[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:59

Als het voor een deel en niet helemaal omheind kan worden,zou ik opzoek gaan naar een erfvaste en zelfstandige hond.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:24

MyWishMax schreef:
Als het voor een deel en niet helemaal omheind kan worden,zou ik opzoek gaan naar een erfvaste en zelfstandige hond.

Welke had je dan in gedachte?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:27

klaas30 schreef:
Er zijn hier wel een paar jagers waar ik mee mee kan gaan.
Die schapen grazen gewoon.
Het is misschien verstandiger om dan een jachthond te nemen want ik denk dat herders wel dichter bij hun baasje wilt zijn dan jachonden.
Maar welke dan?

Een keer met een jager mee gaan en je hond voor de lol laten apporteren is natuurlijk niet hetzelfde als je hond er gericht op trainen. In dat laatste geval denk je aan dagelijks even oefenen, door de weeks 1 of 2 keer gericht trainen en elke zaterdag door weer en wind gaan jagen.
Als je dan zelf niet jaagt is dat laatste wel wat teveel gevraagd lijkt me. Of je moet meer aan een jachthond denken die voor het schot werkt, dan heb je de jager wat minder nodig, andere optie zijn zweet/lopende honden, die op een spoor werken.

Als je iets met je hond wilt doen kun je overal wel wat vinden, maar de vraag is wat jou het meeste aanspreekt en hoe intensief je daarmee bezig wilt. Niet om een waardeoordeel te geven, maar gewoon omdat de ene hond met minder genoegen neemt dan een ander.
En je noemt nu herders en jachthonden, dat verschilt nogal. En bij jachthond, aan welke rassen denk je dan en waarom die?

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:46

anneliesdj schreef:
klaas30 schreef:
Er zijn hier wel een paar jagers waar ik mee mee kan gaan.
Die schapen grazen gewoon.
Het is misschien verstandiger om dan een jachthond te nemen want ik denk dat herders wel dichter bij hun baasje wilt zijn dan jachonden.
Maar welke dan?

Een keer met een jager mee gaan en je hond voor de lol laten apporteren is natuurlijk niet hetzelfde als je hond er gericht op trainen. In dat laatste geval denk je aan dagelijks even oefenen, door de weeks 1 of 2 keer gericht trainen en elke zaterdag door weer en wind gaan jagen.
Als je dan zelf niet jaagt is dat laatste wel wat teveel gevraagd lijkt me. Of je moet meer aan een jachthond denken die voor het schot werkt, dan heb je de jager wat minder nodig, andere optie zijn zweet/lopende honden, die op een spoor werken.

Als je iets met je hond wilt doen kun je overal wel wat vinden, maar de vraag is wat jou het meeste aanspreekt en hoe intensief je daarmee bezig wilt. Niet om een waardeoordeel te geven, maar gewoon omdat de ene hond met minder genoegen neemt dan een ander.
En je noemt nu herders en jachthonden, dat verschilt nogal. En bij jachthond, aan welke rassen denk je dan en waarom die?

Het is zoiezo de bedoeling om haar een stevige jachttraining te geven omdat ik binnen 3 jaar graag mijn jachdiploma zou willen halen.
Ik dacht aan een jachthond die het wild (fazant,eend,...) opstoot. En als het wild geschoten is dan het te apporteren.
Ik was aan een het denken aan een Duitse staande of dergelijke. Aan welke andere rassen denken jullie.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 20:55

Als je zoekt naar jachthond voor het opstoten van vleugelwild kom je bij de Spaniels uit. Die zijn daar voor gemaakt. En hoewel dat "onder het geweer" jagende honden zijn en er echt wel een flinke dosis zelfstandigheid in zit, zijn het in mijn ervaring ook echt honden die er graag bij willen zijn. IMO geen "kennelhonden". Misschien zal dat ook wel anders zijn als ze niet beter weten, dat durf ik zo een twee drie niet te zeggen, maar naar mijn mening zijn het geen honden om buiten te houden.. Just my two cents ;)

Ze zijn wél fantastisch leuk verder natuurlijk :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:13

klaas30 schreef:
Het is zoiezo de bedoeling om haar een stevige jachttraining te geven omdat ik binnen 3 jaar graag mijn jachdiploma zou willen halen.
Ik dacht aan een jachthond die het wild (fazant,eend,...) opstoot. En als het wild geschoten is dan het te apporteren.
Ik was aan een het denken aan een Duitse staande of dergelijke. Aan welke andere rassen denken jullie.

Een drentse patrijs? Veelzijdige jachthond en ook een goede erfhond, kan het wel lijden als je hem een paar uurtjes alleen laat.
Weimaraner? Flatcoated Retriever zou ook goed passen denk ik.

