Je kunt niet alleen maar de hondenbezitters verantwoordelijk stellen voor de verkeersongelukken die door overspringende herten plaats vinden en dit kun je ook niet doen wanneer het om de grootte van de hertenpopulatie gaat.
Zoals ik al eerder zei gaan herten ook blind rennen omdat ze schrikken van een jagersschot en hun kuddegenoot dood neer zien vallen. Dan is er net zo goed paniek en dan stoppen ze ook niet na 50 meter.
Zoals je van hondenbezitters kunt verwachten dat ze de natuur respecteren door hun hond geen schade aan te laten richten (zowel aangelijnd als niet aangelijnd) vind ik dat er ook maar eens echt gehandhaafd moet worden op de onrechtmatigheden die binnen het "wildbeheer" plaatsvinden. Het mes snijdt aan twee kanten en als je een eerlijke discussie wilt voeren dan moet je ook beide kanten belichten. Met de vinger wijzen om zo gelijk te krijgen en een zondebok te creëren slaat nergens op.
Maar zo wordt er wel meer hier heel zwart-wit gesteld, zoals dat een loslopende hond niet hetzelfde traject af kan leggen als een aangelijnde hond.
Tuurlijk is het erg dom om een hond die nergens naar luistert door de bossen te laten scharrelen als er wordt aangegeven dat dit niet gewenst is. Bij een verzoek als in de OP hoor je met je hond überhaupt het pad niet te verlaten, dan heeft je hond in de bosjes niets te zoeken. Maar ik wil ze de kost niet geven die hun hond dan aan een 8 meter flexilijn hebben lopen en die ook 8 meter ver de bosjes in laten gaan want hij is toch aangelijnd en dan doen ze toch niet verkeerd??
Als je een bord plaatst met een verzoek of verbod richting de hondenbezitter, wees dan ook zo verstandig en ga orde op zaken stellen binnen je eigen organisatie. Want als excuus tegen hondenbezitters zeggen... "tja, het bint altied die oln hè, doar doej niks an, die verdwijnt vanzelf wa as ze uut de tied goat."
Dat hoeven hondenbezitters ook niet als smoes te gebruiken om hun kant van het verhaal te rechtvaardigen.