Zorgen om hond na tekenbeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikkedus

Re: Zorgen om hond na tekenbeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 16:59

Dat klinkt goed!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 17:33

Klinkt goed, ook dat je hem weer mee mag nemen. Ben natuurlijk heel nieuwsgierig naar wat er uit is gekomen. Maar die eerst maar lekker Elvis verwennen zo en weer even tot rust komen.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 17:53

Wat een goed nieuws!
Ik ben ook erg benieuwd, eerst maar lekker naar huis met Elvis!

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:19

Lugea schreef:
Er is duidelijkheid! Ik update jullie zo/straks. Ik zit nu in de wachtruimte in Waalwijk om nog wat aanvullende informatie te krijgen en Elvis weer op te halen. <3

Wat ontzettend fijn! Hopelijk valt het goed te genezen is je maatje snel weer de oude :+:

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:26

Wat een opluchting dat er duidelijkheid is ts! Hopelijk met een goede prognose. Ik heb stil meegelezen en heb zo erg met je te doen. Wat een nachtmerrie om zo te moeten zoeken naar de juiste hulp terwijl je je hond achteruit ziet gaan :(:)

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 19:48

Het was een behoorlijke rit naar huis door de files, dus de update liet iets langer op zich wachten. Ik ben ook erg moe, dus misschien een wat korte en/of meer warrige update dan jullie verwachten.

De conclusie van de neuroloog is dat Elvis zuurstoftekort heeft gehad tijdens de fixatie voor het scheren/behandelen van de hotspot. Dit kan al zijn neurologische klachten verklaren. Op de MRI waren gelukkig geen grote beschadigingen aan de hersenen te zien, dus dat is positief. Er is dus nog kans op volledig herstel. De prognose is heel onzeker. Hij kan dus volledig herstellen - waar we met z’n allen alles aan gaan doen -, maar het kan ook zijn dat de klachten toch (deels) blijvend zijn.

Volgende week gaan we weer naar de neuroloog en hebben we ook een consult bij de oogarts om te kijken of we kunnen achterhalen/bepalen in hoeverre zijn ogen zijn aangedaan en ook om helemaal uit te sluiten dat er niet ook een oogprobleem speelt. Dat verwacht de neuroloog niet, maar dan hebben we 100% zekerheid dat alle klachten neurologisch van aard zijn en hoeven we dus ook niet verder te zoeken.

Ze hebben ook zijn hotspot heel goed schoongemaakt en behandeld toen hij toch onder narcose was voor de MRI.

Al met al ben ik heel opgelucht dat er duidelijkheid is, een logisch verhaal en dat ik nu weet waar ik aan toe ben. Ik ga nu m’n best doen zo goed mogelijk voor hem te zorgen, het hem zo comfortabel mogelijk maken en hopen dat hij stapje voor stapje weer de oude wordt. Wat ik kan doen ga ik voor hem doen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:53

Zuurstoftekort tijdens het behandelen van de hotspot? Ik zit me nu af te vragen, hoe dan?

Iig wel fijn dat je nu iig weet waar de klachten van komen en dat het goed "kan" komen. Ik hoop dat er met zijn ogen niks is.

En ik hoop dat hij snel op knapt :knuffel:

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:57

Stille meelezer in dit topic, maar wat ben ik blij dat er duidelijkheid is!
Ik denk dat dit jezelf behoorlijk wat rust geeft en wat je dan ook naar je honden uitstraalt.

Hopelijk zorgt die rust en wetenschap voor een goed herstel van Elvis.

Wel heftig om te lezen dat hij blijkbaar even klem is gezet op een of andere manier om de hotspot te behandelen. Of misschien heeft ie wel een muilkorf op gehad te zijn neusgaten afsloot.

Sterkte en beterschap.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:58

Ik vraag me ook af hoe dat dan gebeurd kan zijn? En hoe past de koorts in het plaatje? Of komt dat toch alleen van de hotspot?
Veel sterkte, hopelijk knapt hij volledig op!

