discussie kat wel of niet buiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:04

Marijke82 schreef:
Ja ze zijn verschrikkelijk ondernemend, ik geloof ook echt wel dat alle katten dat zijn maar de abessijn staat erom bekend.
Ik weet ook bijna zeker dat iedereen met een abessijn z'n kat binnen houdt

Maar dan is het toch juist sneu om zo'n ondernemend dier zo te beperken??

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:06

Als het nodig is Ellenlouise. Stel dat ik een kat zou hebben en ik zou daarvan houden zoals ik van mijn honden hou, dan liet ik hem niet buiten als ik in de normale bebouwde kom woonde. Dan laat mij maar egoïstisch zijn, maar jij weet hoe erg ik er aan toe ben als er een dier van mij overlijdt. Dan kun je me bij elkaar vegen. Dan ben ik ZELFS geneigd te zeggen 'ik begin er niet meer aan want ik wil dit nooit meer meemaken".

_Spooky_

Re: discussie kat wel of niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:06

Man, wat kunnen mensen hier toch dom denken.....

een kat, is buiten, hoort buiten, is een WILD dier, laten we dat even niet vergeten....
Ze zijn engiszins gedomesticeerd, maar blijven wilde instinten houden, dus horen te kunnen jagen en gekdoen.
Ze snappen na enige hints (en ja, dat kost wat tijd en energie) best dat auto's hun vijand zijn, en daarna is er niets meer aan de hand.
Je laat een kat die buiten loopt niet aan hun lot over, dat is grote onzin, ik snap niet waar je het vandaan haalt!!!!

Net zo min als ik snap dat je kinderen kunt vergelijken met een kat.....

Loren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:08

Ten eerste, een kat is geen mens!!

Mensen houden rekening met al deze dingen, katten niet. Zij hebben een zorgeloos leventje en zien niet al dat gevaar wat wij zien.

Laten we dat ook mooi zo houden!
Ik vind het egoïstisch om een kat binnen te houden omdat wij bang zijn ze te verliezen.
Een kat houd geen rekening met de toekomst, als hij aangereden wordt is dat misschien een schrik. Tuurlijk. Maar daarna zijn ze dood.

Een kat hoort buiten, niet binnen. Ze hebben frisse lucht nodig en een ruime omgeving samen met andere katten.

Net zoals een mens.

En wat betreft een reactie van iemand (weet niet meer wie) diegene zei:
als je ze van jongs af aan binnen houd weten ze niet beter.

Dat is waar, maar toch enorm egoïstisch? Je meot een kat toch het beste geven wat hij kan krijgen?
Dat is buiten, buiten gaat een wereld voor ze open.

Mijn kitten mocht laatst voor het eerst naar buiten, ik kon uren naar hem blijven kijken.
Zo vrolijk en wild, hij wilde alles ontdekken. Buiten is er altijd wel iets nieuws.
Nieuwe geuren, nieuwe takken. Alles, binnen biljft het allemaal hetzelfde.

Ik ben dus hartstikke tegen katten binnen houden! Ten eerste, een kat is geen mens!!

Mensen houden rekening met al deze dingen, katten niet. Zij hebben een zorgeloos leventje en zien niet al dat gevaar wat wij zien.

Ik vind het egoïstisch om een kat binnen te houden omdat wij bang zijn ze te verliezen.
Een kat houd geen rekening met de toekomst, als hij aangereden wordt is dat misschien een schrik. Tuurlijk. Maar daarna zijn ze dood.

Een kat hoort buiten, niet binnen. Ze hebben frisse lucht nodig en een ruime omgeving samen met andere katten.

Net zoals een mens.

Dat is waar, maar toch enorm egoïstisch? Je meot een kat toch het beste geven wat hij kan krijgen?

Mijn kitten mocht laatst voor het eerst naar buiten, ik kon uren naar hem blijven kijken.
Zo vrolijk en wild, hij wilde alles ontdekken. Buiten is er altijd wel iets nieuws.

Ik ben dus hartstikke tegen katten binnen houden!Ten eerste, een kat is geen mens!!

Net zoals een mens.

Ik ben dus hartstikke tegen katten binnen houden!

