de verschrikkelijke creaties van de mens... (schokkend)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 20:51

@ deesdaan: dat zegt horsie toch nergens?
ik denk dat zij ergens wel gelijk heeft.. ik neem een voorbeeld. ik ga mijn teef binnenkort voor de eerste keer dekken, ben aangesloten bij de rasvereniging en kennelnaam van de rvb. via de club stellen ze de eisen dat je teef HD getest moet zijn, je mag alleen fokken met HD A of HD B ( ik zelf wil alleen fokken met HD A honden!) daarnaast moet je een verplichte karaktertest afleggen, ook daar moet je zelf blijven kijken, mijn teef heeft deze test met vlag en wimpel behaald. is in elke situatie super stabiel, heel sociaal naar mens dier en kind echt een heel vrolijk en open hondje. dat vind ik heel belangrijk.
daarnaast moet je minimaal 2x een ZG halen op show, je hoeft dus niet veel shows af maar je hond moet wel voldoen aan de rasstandaard. (welke overigens al jaaaaaaren hetzelfde/ongewijzigd is ;) )
daarnaast heb ik zelf ook gekozen voor een aankeuringsdag in frankrijk, hier MOETEN ze HD A hebben, ze moeten geen zeer goed maar een uitmuntend halen op functioneel exterieur en beweging, ze doen een schapendrijf aanleg test, en ze worden gemeten. ook hier hebben ze weer een karaktertest waarbij de hond schot vast moet zijn en niet bang mag zijn bij bedreiging.
dit vind ik dus zeker een hele waardevolle aanvulling op het lijstje van je fok dier
dus ja ik fok met een teef waarmee ik shows loop, en de pups hebben een stamboom etc. maar voor mij is karakter het aller belangrijkst, daarnaast stel ik zowel aan mijn teef als de reu de eis dat ze HD A hebben en functioneel gebouwd zijn.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:58

Fellor schreef:
Ik vind het zo raar dat dit soort dingen nog bestaan... Al die mensen die een hond met een korte neus kopen of een cavalier mogen wat mij betreft bestraft worden voor dierenmishandeling.

Dit vind ik wel een erg vreemde uitspraak. Mijn cavalier is 10,5 en echt de leukste, liefste hond die er bestaat. En jij vind mij een dierenmishandelaar omdat ik hem heb ?

nancyimka

Re: de verschrikkelijke creaties van de mens... (schokkend)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:03

Vind ik ook wel een beetje appart, mijn Engelse bulldog is 11½ jaar geworden en heeft eigenlijk niet echt engelse bulldog kwalen gehad. Dit zei zelfs mijn dierenarts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:15

Biepmiep schreef:
Veel fokkers zondertamboom fokken toch ook op uiterlijk, bijv. Chihuahua's en Boomers?

Chihuahua's worden ook met stamboom op uiterlijk gefokt (1,5kg, extreem appelhoofdje, bijna geen neus )
Mijn chihuahua heeft geen stamboom maar weegt 3,5kg, heeft een neusje en geen extreem appelhoofdje, een goed karakter, heerlijk relaxed hondje, zou ik daarmee gaan fokken dan is dus dat dus niet op het uiterlijk wat door sommige mensen zo graag gezien word, maar omdat het een gezond hondje is met een goed karakter.

Ik zeg niet dat alle stamboomfokkers zo zijn, maar er word gesuggereerd dat zonder stamboomfokken vrijwel altijd broodfok is en daar ben ik het niet mee eens, ook bij de stamboomfokkers zitten broodfokkers, dat is wat ik er mee wilde zeggen. Dat papiertje zegt niks over waarom er met de honden gefokt word, daarvoor moet je naar de fokker en de hond zelf kijken, met of zonder stamboom.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:18

Zo eindelijk de beloofde foto;'s van onze reu in stand en gewoon normaal staand ivm de schuine rug bij de DH

Afbeelding

Afbeelding

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:27

jemig de beginpost en andere shokkende foto's vind het echt erg , wat mensen honden aan doen ,
maar ook dat er mensen zijn die dit echt mooi vinden??

Ik ben blij met mijn etterbakjes vader en zoon :)
Afbeelding

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 21:48

ik zag het lijfje in eerste instantie niet eens haha zo grappig die donkere koppies en dan spier wit lijf

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:56

dees_daan schreef:
Machie schreef:
Ik vind iemand al een mindere fokker als diegenen 3 of meer nesten per jaar fokt :)

Ik denk ook dat er te veel mensen zijn die een kampioen zo leuk vinden. Zo hier ook, iemand in de wijk helemaal trots op haar (stamboomloze) labje, jaaa, vader is kampioen! En gezondheidstesten ho maar...
En en kan ook. Ik heb een hondje die het op shows heel goed doet maar ook gewoon goed in elkaar zit. Maar geen populair ras dus amper doorgefokt.