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:59

Nu lekker uitrusten, en op naar een goed herstel van Elvis ! :knuffel:

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:01

Ik vermoed dat hij een roesje gekregen zal hebben om de hotspot te verzorgen en dat dat roesje het zuurstoftekort zal veroorzaakt hebben?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:09

Ts gaf in haar eerste bericht aan dat ze Elvis flink in de houdgreep hebben gehad om te scheren. Ik gok, gezien de plaats van de hotspot dat iemand zijn kop vastgehouden heeft en daarbij de luchtwegen afgesloten zijn geraakt?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:10

Wauw, heel fijn dat je het eindelijk weet! Maar ik vind het enorm dubbel!
Dus eigenlijk zijn al zijn problemen die hij nu heeft (behalve dan de hotspot) ontstaan door een menselijke fout.
Zuurstoftekort moet toch te voorkomen zijn? Ik heb er geen verstand van hoor, maar is er dan niet iets verkeerd gegaan tijdens het roesje?
TS schrijft dat er geen grote schade zichtbaar was op de scan, dus ik gok dat er wel wat kleinere schade zichtbaar was. Het verklaart wel de ataxie-achtige klachten!

Fijn ook dat de hotspot meteen goed is schoongemaakt. Dan hoef je je daar ook even geen zorgen om te maken. Hoe is het nu met Elvis?
Ga je de betreffende kliniek hier nog op aanspreken?

Edit: Wat secricble hierboven zegt kan natuurlijk ook: dat er toen geen roesje is gegeven maar dat er tijdens het fixeren iets is misgegaan.
Edit2: Even terug gelezen en TS heeft het idd over fixeren en niet over een roesje.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 26-07-24 20:15, in het totaal 6 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:10

Jeetje wat heftig! Wel fijn dat je nu wat meer weet en goede zorg krijgt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:14

Nou zeg als dit komt door vasthouden, dan mag diegene toch wel ontslag krijgen want wat ze dan in hemelsnaam hebben moeten uitvoeren om een dier daardoor zuurstoftekort te geven... Dat is echt niet pluis...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:16

Elvis is een kruising Shih-tzu. Hebben die niet al van nature een korte neus waardoor ze misschien al gevoeliger zijn voor ademhalingsproblemen?
Dan in combinatie met fixatie wat verkeerd gaat, denk ik dat het al snel kan verklaren waar de klachten vandaan komen.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 20:17

Het lukt me even niet om iedereen afzonderlijk te quoten, maar het zuurstoftekort is tijdens het fixeren ontstaan. Doordat hij zo in de houdgreep gehouden is, heeft hij niet genoeg zuurstof binnen gekregen. De hotspot zit natuurlijk rondom zijn hals/keel, door voor het fixeren is zijn kop stevig vastgehouden en ook rondom zijn neus/bek/hals. Hier is dus iets misgegaan, uiteraard volledig onbedoeld en door stomme pech denk ik.

De koorts kan verklaard worden doordat de hersenschors naast het zicht ook betrokken is bij de temperatuurregeling. Dit verklaart dus ook de schommelingen die hij laat zien voor wat betreft z’n temperatuur.

Sorry als het soms wat warrig of incompleet overkomt. Ik moet het allemaal ook nog even goed laten bezinken en binnen laten komen. Voor nu ga ik me focussen op zijn herstel. Ik heb nog geen contact met mijn eigen dierenarts gehad, maar dat komt vast en zeker. Ik ben op dit moment niet boos omdat ik weet dat dit niet expres gedaan is. Ik hoop wel dat er een gesprek komt zodat dit risico onder de aandacht wordt gebracht.

@Cayenne: zijn kortere neus helpt inderdaad niet mee. Elvis heeft - voor een Shih Tzu kruising - een lange neus, maar in verhouding met andere honden natuurlijk veel minder. Daarnaast is hij klein, dus komen dingen al snel in de verdrukking natuurlijk.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:23

Jeetje Lugea... ik krijg gewoon tranen in mn ogen bij je verhaal. Wat ontzettend sneu, onnodig en heftig. En te bedenken dat je overal werd afgescheept... ik kan er echt niet bij.

Dikke knuffel voor jou en Elvis :knuffel: op naar een volledig herstel!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:25

Dus nu ben je 2000 euro verder en nog steeds geen antibiotica gekregen voor de hotspot die er blijkbaar nog steeds is ?
Ik zal wel simpel zijn maar ik vind het allemaal maar een aparte gang van zaken.
Sommige paarden artsen zie ik ook verdwalen in een woud van onderzoeken maar een simpele conclusie als “ hij trapt met zijn achterbeen tegen de wand en daarom loopt hij kort “ lukte niet.
Maar ik hoop dat je hondje snel opknapt ik vind deze stress heel naar voor je .Een te klein schedeltje heeft hij dus niet zoals sommige kleine hondjes ?

