BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:01

Ik geef echt alleen een visdag en dat reken ik nergens bij. Geef altijd zalmkop + lijf of paar makreeltjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:00

Aranel schreef:
Zijn er veilige vlees/vissoorten die ik, voor de afwisseling, aan mijn hondjes kan geven die Smuldier en Carnibest krijgen?

Wilde zelf wel eens een visje aan ze geven, maar kan dat dan gewoon in z'n geheel inclusief botten? :o?

zorg wel voor rauwe vis die ingevroren is geweest als je vis voert.
Gekookte/gerookte vis kan op de graat splinteren. En verse vis kan lintworm hebben.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:20

MyWishMax schreef:
Ik geef echt alleen een visdag en dat reken ik nergens bij. Geef altijd zalmkop + lijf of paar makreeltjes

Hoe vaak doe je dat dan? Doe je dat dan op gewicht of gewoon wat je hebt liggen?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:05

Leuk een barftopic!
Ik ben nog een barfnoob :D

Vandaag is mijn bestelling binnen gekomen van Degomeat (kippennekken,kalkoekfilet,zalmkarkas,kippenhart,kalkoennek,rundvlees,kipkarkas,lamslong,konijnkarkas met kop,wilde eendenbillen,eendenrugstuk,kippenmaag,hertenvlees en haring)

Nu had ik al begrepen dat ik er beter ook nog pens, niertjes en lever aan zou toevoegen en dat de kippenmaagjes graan bevatten.
Ik heb 2% van het gewicht genomen en doe 3x p.w orgaan/ 4x p.w spier en 1x vis en 6x vleesbot. (Vleesbot 50%/Spiervlees 25%/Orgaan 15%/Vis 10%/ Groente 10%)
Bedoeling is dat de katten ook mee eten ( wel andere percentage)

Vanavond voor het eerst platgeslagen kippennekken gevoerd. Onze ene hond vond het fantastisch maar de andere wilde maar een paar stukjes. Later nog eens aangeboden op kamertemperatuur en een paar stukjes uit de hand maar verder wil ze nog niet. Ik verwacht dat ze moet wennen. Toen ze hier kwam in april toen was ze al bang voor een botje of een pensstaafje en moet je ze nu zien :D
Bij de katten hetzelfde.. ene kat vond het geweldig en de andere heeft maar een paar stukjes gegeten. Allebei toevallig vrouwen :P

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 00:57

Een beetje graan van een kippenmaag kan geen kwaad hoor ;)

Ik vind voor de kat portioneren echt verschrikkelijk (zulke kleine hoeveelheden per dag, en dat over 3/4 maaltijden verdeelt) dus dat doe ik af en toe. Maar die eet meestal KVV met af en toe een nekje en ik ga binnenkort op de maandag Acana Pacifica geven als ik de hele dag naar school ben.

Ik vind 10% groente best wel veel voor een carnivoor eigenlijk, maar dat is mijn persoonlijke mening. Ook wil ik binnenkort omega-3 capsules voor mezelf en de hond gaan kopen. De kat krijgt af en toe zalm en sardientjes uit blik.
Ik heb zo af en toe een overschot aan zalmkop, maar dan ook een tijd weer niet. Voor die dagen dus de capsules. En hoop voor mezelf dat het m'n gewrichten wat soepeler maakt!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:53

tanec_meisje schreef:
MyWishMax schreef:

Hoe vaak doe je dat dan? Doe je dat dan op gewicht of gewoon wat je hebt liggen?

1 keer per week. Ene week zalm, andere week makreel. Zalm is gewoon 1 kop en lijf, gewicht let ik niet op, makreeltjes krijgt ze ongeveer 500 gram per keer.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 15:38

Hier krijgen de katten nu 2x per dag.
Grappig genoeg krijgen ze hun portie in 1x niet helemaal op en zeuren ze de hele dag ook niet om eten. Voorheen moest ik echt wel een keer of 3-4 per dag hun bakjes vullen. Ik vind het wel mooi om te zien, ze zijn beide ook veel meer afhankelijk alsof ze echt komen bedanken :D

Onze andere hond bleef weigeren tot ik een stukje in haar bek had gepropt. Toen kwam ze erachter dat het best wel lekker smaakt. :Y) Ben er nog niet overuit of ik elke dag groente ga voeren omdat ze voordien in hun kvv ook zelden groente hadden.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:53

Hoe portioneren jullie? Morgen komt mijn bestelling binnen! Eerst wat laten ontdooien of wat is het beste?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 19:11

ik maak niet eerst heel veel porties, vind ik veel te veel werk in 1x. ik haal er s avonds wat uit en als het half ontdooid is haal ik er af wat ik nodig heb en de rest gaat terug de vriezer in

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:02

tanec_meisje schreef:
Hoe portioneren jullie? Morgen komt mijn bestelling binnen! Eerst wat laten ontdooien of wat is het beste?

