Hond mee naar Café or Restaurant, do of don't?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:52

Mijn hond vindt het heerlijk om mee te gaan

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 15:53

Omdat hij de rest van de dag wel leuk vind en mee is, je hem niet zomaar naar huis kan brengen tussendoor en liever bij je is dan alleen thuis. Vind dat je niet zo kan zeggen dat een hond er niks aan vind. Elke hond Is daar anders in en sommige honden zijn gewoon al dolgelukkig als ze bij je zijn. Kun je denk ik goed zien bij die van ons (ouders) die komt ook onder de tafel op de harde vloer liggen als we thuis eten, omdat ze bij ons wil zijn. Ze kan er ook voor kiezen te gaan spelen of zacht in de mand te liggen, maar dat doet ze niet. Zegt mij genoeg. In het begin scoorde ze nog wel eens naar eten en dan stuurde we haar weg. Schooien heeft ze toen zo afgeleerd, want ze weet inmiddels dondersgoed dat als ze niet schooit en gewoon stil gaat liggen dat ze mag blijven. Ze is gewoon graag bij ons.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:29

Volgens mij gaat deze discussie een beetje de verkeerde kant op.. Honden meenemen naar een restaurant wordt vergeleken met vervelende kinderen 8)7 :+

Een restaurateur is vrij om huisdieren toe te laten of te weigeren zowel vanuit persoonlijk oogpunt of overweging met hygiënische normen.

- Restaurants werken met een Hygiëne Code. (In principe zouden Horeca gelegenheden hier geen onderscheid in mogen maken);
- De Keuringsdienst van Waarde meet de toevoer van bacteriën in het restaurant (HACCP certificaat). Wanneer blijkt dat de waarden te hoog zijn kan (in het ergste geval) de restaurateur zijn zaak sluiten;
- Honden kunnen gevaarlijk zijn voor bedienend personeel (lees: schrik/struikel/er bovenop gaan staan/enz.) = bedrijfsveiligheid;
- Mogelijk zijn andere gasten allergisch voor honden;
- Mogelijk zijn andere gasten bang voor honden (Je kunt het zo gek niet bedenken, maar als restaurant wil je daar geen klachten over!).

En ja er komen ook klachten over 'vervelende kinderen van twee tafels verderop' binnen. Maar een restaurateur kan geen kinderen weigeren bij de deur, ofwel? :n

Mensen gaan uit eten. Honden niet ;)
Laatst bijgewerkt door Sabini op 20-01-15 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:37

Shiloh schreef:
Kun je denk ik goed zien bij die van ons (ouders) die komt ook onder de tafel op de harde vloer liggen als we thuis eten, omdat ze bij ons wil zijn. Ze kan er ook voor kiezen te gaan spelen of zacht in de mand te liggen, maar dat doet ze niet. Zegt mij genoeg.

Zegt mij enkel dat het een gewoonte is geworden (en dat de hond heel stiekem toch hoopt dat er iets op de grond valt :+ )
Zoiets zegt mij echt niet dat de hond gelukkiger is als hij bij jullie voeten ligt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 16:42

Oh ja wel hoor. Want zelfs als er wel iets valt weet ze goed genoeg dat ze het niet mag pakken en doet dat dan ook niet, probeert ze niet eens meer, ze ligt er echt bij omdat ze dat graag wilt. Ik ken onze hond beter dan van die drie zinnen die jij hier leest.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 20-01-15 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabini

Re: Hond mee naar Café or Restaurant, do of don't?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:43

Volgens mij is bovenstaande niet van toegevoegde waarde voor dit topic..?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 16:45

Wat een rare opmerking. Dat is wel degelijk volledig in topic in deze discussie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:46

Hier valt er echt nooit iets, maar de een ligt altijd bij mijn voeten(alleen bij mij). Dat is ook meteen degene die het gelukkigst is als hij mee mag, ook al betekent dat alleen maar stom auto rijden of bij een wedstrijd kijken. Maar goed, die gaat alleen maar mee naar een café waar we bekend zijn voor een ijsje of wat drinken na het wandelen. Korte zitjes dus haha! Niet naar een restaurant, want dan heb ik geen zin om op te letten. Hij is doodbraaf hoor, maar hij is wel indrukwekkend voor een hoop mensen en heeft niet veel met vreemden. Hij doet niks, omdat ik ervoor zorg dat mensen niet dichtbij komen.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:47

Shiloh schreef:
Wat een rare opmerking. Dat is wel degelijk volledig in topic in deze discussie.
Kun je dat toelichten?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 16:50

Ik zou zeggen lees de discussie. Het gaat erom of honden het wel of niet fijn vinden mee te gaan versus alleen thuis te blijven. Bovenstaande zijn daar wat mij betreft prima argumenten voor. Dit gedoe Is pas off-topic.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 16:52

Misschien een beetje raar hoor, maar lees je eigen beginbericht:

Shiloh schreef:
Vriendin van mij vertelde dat ze haar hondje altijd meenemen als ze uit eten gaan. Die ligt dan gewoon super netjes rustig naast de tafel te slapen. Volgens haar doen cafés en restaurants hier zelden tot nooit moeilijk over.