Desiree schreef:
Als het nodig is Ellenlouise. Stel dat ik een kat zou hebben en ik zou daarvan houden zoals ik van mijn honden hou, dan liet ik hem niet buiten als ik in de normale bebouwde kom woonde. Dan laat mij maar egoïstisch zijn, maar jij weet hoe erg ik er aan toe ben als er een dier van mij overlijdt. Dan kun je me bij elkaar vegen. Dan ben ik ZELFS geneigd te zeggen 'ik begin er niet meer aan want ik wil dit nooit meer meemaken".

Dan denk ik, misschien heel gemeen, blij toe voor die katten!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:09

Citaat:
Waarom leren mensen hun katten niet gewoon dat auto's eng zijn?
hebben wij ook gedaan, niks aan de hand.......

Misschien omdat katten nogal een eigen wil hebben..

Katten die een drukke weg over willen steken, doen dat - het is een kwestie van tijd wanneer dat eens fout gaat.

Maar als je een kat uit het asiel haalt - doe je het beesie toch een plezier - dus zie ik er niets slechts in om 'm binnen te houden...
Lijkt me wel het beste om er dan één te nemen die ook liever binnen is dan buiten...
Of een kat die niet beter weet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:10

En ik ben van mening dat het niet zo simpel ligt. Mijn ervaring is dat katten snel doorhebben waar het gevaarlijk is. Persoonlijk kies ik er niet voor ze binnen t ehouden al is er een risico dat ze doodgereden worden. Mijn dochters zullen over een jaar of 6 ook alleen naar school willen fietsen en die moet ik ook loslaten. Een ongeluk zit in een klein hoekje en het kan altijd mis gaan. Ik check elke avond of mijn katten thuis zijn en snachts zijn ze binnen. Of meer als ze dat willen. Liefde vor een kind/dier is ook loslaten en de ruimte geven. Dat kan fout gaan, maar in Nederland heb je nou eenmaal nergens de mogelijkheid om ze geheel weg te houden bij verkeer. Als ze doodgereden worden hebben ze iig wel een leven vol vrijheid gehad en naar mijn mening is dat belangrijk voor een kat.

Zo zijn ewr ook genoeg mensen met paarden zonder weidegang, is voor mij ook niet acceptabel.

Jokonootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:10

een paard is een vlucht dier... het is niet gezond deze in een omheinde weide/stal te houden hij moet weg kunnen komen en hoort km af te leggen al grazend...
doen we ook niet toch?! je komt zoveel mogelijk tegemoet in de wensen van de kat...
echter is de mens altijd al egoistisch geweest en het zal ook altijd zo blijven... Je wilt als mens ook wat !!

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:11

@ Loren: je bent wel van de herhaling zie ik...iets misgegaan met je post?

Verder ben ik het inhoudelijk helemaal met je eens!!!

ellenlouise

BeNGeL schreef:
en als je nou aan een verschrikkelijk drukke weg woont... kat springt over het hekje en hij is letterlijk dood...
Ik woon aan een 80 km weg waar door personen auto's 9 van de 10 keer dik 120 gereden worden (weg zelf staat dit toe en er word nooit gecontroleerd op snelheid)
Betekend dit dat ik geen kat kan/mag hebben omdat ik mijn beestje er van zou willen behoeden dat hij of zij onder een auto komt...

In jouw geval zou ik naar het asiel gaan en een kat uitzoeken die gewend is om binnen te blijven (flatkat) of een wat ouder dier die niet meer zo'n behoefte heeft om buiten te spelen. Verder zou ik dan een ren in de tuin maken of een net om m'n balkonnetje spannen.

Enne crossmonster, jij zegt dat mensen eens naar een goede fokker moeten gaan om te kijken hoe deze met hun dieren omgaan. Ik zou juist zeggen (niets persoonlijks overigens! ). Ga eens naar het asiel bij je in de buurt, kijk eens naar al die sneue bekkies van de katten die op een baasje wachten en vraag jezelf af wat je liever zou doen: een dier dat er al is een goed tehuis geven of een hoop centen neertellen voor een raskat die vaak nog geboren moet worden!

En ook al zijn er zeker rastypische karaktertrekken bij een raskat, zo hebben alle htk-katten ook zo hun eigen karakter. Voor elk wat wils.

