Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Nelleke_ schreef:Ik ben benieuwd naar de ideeën van anderen, ik heb even geen idee wat voor hond hier bij zou passen.
Qua formaat zou ik denken aan een hond van niet meer dan 12kg, ivm het tillen. Mijn hond is 14,5 kg en zou er niet aan moeten denken om hem elke dag de trap op en af te moeten tillen. (Ter vergelijking: een krat bier is ongeveer 10kg)
Je moet iets hebben wat makkelijk is in omgang met verschillende mensen en zelfstandig is, klein, mee kan naar stal, maar ook fel genoeg is om zich staande te houden in een hondenuitlaat. Het enige wat in me opkomt is een jack-russel.
Yipee schreef:Misschien ook een idee om niet samen de vakantiedagen dan op te nemen maar gespreid. Jij bijvoorbijld eerste weken en je vriend erna. Heb je wat meer tijd om het op te bouwen.
Ik denk dat een hond goed mogelijk is hoor. Wat offers zul je moeten brengen wellicht maar dan komt het wel goed. Legio's mensen die werken houden honden. Kijk een australian shepherd past niet in het plaatje maar je bekijkt het realistisch.
Welke kleinere rassen spreken je tot nu toe aan?
Yipee schreef:Ik heb zelf een kruising cocker spaniel met kooikerhondje gehad, helaas is de oude man in juli overleden.
Cockers kunnen flink eigenwijs zijn, net als een beagle eigenlijk. Dus je moet ze beide ieder geval consequent opvoeden. Mijn hond was een allemansvriend. Alleen hij had niks met andere honden, echter was dit meer de kooiker in hem samen met een traumatisch voorval tijdens puppytijd.
Let bij de cocker er vooral op dat ze ook flink wat vachtverzorging nodig hebben. Maar ik vind ze ieder geval erg leuk samen met kooikers.
Verder worden cockers ook wel 12-15Kg. Dus redelijk wat nog om te tillen.
Maar verder zijn ze meestal niet vies van water, wat je graag wilt. Verder toch ook wel redelijk actief maar kunnen ze gerust met een dagje minder activiteit toe. Als je een pup uit gaat zoeken zou ik ook zoeken naar de meest relaxte hond in het nest. Veel valt en staat met het gedragstype van de hond en de opvoeding.
Jack russel zoals hierboven staat is ook geen slechte tip. Klein, redelijk makkelijk maar toch wel veel energie. Die moeten ze wel kwijt kunnen.
Zou een whippet niet wat zijn? Schijnen behoorlijke couch potatoes te zijn in huis en buiten lekker rennen.
Yipee schreef:Cocker spaniels moeten toch vaak wel naar de trimmer en als je ze castreerd of steriliseerd krijgen ze een castratenvacht die niet altijd even mooi/handelbaar is. Dan worden ze nog weleens geschoren bij de trimmer. De vachtverzorging zou ik even opzoeken als ik jou was.
Van de beagle en de cocker is de beagle wel het meest eigenwijs, die kunnen echt bananen in de oren hebben. Cockers kunnen best wel gehoorzamen hoor. Ze worden niet voor niks als jachthond gebruikt. Alleen soms is het zo dat het ene nieuwe geurtje toch net wat interessanter is dan meteen komen naar de baas. En verder zijn ze ook best slim en kunnen heel goed manipuleren/zielig kijken. Vandaar dat een consequente aanpak nodig is.
Ik vind ze zelf erg leuk omdat het eigenlijk altijd wel vriendelijke honden zijn en toch ook houden van lekker actief bezig te zijn zonder het echt continue te moeten. Mijn hond kon ik goed moe krijgen met balletjes apporteren en speur spelletjes. Vind een cocker voor jou op zich ook geen slechte keus. Alleen moet je wel even tillen die trap op, het is geen chiwafwaf gewicht. Hihi
Wat betreft zaken als alleen kunnen zijn, hangt dat erg van de opvoeding af en of je geen pech hebt eentje te treffen die dat dus echt niet kan.
Dw whippet trekt mij ook niet echt kwa uiterlijk gelijk maar diegene die ik ken zijn wel echt heel leuk en makkelijk.
Ik ga eens kijken of ik meer rassen voor je kan bedenken.
Edit:
Heb je deze al eens bekeken:
1. Teckel
2. Dwergpoedel/ toypoedel
3. Vlinderhondje (schijnen ook nog wel veel energie te hebben, soms wat blafferig)
4. Schipperke
Sonja_vR schreef:Simbaa, ik ben zelf ook niet echt van de poedels , maar als je ze gewoon kort houd qua vacht valt het echt reuze mee.
Verder zijn het wel hele fijne werkwillige hondjes.
En kom ik weer aan... misschien spaans waterhondje ?
Hele beschaafd formaat , wel krullie vacht maar ook hier weer , hewoon regelmatig scheerapparaat er over dan is de vacht prima te doen. Stalgenootje van me heeft een teefje die ook altijd mee naar stal komt dat is echt een gruwelijk leuk ding.
Sonja_vR schreef:Je kunt ze allicht eens proberen in het echt te gaan bekijken
Zelf ben ik van een totaal ander type, 1 rottweiler aanwezig en nummer twee is in productie
Maar het zijn hondjes die me in positieve zin verrast hebben.
Cocker spaniel vind ik ook geinige hondjes trouwens, maar ook weer vacht verzorging die je moet liggen zeg maar.
Beagle vind ik zelf ook leuk, maar idd wel weer karaktertjes vaak(lees stronteigenwijs)
Andere opties die ik zelf dan ook wel weer erg leuk vind, welsh corgi pembroke en de vallhund.
_Nelleke_ schreef:Simbaa, een whippet 4x per dag het trappenhuis op en af tillen zou ik echt niet wenselijk vinden. Zijn toch best wel 'groot' om vast te pakken ook al zijn ze niet erg zwaar. Zelfde eigenlijk met een cocker spaniël. Ik zou echt kijken naar iets wat veel kleiner is, een (parson) jack russel bijvoorbeeld.
Misschien heb je hier iets aan: http://www.yourpurebredpuppy.com/dogbre ... reeds.html
Fred_Kroket schreef:Welke hond is een goede waakhond? Het mag best een grote hond zijn en een erfhond.
Ik een vizsla leuk maar dat zijn meer type jachthonden en een dobermann vind ik ook een mooie hond. Ik heb nu een cairn terriër maar die maakt weinig indruk zodra je haar ziet.
Kindvriendelijk is wel prettig, van huis uit hebben we altijd honden gehad en een paar keer een herplaatser gehad dus ik ben wel wat gewend.
We hebben een groot huis en erf. Iemand een suggestie?
Fred_Kroket schreef:Welke hond is een goede waakhond? Het mag best een grote hond zijn en een erfhond.
Ik een vizsla leuk maar dat zijn meer type jachthonden en een dobermann vind ik ook een mooie hond. Ik heb nu een cairn terriër maar die maakt weinig indruk zodra je haar ziet.
Kindvriendelijk is wel prettig, van huis uit hebben we altijd honden gehad en een paar keer een herplaatser gehad dus ik ben wel wat gewend.
We hebben een groot huis en erf. Iemand een suggestie?