Spaniels zijn dan wel ideaal voor het werk maar persoonlijk.... ik hou er niet van. Ik zou ze niet nemen voor het jagen maar omdat je 't karakter leuk vind.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:41

Weimaraner zou ik absoluut niet aanraden.... die zijn veel te baasgericht/aanhankelijk om niet bij baasje aan de voeten te mogen leven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:46

Dat is al gezegd, dat zijn herders en jachthonden zowieso, eigenlijk bijna alle honden.
Maar er is ook gezegd dat hij er serieus mee aan de slag wil, dus daar ga ik dan ook vanuit.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:51

Klopt wel... maar dan nog is een weimaraner wat mij betreft echt een afrader... die zijn kwa woonomgeving in het algemeen gewoon pertinent ongeschikt voor situaties waarbij ze niet bij de baas in huis mogen wonen.
Althans, degenen die ik ken zouden het echt niet trekken :n

(Ik ben sowieso niet van het; honden niet bij de roedel laten wonen... maar sommige rassen trekken het beter dan de ander)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 00:01

Behalve de echte waak/erfhonden, is een hond zowieso ongeschikt om niet bij de baas te mogen wonen.
Maar het is niet altijd zwart wit, ik weet niet hoe het er bij hem dagelijks uitziet en er is al genoemd dat je zeker geen werkhond moet nemen en die vervolgens uren alleen moet laten. Is natuurlijk ook een kwestie van gezond verstand.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:56

anneliesdj schreef:
klaas30 schreef:

Een drentse patrijs? Veelzijdige jachthond en ook een goede erfhond, kan het wel lijden als je hem een paar uurtjes alleen laat.
Weimaraner? Flatcoated Retriever zou ook goed passen denk ik.

Spaniels zijn dan wel ideaal voor het werk maar persoonlijk.... ik hou er niet van. Ik zou ze niet nemen voor het jagen maar omdat je 't karakter leuk vind.

Hangt ook echt af van wat voor jacht je er mee wilt doen, zeker jachtlijn Engelse Springers en jachtcockertjes zijn echt heel geschikte en veelzijdige werkhondjes voor het werk vóór en ná het schot. Als je er écht mee aan het werk wilt zou ik ook niet gaan voor een showlijn spaniel inderdaad. Die moet je kiezen omdat je het karakter leuk vindt :P

Bambiliny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:41

Is een labrador niet iets? Deze honden zijn erf vast en enorm leergierig, zo spelen zo ook heel graag en kun je er ook nog de hondensport/cursussen mee doen. Mocht je van meer activiteit houden dan vind ik persoonlijk de Border Collie ook enorm leuk!!

Ik ben erg benieuwd welk hondenras jullie bij mij vinden passen / mij zullen aanraden:
(Ik ben niet specifiek opzoek naar een hond maar ik ben erg benieuwd wat jullie zouden kiezen in mijn situatie)

Mijn moeder heeft een flinke tuin met een aardig leuk huisje, geen villa maar wel groot genoeg voor een hond de ruimte te geven (Nadeel het is in een woonwijk)

Ikzelf woon midden in het centrum maar dit is tijdelijk aangezien we bezig zijn met verhuizen naar een gezinswoning met tuin en vlak bij het bos.

Mijn man en ik werken beide fulltime (mijn man is in het weekend werken en 2 dagen in de werkweek vrij). De hond gaat dus smorgens naar mijn moeder en wordt savonds opgehaald.

Ik loop heel graag in het bos, de hei en wandel overal naar toe + natuurlijk heb ik ook paarden.

Wij zijn wel gezins- opbouwend :+

Wat vinden jullie welk ras past bij mij? :D

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 07:38

Ik zat zelf te denken aan een retriever inderdaad.
Ben erg gecharmeerd van die leverkleurige/reekleurige labradors die ik weleens zie.
Een Aussie vind ik ook erg leuk en mooi maar vergt wel meer tijd en energie.
Toch zou ik wel een hond willen met iets meer Will to please dan een Duitse Dog ;)

De hond zal de hele dag met mij mee zijn dus individuele tijd genoeg buiten de uitlaat.
Dat is natuurlijk ook niet z'n enige wandeling op een dag.
Ik wil m'n hond goed opvoeden en wil hem naast de basis ook zeker wel wat extra commando's leren.
Ook mee naast de fiets en apporteren zal niet ontbreken.