Loren

Re:

faye schreef:
En ik ben van mening dat het niet zo simpel ligt. Mijn ervaring is dat katten snel doorhebben waar het gevaarlijk is. Persoonlijk kies ik er niet voor ze binnen t ehouden al is er een risico dat ze doodgereden worden. Mijn dochters zullen over een jaar of 6 ook alleen naar school willen fietsen en die moet ik ook loslaten. Een ongeluk zit in een klein hoekje en het kan altijd mis gaan. Ik check elke avond of mijn katten thuis zijn en snachts zijn ze binnen. Of meer als ze dat willen. Liefde vor een kind/dier is ook loslaten en de ruimte geven. Dat kan fout gaan, maar in Nederland heb je nou eenmaal nergens de mogelijkheid om ze geheel weg te houden bij verkeer. Als ze doodgereden worden hebben ze iig wel een leven vol vrijheid gehad en naar mijn mening is dat belangrijk voor een kat.

Zo zijn ewr ook genoeg mensen met paarden zonder weidegang, is voor mij ook niet acceptabel.

Sluit ik mij volledig bij aan!

Loren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:12

door_ schreef:
@ Loren: je bent wel van de herhaling zie ik...iets misgegaan met je post?

Verder ben ik het inhoudelijk helemaal met je eens!!!

Haha.. ja dat ging idd een beetje mis geloof ik

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:13

Citaat:
En ik ben van mening dat het niet zo simpel ligt. Mijn ervaring is dat katten snel doorhebben waar het gevaarlijk is.

Waarom worden er dan toch zoveel overreden??

Loren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:13

BeNGeL schreef:
en als je nou aan een verschrikkelijk drukke weg woont... kat springt over het hekje en hij is letterlijk dood...
Ik woon aan een 80 km weg waar door personen auto's 9 van de 10 keer dik 120 gereden worden (weg zelf staat dit toe en er word nooit gecontroleerd op snelheid)
Betekend dit dat ik geen kat kan/mag hebben omdat ik mijn beestje er van zou willen behoeden dat hij of zij onder een auto komt...

In jouw geval zal ik niet eens een kat nemen.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:14

@ Superwoman: een kat mag dan een eigen wil hebben, hij is niet dom!

Hij snapt dondersgoed dat die razende dingen die dat enge geluid maken de vijand zijn, en anders moet je dat aan hem duidelijk maken.....

@ Faye: helemaal mee eens!!

@ Bengel: dat een praad een vluchtdier is, betekent niets meer of minder dan dat hij als hij schrikt, in eerste instantie weg zal rennen, en daarom heeft een paard dus ook weidegang nodig....
Een kat is een jager, en heeft dus territorium nodig waar hij zichzelf kan zijn!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:15

Cer schreef:
Citaat:
En ik ben van mening dat het niet zo simpel ligt. Mijn ervaring is dat katten snel doorhebben waar het gevaarlijk is.

omdat er enorm veel katten zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:16

Ik vraag me af hoe sommige mensen het zien hoe buitenkatten aan het buiten leven wennen.

Dat ze als kitten een schop onder hun kont krijgen en de eigenaren zeggen "Zo ga jij maar lekker buiten spelen"?

Wij hebben onze katten van kitten af aan met de buitenwereld kennis laten maken. Eerst aan een tuigje, toen is alles afgesloten (tuin), en er bij gebleven (toevallig altijd kittens rond de zomertijd gehad!) En naderhand toen ze toch gaatjes en mogelijkheden vonden om uit de tuin te ontsnappen hebben we het zo gelaten. De komen meestal rond het half uur even hard naar binnen gerend geven een mauw en een bokke sprong eten snel wat en rennen weer met scheve staarten naar buiten. Als we ze roepen staan ze ook meteen voor de deur.

ellenlouise

Re:

Desiree schreef:

Precies, als het nodig is....Juist doordat mijn kat zo vreselijk schuw was hebben we nu een enorm sterke band. Ik zou gek worden als haar iets overkomt.

We hebben geprobeerd haar in de tuin te houden. Dat lukte niet en in de buurt zijn voldoende plekjes waar ze buiten kan lopen zònder bij andere mensen in de tuin te komen. De meeste mensen weten ook dat ze bij ons hoort en als er problemen zijn dan hoor ik dat graag.

