[DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Re: [DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:12

ik ben nog steeds blij en kan het nog steeds niet geloven!!
wie knijpt me?? Tong uitsteken

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:14

Doe jij studie naar uitspraken ThePast03 ?
Toch staan die rassen hoog in de bijtincidenten, er zijn er ten eerste veeeel meer van dan pittbullachtigen en denk maar dat labradors en retrievers ook flink doorgefokt zijn geweest of nog zijn.
Dat er andere rassen bij betrokken worden door mijzelf o.a is om aan te tonen dat het niet ALLEEN de pittbullachtigen zijn die kunnen bijten of agressief kunnen zijn. En dat willen veel mensen niet zien vandaar dat het toch aangehaald wordt.
Maar goed, ik heb verder mijn mening geuit hier, ieder heeft zn eigen mening en dat mag ook !
Verder stop ik onderhand maar eens met discussieren, er zijn overal mensen die voor en tegens hebben tegen van alles.
Probeer alleen sommige mensen in te laten zien dat niet alles zo zwart wit moet worden gezien.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:24

kaill87 schreef:
Dat er andere rassen bij betrokken worden door mijzelf o.a is om aan te tonen dat het niet ALLEEN de pittbullachtigen zijn die kunnen bijten of agressief kunnen zijn. En dat willen veel mensen niet zien vandaar dat het toch aangehaald wordt.

Natuurlijk kunnen alle honden bijten maar persoonlijk word ik echt liever gebeten door een Golden Retriever dan door een pitbullterrier. Die laatste heeft heel wat meer kaakkracht en dan ook nog eens de vasthoudendheid van een terrier.
Dat is wat mensen zien en daarom willen de meeste mensen gewoon dat dit soort honden in verantwoorde handen komt. Zeker ook voor de honden zelf want die krijgen alleen maar een nog slechtere naam als ze in niet verantwoorde handen terechtkomen.

Doorfok vind ik zo'n leuk nietszeggend woord. Is volgens mij verzonnen door de broodfok en er is nog niemand geweest die mij uit heeft kunnen leggen wat het precies betekend.
De een denkt dat het inteelt betekend de ander teveel fokken.

Probleem met populaire rassen is dat de handel zich erop stort en die verkopen kruisingen onder rasnamen. Kijk eens op marktplaats: Staat vol met Chihuahua's die niet eens op Chihuahua's lijken en ze zijn over het algemeen ook nog eens een stuk duurder dan via de rasvereniging.
Dat soort honden zorgt voor de slechte naam van een ras en de bazen doen er vrolijk aan mee.

Nu is het met een Chihuahua nog wel te overzien als die bij een onverantwoordelijke baas terecht komt, een pitbullachtige bij een onverantwoordelijke baas is levensgevaarlijk.

Als je zo'n hond aanschaft weet je dat je meer verantwoordelijkheid hebt dan dat je een Golden Retriever aanschaft en de liefhebbers hebben daar ook geen probleem mee.

edit: Oh en die zogenaamde bijtlijst is ook niet alleen de aantallen hoor. Als je aan niet hondenmensen vraagt in een ziekenhuis door wat voor hond ze gebeten zijn en de hond is toevallig geelgekleurd dat is het in 90% van de gevallen wel een retriever volgens hun. Haha!
Zo betrouwbaar was dat onderzoek. Knipoog

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 00:01

Over die cijfers en onderzoeken ga ik niet met je mee in discussies, ik heb mijn punten en feiten, jij schijnt overal onderzoek naar te hebben gedaan en weet alles beter dus houdt zo'n discussie voor mij snel op.

Ik snap heel goed dat je zegt dat je liever door een Retriever wordt gebeten dan een pittbullachtige. Die zullen nou eenmaal niet snel of helemaal niet loslaten als ze echt boos zijn.
Verder ben ik het ook met je eens dat veel honden in verkeerde handen terecht komen, maar dat kan bij elk ras verkeerd uitpakken. Het enige waar het om draait is het uiterlijk en de kaakkracht.
Ik heb genoeg valse honden gezien dat geen pittbullachtige waren maar simpelweg in verkeerde handen waren gekomen. Maar er valt hier nou eenmaal geen 100 % toezicht op te houden. Hoe vaak ik hier op bokt paarden zie waarvan ik denk : die zijn in verkeerde handen gekomen ? Die worden dan wel niet vals, maar zo zie je maar, er is nooit 100 % toezicht op te krijgen.
Maar je kan eindeloos discussieren, de een is bang voor herders, de ander voor rottweilers, dobermans of weet ik het.
Ik vertrouw die kleine keffertjes van de oude dametjes bij mij in de buurt minder dan elke grote hond van wie dan ook. Simpelweg omdat kleine hondjes niet opgevoed hoeven te worden volgens vele. Maar ja, over die rassen hoor je nooit wat, daar wordt om gelachen als je er door gebeten wordt.
Want die zijn toch helemaal niet gevaarlijk ? Nee maar ook die kunnen lelijk bijten.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 00:13

