slipketting (hond) zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:16

Kuggur schreef:
Dos_Caballos schreef:
Ik heb niet zozeer problemen met louter ''nee'' zeggen. Is het nodig? Waarschijnlijk niet, maar ach, dat moet eenieder maar zelf weten..

Nooit een border collie op schapen getraind neem ik aan.
Het is een relatief specifiek gebied van training, toegegeven.

Geweldig, ik ben vorig jaar op een schapenfarm geweest in Schotland, die man had er een 20 stuks of nog wel meer. En stuk voor stuk een gehoorzaamheid, ongelooflijk. Doe jij dat?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:45

Niet met 20...Maar serieus, ja ik doe aan schapendrijven, en niet "om mijn border collies te laten doen waarvoor ze gefokt zijn" ( ;) ).
Ik was eerst schapenhouder, en gezien hier in IJsland de schapen over de zomer vrij in de heuvels lopen is het nogal een klus ze in de herfst weer naar huis te krijgen.
Vandaar dat ik aan de border collies ben gekomen. Hier naar mijn mening het geschikste ras voor schapenwerk. Schapen vormen hier geen grote kuddes, maar grazen erg verspreid, enkele ooien met hun lammeren, of in kleine groepjes. Die moeten verzameld en naar huis gedreven worden.
Ik heb deze herfst voor het eerst eens aan een wedstrijd (trial) mee gedaan, maaar dat is meer voor de lol.
Momenteel heb ik een driejarige teef Gláma, momenteel mijn werkhond, en Max een puppy van 5 maanden, uiteraard nog ongetraind.
(Dit alles uiteraard helemaal off topic... :D )

Anoniem

Re: slipketting (hond) zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:01

Ga maar off topic verder dan. Vind dit veel leuker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:14

Laatste keer offtopic :o
Er waren meer dan 20 honden, zowel oudgedienden die soms nog mee draaien, tot 'fulltime'werkhonden.
We zijn op Leault Farm geweest, bij de familie Ross op het Dunachton Estate, Kincraig in Schotland. Ze hebben 5000 hectare en 2500 schapen en nog wat koeien. Je ziet op de foto's een stuk of 12 honden, de rest zat bij ons, dus achter de camera :D Ze wisselden wel constant.

Hier wat foto's voor de liefhebber :D
http://www.mijnalbum.nl/Album=O3MWAYUS

Heb geen hond met een halsband om gezien trouwens.
@kuggur, loopt zo'n hond gewoon in de groep mee (in het geval van meerdere honden) om het zo te leren? Steekt ie van de andere wat op of worden ze apart getraind en daarna met de groep mee?

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:37

Om even terug on topic te gaan: TS, ik ben benieuwd of je na deze discussie inmiddels hebt besloten om een meer diervriendelijke manier te proberen, of dat je nog steeds een slipketting gebruikt?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:48

Zucht, de slipketting op zich zelf is niet dieronvriendelijk. De manier waarop hij gebruikt wordt wel. Volgens mij is dat een feit, maar goed :+

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:23

Even een vraagje voor de mensen die voor het positief belonen zijn, wat als je hond geen gehoor geeft aan de clicker en totaal niet geintresserd is in lekkere beloning (buiten)
Hoe los je dat op dan? Ik heb alle mogelijke manieren geprobeerd, (nooit met straf, want dan komt ie helemaal niet meer) Maar ik heb alle lieve, enthousiaste, lekkere, dingen geprobeerd maar geen resultaat. Komt nog steeds wanneer hij wilt. Negeren ook geprobeerd, weglopen ook...wat blijft er dan nog voor oplossing?
Mijn vader vind ik dat ik hem een pak rammel moet geven ( nekvel schudden ) maarja ik denk niet dat dat gaat helpen.
Ik gebruik trouwens ook slip, ter correctie bij 1 hond, aan gezien hij mij wel is omver wilt trekken. Bij mn andere heb ik het niet nodig dus gebruik ik het ook niet.
Hoewel ik denk dat mn slipketting al niet zoveel effect meer op hem heeft, dus ook weer naar een andere oplossing zoeken.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:48

Dat klinkt als een ras typisch iets.. Hebben wij ook veel mee te maken. Wij accepteren het feit dat ze soms toch gewoon doen wat ze zelf willen wanneer ze het zelf willen. Loslaten doen wij dus ook niet, de meeste exemplaren van ons ras voelen zich daar te onafhankelijk voor. Beloningen zal ze dan ook een worst wezen :+ dat onafhankelijke gevoel is dan ook het probleem volgens mij, ze zullen nooit slaafs worden.

