Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:03

Zie mijn edit....

De manier waarop paarden in Nederland geslacht worden vind ik prima Ja

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:05

Ben ik het volledig mee eens, ben er zelf bijgeweest en het ging allemaal heel snel en in rust. De slagers zelf waren ook erg respectvol tegenover het paard Ja

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:06

slimmerik schreef:
Zie mijn edit....

De manier waarop paarden in Nederland geslacht worden vind ik prima Ja

Dat snap ik, dat vind ik ook prima. Maar dat vlees zit niet in jouw snack. Dat vlees, dat weinige vlees dat we in NL slachten, gaat grotendeels naar Belgie/ Frankrijk en Italie. Dat het paardenslachten er in NL over het algemeen netjes aan toe gaat is de discussie ook niet, daar zijn we het wel redelijk over eens.

Jouw snackvlees is afkomstig van paarden uit Zuid-Amerika, ik vraag je opnieuw: sta je daar achter?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:11

Ja, daar heb ik geen echte moeite mee. Mijn kinderen speelden ook met speelgoed uit Taiwan en een deel van onze kleding komt ook uit China. Ik zou idd wèl liever zien als Nederlandse maatschappijen Nederlandse producten gebruiken. maar blijkt dat het kostenplaatje dan te hoog wordt. Vlees vanuit die landen is goedkoper en handel blijkt nodig te zijn voor de economie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:16

slimmerik schreef:
Ja, daar heb ik geen echte moeite mee. Ik zou idd wèl liever zien als Nederlandse maatschappijen Nederlandse producten gebruiken. maar blijkt dat het kostenplaatje dan te hoog wordt. Vlees vanuit die landen is goedkoper en handel blijkt nodig te zijn voor de economie.

Dus die manier van slachten, erg bruut, volkomen inhumaan qua paarden en de werknemers zelf, vind jij prima?
Zelfs The Humane Society luiden de noodklok, en alle serieuze media nemen het hoog op, ik kan wel janken als ik de details lees en het filmpje bekijk.... en jij hebt daar geen moeite mee?
Heb je echt gekeken en gelezen?

Man... dan ben ik echt sprakeloos.
Als er mensen zijn die dat acceptabel vinden, heb ik echt helemaal geen enkel weerwoord meer.

Waarom trek je je zo'n geval van Canjer dan wel aan, als je het aan de andere kant prima vind dat paarden zo ontzettend bruut geslacht worden... ik snap er echt helemaal, maar dan ook helemaal niets meer van.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:18

Het gaat er in die landen echt niet overal zo aan toe. Er worden gewoon uitzonderingen gefilmd. Ook in die landen zijn regels waar men gewoon gemakkelijker onderuit gaat en kan gaan dan hier in Nederland.

Je doet net of er in die landen alleen maar crimenelen leven.... Gevoel voor drama noem ik zoiets.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:20

slimmerik schreef:
Het gaat er in die landen echt niet overal zo aan toe. Er worden gewoon uitzonderingen gefilmd. Ook in die landen zijn regels waar men gewoon gemakkelijker onderuit gaat en kan gaan dan hier in Nederland.

Je doet net of er in die landen alleen maar crimenelen leven.... Gevoel voor drama noem ik zoiets.

Je hebt dus niet gelezen, anders zou je zoiets niet zeggen.
Een door de overheid aangewezen adviesorgaan voor dierenwelzijn hangt geen bullshit op die vervolgens de hele wereld over gaat.

Je weigert pertinent jezelf te verdiepen in de materie, een gebrek aan gevoel noem ik dat.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:21

Nee, jij generaliseert. Er boeren genoeg Nederlanders in Argentinie en Brazilie en die hebben heel wat andere verhalen als dat zooitje van Wakker Dier.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:26

slimmerik schreef:
Nee, jij generaliseert. Er boeren genoeg Nederlanders in Argentinie en Brazilie en die hebben heel wat andere verhalen als dat zooitje van Wakker Dier.