Zomaar een gedachte,al die honden die zijn ingeslapen op grond van hun uiterlijk.....
Ik vermoed dat er heel wat schadeclaims gaan volgen,de beerput gaat open Bloos!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 00:15

kaill87 schreef:
Verder ben ik het ook met je eens dat veel honden in verkeerde handen terecht komen, maar dat kan bij elk ras verkeerd uitpakken. Het enige waar het om draait is het uiterlijk en de kaakkracht.

Maar dan is het dus ook logisch dat je gewoon meer verantwoording hebt als je een hond hebt met enorme kaakkracht en ook nog eens de vasthoudendheid van een Terrier?
Overigens hebben de echte liefhebbers van dit soort rassen ook geen probleem met deze verantwoording hoor.

Het zou ook logisch moeten zijn dat dit soort honden gefokt worden door goede en serieuze fokkers die weten waar ze mee bezig zijn en ze zouden niet verkrijgbaar moeten zijn via de broodfok/handel.
Dat is namelijk ook heel erg in het belang voor de honden zelf.

Dat allerlei andere honden ook kunnen beten weet iedereen en daar gaat het hier ook niet over lijkt me. Er staat nu toch ook dat ze willen dat iedere hond boven de 35 cm een gedragstest gaat krijgen als hij agressief gedrag vertoont?

Alleen weet iedereen die een beetje ervaring heeft met honden dat bijna elke hond het gewoon aflegt in een gevecht met een Pitbull. Boven dien zullen een hoop Pitbulls gewoon doorvechten tot de andere partij dood is en zullen ze niet stoppen als de andere hond zich overgeeft.
Daar zijn ze op gefokt een hondengevecht is niet echt spectaculair als het gevecht stopt als de andere hond zich overgeeft.

Als je weet dat dit soort dingen er van oudsher ingefokt zit kun je je verantwoording nemen, maar dan moet je wel durven erkennen dat dit soort risico's bestaan en dat het toch net even anders is dan een Golden Retriever bijvoorbeeld.

CC: Denk het niet. De Wet was er gewoon en deze honden waren niet toegestaan en in de Wet stond overduidelijk dat ze in beslag genomen zouden worden met risico op inslapen.
Zou te gek voor woorden zijn als de mensen die deze honden de dood ingejaagd hebben nu ook nog werden beloond met een schadevergoeding.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 00:20

CherokeeChum schreef:
Zomaar een gedachte,al die honden die zijn ingeslapen op grond van hun uiterlijk.....
Ik vermoed dat er heel wat schadeclaims gaan volgen,de beerput gaat open Bloos!

Jammer voor die snikkende mensen maar die zijn ingeslapen op het moment dat ze in overtreding waren en die wet geldde.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 00:21

LimaMambo schreef:
MENSEN IK BEN ZOOOOOOOO BLIJ!!!!

na jaren echt superhard knokken is het dan toch gelukt.. ik kan mijn blijdschap niet op!!!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

LimaMambo schreef:
het kan me lekker allemaal niet meer schelen nananananaaaa Tong uitsteken
we hebben gewonnen van die klote wet!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

LimaMambo schreef:
ik ben nog steeds blij en kan het nog steeds niet geloven!!
wie knijpt me?? Tong uitsteken

Vraag je alleen toch het niveau een beetje hoog te houden in het topic. Je draagt nu niet echt bij tot een discussie. En daar is dit topic toch echt voor bedoeld. Knipoog Wij snappen echt dat je blij bent. Knipoog

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 00:25

Er zullen helaas weer veel meer aso's rondlopen met een soortement staff of pitbull die ze ergens van een broodfokker gekocht hebben en waar ze niet mee om kunnen.