Het belangrijkste is dat je in de 'roedel' zelf boven je hond staat en blijft staan in rang.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:46

Ja thuis is er geen probleem, is het de perfectehond :D
Maar inderdaad buiten is hij zo onafhankelijk, ben hem vaak genoeg kwijt geraakt in bos, ik helemaal in stress en dan komt hij ineens na een half uurtje weer aanrennen alsof er niks is gebeurd, is tie lekker gaan zwemmen in zn eentje ofzo :+ Maar voer vind hij echt niet intressant, mn andere hond luisterd wel perfect buiten, als ik hem roep komt hij gelijk ( helemaal als hij een beloning krijgt, die is gek op eten :D ) maar die andere is gewoon onbereikbaar, ik laat hem wel nog los, want echt weglopen doet hij niet, en wil hem de plezier niet misgunnen hij geniet er zo van om voluit te rennen...
Maar ben bang dat er ook niet echt een oplossing voor is, ja misschien als hij bejaard begint te worden :P

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:41

Sammy_xxs schreef:
Even een vraagje voor de mensen die voor het positief belonen zijn, wat als je hond geen gehoor geeft aan de clicker en totaal niet geintresserd is in lekkere beloning (buiten)
Hoe los je dat op dan? Ik heb alle mogelijke manieren geprobeerd, (nooit met straf, want dan komt ie helemaal niet meer) Maar ik heb alle lieve, enthousiaste, lekkere, dingen geprobeerd maar geen resultaat. Komt nog steeds wanneer hij wilt. Negeren ook geprobeerd, weglopen ook...wat blijft er dan nog voor oplossing?

Iedere hond heeft wel iets dat hij leuk of lekker vindt, de kunst is het om er achter te komen wát. Dat kun je dan inzetten. Je geeft aan dat hij buiten niet geïnteresseerd is in iets lekkers, is hij dat binnen wel? Dan moet je eerst binnen de clicker aanleren. Ook kun je elke keer dat je gaat wandelen clicken voor je naar buiten gaat, dan wordt het naar buiten gaan zelf (leuk!) gekoppeld aan het geluid. Zo wordt het geluid waardevol omdat de hond nooit weet wat voor leuks er nu weer na het geluid komt.

Pas als je bepaalde gedragingen binnen zonder afleiding goed onder controle hebt kun je gaan opbouwen naar meer afleiding, duur en afstand... en uiteindelijk naar buiten.

Overigens is de click geen 'kom hier' signaal, tenminste niet bij clickertraining. De click komt na of tijdens het gedrag dat je wilt versterken. Als je hond de assosciatie heeft gemaakt van click=goed, en je clickt op het moment dat hij wegloopt dan versterk je dus het weglopen en zal hij dat steeds vaker gaan doen.

dinniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:57

Sammy_xxs schreef:

(naamhond) .......... kom nou kom nou koekje koekje (doe ik altijd)
en anders doeg tot morgen en gewoon doorlopen (mijne komt kneiterhard aan rennen)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:19

Zoals sallandval het uitlegt is inderdaad een goede manier van trainen maar uiteindelijk kom je altijd op het beloning verhaal terug. Een hond van ons (Shiba Inu) kende het woord kaas heel goed en kwam daar 9 van de 10 keer voor terug. Alleen voor kaas :+ maar onze andere hond (American akita) interesseert het niks, kaas vind ze lekker maar haar eigen wil staat (vooral buiten) altijd voorop. Zij is de enige hond waarmee we clickertraining hebben geprobeerd maar het probleem van geen interesse hebben voor de beloning, hoe lekker of hoe leuk ook, blijft het probleem. Haar zou ik nooit los laten lopen. Haar dochter aan de andere kant, totaal ander type, veel afhankelijker en eigenlijk onzekerder, dat merk je in alles, die kan goed los lopen. :) met en zonder beloning.

