Ik zie toch een beetje een ommekeer. Er worden positieve dingen aangehaald van elke trainer, ook van CM. Mooi!
Ook ik heb aangegeven dat ik niet alles van Cesar ondersteun, maar dat hij goede punten heeft. Het is bij mij zeker begonnen met "negeren" tot we terug waren van uitlaten. En met "negeren" bedoel ik het gedrag negeren, niet de hond negeren. Ze begroet me nu elke ochtend rustiger en daarom krijgt ze steeds meer en eerder positieve (rustige) aandacht.
Ik heb bij het opvoeden van mijn hond veel gehad aan Cesar en heb echt niet alles toegepast, alleen de dingen die bij ons pasten. De methode van Zak zou bij mijn hond helemaal niet passen, aangezien ze al heel druk is en hoog in de drift staat. Ik geloof zeker in positive reinforcement, alleen met mate en het is per hond verschillend.
Citaat:ook vind ik het goed dat hij mensen leert een zelfverzekerde houding aan te nemen,
Met name dit punt vind ik heel sterk bij Cesar. Het is eigenlijk jammer dat hij het zover doortrekt. Hij zou hier heel goed werk mee kunnen doen, omdat het 9 van de 10 keren de onzekerheid en onduidelijkheid van de mensen is en zijn basis hier is wel goed.
Nogmaals, ik sta ècht niet achter alles wat de man doet, in tegendeel, maar punt is wel dat hij, zeker bij de "power-breeds" heel wat "gevaarlijke" honden van de dood heeft gered omdat ze door de eigenaar totaal niet werden begrepen en geen opvoeding hadden gehad.
), maar ben wel consequent en heel duidelijk in de grenzen. Dan is er geen sprake van angst
.
.... Dat is dus bij voorbeeld voor mij al een reden om geen labrador te willen. Je moet een hond kiezen die bij je past, met de juiste energie (wederom, net als met paarden), daarnaast heb ik dus graag dieren die heropgevoed moeten worden, de lastige gevallen zie ik een uitdaging in, dus is mijn trainingwijze daarop gericht.
) vanaf het eerste moment dat ie naar de riem hapt krijgt ie van mij een correctie, dat is dan een stemcommando (ehh!) gecombineerd met vingerknip en wijzende vinger. Reageert ie daar niet op, krijgt ie een klein rukje aan de riem, gevolgd door een prikje ergens op zijn lichaam (lees, por met vinger ofzo). Dat beschouw ik als een correctie en daar zie ik echt niks verkeerds in