En dan zullen we bij ons op de SEH de gevolgen weer mogen aanzien.
Limamambo, als je een keer een kind hebt gezien dat door zo'n geflipt beest is toegetakeld neem je je posts terug.

Ze hadden die wet echt niet moeten afschaffen, maar strenger moeten maken. Allemaal verplicht castreren/steriliseren die vechthonden, dan is over 10 jaar het probleem de wereld uit...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 00:25

LimaMambo schreef:

na jaren echt superhard knokken is het dan toch gelukt.. ik kan mijn blijdschap niet op!!!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

WOEI, we gaan een pittbull halen!! Hoe lang zou het duren voor er hier nestjes aangeboden worden?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 00:28

anneliesdj schreef:
LimaMambo schreef:

WOEI, we gaan een pittbull halen!! Hoe lang zou het duren voor er hier nestjes aangeboden worden?

Je doet maar Rolleyes
Mijn collega's en ik staan op SEH klaar om de brokken te lijmen....

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 00:30

ik ben het helemaal met je eens ThePast03..
Zeker qua verantwoording, en de mens heeft het voor de pittbullachtige gewoon verziekt.
Ik durf zeker te erkennen dat er meer schade aangericht zou kunnen worden door mn Staff dan door mn Labrador, mijn vriend en ik hebben ook zeker wel goed nagedacht toen we eenmaal zover waren om zelf een hond aan te kunnen schaffen.
ALs eigenaar ben je gewoon verantwoordelijk voor je dier, of dat nou een hond, paard of weet ik t wat is.
En elke hond heeft gewoon opvoeding nodig, ongeacht welk ras. Consequent, duidelijk en eerlijk zijn is heel belangrijk.

Met die gedragstesten ben ik het voor een groot deel zeker eens hoor, alleen waarom pas vanaf die 35 cm ? Dat vind ik dus al weer een soort vooroordeel, alsof honden onde de 35 cm niet kunnen bijten of lelijke wonden kunnen veroorzaken. Als ze dan toch proberen rechtvaardig te zijn en gelukkig naar alle rassen gaan kijken, ga dan niet met een maat aankomen.
Mja, dan zal ik weinig aan kunnen veranderen, ben allang blij dat die verdomde RAD weg is.

@ Klara16: alsof er alleen maar bijtgevallen met pittbullachtige binnenkomen ?! Beetje kort door de bocht reactie vind ik. Kan zijn dat je het anders bedoelt hoor, maar het komt nu over alsof je nooit iets van andere honden binnenkrijgt. En ja, ik weet dat pittbullachtige meer schade kunnen veroorzaken.. *zucht*
Ik ga het hierbij laten, kruip zo m'n bed in.
Wel fijn dat het hier bij een normale discussie kan blijven waarin ieder zn mening kan uiten.
Laatst bijgewerkt door kaill87 op 11-06-08 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 00:35

Ik kom hier niet meer... Ik word een beetje heel erg moe van je ThePast03. Wij hebben het allemaal fout, of het nu onze mening is of statistieken, jij weet het altijd beter...

Ik ben in elk geval blij dat de honden niet meer op uiterlijk beoordeeld worden, en die vreugde kan niemand me nu nog afpakken...

BTW ik voel me aangesproken alszijnde geen 'echte liefhebber' omdat ik van alle honden houd, ook de staff-kruisingen etc!

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 00:39

Griebels, jij zegt wat ik zo onderhand een beetje denk ja..
Ik zei hiervoor ook al, ga het hierbij laten. Zoveel mensen die niet van hun standpunt af te krijgen zijn.
En ThePast03, ja soms goede punten hoor, zeg ik wel eerlijk maar lijkt alsof je overal studie naar hebt gedaan en dat jij het alleen maar allemaal weet.. Maar goed, laat ieder in zn waarde, en ja ook ik zou onder de niet echte liefhebbers vallen omdat ook ik de kruisingen leuke honden vind.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 00:46

Dat onderzoek naar de bijtincidenten is van 1998 geloof ik. Niks mis mee maar men heeft zo geteld ongeveer:

Er kwamen 20 mensen met bijtwonden binnen.
waarvan 9 door een labrador
6 door een herdershond
3 door een bouvier
en 2 door een pitbullachtige (voorbeeld hè Knipoog )

Conclusie: er zijn meer bijtincidenten met labradors dan pitbullachtigen dus labradors zijn gevaarlijker.

