Berdien schreef:Ik vind mijn vorige post niet egoïstisch. Maar aangezien we in een klein, vol landje leven, moeten we gewoon rekening met elkaar houden. Zo simpel is dat nou eenmaal.
En als ik het hier zo lees, moeten katteneigenaren maar alles op alles zetten zodat de gevoelige medemens maar alsjeblieft geen last van de katten zou hebben. Nou sorry, maar daar pas ik voor. Egoïstisch? so be it. maar dan ben ik blij dat ik jullie niet als buren heb, en wel m'n eigen toffe, tolerante, sociale buren.
Het is vrij simpel. Als jij de kat de ruimte zelf niet kan bieden dan moet je geen kat nemen. Vrij simpel. Maar rekening met elkaar houden heeft grenzen. Ik hoef niet de dupe te worden van het feit dat jij koste wat kost een kat wil.
Ik hoor je overigens nog wel een keer als je niet meer zulke tolerante buren hebt. Want het is nogal krom gedacht dat jouw buren zich maar aan jou moeten aanpassen.
Citaat:
Maar als ik jullie zo begrijp, moet elke kat maar in z'n eigen tuin blijven, liefst hermetisch afgesloten, nog liever dag en nacht binnen, en mag het al helemaal niet in z'n bolle hoofd halen om daar buiten komen, want o wee o wee de buurt! Nou, daar pas ik voor. Onze katten veroorzaken geen overlast, dat wéét ik zeker, want als ze dat wel doen (of deden, schuilen op de auto van de buurman tijdens een stortbui) dan horen we dat wel. En dan lossen wij dat als beschaafde mensen op. Heel simpel, heel aangenaam en heel buurt- en katvriendelijk. Dus nee, ik kan me er niet druk over maken.
Nee, jekat hoeft helemaal niet dag en nacht binnen te blijven. Maar de tuin kun je wel zodanig aanpassen dat de kat daar niet buiten kan. Zo erg is dat toch niet? Als jij een paard hebt dan loopt ie toch ook niet in elk weiland dat niet van hem is omdat de buren maar een beetje rekening met je moeten houden? Zo werkt dat ook met een kat. JIJ wil een dier, JIJ moet de verantwoording nemen. Als jij de kat niet de ruimte kan bieden moet je niet aan een kat beginnen.
Ik fok katten, ik heb een grote ren van 4 x 11 meter, mijn katten hebben absoluut geen probleem met het hele huis + de ren. En zou het zo zijn dan wordt de ren stantepede uitgebreid naar 20 meter of meer. Desnoods plaats ik dusdanig een afscheiding dat de katten in de hele tuin inclusief vijver kunnen (= 20 x 30 meter, maar dat hoeft absoluut zo groot niet te zijn). Ik heb dat over voor mijn katten. EN! voor mijn buren. Mijn buuf heeft een moestuintje, ligt helemaal aan het uiteinde van mijn rijbak maar ik moet er niet aan denken dat mijn katten daar gaan zitten kakken. Dat is gewoon not done.
Als jij weet dat je katten geen overlast veroorzaken dan is dat prima. Dan heb je het evengoed goed geregeld. Maar ik vraag me wel af hoe je dat controleert. Want als jouw katten overal lopen weet je simpelweg niet wat ze doen.