Ik ben dus van mening dat het er bij sommige honden gewoon niet in zit :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:57

Bij honden die niet terug komen als je ze roept is het hier simpel, dan ga je niet meer los en alleen aan de lijn. Soms aan de lange lijn, maar als je die vrijheid niet aankan, krijg je hem niet meer.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:58

ik denk wel dat er altijd! een passende beloning is voor elke hond.. bij jullie honden is zo te horen snuffelen en omgeving ontdekken heeeel belangrijk. nou dat ga je dus trainen ;) eerst, loop je netjes aan de losse riem mee toppie! vrij / go sniff zijn beloning is dus ga maar snuffelen want je luistert goed.
verder mee met sallandval

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:14

Thesserd schreef:

Niet mee eens, er is geen hond die niet te trainen valt met operante conditionering... wel zijn er veel mensen die (nog) niet genoeg kennis hebben van de methode om het te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:40

Raphi loopt bij mijn lief altijd weg, bij mij komt hij gewoon. Soms is 't ook gewoon wie je hond het leukst vindt :D

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:35

@ sallandval,
Bedankt voor je uitleg, alleen dat is juist het probleem, binnen kan ik hem niet perfecter hebben eigenlijk, dan reageert hij op alles en wilt dan ook graag een lekkere beloning. Maar echt zodra we naar buiten gaan ( als we echt buiten zijn, dus voorbij prtiek gallerij e.d. ) dan is hij alles "vergeten" en intresseert hem niks meer.
Hoewel het wel steeds beter gaat, hij komt steeds vaker als ik roep dan geef ik hem of een aai of wat lekkers en dan mag hij weer gelijk weer verder lopen. Maar het blijft lastig, hopelijk als hij voorbij zn puberteit is, dat het wat makkelijk gaat.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:36

sallandval schreef:
Thesserd schreef:

Niet mee eens, er is geen hond die niet te trainen valt met operante conditionering... wel zijn er veel mensen die (nog) niet genoeg kennis hebben van de methode om het te doen.

Daar ben ik het dan weer wel mee eens, inderdaad met veel training kan het wel. Maar bij sommige honden is het dan ook echt héél veel training :+ Het is niet voor niets zo dat je bepaalde rassen zelden terug ziet in het werken omdat zij daar minder geschikt voor zijn en uiteindelijk toch het hoogste niveau nooit zullen kunnen halen.

Ik weet zo gauw even zijn naam niet meer, maar er was een man (inmiddels overleden helaas) die dat soort werk trainingen deed met zijn hond, diploma's daar voor haalde etc. ik geloof dat het vooral te maken had met water, ik weet het eerlijk gezegd niet precies meer, maar hij zei ook: Ik heb er zo veel tijd in gestoken en we zijn heel ver gekomen, maar verder dan dit lukt gewoon niet, dan moet je echt een andere hond hebben, zoals een Herder bijvoorbeeld, die bereid is ALLES te doen voor de baas. :+

Dat bedoel ik een beetje met dat het er gewoon niet altijd in zit. :)

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 17:08

Dos_Caballos schreef:
Om even terug on topic te gaan: TS, ik ben benieuwd of je na deze discussie inmiddels hebt besloten om een meer diervriendelijke manier te proberen, of dat je nog steeds een slipketting gebruikt?

late reactie, maar na deze discussie houd ik het maar op een slipketting aangezien ik er niet wijzer uit word.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:19

het is echt per persoon. T is de zelfde discussie als met of zonder bit rijden, aangezien een bit pijn doet...

mijn hond heeft ook een slipketting, werkt prima want hij trekt me niet meer over hoop. idd, als je hard genoeg trekt krijgt je hond een nekwervelfractuur.... trek eens hard genoeg aan een bit. met alle 'hulp' middelen, (bit, slipketting, e.d.) kan je een dier maken, maar ook breken. :)

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:54

Interessant topic/discussie over corrigeren en enkelen positief opvoeden..