Nu neem ik aan dat jullie lagere en middelbare school gehad hebben.
Dus een logische redenatie zou zijn.: er zijn ongeveer 100 keer meer labradors dan pitbullachtigen. Dus dan liggen de percentages toch heel anders. Relatief bijten er dan meer pitbullachtigen dan labradors toch.

Maar de staff eigenaars draaien het zó graag om. Knipoog

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 00:57

ja hoor slimmerik, ik draai het zo graag om !
ZIjn allemaal verschrikkelijk vals en vreselijk gevaarlijk, pas maar op die van mij die likt je helemaal af als je niet uitkijkt.
Ik ben d'r hier klaar mee, t boeit me niet eens wat er nou meer bijt, ALLE HONDEN KUNNEN BIJTEN.
Maar sommige mensen willen dat niet zien geloof ik.
Veel plezier hier.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 01:03

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 01:06

Zoals ik al zei, ik ben er hier klaar mee.
Het zijn levensgevaarlijke honden, zeggen de ervaren mensen Clown
Adios !

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 06:46

ik word een beetje moe van de manier van discussieren hier op het moment,het ging zo goed.

discussie houdt oa. in dat je je niet alleen vastpint op je eigen mening,maargoed dat zal wel aan mij liggen.

jammer.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:27

slimmerik schreef:
Hier heb je dat onderzoek:

http://i28.tinypic.com/2zez3pc.jpg

(even op klikken om het op juiste grootte te krijgen)

Kan even niet laten om toch hierop te reageren.
Pitbullachtigen veroorzaken maar liefst 1% van alle bijtincidenten...
Dat is niet alleen omdat er minder van zijn, maar ook omdat ze gewoon niet zo vaak in zo'n ongeval voorkomen...
Het lijkt alleen veel meer omdat ze bij een incident altijd in het nieuws komen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:42

griebels schreef:
Pitbullachtigen veroorzaken maar liefst 1% van alle bijtincidenten...

Bron ?

Ik denk dat er van het hondenbestand maar 1 % pitbull zijn. Maar dat betekend dan toch dat van alle pitbulls er heel veel bijten. Kijk en pitbullachtigen hebben al heel wat kinderen vermoord. Dat zie ik bij de retriever nog niet gebeuren.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:06

Nadya schreef:
ThePast03 schreef:
Het klopt dat ze uiteindelijk alle honden willen gaan registreren en dat is een goede zaak.
De test gaan alleen verplicht worden voor honden boven de 35 cm en nadat ze agressief zijn geweest....

Hmmm, ik heb dit laatste niet helemaal gevolgd in het topic, moet ik eerlijk zeggen. Even voor de duidelijkheid: Je meent toch niet dat ze eerst gaan afwachten tot er een ongeluk gebeurd en dan een test gaan doen? Begrijp ik dat nou goed uit je verhaal of....???

Dan hoop ik echt dat mijn hond niet het slachtoffer wordt van die hapgrage witte herder van om de hoek....
Maar geloof mij als het zo ver komt overleeft dat monster het niet. Ik breng 'm persoonlijk naar de dierenarts voor een spuitje. Hij heeft al verschillende honden (dood)gebeten en de politie doet nada

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:16

slimmerik, dat is procentueel gezien. Dus niet in aantallen!
Er is dus al rekening gehouden met het aantal honden en het aantal bijtincidenten.

En ik zit op mijn werk dus kan de bron niet opzoeken. Het is in elk geval een duitse bron.

In Amerika staan pitbulls op de 4e plaats van bijtincidenten!
Van onderen!!!
En daar komen de pitbulls net zo vaak voor als hier de lieve gezinshond.

NL heeft geen recent goed onderzoek gedaan naar de bijtincidenten, dus daar valt niets over te zeggen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:18

griebels schreef:
En daar komen de pitbulls net zo vaak voor als hier de lieve gezinshond.

Absoluut niet waar volgens mijn Amerikaanse vriendin. Misschien in The Bronx Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:26

Amerika is groot he! Ik neem aan dat jouw vriendin niet in alle steden woont Knipoog
Hier heb je ook verschillen in aantal icm plaats!