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:30

Jeetje Lugea, wat een enorme rottige samenloop van omstandigheden. Hopelijk knapt Elvis hier grotendeels/volledig van op en houdt hij er geen beperkingen aan over. :knuffel:

Daarnaast zou ik zeker het gesprek aan gaan. Want heel eerlijk vind ik dit zeker een groot stuk nalatigheid van degene die het zuurstoftekort heeft veroorzaakt. Daar mogen ze zeker op aangesproken worden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:30

Office, lees jij eigenlijk wel?

Hondje kreeg al van bij het begin antibiotica zowel in injectievorm als tabletten.
Het was net daardoor dat er eerst gedacht werd dat er negatieve reactie kwam op de antibiotica!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:33

Little_Gift schreef:

Hondje kreeg al van bij het begin antibiotica zowel in injectievorm als tabletten.
Het was net daardoor dat er eerst gedacht werd dat er negatieve reactie kwam op de antibiotica!

Geen antibiotica, carporal. Dat is een NSAID.

Sterkte TS, ik vind het iets vreemd kwa conclusie. Hebben ze die schade op de mri kunnen zien of is het eigenlijk adhv uitsluiting nu de conclusie? Ik hoop echt dat je hondje opknapt.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:34

Reactie Op de carporal kan ik me herinneren gelezen te hebben en toen zeiden de artsen dat dat niet kon.Is een pijnstiller heeft mijn hond ook jaren gehad ivm artrose.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 20:35

Leo schreef:
Jeetje Lugea... ik krijg gewoon tranen in mn ogen bij je verhaal. Wat ontzettend sneu, onnodig en heftig. En te bedenken dat je overal werd afgescheept... ik kan er echt niet bij.

Dikke knuffel voor jou en Elvis :knuffel: op naar een volledig herstel!

Dankjewel!

office schreef:
Dus nu ben je 2000 euro verder en nog steeds geen antibiotica gekregen voor de hotspot die er blijkbaar nog steeds is ?
Ik zal wel simpel zijn maar ik vind het allemaal maar een aparte gang van zaken.
Sommige paarden artsen zie ik ook verdwalen in een woud van onderzoeken maar een simpele conclusie als “ hij trapt met zijn achterbeen tegen de wand en daarom loopt hij kort “ lukte niet.
Maar ik hoop dat je hondje snel opknapt ik vind deze stress heel naar voor je .Een te klein schedeltje heeft hij dus niet zoals sommige kleine hondjes ?

Er is geen antibiotica nodig omdat er onder narcose een zalf is aangebracht die een soort tweede huid nabootst. Ik ben de naam hiervan even kwijt door alles wat ik gehoord heb. Er zit nu een verband omheen dat tot morgenavond blijft zitten. Er is nu geen reden voor antibiotica.
Hij heeft geen te kleine schedel.

CupCakes_ schreef:
Jeetje Lugea, wat een enorme rottige samenloop van omstandigheden. Hopelijk knapt Elvis hier grotendeels/volledig van op en houdt hij er geen beperkingen aan over. :knuffel:

Daarnaast zou ik zeker het gesprek aan gaan. Want heel eerlijk vind ik dit zeker een groot stuk nalatigheid van degene die het zuurstoftekort heeft veroorzaakt. Daar mogen ze zeker op aangesproken worden.

Dankjewel! We gaan voor het beste herstel. Ik ga ook het gesprek zeker nog aan, maar voor nu eerst even de focus op herstel. Ik wil ook vooral het gesprek aan om het risico aan het licht te brengen, niet om iemand de schuld te geven. Dit is niet expres gedaan.

Little_Gift schreef:

Carporal is een ontstekingsremmer en geen antibiotica, maar die heeft hij inderdaad gehad. Antibiotica is nu niet nodig. De hotspot is/wordt wel degelijk behandeld.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:37

Little_Gift schreef:

Volgens mij was het juist pijnstillers waar ze van dachten dat hij ziek was, en heeft hij geen antibiotica gehad.