zijn. :D
Helaas is de kans dat we binnen korte tijd een dergelijk leven hebben dat we daar aan toe zijn, heel klein.
En die kleintjes kunnen ook heel leuk zijn denk ik!

De Welsh Corgi had ik nog niet aan gedacht, ga ik ook eens bekijken, De Vallhund ziet er ook heel leuk uit!
Nog nooit van het ras gehoord, dus ik ga me eens inlezen :)

_Nelleke_ schreef:
Simbaa, een whippet 4x per dag het trappenhuis op en af tillen zou ik echt niet wenselijk vinden. Zijn toch best wel 'groot' om vast te pakken ook al zijn ze niet erg zwaar. Zelfde eigenlijk met een cocker spaniël. Ik zou echt kijken naar iets wat veel kleiner is, een (parson) jack russel bijvoorbeeld.

Misschien heb je hier iets aan: http://www.yourpurebredpuppy.com/dogbre ... reeds.html

Ja misschien heb je wel gelijk mb.t. de grootte. Ik zal sowieso eerst eens wat honden op gaan tillen haha.
Bedankt voor de site! Ik ga daar eens rondneuzen :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:47

Vallhund staat hier stiekem op de :als ik de kans nog eens krijg lijst :D

Maar goed, we zijn nu anderhalve dag in de week van huis ivm trainen.
En hetgeen we doen met nu 1 en dalijk 2 honden daar maak ik een vallhund vermoedelijk niet blij mee :+

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:32

Fred_Kroket schreef:
Welke hond is een goede waakhond? Het mag best een grote hond zijn en een erfhond.

Ik een vizsla leuk maar dat zijn meer type jachthonden en een dobermann vind ik ook een mooie hond. Ik heb nu een cairn terriër maar die maakt weinig indruk zodra je haar ziet.

Kindvriendelijk is wel prettig, van huis uit hebben we altijd honden gehad en een paar keer een herplaatser gehad dus ik ben wel wat gewend.

Misschien een beauceron?
Vriendelijk tegen kinderen en zeer goede waakhonden.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:57

Ik ben toch nog wat rond aan het neuzen. Mij viel ook de Cavelier King Charles Spaniel positief op.
Helaas is dat zo ongeveer het meest ongezonde ras wat er rond loopt toch?
Heel jammer! Lijken me leuke hondjes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:06

Simbaa, ik dacht meteen aan een poedel. Misschien een schnauzer als je van wat pit houd?
Spanieltjes zijn leuk maar doorgaans wat ongezonder, lees je dan wel goed in en let op waar je je hondje koopt. Boston terrier is denk ik ook wel een leuke optie.
Wat verschillende rassen maar je kunt ook alle kanten nog op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:09

Fred_Kroket schreef:

Met welke rassen heb je ervaring en hoeveel energie wil je in de hond steken? Moet die tevreden zijn met rondsjouwen op het erf of ga je er ook actief mee bezig?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:22

Bostons zijn idd ook erg leuke hondjes, kom er wel eens 1 tegen zo her en der en het zijn vaak hele vrolijke blije gupjes