Ik moet zeggen dat ik ook wel trots op mijn reu was toen ik hem ging googlen en er bij zijn dochter fCI Worldchampion stond, is toch leuk om te lezen :o

Ach, ik vind het ook leuk dat mijn reu nederlands kampioen is. Maar ik vind het nog leuker dat hij behalve het goed doen op shows ook nog heel erg graag wil en kan werken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:17

Machie schreef:
dees_daan schreef:

Ik moet zeggen dat ik ook wel trots op mijn reu was toen ik hem ging googlen en er bij zijn dochter fCI Worldchampion stond, is toch leuk om te lezen :o

Ach, ik vind het ook leuk dat mijn reu nederlands kampioen is. Maar ik vind het nog leuker dat hij behalve het goed doen op shows ook nog heel erg graag wil en kan werken ;)

Dat is ook zo, ik ben niet blijer met hem omdat zijn dochter die titel heeft maar het is leuk om te lezen, ben blij om hoe hij is. Het moet niet zo zijn dat er alleen over de kampioenen en de titels gepraat word idd.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:08

Ik heb tot nu toe nog nooit een jack russel normaal zien rennen, ze doen het allemaal met die rare huppel met de achterpoten, toch erg dat er bijna geen JR is die normaal kan rennen, zonder die o zo kenmerkende rare huppel en hangende achterpoot.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 01:08

xx_Horsiex schreef:
Een fokker zonder papieren heeft geen kennelnaam, is hoogstwaarschijnlijk niet aangesloten bij raad van beheer en bij vereniging van het ras en heeft geen enkele voorkennis van voorouders of gezondheidsgegevens. Zonder stamboom fokken is i.m.o. al slecht fokken. Pretnesten fokkers.

Dat hangt er dan wel vanaf wat je fokdoel nu is, iemand die jack russels wil fokken hoort dat imo inderdaad binnen het stamboek te doen. Maar als je gewoon een huis-tuin-keuken hond wil is al dat gedoe met rassen en stambomen toch complete nonsense. Wat heb je daar nu aan als gewone consument dat je hond naar een rassenstandaard is gefokt?

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 06:41

Ragdollcat schreef:
Ik heb tot nu toe nog nooit een jack russel normaal zien rennen, ze doen het allemaal met die rare huppel met de achterpoten, toch erg dat er bijna geen JR is die normaal kan rennen, zonder die o zo kenmerkende rare huppel en hangende achterpoot.

Ik zie meer ras russells en daar zie je dat dus haast niet meer, en ik organiseer ook de wandelingen van de rasvereniging ontmoet dus ook de niet-show honden. Maar die zijn wel met beleid gefokt.

En ik heb zelf gemiddelde honden, geen kampioenen in uiterlijk schoon, ook niet de lelijksten, mijn ervaring is dat pupkopers willen vaak een pup omdat de ouders hun aanspreken niet de titels ervan.
Fokkers gebruiken daarentegen vaak wel showkampioenen en vragen dan Meer geld voor hun nageslacht..

Fokkers en kopers en misschien ook keurmeesters doen het samen, overdrijvingen in uiterlijk belonen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:02

liedje89 schreef:
xx_Horsiex schreef:
Een fokker zonder papieren heeft geen kennelnaam, is hoogstwaarschijnlijk niet aangesloten bij raad van beheer en bij vereniging van het ras en heeft geen enkele voorkennis van voorouders of gezondheidsgegevens. Zonder stamboom fokken is i.m.o. al slecht fokken. Pretnesten fokkers.

Dat hangt er dan wel vanaf wat je fokdoel nu is, iemand die jack russels wil fokken hoort dat imo inderdaad binnen het stamboek te doen. Maar als je gewoon een huis-tuin-keuken hond wil is al dat gedoe met rassen en stambomen toch complete nonsense. Wat heb je daar nu aan als gewone consument dat je hond naar een rassenstandaard is gefokt?

maakt ook niks uit, maar test dan wel de honden.
Ik heb niks tegen op kruisingen maar ik ben wel voor het doen van testen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:22

liedje89 schreef:
xx_Horsiex schreef:

