ik denk dat zij ergens wel gelijk heeft.. ik neem een voorbeeld. ik ga mijn teef binnenkort voor de eerste keer dekken, ben aangesloten bij de rasvereniging en kennelnaam van de rvb. via de club stellen ze de eisen dat je teef HD getest moet zijn, je mag alleen fokken met HD A of HD B ( ik zelf wil alleen fokken met HD A honden!) daarnaast moet je een verplichte karaktertest afleggen, ook daar moet je zelf blijven kijken, mijn teef heeft deze test met vlag en wimpel behaald. is in elke situatie super stabiel, heel sociaal naar mens dier en kind echt een heel vrolijk en open hondje. dat vind ik heel belangrijk.
daarnaast moet je minimaal 2x een ZG halen op show, je hoeft dus niet veel shows af maar je hond moet wel voldoen aan de rasstandaard. (welke overigens al jaaaaaaren hetzelfde/ongewijzigd is
)daarnaast heb ik zelf ook gekozen voor een aankeuringsdag in frankrijk, hier MOETEN ze HD A hebben, ze moeten geen zeer goed maar een uitmuntend halen op functioneel exterieur en beweging, ze doen een schapendrijf aanleg test, en ze worden gemeten. ook hier hebben ze weer een karaktertest waarbij de hond schot vast moet zijn en niet bang mag zijn bij bedreiging.
dit vind ik dus zeker een hele waardevolle aanvulling op het lijstje van je fok dier
dus ja ik fok met een teef waarmee ik shows loop, en de pups hebben een stamboom etc. maar voor mij is karakter het aller belangrijkst, daarnaast stel ik zowel aan mijn teef als de reu de eis dat ze HD A hebben en functioneel gebouwd zijn.

.