Voor mij voelt het zo raar, om je hond mee te nemen naar een plek waar gegeten wordt. Buiten op het terras vind ik het nog wel normaal, maar binnen?

Nu komt er hier straks ook een hondje, ik zou best willen weten of het wel normaal is, want laat hondje liever zo min mogelijk alleen thuis natuurlijk.

Hoe denken jullie hierover?

Normaal of niet?

En nog maar niet te spreken over de topictitel :Y)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 16:54

Doe niet zo raar. Er is een lopende discussie waar dit een onderdeel van Is. Verdiep je in het topic en lees alles of doe niet zo moeilijk.

Het is mijn topic. Ik vind het relevant. En nu weer wel on topic ipv dit geneuzel.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:00

Oke, dus het gaat erom of honden het wel of niet fijn vinden om mee uit eten te gaan versus alleen thuis te blijven.

Wat is dan jouw mening over het meenemen van een hond naar een restaurant?
En wat vind je ervan als jij met je nieuwe pup straks geweigerd wordt bij een restaurant?
(want ik begrijp heel goed dat je een hond - vooral een pup - niet alleen thuis wil laten).

Gewoon benieuwd hoe mede-honden eigenaren hierover denken.

Dus daarom vind ik het jammer dat dit topic zich gaat toespitsen op 'het alleen thuis laten van honden' en 'de opvoeding van honden thuis aan tafel'. Je had juist een interessante discussie gaande :j

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 17:01

Ik spits het topic niet toe, dit is onderdeel van een lopende discussie waar alle facetten worden besproken en we zitten nu toevallig op dit puntje, dat maakt het niet minder relevant.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:03

Bovenstaande was een voorbeeld van waarom iemand de conclusie trekt dat de hond graag mee wil sabini.

Ik ga er echter verder niet meer op reageren, want man.... wat reageer jij gepikeerd Shiloh. Als je het topic leuk en nuttig wil houden, is je eigen inbreng misschien al een begin ;)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:04

Oke dankjewel Goof.

Eveneens ben ik wel benieuwd naar de antwoorden :) (en van andere hondeneigenaren ook natuurlijk)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 17:10

Ik vind het inderdaad best irritant als iemand zich gaat mengen in iets zonder zelf even terug te lezen. Het Is niet helemaal mijn dag en dan ben ik wat sneller gepikeerd. Het spijt me dat ik wat lomp uit de hoek kom.

Ik zou een hond vrijwel nooit meenemen naar een echt restaurant. Vind het daar zelf gewoon niet zo gepast, maar zou me niet storen als een ander het wel doet. Ik ben meer een laagdrempelig eetcafé type, en daar vind ik het best kunnen. Als ik dan de hond bij me heb en spontaan besluit wat te eten, gaat bij mee. Als het ene cafe het niet goed vind zoek ik een andere waarbij het wel mag. Als iemand liever niet heeft dat ik naast diegene kom zitten, zoek ik een ander tafeltje. Ik ben echt de moeilijkste niet.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:12

Zou je een mod kunnen pben of er een poll in mag? Met als antwoord do, don't of geen mening? Zou het interessant vinden buiten de discussie om hoeveel mensen het nou een echte no-go vinden en hoeveel mensen het nu wel goed vinden, of dat er een bepaalde groep gewoon meer reageert hier..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:23

Toch zie ik echt niet waarom je honden die overlast geven niet mag vergelijken met kinderen die overlast geven.
Overlast is overlast toch? Iemand die me dit uit kan leggen (met meer argumenten dan "het zijn mensen")

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:23

PaulinBijoux schreef:
Zou je een mod kunnen pben of er een poll in mag? Met als antwoord do, don't of geen mening? Zou het interessant vinden buiten de discussie om hoeveel mensen het nou een echte no-go vinden en hoeveel mensen het nu wel goed vinden, of dat er een bepaalde groep gewoon meer reageert hier..

Denk dat dat lastig is, want het is niet zwart of wit bij de meesten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:32

LadyMadonna schreef:
Toch zie ik echt niet waarom je honden die overlast geven niet mag vergelijken met kinderen die overlast geven.
Overlast is overlast toch? Iemand die me dit uit kan leggen (met meer argumenten dan "het zijn mensen")

Ik ben het met je eens, ik snap dat ook niet. Het gaat niet om de diersoort, maar juist om de overlast. Overlast is niet ineens minder erg als het mensen zijn. Of honden. Het is heel persoonlijk, maar ik wil niet in een restaurant met gillende, huilende of rennende kinderen zitten, maar ook niet met blaffende, bedelende of loslopende honden.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:49

LadyMadonna schreef:
Ik denk dat het verschil zit in dat wat je als restaurateur mag weigeren bij de deur. Honden mag je wel weigeren, kinderen niet.

En geloof mij (uit ervaring): kinderen zijn vaak veel erger qua overlast dan honden! :x

Maar richting andere gasten kun je niet zeggen "Ja sorry mevrouw, ik zal de volgende keer ervoor zorgen dat kinderen hier niet meer zijn toegestaan. (Kunnen we gelijk dat kindermenu afschaffen! O:) )"

Ik denk ook dat de Hygiëne Code een belangrijk argument is waarom je honden in de horeca niet kunt vergelijken met kinderen in de horeca :j

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:59

LadyMadonna schreef:

Omdat mensen niet het onderwerp kunnen scheidden.
Het gaat dan niet om waarde maar om wat ze veroorzaken.
Kinderen mogen ook geweigerd worden. Ligt aan het restaurant, in een pannenkoekenhuis zal dat zeer zeldzaam zijn.

Tja, ik kan mijn kat ook meenemen. Kat vind dat heerlijk (die is al eens meegeweest en kreeg een bordje met vis). Iedereen die zegt dat katten dat niet leuk vinden moeten dan maar hun mond houden want ze kennen mijn kat niet. Dat is toch krom redeneren Shiloh?
Je reinste drogredenen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 18:24

Sabini schreef:
Ik denk ook dat de Hygiëne Code een belangrijk argument is waarom je honden in de horeca niet kunt vergelijken met kinderen in de horeca :j

De wet zegt dat dieren enkel niet zijn toegestaan op plaatsen waar eten wordt bereid. Heeft een restaurant een open keuken mag het honden dus niet toestaan. Heeft een restaurant echter een gesloten keuken mogen honden gewoon binnen.

Minikatje, dat is helemaal geen drogredenering. Ik denk dat elke hond anders is, elke hond een ander karakter heeft, en dat er best honden zullen zijn die toch bij de tafel komen liggen uit de hoop dat er iets valt. Die van ons is helemaal niet meer gefocussed op ons eten. Zelfs als er in de keuken iets op de grond valt en ze staat er naast, eet ze het niet op. Ze ligt er echt bij omdat ze het fijn vind bij ons te zijn. Ik vind het raar om van iemands anders hond te beweren dat iets niet zo is als je die hele hond niet kent. Ik denk ook juist dat mensen die beweren dat er geen honden zijn die liever onder de tafel bij de voeten liggen op de koude vloer, dan thuis alleen in de mand dat die gewoon niks begrijpen van honden. Ik zeg niet dat alle honden zo zijn, dat heb ik nooit beweerd, maar beweren dat dergelijke honden niet bestaan is je reinste onzin.
En een kat met een hond vergelijken, dat is pas een drogredenering. Katten en honden zijn totaal andere dieren, die zich compleet anders gedragen en compleet verschillende behoeftes en contact nodig hebben van mensen. Maar als jij graag je kat meeneemt, doe je ding.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:08

Shiloh schreef:
De wet zegt dat dieren enkel niet zijn toegestaan op plaatsen waar eten wordt bereid. Heeft een restaurant een open keuken mag het honden dus niet toestaan. Heeft een restaurant echter een gesloten keuken mogen honden gewoon binnen.
Die wet klopt, dat is de Warenwet: In geen geval mogen huisdieren in de keuken komen, of het nu gaat om dieren van gasten of van de eigenaar zelf.

Maar zo zwart-wit is de toelating van honden in een restaurant niet.

De restaurateur bepaalt zelf of zijn zaak tot verboden gebied voor honden is. Daar is geen wet voor. De restaurateur heeft echter wel te maken met de Warenwet (die dus alleen van toepassing is op de keuken).

Daarnaast zijn de Hygiëne Code en het (verplichte) HACCP certificaat ook van toepassing in het restaurant zelf.

Shiloh schreef:
En een kat met een hond vergelijken, dat is pas een drogredenering. Katten en honden zijn totaal andere dieren, die zich compleet anders gedragen en compleet verschillende behoeftes en contact nodig hebben van mensen. Maar als jij graag je kat meeneemt, doe je ding.
Oke nu breekt mijn klomp }:0 Waarom wel honden toe laten in een restaurant, maar katten niet?

En verder..

Ik heb even wat opgezocht: kinderen mogen inderdaad ook geweigerd worden bij een restaurant. (Bron).

Nog een leuk punt ter discussie: Hoe zit dat dan met blindengeleidehonden? :D