Een hond uit het asiel heeft niet mijn voorkeur, ken er een paar en die vallen later toch tegen.
Zeker met een eigen uitlaat moet ik dat niet hebben.
Een pup zou ik het liefst nemen zodat je precies weet hoe hij opgegroeid en opgevoed is.
Dan zou hij natuurlijk niet meteen 1,5 uur meelopen, het opbouwen ben ik wel gewend van de Doggen.

Bambiliny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:56

waarom geen dog meer?

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:11

Ik weet niet waar ik het anders moet vragen, maar iemand ervaring met deze kennel? http://www.dogsofthedutch.nl/
Ik heb het idee dat het een broodfokker is namelijk, ze hebben zoveel pups?

Bambiliny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 10:29

Zeeuwsemeid schreef:
Ik weet niet waar ik het anders moet vragen, maar iemand ervaring met deze kennel? http://www.dogsofthedutch.nl/

Komt toch al raar over zoveel honden :')

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:19

Omdat we straks een eerste eigen huisje hebben wat niet al te groot is en Doggen toch veel problemen kunnen krijgen zeker bij veel belasting.
En Doggen zijn 2x zo duur als een middenmaat, en dat kan ik voorlopig nog niet voldoende bekostigen.

Ik zou nooit ergens kopen waar ze meer dan 2 rassen fokken.
Vind dit wel een redelijk typisch beeld van een broodfokker.. dus ik zou er niet kopen als ik jou was.

Bambiliny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:21

Loiz, wellicht een labrador en collie leuk, kun je alles mee doen wat je wilt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:09

Zeeuwsemeid schreef:

Die web site zegt me genoeg, ik zou ze mijden als de pest.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:47

Idd mijden als de pest...
Meerdere rassen en daar ook nog eens zoveel pups/nesten van hebben liggen
Is een schreeuwend fluoriserend uithangbord waar broodfok op staat.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:56

Goedemorgen,

Ik heb al eerder advies gevraagd in dit topic, maar toen zijn er wat omstandigheden veranderd, waardoor het toch niet mogelijk was een hond te nemen.
Nu is het dan eindelijk het moment dat ik ga samenwonen en dat een hond een realistische wens is!

Zelf ben ik helemaal weg van de Australian Shepherd, zowel qua looks als qua karakter.
Helaas gaan wij in een (redelijk groot) appartement wonen. Dat is niet echt een probleem, maar in het complex is geen lift aanwezig, waardoor de hond dus altijd 4 trappen zou moeten lopen.
Een grote hond is dan niet echt te tillen en het lijkt me funest voor de heupen om honden deze trappen zelf te laten lopen.

Mijn wensen:

* Kleine tot middelgrote hond
* Moet tegen alleen zijn kunnen en een allemansvriend zijn. Mijn vriend en ik werken beiden, waardoor we afhankelijk zullen zijn van anderen (hondenuitlaatservice en schoonouders). Het is fijn als de hond hier geen moeite mee heeft.
* Enigszins zelfstandig. Zou de hond graag mee willen nemen naar stal en op buitenrit. Het is handig als de hond op mij gericht is, zonder de hele tijd aandacht nodig te hebben.
* Energiek. Zowel mijn vriend als ik zijn redelijk sportief. Voor later zouden we de hond graag mee nemen met hardlopen, mountainbiken etc.
* Een hond die het leuk vindt om te apporteren en niet vies is van water. We hebben namelijk een boot waar we vaak zwemmen. Hier zijn ook veel zwemmogelijkheden voor de hond.
* Bij voldoende beweging rustig in huis.
* Niet erg als de hond een dagje wat minder wordt uitgelaten.
* Hond moet goed los kunnen lopen en een niet te groot jachtinstinct i.v.m. mee op buitenrit.
* Op Canicross na ben ik niet van plan aan een sport te gaan doen zoals agility oid.

Zelf heb ik me nooit verdiept in de kleinere rassen, aangezien ik ze meestal gewoon niet zo mooi vind.
Ik ben dus benieuwd waar jullie mee komen.

Mijn lievelingsrassen, als ik geen rekening zou hoeven te houden met de grootte:
* Australian Shepherd
* Vizsla

Bedankt voor jullie input!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:07

Simbaa, wat heb jij een hond te bieden, want dat is niet helemaal duidelijk uit bovenstaande.

Werken je vriend en jij allebei kantoortijden?
Hoe lang is de hond per dag alleen?
Hoe veel wil je met de hond gaan lopen?
Wil je een pup of een volwassen hond?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:29

Bedankt voor de vragen, ik zie inderdaad dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest.
Mijn vriend en ik werken beiden fulltime. Ik heb wel een vaste vrije dag en werk dus de fulltime uren in 4 dagen. Ik ben meestal rond 5 uur thuis en mijn vriend vertrekt rond 9 uur 's ochtends.