Dit is geen informatie van WAKKER DIER (ik typ het maar even groot, dan kun je de bril laten liggen)!!!
Ik heb je een link doorgestuurd van The Humane Society, een door de USA overheid benoemd adviesorgaan voor dierenwelzijn.
Hun bevindingen zijn bijzonder waarheidsgetrouw en van een hele andere orde dan een organisatie als wakker dier.
Als je de link had aangeklikt en de info + het filmpje had doorgenomen wist je nu beter.

De link nog een keer:
https://community.hsus.org/campaign/FED ... cosponsor2

Los daarvan is het onderzoek van Wakker Dier verricht door de Universiteit van Wageningen, zijn dat nu ook al leugenaars?

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:45

vraagje: De veganisten onder jullie... wat voor schoenen dragen jullie dan??? Want leer is ook van dode dieren en leer word veel gebruikt Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:07

Kalfsvlees is licht van kleur daar houden de mensen van,ernsige bloedarmoede is de oorzaak van die kleur.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:25

Even op Google gezocht, ik vind heel veel (betrouwbare) info over de paardenslachterijen in Mexico, en daar is men niet enthousiast over. (Zacht uitgedrukt)
Wakker Dier heeft daar niets mee te maken.
En dat van de kleur van kalfsvlees wist ik niet, weer iets geleerd. (nu eten we al geen kalfsvlees thuis, maar goed).

Ik denk dat we ons toch eens wat meer bewust moeten zijn van wat we eten, ik ben geen vegetarier, maar ben me door alle discussies hier op Bokt meer van bewust van het eten op mijn bord.
Als niemand zich hier ooit wat van aan zou trekken, komen we nooit een stap verder wat dierenwelzijn betreft. We kunnen altijd wel denken dat het ons niet aangaat, maar dat is te simpel gedacht vind ik. Het einde is dan toch zoek?!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:03

Ninx schreef:
slimmerik schreef:

Dit is geen informatie van WAKKER DIER (ik typ het maar even groot, dan kun je de bril laten liggen)!!!
Ik heb je een link doorgestuurd van The Humane Society, een door de USA overheid benoemd adviesorgaan voor dierenwelzijn.
Hun bevindingen zijn bijzonder waarheidsgetrouw en van een hele andere orde dan een organisatie als wakker dier.
Als je de link had aangeklikt en de info + het filmpje had doorgenomen wist je nu beter.

De link nog een keer:
https://community.hsus.org/campaign/FED ... cosponsor2

Los daarvan is het onderzoek van Wakker Dier verricht door de Universiteit van Wageningen, zijn dat nu ook al leugenaars?

*reikt bril aan Ninx*

Afbeelding

Afbeelding

Voor de rest vind ik het filmpje niet extreem schokkend en een vaag en selectieve weergeving. Dat paard wordt niet goed geraakt. Meer uitzondering als regel volgens mij anders lieten ze er wel 5 achter elkaar zien die misgestoken worden. Ook kan ik niet vaststellen dat de paarden niet voldoende rust krijgen of te weinig te eten en te drinken tijdens het transport. Ik vind het een gekleurd filmpje eerlijk gezegd.

Ik weet dat de controles ook daar zeer streng zijn. Maar natuurlijk gaan ook daar gevallen door de mazen van het net.

Edit: het feit dat de paarden daar in grote kuddes worden gehouden voordat ze voor vleesconsumptie geslacht worden geeft mij zelfs het vermoeden dat deze paarden een paardwaardiger bestaan hebben gehad als die Nederlandse paarden die 23 uur per dag in een box staan van 3x3 meter en 1 uur in de krul onder een te duur zadel en dure rijbroek in de krul getrokken verplichte rondjes rijden in een te luxe pensionstal....jaar in jaar uit.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 05-08-08 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:10

blackpegasus schreef:
vraagje: De veganisten onder jullie... wat voor schoenen dragen jullie dan??? Want leer is ook van dode dieren en leer word veel gebruikt Knipoog

dankzij deze discussie heb ik de site vega-life ontdekt.
hier zijn vegetarische/veganistische schoenen te koop. Hier was ik al jaren naar op zoek.
ik neem aan dat anderen ook bij soortgelijke adresjes kopen.

nu even een vraagje terug: waarom moeten jullie persé een lapje lijk hebben terwijl er zoveel goede vervangers te koop zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:20

omdat vervangers niet werken...
Ja bij sommige mensen wel maar lang niet bij iedereen...en als je dan al een paar jaar geen vlees hebt gegeten en (natuur)arts 3 zegt dat dat je het moet gaan eten...dan rest er weinig keuze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:21

blackpegasus schreef:

en een kunststof hoofdstel en zadel ?