De positieve opvoeders zonder corrigeren zullen anti cesar millan zijn, maar iedereen zal hem kennen.. Hoe moet hij of welk ander red-zone gevallen dan heropvoeden? En dan heb ik het over de echt gevaarlijke honden, zal dit ook gaan zonder corrigeren?

Zijn er eigenlijk echt goede en misschien zelfs bekende positieve opvoeders? Ben ik erg nieuwsgierig naar.

En hoe denken de mensen hier dan over roedels? En dominant en onderdanig? Dat soort zaken..

Zelf ben ik gek van cesar millan of andere het nou de juiste manier vinden of niet, iedereen moet toegeven dat hij veel mensen en dieren heeft geholpen en vooral de grootste probleemgevallen. Misschien is er inderdaad geen slipketting, pinnenband of stroomband nodig (ik ben hier ook echt geen voorstander van), maar als dit enkel is voor een korte periode en door een professioneel iemand word gebruikt voor de uitzonderingen, waarom niet? Zelfde soort vergelijking als mensen die paarden met bit rijden, waarom niet zonder? Het gaat er meer om hoe en wie het gebruikt denk ik toch? (sorry als ik teveel afdwaal)

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:24

Idd. Ik ben ook gek van ceaser. Hij leest dr taal van de hond zeer goed. Wel mag jij van mij meer zijn eigen lichaamstaal gebruiken ipv een correctie. Ik vind zijn techniek erg goed alhoewel hij soms wat heftig corrigeerd bij de zo genaamde redzone gevallen. Verder train ik mijn hond ook met de taal van de hond.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:15

carr_friesje schreef:
tuigje kweek je idd alleen maar spieren mee als je verder niks met het gedrag doet.

Slipketting is imo een prima middel om een korte en duidelijke correctie te geven, wanneer dit niet nodig is en de hond niet trekt hangt de ketting gewoon losjes.
Wat iris82 zegt is idd de meest ideale situatie, 1 slipketting en 1 gewone band.

Ze zeggen idd niet voor niets dat een tuig gemaakt is om te "werken, trekken of spieren te kweken". Als je goed met een slip om gaat, is er niets aan de hand. Normaal hangen de slip en de lijn los. zodra je ziet dat hij wil trekken moet je hem voor zijn en corrigeren.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 07:42

Haha dat zou een mooie zijn ;)
Nee hoor zo werkt dat gelukkig niet.. Ik speur met mijn honden en kan met hetzelfde tuig daarna weer wandelen als ik wil.. Het is het commando naast wat het doet. Leer je hond naast te lopen en hij trekt niet, hoe simpel is het... Daar heb je geen slipketting oid voor nodig hoor ;)

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:15

Het aanleren van het commando "naast" of "volg" is helaas niet bij iedere hond even makkelijk aan te leren hoor ;-), sommige honden zijn oost-indisch doof- en reukgestoord als het op het opvolgen van commando's aankomt! Dan kun je staan afleiden, negeren, omkopen (met biefstuk aan toe) of corrigeren maar zo'n hond vindt zijn omgeving op dat moment 200% belangrijker dan zijn baas die aan de riem hangt en gek doet en met lekkers zwaait. Als je pech hebt, heb je een gehaaide hond, die je 1 tel aandacht geeft, het lekkers opeist en je weer volkomen negeert.
Wij hebben ooit een herplaatser gehad die hond- en mensagressief was en daar kwam ik er niet mee met "zou je alsjeblieft willen opletten want dan krijg je een koekje". Die dacht maar een ding: "ik ga je verscheuren" en alleen een correctie met slip hielp enigzins om hem uit die modus te krijgen.
Onze huidige hond is een clown die tijdens de jonge honden cursus en GH1 en GH2 liever de boel op stelte zette dan dat hij saai commando's opvolgde. Aangezien het ook nog eens een sterke hond is heb ik meerdere malen het grasveld van kortbij mogen bestuderen :D Wonderwel voor alles geslaagd.
Pas toen ik een retriever riem ben gaan gebruiken die ik hoog achter zijn oren deed (a la CM) viel het kwartje en begon hij netjes naast te lopen. Na een paar maandjes investeren loopt hij nu gewoon netjes mee met de riem losjes en gewoon om zijn nek.