Eenvandaag - zeer ernstige bijtincidenten, poll!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe verminderen we het aantal ernstige bijtincidenten?

Verbieden van deze rassen
86 (9%)
Verplichte hondencursus anders wordt je hond afgepakt
274 (29%)
Verplicht altijd een muilkorf om buitenshuis bij de rassen uit de top 5
180 (19%)
Verplicht altijd aanlijnen buitenshuis van de rassen uit de top 5
244 (26%)
Niks doen, helpt toch niet en zo erg is het nu ook weer niet
12 (1%)
Ik ben dol op deze honden, dat gezeur ook altijd!
69 (7%)
Iets anders (graag posten)
56 (6%)

Totaal aantal stemmen: 921

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 22:04

Terugkomen op de discussie over het kleine hondje:
Ik vind het een beetje gek dat sommige mensen het blijkbaar het okey vinden als een kleine hond aanvalt, omdat het lichamelijk geen letsel brengt. Maar dat betekend niet dat het geestelijk geen schade brengt..
Mijn hond is 3 keer door stabij's aangevallen, alle drie keer geen wonden of andere lichamelijke ongemakken. Maar wel is ze sindsien erg ontdaan.. het heeft haar zeker wel geestelijke schade aangebracht, omdat het altijd al een erg onzekere hond was.
Dus nee naar mijn mening mag geen enkele hond zich zo gedragen, ongeacht of het lichamelijke schade aan kan brengen of niet

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 22:11

Jis_ schreef:
Wat heftig San. ;(

Ja, was er zelf ook even niet goed van. Adrenaline. Ik was afgestapt om haar te checken en kon me daarna een kwartier niet meer bewegen.

Gelukkig waren we niet ver van stal en kon ik terug rijden.

Sindsdien ben ik heel fel op mensen die niet op hun hond letten.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 01:03

Het zou fijn zijn als we allemaal wat meer rekening met elkaar zouden houden.

Liep laatst in het losloopgebied, komt er daar een ruiter aan in volle galop. Dan denk ik, neem eens wat snelheid terug in dit gebied.
Honden zijn geneigd om achter rennende dieren aan te gaan (instinctief!!), hou daar als ruiter ook rekening mee. Sowieso in een stuk waar zich veel mensen bevinden vind ik het bijzonder om dan in galop voorbij te razen.

En juist door dit soort dingen ben ik voor omheinde speelweides in iedere gemeente. Het gaat vaak gewoon niet samen en als het mis gaat, gaat het vaak ook goed mis.

Avalanche

Re: Eenvandaag - zeer ernstige bijtincidenten, poll!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 01:26

Volkomen mee eens.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:50

Maar dan moeten de weides wel groot genoeg zijn!

De hondendijk in Monster is/Was van prima grootte. Helaas de helft kleiner sinds begin vorige maand. Maar met een lengte van +- 2 km ( in de breedte ingekrompen) kan je er best een leuke wandeling van maken. Heen en weer ben je wel een uurtje bezig.

Ockenburgh daar in tegen is maar een half voetbalveld, echt veel te klein om een hond voldoende beweging en uitdagingen te geven. Op een mooie zondag middag is het er veel te druk om nog comfortabel te zijn voor elke hond, groot of klein.

Meer gebieden zoals de hondendijk in Monster is prima, maar postzegels zoals Ockenburgh liever niet.

En ik vermoed dat er in Den Haag niet de ruimte is om meerdere km lange losloop velden te creëren.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:21

Ik dacht dat er met weides gewoon een enorm groot speelveld bedoeld werd. Niet dat daar dan bedoeld wordt om nog lange wandelingen te gaan doen, die kunnen dan aangelijnd, zie een speelweide als een stuk grond waar mensen die honden hebben die willen 'spelen' met elkaar terecht kunnen met een loslopende hond. Mijn beeld van wat jij bedoeld mvdende noem je gewoon losloopgebied, geen speelweide toch?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:42

Als alle losloopgebieden zouden verdwijnen, wil ik er minimaal wel een "weide" voor terug waar mijn hond lekker kan ravotten. En dus ook lekker kan zwemmen en door de bosjes rausen.

En waar er ook nog iets te ontdekken is als er op maandag ochtend eens geen andere honden zijn. Want dan is een "weide" zonder sloot, bosjes en lekkere geuren wel erg saai voor een hond. En aangelijnd wandelen hebben wij beiden een bloedhekel aan en doen we dus zo min mogelijk! Aangelijnd kan een hond niet even de bosjes is, of zwemmen. Of je moet 2x per week een nieuwe flexi willen kopen, maar ik heb het geld niet voor €100 aan nieuwe lijnen omdat ze stuk gaan door de bosjes of het mechanisme wat niet tegen water kan....