Nee dat is geen nonsense, want een huis tui keuken hond nestje bevat altijd meer als een pup, je fokt dus meerdere dieren die huis tuin en keuken hond zijn, en die veelal in asiel belanden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:26

dees_daan schreef:
Een fokker met papieren die puur op uiterlijk fokt en daardoor hondjes met problemen fokt is goed? Honden die er 'mooi' uitzien maar niet oud worden of dagelijks pijn en problemen hebben omdat het zo 'mooi' is dat is goed?
Ik zie liever een fokker die fokt op de gezondheid en karakter en niet op dat korte platte neusje, het appelhoofdje, of de breedte van een hond.
Ik ga de discussie verder niet met je aan, maar een papier zegt niet dat er goed gefokt word, broodfokkers zijn er bij stamboomhonden en honden zonder stamboom.
(fraude met stambomen niet eens meegerekend)

Ik zeg idd nergens dat dat beter is, absoluut niet. Maar een stamboom fokker heeft wel voorkennis van voorouders, gezondheid en andere zaken, die heel belangrijk zijn om gezonde pups te krijgen. Daarbij heeft een rashond een uiterlijk die daar bij hoort. Een bruine dalmatier is geen dalmatier, een berner sennen geheel wit is geen berner. Ik zeg niet dat dat goed is, maar het hoort er wel bij.

Jammer dat je wel commentaar geeft maar niet de discussie met mij aan wil gaan.

@Essiessilly, dat klinkt heel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:54

xx_Horsiex schreef:
dees_daan schreef:
Een fokker met papieren die puur op uiterlijk fokt en daardoor hondjes met problemen fokt is goed? Honden die er 'mooi' uitzien maar niet oud worden of dagelijks pijn en problemen hebben omdat het zo 'mooi' is dat is goed?
Ik zie liever een fokker die fokt op de gezondheid en karakter en niet op dat korte platte neusje, het appelhoofdje, of de breedte van een hond.
Ik ga de discussie verder niet met je aan, maar een papier zegt niet dat er goed gefokt word, broodfokkers zijn er bij stamboomhonden en honden zonder stamboom.
(fraude met stambomen niet eens meegerekend)

Ik zeg idd nergens dat dat beter is, absoluut niet. Maar een stamboom fokker heeft wel voorkennis van voorouders, gezondheid en andere zaken, die heel belangrijk zijn om gezonde pups te krijgen. Daarbij heeft een rashond een uiterlijk die daar bij hoort. Een bruine dalmatier is geen dalmatier, een berner sennen geheel wit is geen berner. Ik zeg niet dat dat goed is, maar het hoort er wel bij.

Jammer dat je wel commentaar geeft maar niet de discussie met mij aan wil gaan.

@Essiessilly, dat klinkt heel goed!

Ik heb het idee dat je vooral naar mij aan het roepen bent zonder te lezen wat er echt staat. (bij mijn eerdere posts al)
Een chihuahua met stamboom word ook klein gefokt met een extreem appelhoofdje en bijna geen neus, dat is niet gezond, de cavalier is ook niet gezond, en zo zijn er meer rassen waarbij de honden een stamboom krijgen puur op uiterlijk en die niet normaal kunnen functioneren, ziek worden of altijd pijn hebben.
Ik zie dan liever een nestje met een chihuahua bijvoorbeeld waarvan de teef wat groter is (3-3,5kg) de reu niet heel klein is, ze allebei geen extreem appelhoofdje hebben en een normale neus. Volgens jou is dat dus broodfok? Omdat het zonder papier is? Ik vind de fokker met stamboom die alleen op uiterlijk fokt de broodfokker, en diegene die zonder papier fokt niet, die kan er ook voor kiezen om er een mini reu op te zetten, verkoopt misschien ook nog wel beter.
De kenmerken kunnen wel bij het ras horen, maar ik zie toch liever fokkers die de kenmerken niet te ver laten gaan, maar weten wanneer het nog gezond is voor de hond en wanneer niet, ik snap dan ook niet dat sommige honden een stamboom krijgen, maar dat vind ik dus onder broodfok vallen, fokken voor jezelf, omdat jij het mooi vind en omdat het goed verkoopt zonder rekening met de gezondheid van de hond te houden..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:11

Ik heb dat in ieder geval niet bewust gedaan op mijn laatste reactie na, ik noem fokkers die zonder stamboom fokken geen broodfokkers maar wel onwetend, en ik zeg nergens dat ik vind dat fokkers die puur op uiterlijk fokken beter zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:50

xx_Horsiex schreef:
Ik heb dat in ieder geval niet bewust gedaan op mijn laatste reactie na, ik noem fokkers die zonder stamboom fokken geen broodfokkers maar wel onwetend, en ik zeg nergens dat ik vind dat fokkers die puur op uiterlijk fokken beter zijn.

