Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 10:38

Ik vind het altijd een heel vuil politiek spelletje, een onderwerp van 1 kant belichten en de andere kant asociaal noemen. Niemand wil aan de asociale kant staan en kiest dan dus al snel voor de "sociale" zijde. Echter zitten er aan een verhaal altijd meerdere kanten en moeten die ook bekeken en gehoord worden.
Je kunt niet alleen maar de hondenbezitters verantwoordelijk stellen voor de verkeersongelukken die door overspringende herten plaats vinden en dit kun je ook niet doen wanneer het om de grootte van de hertenpopulatie gaat.
Zoals ik al eerder zei gaan herten ook blind rennen omdat ze schrikken van een jagersschot en hun kuddegenoot dood neer zien vallen. Dan is er net zo goed paniek en dan stoppen ze ook niet na 50 meter.

Zoals je van hondenbezitters kunt verwachten dat ze de natuur respecteren door hun hond geen schade aan te laten richten (zowel aangelijnd als niet aangelijnd) vind ik dat er ook maar eens echt gehandhaafd moet worden op de onrechtmatigheden die binnen het "wildbeheer" plaatsvinden. Het mes snijdt aan twee kanten en als je een eerlijke discussie wilt voeren dan moet je ook beide kanten belichten. Met de vinger wijzen om zo gelijk te krijgen en een zondebok te creëren slaat nergens op.
Maar zo wordt er wel meer hier heel zwart-wit gesteld, zoals dat een loslopende hond niet hetzelfde traject af kan leggen als een aangelijnde hond.
Tuurlijk is het erg dom om een hond die nergens naar luistert door de bossen te laten scharrelen als er wordt aangegeven dat dit niet gewenst is. Bij een verzoek als in de OP hoor je met je hond überhaupt het pad niet te verlaten, dan heeft je hond in de bosjes niets te zoeken. Maar ik wil ze de kost niet geven die hun hond dan aan een 8 meter flexilijn hebben lopen en die ook 8 meter ver de bosjes in laten gaan want hij is toch aangelijnd en dan doen ze toch niet verkeerd??

Als je een bord plaatst met een verzoek of verbod richting de hondenbezitter, wees dan ook zo verstandig en ga orde op zaken stellen binnen je eigen organisatie. Want als excuus tegen hondenbezitters zeggen... "tja, het bint altied die oln hè, doar doej niks an, die verdwijnt vanzelf wa as ze uut de tied goat." :')
Dat hoeven hondenbezitters ook niet als smoes te gebruiken om hun kant van het verhaal te rechtvaardigen.

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:16

Daarom zeg ik.. alle rotte appels zin fout.... of we het nu over eigenwijze hondenbezitters hebben of over stropers die er maar op los knallen.

Allebei fout omdat ze zich niet aan de regels houden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:29

Paintlinger schreef:
En jij denkt dat die hond m dan mag verscheuren Nikass?
Absoluut niet!

Nee dat denk ik niet en dat heb je me ook nergens horen zeggen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:35

Paintlinger schreef:
Daarom zeg ik.. alle rotte appels zin fout.... of we het nu over eigenwijze hondenbezitters hebben of over stropers die er maar op los knallen.

Allebei fout omdat ze zich niet aan de regels houden.

Nee het gaat niet altijd om de regels. Je kunt ook "fout" zijn terwijl je binnen de regels opereert en je kunt ook "goed" zijn als je niet naar de letter van de wet leeft.
Beetje minder zwart/wit denken svp.

PaintlingerJarig

Re: Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:55

Dat jij het niet fout vind wil nog niet zeggen dat het niet fout is....

Theoretish is het gewoon fout.

Al heb ik hier ook al meerdere malen gezegd dat wanneer ik iemand tref met een luisterende hond dst diegene alsnog een compliment krijg.

Maar zelfs als ik dat goed of goed genoeg vind.....is het theoretisch nog steeds fout.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:03

Nee, het is strafbaar of onwettig. Maar dat maakt het nog niet per se fout. Net als dat homo zijn in de landen waar die verboden is ook niet fout is, wel strafbaar.

Maar goed, zolang we het eens zijn over de luisterende exemplaren, maakt het mij niet echt uit hoe je het noemt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 18:25

Paintlinger dat geldt ook andersom (eigenlijk wat Mizora zegt); dat iets een regel is wil nog niet zeggen dat het goed is.
Daarnaast leef ik in de praktijk, niet in theorie :D

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:12

Met fout bedoel ik strafbaar.

En ik vind ook dat als ik met een lastige (trainings)hond aangelijnd in een bos loop met aanlijngebod, dat ik er vanuit zou moeten kunnen gaan dat ik geen last van andere honden heb.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:19

Absoluut. De honden die eventueel loslopen moeten dan terug te roepen zijn of stil te zetten zodat ze aangelijnd kunnen passeren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 22:39

Paintlinger schreef:
Met fout bedoel ik strafbaar.

En ik vind ook dat als ik met een lastige (trainings)hond aangelijnd in een bos loop met aanlijngebod, dat ik er vanuit zou moeten kunnen gaan dat ik geen last van andere honden heb.

Je hebt geen last van mijn hond zelfs al zou ik haar los laten lopen als iemand mij passert maar als ik mensen en zeker honden zie klik ik haar even vasf maar ze kan ook prima aan de voet lopen zonder lijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 12:37

Het is inderdaad de bedoeling dat je elkaar geen last bezorgd
Maar sommige mensen hebben per definitie altijd wel ergens last van

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 12:50

Anoniem schreef:
Er zitten hier mensen die de illusie hebben dat alleen hondenbezitters die hun hond ook niet- aangelijnd onder controle hebben "asociaal" zijn versus het bosbeheer (dat niet alleen maar uit Staatsbosbeheer bestaat ) die zogenaamd "altijd" op correcte wijze handelen.
Ik vind het wel ontopic wanneer ik aangeef dat de wereld van de "beheer" kant helemaal niet zo perfect in elkaar zit als mensen hier willen doen geloven.
Lekker makkelijk om alleen de hondenbezitters als rotte appels af te schilderen.

Nee, jij bent zo blind van frustratie dat je denkt dat die mensen niet weten dat het beheer ook niet allemaal vlekkeloos gaat. Maar de boeren die jij noemt zou je gewoon kunnen aangeven en zouden hun vergunning (als ze die al hebben) kwijt raken. Om te jagen moet je, iig in België, nl. wel degelijk een examen enz afleggen wat zo simpel nog niet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:18

Gewoon even aangeven en dan zouden ze hun vergunning kwijtraken :')
Ik heb de reactie die ik kreeg al geplaatst, heb je die niet gelezen. Iets in dialect.
Dacht je dat de politie komt opdraven voor zoiets?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:25

Het is heel lastig optreden tegen overlast van jagers. Stichtibg Faunabeheer houdt zich daarmee bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:42

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:29

Ja :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 23:24

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:10

Haha boontje komt om zijn loontje :D