Geef mij dan maar een losloopgebied waar mijn hond iig nog een doel heeft tijdens het wandelen. En zelfs dat is voor die van mij al te saai, laat staan als dit ook niet meer kan.

Grote "weides" speciaal voor honden prima, maar dan wel groot genoeg zodat er nog een wandeling in gemaakt kan worden. Zn km of 3 a 4 dus. En ik zie dat nog niet gebeuren.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:44

mvdende schreef:
Als alle losloopgebieden zouden verdwijnen, wil ik er minimaal wel een "weide" voor terug waar mijn hond lekker kan ravotten. En dus ook lekker kan zwemmen en door de bosjes rausen.

En waar er ook nog iets te ontdekken is als er op maandag ochtend eens geen andere honden zijn. Want dan is een "weide" zonder sloot, bosjes en lekkere geuren wel erg saai voor een hond. En aangelijnd wandelen hebben wij beiden een bloedhekel aan en doen we dus zo min mogelijk! Aangelijnd kan een hond niet even de bosjes is, of zwemmen. Of je moet 2x per week een nieuwe flexi willen kopen, maar ik heb het geld niet voor €100 aan nieuwe lijnen omdat ze stuk gaan door de bosjes of het mechanisme wat niet tegen water kan....

Geef mij dan maar een losloopgebied waar mijn hond iig nog een doel heeft tijdens het wandelen. En zelfs dat is voor die van mij al te saai, laat staan als dit ook niet meer kan.

Grote "weides" speciaal voor honden prima, maar dan wel groot genoeg zodat er nog een wandeling in gemaakt kan worden. Zn km of 3 a 4 dus. En ik zie dat nog niet gebeuren.

Zwemmen kunnen ze prima aan de lijn. Doen die van mij altijd :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:49

En daarom ben ik dus niet voor losloopweides, dan hoeft er helemaal niet meer op de honden gelet te worden. Ze komen daar om te 'spelen'. Mijn hond die niet wil spelen, behalve met mij, maar wel los wil lopen en een balletje wil ophalen is daar dan niet welkom. Dat idee krijg je nu al bij losloopgebieden, als een hond niet wil 'spelen' ben je volgens sommige al niet welkom. Terwijl honden die niet luisteren of de hondentaal niet spreken volgens die mensen wel welkom zijn. Kijk, een bal gooien doe ik niet als er andere honden zijn, dat is vragen om problemen.

Je moet denk ik juist moet inzetten op een combinatie van dingen, voornamelijk educatie. Want met alleen losloopweides kunnen er daar nog steeds honden komen die een andere honden kunnen of willen verwonden/doden. En incidenten tussen honden omdat normaal sociaal gedrag niet door mensen herkend wordt. Of mensen die dan helemaal niet meer opletten, omdat de hond nergens heen kan. Op zo'n veld is juist het nadeel dat mensen stil gaan staan en er dan gezeur tussen honden komt. Zo'n veld zou kunnen, als je er ook weer regels aan hangt en die controleert, maar je moet nog steeds mensen verplichten om zich te verdiepen.

Het grootste nadeel is dat je de 'slechte' er 9 van de 10 keer niet mee bereikt. Want een gevaarlijke hond hoeft niet los te lopen om toe te kunnen slaan. Er zijn genoeg incidenten waarbij de honden aan de lijn zaten, of zich lostrokken, de lijn brak, een 'lieve' hond die per ongeluk ontsnapt. De mensen die al verantwoording nemen zijn niet degene waar je nu last van hebt.

Kijk ik weet dat ik me ook niet aan de regels houd. Maar als die speelweides ingevoerd zouden worden komt de mijne dus nooit meer los, omdat ik mijn hond ken en hij niet geschikt is voor zoiets. Niet omdat hij gevaarlijk is, maar hij wil niet spelen en lastig gevallen worden. Zwemmen kan inderdaad aan de lijn, maar mijn hond zwemt graag heel ver. Nu heb ik 1 plek waar dat kan, dus waar hij los zwemt, verder aan de lijn. De flexi is al 5 jaar heel, ondanks bosjes, takken, water. Hij gaat pas stuk als je een te slappe hebt, de lijn zelf kan gewoon nat worden.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 11:18

Ik begrijp je probleem MyWishMax, want mijn herder houdt ook niet van spelen met andere honden.
Voor hem zou het dus ook gevolgen hebben dat hij dan nergens meer los zou kunnen.