De hond zal dus 4 dagen per week zonder ons zijn.
Eén dag zal de hond door mijn zus opgehaald worden, waardoor hij de hele dag onder de pannen is.
De andere dagen zal de hond worden opgehaald door de hondenuitlaatservice of door mijn schoonouders voor een lange wandeling.
De hond zal dus zeker één keer per dag mee gaan met de lange wandeling. Verder zal hij 's avonds vaak mee gaan naar stal, of zal mijn vriend er nog een lange wandeling mee maken.
Als de hond wat ouder is zal er dan ook mee hardgelopen of gefietst worden.
Voor het werk zal het een klein wandelingetje zijn.

Mijn voorkeur gaat uit naar een pup (uiteraard nemen we dan vakantiedagen op in het begin), maar ik sta ook open voor een leuke herplaatser.

De hond komt dus wel in een werkend huishouden terecht, waardoor een hond met een heel hoog energielevel helaas niet aan ons besteed is :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:30

Tsja, hoe goed bedoeld ook met hondenuitlaatservice en opgehaald worden door je zus, het is niet ideaal. Ik zeg niet dat het niet kan maar het zal jezelf ook ontzettend beperken, want wat als je in het weekend een dagje weg wil? Zit die hond nog weer een dag alleen thuis. En tijd voor jezelf is er in de avond ook niet bij, want de hond moet aandacht. Vergis je niet dat je in de avond vaak ook tijd besteed aan huishouden, koken etc en dan ook geen tijd hebt voor de hond.

Daarbij komen de kosten voor een hondenuitlaatservice die toch vaak rond de 15,- per wandeling zijn, dat 3x per week, dan kom je al snel op 180 tot 200 euro per maand aan uitlaatservice. Naast dierenarts en voerkosten, is dat wat jullie er dan voor over hebben?

Je kunt vakantie opnemen voor een pup maar dat betekent in jullie geval dus eigenlijk dat een pup na een week of 3/4 gewenning toch de hele dag alleen moet zijn. Hoe had je dit precies voor ogen?

Hoewel ik dit voor geen enkele hond ideaal vind zou ik in dit geval eigenlijk alleen denken aan iets van een goedsullige labrador die het allemaal wel best vind. Alleen dan blijf je met het feit zitten dat je in een appartement zit zonder lift en die hond de trap op en af getild moet worden. Ik ken geen hondenuitlaatservice die dat voor je gaat doen.

Ik wil je niet direct ontmoedigen maar ik vind het zelf al een hoop geregel en ik werk geen kantoortijden maar vroege ochtenden en avonden, ik vind het nu al ingewikkeld als ik iets moet regelen voor familieweekend of een dag dat ik cursus heb en wel de hele dag weg ben. :)

Mijn hond zit nooit langer dan 5u alleen en nooit vaker dan 2x per week.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:41

Dat het niet ideaal is, is zeker zo.
Helaas leven we niet in de ideale wereld en zal er toch gewerkt moeten worden.
Eén voordeel; daardoor hebben we wel meer dan genoeg geld voor de uitlaatservice en is dat dus geen probleem :)
Dat het me zal beperken weet ik, maar dat heb ik er ruimschoots voor over. We hebben al een keer proef kunnen draaien in iemands anders huis en met haar hond en dat was echt geen probleem.
Bovendien ben ik niet iemand die lekker een weekendje weg, uit eten etc gaat. Ik heb wel een social life hoor,
maar de bijbehorende uitjes ben ik niet zo van. Mocht het wel voorkomen; ik heb vier zusjes en een paar schoonouders die nu al aan het ruziën zijn over oppas spelen :D

En dat de hondenuitlaatservice geen labrador de trap af gaat tillen, dat begrijp ik. Dat krijg ik zelf ook niet voor elkaar.
Vandaar dat we graag een kleine hond zouden willen.

Mbt de pup: vakantiedagen in overvloed, dus de wen-periode zal langer zijn dan de genoemde drie weken en geleidelijk afgebouwd worden :)

Ps. Ik voel me ook niet ontmoedigd hoor, alleen maar fijn als we worden gedwongen goed over onze keus na te denken!!

Edit: Wat ik nog vergeet te zeggen; mijn vriend werkt 1 dag in de week thuis. Dat is niet de dag dat ik thuis ben of de hond opgehaald wordt door mijn zus. De hond zal dan nog steeds opgehaald worden door de uitlaatservice, maar is dus niet alleen thuis.
Mijn vriend kan dan wel zijn uren indelen en zal wat meer met de hond bezig zijn.
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 08-11-15 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt