Show je aquarium!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:16

Ik krijg binnenkort al vuurgarnalen van iemand.

En je woont te ver :')

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:43

Ik heb ook geen problemen met mijn CPO's ze blijven van mijn planten, vissen en garnalen af en ook de bodem laten ze met rust. Planten gebruiken ze om in te klimmen, meer niet.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 22:57

Misschien weet 1 van jullie hoe dit op te lossen is:
Een dag of twee/drie nadat ik water ververst heb krijg ik zo'n olie-achtige laag aan de oppervlakte, een kaamlaag met bacteriën. Hebben jullie dit ook of hoe hebben jullie dit weggekregen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:01

Heb je genoeg beweging in het water aan de oppervlakte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:04

Je kunt duidelijk stroming zien, dus ik denk het wel :)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:21

Om het probleem op te lossen denk ik dat je water aan het oppervlakte meer moet bewegen zodat de gassen uit je aquarium kunnen mengen met de lucht uit de kamer.
Maar voor nu even kun je er een keukenrol papiertje op leggen en meteen weer eraf halen, dan blijft dat laagje aan je papier kleven (als het goed is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:57

Oke, dan zal ik het pompje anders richten en een briefje keukenpapier erin leggen :) Kan het ook aan het voer liggen? Ik heb nl jonge guppen en voor hen verpulver ik altijd wat voer, dat ze dit dan deels over het hoofd zien?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:43

Heb je onlangs iets nieuws toegevoegd in je bak? Niet je handen ingesmeerd en erna in de bak geweest? Olie is echt een vet, dus moet ergens vandaan komen. Heb je je lamp niet bv 12 uur per dag aan? Soms kan het overigens ook door bepaalde planten komen... bepaalde algen etc. Voer wat drijft kan het ook prima zijn, dan blijft het aan de oppervlakte drijven en met de lamp erop kan het verdampen etc.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:48

Ik zat gisteren even voor mn bak, zie ik ineens een garnaal := Nooit garnalen aangeschaft, ik vermoed meegekomen met de bak Javamos, een week of 8 geleden :=

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:49

Iemand overigens ervaring met vissen die schubben verliezen?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:50

Vissen die schubben verliezen? Lijkt mij meer een schimmel of vinrot dan?

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 15:04

linnnh schreef:
Ik zat gisteren even voor mn bak, zie ik ineens een garnaal := Nooit garnalen aangeschaft, ik vermoed meegekomen met de bak Javamos, een week of 8 geleden :=

Foto! :j wat voor garnaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:27

Ik heb de lichten meestal zo'n 11 uur lang aan staan, zal ik die ook korter aan laten. Ik heb de strominguitlaat hoger geplaatst, zodat er nog meer beweging is aan de oppervlakte. Dan zit ik er ook aan te denken de gupjes 2x daags te voeren (ochtend/avond), dat ze mindet laten slingeren :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:30

ik zou maximaal 10 doen als je tl hebt. TL is vaak standaard daylight en kan naast alg ook meer kwaad doen. Zelf heb ik LED rgb erin, die geeft ook geen alg en minder problemen, je hebt dure en minder dure varianten hierin. (sommige zijn zonder planten voeding in led dus moet je vloeibaar bijvullen)

2 x daags voeren vind ik zelf ontzettend veel... hier krijgen ze om de dag eten en gaat prima! Elke dag voeren en zelfs 2 keer per dag kan ook o.a. nitriet veroorzaken in je water...

Om de dag ook voordeel, ze kunnen de andere dag nog alles opruimen en opeten, houd ze goed bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:45

Oke :) Ik heb inderdaad TLlicht, dan ga ik het op 10 uur daags houden.

Hoeveel voeren jullie (anderen in dit topic :P) dan allemaal per dag en wat voeren jullie? Ik voer namelijk 2 tot 3 gram per dag aan de kreeftjes/garnalen (en de slakken eten hier ook van mee) en tussen duim een wijsvinger aan vlokvoer voor de guppen. Het voer dat blijft liggen vd garnalen wil ook nog wel gegeten worden door de grote gup. Om de drie vier dagen voer ik ze allemaal een beetje ontdooide en versneden artemenia. Vandaag heb ik gevriesdroogde tubifex gekocht die ik van plan was tussen de artemenia door te voeren.

Ik vind namelijk nooit voedselresten op de bodem en alg groeit ook vrijwel niet in mijn bak :)

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 00:35

Ik voer om de dag/twee dagen twee garnalen tabletjes, een grote groene tablet voor bodem visjes en en beetje vlokvoer voor de vissen die "boven" eten!

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:37

Afbeelding dit is de garnaal/kreeft die af en toe opduikt.

M'n kersebuiken hebben wederom baby's. Zitten nu goed verstopt dus wellicht worden ze nu ouder dan 1 week!

Ik voer elke dag wat granulaat, een beetje vlokjes en 2 tabletjes voor de grondvissen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 09:48

Dat id een kreeft, een CPO :)!

Bedankt voor jullie antwoorden, ik zal dan ook een week wat minder voeren en kijken of dat ook iets uithaalt met de kaamlaag :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:00

Wij hebben sinds een paar weken ook weer een bakje, na jaren zonder aquarium te hebben gezeten. Ik heb vroeger altijd vissen gehad (vooral malawi, kogelvissen, maar ook een tijd discus en ook zee). Al met al had ik op mn hoogtepunt 7 bakken in huis staan, waarvan de grootste 660 liter was. Helaas heb ik daar geen foto's meer van, maar nu toch weer een aquariumpje hier in huis! *\o/*

Omdat dochterlief van 6 ook inspraak erin had, staan er ook wat kitcherige dingen in, maar goed, dat is niet anders :P

Hierbij ons bakje dan met de bewoners:
Afbeelding

een groepje van 5 chinese danio's, 2 endler gup-mannen, 2 dwergkogelvisjes. Ik wil nog een leuk algenetertje hebben en dan is het klaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:35

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 08-07-22 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:42

Ik zou zorgen voor een ph verlagende bodem, welke garnalen neem je ? Let wel op als je wilt kweken, dat visjes jonge garnalen erg lekker vinden ! Soms hoor je ook wel eens als ze aan t vervellen zijn dat ze opgegeten worden door de vissen die erbij zitten. Je kan er als je niet voor de kweek gaat, en t risico wel aandurft kijken om gupjes bij te doen. Vaak gaat dit wel goed, let wel op guppen kweken als gekken dus je hebt er in no time 50! Wel leuk is Neon tetra of kardinaal tetra te nemen. Is weinig over gemeld dat ze garnalen zouden eten en zijn hele leuke visjes! Zou er niet teveel doen...

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:56

.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:59

Vuurgarnalen zijn heel makkelijk, maar denk wel aan je bodem. Ik zou 10 doen mooi beginnetje, heb je leuk groepje ! Let wel op ook deze kunnen kweken (garnalen) maar raak je vaak wel snel kwijt in verkoop. let je wel op de waardes ? Garnalen hebben hele andere waardes als visjes ;)

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:14

.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:19

Zou ook lekker veel plantjes en mos erin doen :) zijn garnalen gek op ! En ze klimmen er heel leuk in en op !