Maar het ding is nu, dat veel mensen hun hond nu overal los gooien, terwijl ik geen loslopende honden bij mijn herder in de buurt wil hebben.
Voor hem is het iedere keer opnieuw stress en weer een klap op zijn onzekerheid.
en 7 van de 10 keer komt de hond niet terug als ze hem roepen, dus dat is gewoon zwaar frustrerend voor mij :o

Mijn andere hond kom ik wel mee in het losloopgebied, maar hier in de bossen gaat hij aan de flex ( 5 meter ) of aan de lange lijn (10meter). Gewoon omdat die jonge stuiterbal soms ook banaantjes in zijn oren heeft en ook overal naartoe zou willen.
Hij snapt de hondentaal wel, want in een losloopgebied is het hem heel snel duidelijk als de ander geen interesse heeft. Dan druipt hij snel af.
Maar buiten die aangewezen gebieden wil ik dat ze bij mij in de buurt blijven en naar niemand toe gaan.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 11:32

_San87_ schreef:
Jis_ schreef:
Wat heftig San. ;(

Ja, was er zelf ook even niet goed van. Adrenaline. Ik was afgestapt om haar te checken en kon me daarna een kwartier niet meer bewegen.

Gelukkig waren we niet ver van stal en kon ik terug rijden.

Sindsdien ben ik heel fel op mensen die niet op hun hond letten.

Kan ik me voorstellen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 11:33

mvdende, er zijn prima lange lijnen die er tegen bestand zijn. Omdat jij er een hekel aan hebt om aangelijnd te wandelen wil je dus je hond los hebben. Prima, maar zorg dan eerst dat je hond onder appel staat en uitgepuberd is. Juist jij zou je hond aan een fatsoenlijke lange lijn moeten hebben, aangezien juw hond stokken afpakt om te spelen, en bananen in de oren heeft omdat ie pubert. Leren luisteren doet ie echt niet als ie los loopt en jij moet 10 keer roepen, hij leert juist negeren.
Ik sta werkelijk paf van hoe sommige mensen denken hier omdat "hun hond sociaal is" terwijl hun hond juist de asociale is. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 11:49

Losloopgebieden ben ik ook geen fan van. Die van mij kunnen prima los, maar vinden lang niet alle honden leuk.

Gelukkig kunnen ze sinds een paar maand elke dag rondrennen in onze tuin van 2 hectare met een grote natuurlijke vijver.

Stroomdraad er omheen met 6.000 volt zodat die van ons netjes op het land blijven. En dat andere mensen niet zomaar hun hond op ons land uitlaten.

Gebeurde daarvoor regelmatig. Draad was door de jaren heen her en der kapot gegaan en de hond die er liep, kwam toch niet van het land af.

En dan gingen mensen nog klagen ook dat die hond de andere honden het land uitjaagde :+

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:04

Neonlight schreef:
mvdende, er zijn prima lange lijnen die er tegen bestand zijn. Omdat jij er een hekel aan hebt om aangelijnd te wandelen wil je dus je hond los hebben. Prima, maar zorg dan eerst dat je hond onder appel staat en uitgepuberd is. Juist jij zou je hond aan een fatsoenlijke lange lijn moeten hebben, aangezien juw hond stokken afpakt om te spelen, en bananen in de oren heeft omdat ie pubert. Leren luisteren doet ie echt niet als ie los loopt en jij moet 10 keer roepen, hij leert juist negeren.
Ik sta werkelijk paf van hoe sommige mensen denken hier omdat "hun hond sociaal is" terwijl hun hond juist de asociale is. :=

Ik raad mensen met puber hond die vragen hoe komt het dat jouw honden zo goed luisteren om hun hond weer aan te gaan lijnen en te gaan oefenen met komen, nooit boos worden als het komen iets langer duurt dan je eigenlijk oké vindt, als de hond komt altijd belonen hoe lang het ook duurt. En zodra je hond weer los kan soms bij je roepen zonder aan te aanlijnen, zo weten ze niet wanneer dat wel gebeurd. Verstop je eens achter een boom en kijk of je hond nog op jou let. Laat hem jou zoeken. Soms geef ik die tips ook als ze er niet om vragen maar ik zie dat ze ze wel kunnen gebruiken, helaas wordt dit gratis advies niet altijd gewaardeerd. :')

Daarnaast is het ook wel ras en karakter afhankelijk hoe snel en gemakkelijk dat gaat. :P

Hier zag ik dat zo vaak mis gaan omdat de eigenaren maar blijven los gooien en achteraan bleven rennen en roepen. Ook met type honden waarvan ik dacht dat zou een makkie moeten zijn.