Ik probeer mijn kat zoveel mogelijk te beschermen en in de gaten te houden maar gun haar toch een stukje vrijheid.

superwoman

Re:

Citaat:

Toch is de ééne situatie de andere niet - er zijn wegen die echt té druk zijn. Dan kan ik me dat echt wel voorstellen -
Tuurlijk is het beter voor een kat om naar buiten te kunnen, maar niet als je weet dat hij dáár toch zal sterven....

Je kan dan ook kiezen voor geen kat.....

Toch vind ik het zeker geen dierenbeulerij

(mijn katten gaan ook naar buiten)

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:18

Een kat hoort niet binnen. Als je ze geen leven buiten kan geven, moet je ze niet houden.
Je forceert ook geen paard op 20m² omdat je per sé een paard wil maar het eigenlijk niet kan houden.

Dieren moet je pas houden als je er de mogelijkheid toe hebt.

En dan qua persoonlijke mening, liever een asielkat inderdaad. Maar dat is echt gewoon een mening

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:19

Zoals ik al eerder zei: ieder levend wezen heeft behoefte aan frisse lucht. En ieder levend wezen moet ergens zijn ei kwijt. MEnsen kunnen dat middels sport, honden middels rennen ergens buiten en katten middels de tuin waar ze lekker doorheen kunnen rouschen. MAar je kunt anderen niet met je hondenpoep opzadelen maar het mag ook niet zo zijn dat honden nergens meer de mogelijkheid hebben om los te lopen.

en je mag anderen ook niet met je kat opzadelen. Je moet gewoon je tuin goed afzetten. Iemand noemde een goed voorbeeld met bovenaan een stroomdraadje. Klinkt perfect. Dan heeft de kat alles awt hij nodig heeft.

Is de kat nog steeds een wild dier? Als dat zo was, dan is de kat als huis dier niet geschikt. Net zoals veel huisdieren trouwens (zoals slangen etc.)

Maar katten kunnen binnen wel degelijk tevreden zijn. En dat is niet te vergelijken met een steppe- en bewegingsdier zoals een paard dat in een hokje niet zijn energie kwijt kan. Een kat kan dat binnenshuis wel heel goed namelijk. Ruimte genoeg.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:19

faye schreef:

Ze zijn dan toch niet slim genoeg, anders werden er ondanks er veel katten zijn - geen aangereden...
Laatst bijgewerkt door superwoman op 27-02-06 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Loren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:20

@Ponyzotje: Super! Je haalt me de woorden uit de mond!

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 15:21

ik vind het te ver gaan om mensen die hun katten binnenhouden egoisten te noemen.

de opmerking dat een kat van nature wild is is dus klinklare onzin, want dat is ons paard ook, hefet die erom gevraagt een ijzeren ding in zijn bek te krijgen en een zadel op zijn rug met een ruiter die het oooh zo goed weet ??

mensen houd het eens gezellig.
het lijkt nu een strijd tussen de wel buitenktten mensen en de niet buiten katten mensen .
daar gaat dit topic niet om !!!

een discussie kan ook vredig verlopen. en mensen moeten elkaar aanhoren wat een ander er van vind.

zeg wat je voordelen vind en nadelen vind van beide meningen.
maar ga niet als een klein kind zitten ruzieen omdat je zonodig gelijk wil hebben !

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:21

faye schreef:
[

Die dus blijkbaar niet snappen waar het gevaarlijk is?

Dat er teveel katten zijn is zeker waar, daarom hebben wij ook afstandskatten, en geen katten die 'speciaal voor ons' gefokt zijn. Er zitten er genoeg die nog een leuk huis zoeken

Loren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:22

superwoman schreef:
faye schreef:

Ze zijn dan toch niet slim genoeg, anders werden er ondanks er veel katten zijn - geen aangereden...

[/quote]

Dit vind ik een beetje onzinnig, een kat kan natuurlijk niet van een aanrijding leren.
Meestal zijn ze dan al dood.

Maar ze zijn vaak wel bang voor auto's, sommige ook niet.
Onze oudste kat blijft gewoon zitten. Maar dat is het risico.

Wij wonen niet in een straat met racende auto's.

Als je langs de snelweg woont vind ik het anders, dan moet je dus gewoon geen kat nemen.

@ crossmonster, daar is het toch een discussie voor?