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:26

@RK: daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Lijkt me niet makkelijk trouwens. Neem aan dat je niet voor niets jaren vegetarisch hebt gegeten.

@Vivalavida: wat bedoel je? Of ik dat heb? Hoofdstel wel. Zadel bleek helaas niet mogelijk volgens de zadelmaker. Gelukkig gaat een zadel erg lang mee. Waarschijnlijk een stuk langer dan dat mijn paard meegaat, want die is al op leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:32

nee gewoon hoe veganisten dat doen.
ik heb zelf een wintec isabell werth met verstelbare boom, misschien een aanrader?
heb je vast al naar gekeken maar toch.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:37

ff offtopic: het enige zadel wat goed bij mijn rondbuikige paard zou gaan passen was er een met ingebouwde voorsingel. Deze zadels bestaan volgens mij niet en dit wordt dus door de zadelmaker aangepast. Het is een redelijk kostbare reparatie en, volgens de zadelmaker dus niet echt handig om dit op een synthetisch zadel uit te voeren, omdat de levensduur van een synthetische korter is. Ik heb maar naar 'm geluisterd, want zelf was ik inderdaad voor een wintec oid gegaan.

Recent heb ik de biothane hoofdstellen ontdekt. Die heb ik dus wel meteen besteld.

Overigens vind ik wel dat leer en vlees een iets ander verhaal is. Leer gaat toch wel wat langer mee dan een maaltijd. Toch probeer ik het wel zoveel mogelijk te vermijden.

Ben dus ook erg blij met mn versbestelde vega-schoenen Lachen

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 13:45

was van mij alleen maar nieuwsgierigheid van hoe jullie dat doen. Knipoog Dat vroeg ik mij al een tijdje af eigenlijk. Omdat leer in zoveel dingen word gebruikt. Net als dat er in heel veel dingen gelatine zit. Je 'mag' eigenlijk een hoop dingen niet meer dan.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 14:19

In principe beperkt vegetarisme zich tot alleen vlees en vis.
veganisme beperkt je idd een stuk meer.
Eigenlijk zou ik het liefst alles wat ik nog wel eet biologisch eten (kaas etc.) helaas is dat in de praktijk niet altijd mogelijk.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar het antwoord van een echte veganist Knipoog

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:24

blackpegasus schreef:

Schoenen zonder leer dus. Clown Lijkt me logisch. Er is genoeg te krijgen in mijn smaak (skateschoenen over het algemeen).

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:26

VivaLaVida schreef:
blackpegasus schreef:

en een kunststof hoofdstel en zadel ?

Ik heb nog een leren zadel en hoofdstel uit de tijd dat ik geen veganist was (dat ben ik nu 11 jaar). Ik heb het niet weggedaan, want dat vind ik helemaal zonde. Ik rij nu niet meer, mijn paardje is bejaard. Maar als ik wel zou rijden zou ik een kunstof variant aanschaffen.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:27

wat voer schoenen/merken zijn dat?
Want mijn sneakers zijn wel (gedeeltelijk) van leer.
ik wil ze ook graag leervrij.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:29

blackpegasus schreef:
was van mij alleen maar nieuwsgierigheid van hoe jullie dat doen. Knipoog Dat vroeg ik mij al een tijdje af eigenlijk. Omdat leer in zoveel dingen word gebruikt. Net als dat er in heel veel dingen gelatine zit. Je 'mag' eigenlijk een hoop dingen niet meer dan.

Klopt helemaal. Je eet / gebruikt veel dingen niet meer. Ook bepaalde e-nummers zijn dierlijk. Maar gelukkig zijn er tegenwoordig veel alternatieven.