Je zegt zonder stamboom is imo slecht fokken, en daar ben ik het niet mee eens, als je zoals in mijn voorbeeld zonder stamboom fokt, dan heb ik dat liever dan die stamboomfokkers uit het voorbeeld.
je hebt slecht fokken zowel bij honden zonder stamboom, als bij honden met stamboom dat is mijn punt.
Daarom denk ik ook dat een discussie niet zoveel zin heeft omdat dit jou standpunt is, wat prima is maar ik zie het anders.
Ik heb zelf mee gemaakt op een stagebedrijf dat er honden met stamboom waren, waar ontzettend veel fraude mee gepleegd is, andere moeder op papier, andere vader op papier, pups die bij een andere teef werden gelegd om zo betere papieren te krijgen..
Mijn eigen reu is dus verwaarloosd terwijl ze hem daar als dekreu gebruikten, hij is goedgekeurd dus ook met stamboom.
Hondjes waar de kenmerken te ver in doorgefokt worden.
Ik vind een stamboom nu dan ook gewoon een papiertje, en vind dat je naar de fokker zelf en de honden moet kijken, en als er goede redenen zijn waarom er voor gekozen is om met die combinatie en zonder stamboom te fokken voordat je een keuze maakt tussen een hond met of zonder stamboom.

Er zitten bij beide "rotte appels" tussen maar er zitten ook goede fokkers tussen in beide gevallen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:12

Machie schreef:
liedje89 schreef:

maakt ook niks uit, maar test dan wel de honden.
Ik heb niks tegen op kruisingen maar ik ben wel voor het doen van testen.

De reden dat die ziektes zoveel voorkomen dat je er preventief op moet testen is de veel te kleine genetische variatie waarmee gefokt word, als je daarmee ophoud hoef je ook niet (zoveel) te testen.

xx_Horsiex schreef:
Nee dat is geen nonsense, want een huis tui keuken hond nestje bevat altijd meer als een pup, je fokt dus meerdere dieren die huis tuin en keuken hond zijn, en die veelal in asiel belanden.

Bijna geen enkele gewone consument heeft een praktisch voordeel bij een rashond, het is imo erg raar dat er een soort monopolie is van rashonden fokkers die doen alsof rasfok nodig en nuttig is. Het fokken/hebben van een rashond heeft voor en nadelen. Je kan namelijk een hond fokken die voor een doel uitermate geschikt is wat erg handig kan zijn maar aan de andere kant word altijd de genetische variatie verkleind en dat heeft gewoon nadelen. Wat heeft de gemiddelde consument nu aan een retriever of een herder, de gemiddelde consument doet niet aan eendenjacht en heeft geen schapen. Maar alle nadelen die ontstaan door een kleine genetische basis krijgt de gemiddelde consument er wel gewoon bij. Mensen geloven alleen de "expert" die ze aanpraat dat zo'n stamboek een garantie geeft op een gezonde hond die bij je past, maar dat is helemaal niet waar :n .
Er zijn voldoende mensen die een normale gezonde HTK hond fokken en er een thuis voor vinden, er komen net zo goed rashonden in het asiel er zijn net zo goed rasfokkers die onverantwoord fokken. Onverantwoord honden fokken en kopen is niet behouden voor HTK honden

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:21

Ragdollcat schreef:

Wij hebben een Jack Russell die normaal kan lopen,geen typische JR kwalen heeft en ook nog eens heerlijk rustig is..een lot uit de loterij. Ik zie ze idd wel anders! Hij is opgegroeid tussen poezen dat kan zijn rustige gedrag verklaren,hij slaapt net zoveel als zijn pluizige huisgenootjes!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:01

liedje89 schreef:
xx_Horsiex schreef:

Bijna geen enkele gewone consument heeft een praktisch voordeel bij een rashond, het is imo erg raar dat er een soort monopolie is van rashonden fokkers die doen alsof rasfok nodig en nuttig is. Het fokken/hebben van een rashond heeft voor en nadelen. Je kan namelijk een hond fokken die voor een doel uitermate geschikt is wat erg handig kan zijn maar aan de andere kant word altijd de genetische variatie verkleind en dat heeft gewoon nadelen. Wat heeft de gemiddelde consument nu aan een retriever of een herder, de gemiddelde consument doet niet aan eendenjacht en heeft geen schapen. Maar alle nadelen die ontstaan door een kleine genetische basis krijgt de gemiddelde consument er wel gewoon bij. Mensen geloven alleen de "expert" die ze aanpraat dat zo'n stamboek een garantie geeft op een gezonde hond die bij je past, maar dat is helemaal niet waar :n .
Er zijn voldoende mensen die een normale gezonde HTK hond fokken en er een thuis voor vinden, er komen net zo goed rashonden in het asiel er zijn net zo goed rasfokkers die onverantwoord fokken. Onverantwoord honden fokken en kopen is niet behouden voor HTK honden