Onder andere een Staff kruising was echt een leuke baasgerichte pup....kan nu niet meer los en loopt gemuilkorfd.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:12

Ik kreeg mijn hond als überpuber van bijna 10 maanden en ben op cursus (toen was hij 16-17 maanden) eerst gaan oefenen op hierkomen aan de lange lijn.
Dus echt oefenen met hond op een plek parkeren en zelf steeds wat verder weglopen ('zit' en 'wacht/blijf') en dan bij je roepen nog voor hij in beweging komt ('hier/kom voor').
Iedere keer dat hij luisterde ging er wat lekkers in, gewoon omdat eten zijn grote motivatie is.
Uiteindelijk ook geoefend tijdens cursus, terwijl de instructrice hem vasthield tot ik ver genoeg was en dan roepen en wanneer hij bij je is gelijk vastpakken/aanlijnen en belonen (sommige honden rennen alsnog weg als je er wat lekkers in duwt en dan de band wil pakken :+).
Inmiddels kan hij redelijk betrouwbaar loslopen, een enkele keer lukt het niet om hem bij me te houden maar dan was ik zelf net te laat. :Y)
Maar het inchecken (ff bij je roepen en dan belonen en weer vrijgeven) blijf ik doen, puur om de motivatie om te luisteren zo groot mogelijk te houden.

Tijdje terug rende hij achter een andere hond aan en op 'hier' reageerde hij niet, op 'nee!' zag ik hem twijfelen en bij de tweede 'nee!' stopte hij en kon ik hem alsnog bij me roepen.
Supertrots natuurlijk dat hij alsnog bij me kwam ondanks de grote verleiding en hem ook extra beloond. +:)+ <3

Maar het is niet heel makkelijk als je een beetje een eigengereide hond hebt.
Weet je waarvoor hij alles doet (bal, ff spelen, knuffel, voer, blij/enthousiast baasje) dan kun je dat gebruiken als beloning waardoor de hond gemotiveerd raakt om te luisteren.
Mijn hond danst bij wijze van spreken de riverdance voor wat lekkers, maar neem je niets mee dan doet hij het net wat minder braaf en ga je commanderen/druk zetten oid dan kun je de spreekwoordelijke middelvinger opgestoken krijgen. :+
Maar dat hoort ook een beetje bij het ras (Shih Tzu). :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:52

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik ontzettend mazzel heb wat dat betreft met mijn hond. Heeft een beetje verlatingsangst dus houdt mij sowieso heel goed in de gaten. Als ik ook maar denk dat ze ergens op af gaat en ze wellicht niet luistert hoef ik maar een andere kant op te lopen en ze raced naar me toe.
En, haar favoriete commando sinds ze 10 weken oud is is het commando "hier". Dan komt ze met 50 km/u op me af gestormd. :') Omdat dat rennen ook zo leuk is. :')
Maar, ook een periode gehad dat ze dus moeite had met andere honden, en hoewel ze totaal niet fijn en makkelijk is aan de riem, toch een periode de lange lijn eraan gehouden om 100% controle over haar te kunnen hebben.
En, na 3 jaar zitten we nog altijd op de cursus. Niet omdat ze niet luistert, maar om het te onderhouden, en omdat het ook leuk is om samen bezig te zijn.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 17:39

Ik kan volgens mij dood neervallen en mijn hond loopt doodleuk met een ander mee. :')
Hij is dol op iedereen en iedereen kan hem ook zo meenemen, maakt niet uit of ik er bij ben of niet.
Erg makkelijk als ik eens oppas nodig heb maar ook lastig als je wil aanleren dat hij niet op anderen af mag lopen (of tegen ze op staan/springen) terwijl die anderen vaak al lopen te kirren en aaien enzo. :+
Daar ben ik ook wat makkelijker in geworden nadat ik een half jaar bezig was met het afleren en het dagelijks weer teniet gedaan werd want 'ooooh, wat ben jij een poepiewoepie! <3' *aai/knuffel*.
Ik kijk nu goed naar wat we passeren en als ze hem al lief aankijken en tegen hem praten geef ik wat meer lijn, negeren ze hem dan hou ik hem bij me.
Hetzelfde voor mensen strak in pak of in lichtgekleurde kleding, met als uitzondering wanneer ze hem zelf zo ongeveer plat gaan knuffelen. :+

Cursus hebben we gedaan maar we komen niet verder dan smurfenniveau, dus ik ga vanaf nu af en toe een lesje balans&coördinatie of behendigheid lopen met hem, gewoon voor de leuk en afwisseling.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 19:33

_O- Geweldig lor1_1984, precies omgekeerd hier. Die van mij zijn wel wat eenkennig, best handig en wat lastiger met opvang.

Grote Zwitser Thor haalde ik met 7 jaar uit het asiel, en het is nooit goed gekomen qua luisteren, Puppy cursus gedaan en wat een giller was dat. Die trok echt zijn eigen plan, dus altijd de lange lijn voor zijn eigen veiligheid, want wat een fijne stabiele hond was dat verder. Of we gingen naar een GZS wandeling, daar kon hij los en bleef hij in de groep, daar maakte ik hem zo blij mee. :D