Iemand woorden in de mond leggen bevordert de discussie niet echt. Ik zeg nergens dat rasfok nodig is, of nuttig is, ik zeg nergens dat ras fokkers beter zijn dan kruising fokkers, ik zeg alleen, dat het fokken zonder stamboom i.m.o. onwetend is. Je kan nergens vastleggen wie de ouders zijn, je kan nergens zien of je lijnteelt fokt, je laat geen foto's maken, medische voorkennis van de dieren is er niet.

Voor een particulier is dat misschien ook niet nodig, maar ga eens kijken in een asiel, de meerderheid aan honden daar zijn geen rashonden, dat zijn zogenaamde pretnest dieren. Je hoeft geen schapen te hebben om of aan eendenjacht te doen om een rashond te hebben, wat een onzin. Dan zou ik een lading aan sneeuw in mijn achtertuin moeten hebben voor mijn Berners.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:14

xx_Horsiex schreef:
Je hoeft geen schapen te hebben om of aan eendenjacht te doen om een rashond te hebben, wat een onzin. Dan zou ik een lading aan sneeuw in mijn achtertuin moeten hebben voor mijn Berners.

Ik denk dat deze uitspraak die al vaker in één of amdere vorm voorbij komt in zo´n topic baseert op het misverstand dat fokken op funktie alleen mogelijk is op dergelijke werkfuncties (jacht, schapendrijven). Dit is natuurlijk niet het geval. De functie "gehoorzame familiehond" is er óók één, en een andere "sporthond".
Dit argument is géén rechtvaardiging voor show/conformatiefok imo.

Jouw Berners gefokt in conformatie fok zijn wel over de generaties afgewaald van hun oorspronkelijke fokdoel, dit geldt bv. ook voor drijfhonden als puli´s. In rassen die gewild zijn als huishond, én nog gebruikt worden voor écht werk is vrijwel altijd een splitsing ontstaan, border collies is een goed voorbeeld daarvan.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:22

Border collies zijn inderdaad nog een van de weinige rassen die het werk doen waar ze oorspronkelijk voor gefokt werden.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:49

Kugger schreef:
Jouw Berners gefokt in conformatie fok zijn wel over de generaties afgewaald van hun oorspronkelijke fokdoel, dit geldt bv. ook voor drijfhonden als puli´s. In rassen die gewild zijn als huishond, én nog gebruikt worden voor écht werk is vrijwel altijd een splitsing ontstaan, border collies is een goed voorbeeld daarvan.

Nou.... De Puli loopt in hongarije gewoon bij de herder. Daarbij zijn ze niet eens populair. Mijn hond komt uit zuivere werklijnen. Aangezien er geen show en werklijnen zijn. Natuurlijk zijn er lijnen met meer pit of met minder pit, maar dat heeft vrij weinig met het showen te maken. In nederland lopen zo'n 30 raszuivere puli's rond. Ik denk dus niet dat je hier een goed ras noemt ;) Al zijn de puli's uit amerika wel anders, dat is waar.

liedje89 schreef:
De reden dat die ziektes zoveel voorkomen dat je er preventief op moet testen is de veel te kleine genetische variatie waarmee gefokt word, als je daarmee ophoud hoef je ook niet (zoveel) te testen.

Klopt.
Daarom ben ik ook groot voorstander van het openen van de stamboeken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 15:07

Machie schreef:
De Puli loopt in hongarije gewoon bij de herder.

Uiteraard heb ik net niet over de oorspronkelijke puli. Het gaat over de pulli´s die nu naar kennelclub standaard voor show gefokt worden. Ik heb instincttesten van dergelijke honden gezien, compleet met enthousiast positieve commentaren van handlers, die niets waard waren.
Machie schreef:
Mijn hond komt uit zuivere werklijnen. Aangezien er geen show en werklijnen zijn. Natuurlijk zijn er lijnen met meer pit of met minder pit, maar dat heeft vrij weinig met het showen te maken.

Okay, dus beide ouders van je hond werken (wat voor werk)?, en natuurlijk met uitmuntende prestaties die de enige reden waren dat het nestje waar jouw hond uit komt is gefokt?
Met alle respect, dat waag ik te betwijfelen.
En dan is "werklijn" een leuke reclame term die helemaal niets zegt over het potentiele werkvermogen van je honden.
.