Ik laat het heel ietsjes ontdooien, zodat ik maaltijdzakjes kan samenstellen (bot, vlees, orgaan). Elke avond haal ik 2 zakjes uit de vriezer, 1 voor elke hond en klaar. Betekent eens in de paar weken wat uurtjes snijden, maar dan hoef ik er niet elke dag mee bezig te zijn.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:58

Leuk Tanec!
Ik wilde eerst allemaal porties klaar maken, maar hier toch van afgezien.
Nu pak ik een halve dag van te voren wat ik nodig heb en als het een beetje ontdooit is dan maak ik allemaal porties en doe ik wat ik niet die dag gebruik terug in de vriezer.
Heb wel een hakbijl aangeschaft dat werkt echt super vind ik :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:51

Geeft dat geen problemen om half ontdooit vlees weer opnieuw in te vriezen?
Maakt t gevoeliger voor bacteriele besmetting....

Ik zit zelf ook met t portioneren... Ik probeer zoveel mogelijk te portioneren als ik vers gelocht heb wat nog niet ingevroren is. Maar als ik goedkoper ingevroren wil gaan inslaan kan dat niet meer omdat t al een klomp ijsis.
En n hele kg van 1 product krijg ik met die drie kleine hondjes niet zo snel op....

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:59

Ik laat het niet half ontdooien, maar net iets zachter worden zodat ik er doorheen kan komen. Vlees is dan nog wel bevroren...

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:14

Ik kwam alsnog niet door de kalkoen vanavond deze heb ik als portie van vanavond in de magnetron moeten ontdooien. Hier heb ik ook van alles wat als een kilo is ingevroren en voor dat dat is ontdooit ben je wel een hele poos verder :D
Bij ons in de c1000 ligt er trouwens regelmatig nog half ingevroren vlees in de koeling, als mensen dit kopen en invriezen wordt het toch ook 2 keer ingevroren? Best maf eigenlijk. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:46

Ja, dat is inderdaad ook niet veilig....
Iets dat ingevroren is geweest en daarna ontdooit, pikt vrij snel bacteriën op.
Als je 't daarna weer invriest, vertraag je de bacterie groei wel, maar je "stopt" het niet.
Dus 'opnieuw' ingevroren producten (of 't nu om groenten of vlees gaat maakt niet uit) kunnen een flink explosieve bacterie groei oplopen.

Mijn eigen lichaam is daar erg gevoelig voor... Ik heb altijd heel snel voedsel vergiftiging te pakken. Ook al ben ik heel voorzichtig om bijv. kruisbesmetting te voorkomen en verhit ik vlees altijd goed door en door voor mezelf. Voor mij reden om vlees dat ik koop ook direct te consumeren en niet opnieuw in te vriezen.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:10

Hanneke84 schreef:
Leuk Tanec!
Ik wilde eerst allemaal porties klaar maken, maar hier toch van afgezien.
Nu pak ik een halve dag van te voren wat ik nodig heb en als het een beetje ontdooit is dan maak ik allemaal porties en doe ik wat ik niet die dag gebruik terug in de vriezer.
Heb wel een hakbijl aangeschaft dat werkt echt super vind ik :j

Maar komt het vlees dan niet te vaak uit de vriezer? Ik zou denk ik liever in 1 keer alles portioneren en dan pas weer uit de vriezer als het gegeten kan worden. Ik heb een heel schema gemaakt van hoe ik het ga portioneren, ben benieuwd...

Wil gewoon per categorie, dus vleesbot, pens, nier, lever, hart en spiervlees de portie invriezen die ik per dag voor 2 honden nodig heb. Dus eten ze samen op een dag 700 gram vleesbot (450 en 250) dan maak ik een portie van 700 die ik dan weer kan verdelen op het moment dat ze het krijgen.

Hoe laten jullie het trouwens ontdooien als het uit de diepvries komt? Wel handig om te weten hoe lang dat ongeveer nodig heeft en welke plaats het beste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:18

Ik laat 't in de koelkast dooien.
Dan kan het mooi gelijkmatig dooien en hebben bacteriën de minste kans.

Ik haal de dag van te voren de porties voor de volgende dag al uit de vriezer, en die stop ik in een ovenschaal (die ik nooit voor mensen gebruik) in de koelkast. Dan is 't ook niet erg als de zakjes met vlees nog een beetje "lekken". Dat wordt dan netjes in de ovenschaal opgevangen.

Natuurlijk zorg ik wel dat eventuele visite gewaarschuwd is...
Dat er bijv. wel eens een kuikentje in de koelkast ligt te dooien...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 12:36

ik laat het gewoon in de garage dooien, daar is geen verwarming dus niet te warm maar wel sneller ontdooid als de koelkast

ik heb al een paar nieuwe schema s gemaakt... mijn teef word volgende week gedekt *\o/* *\o/* *\o/* dus duimen dat ik de schema s nodig heb (en ze dus drachtig is ;) )

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:50

Heb net mijn lading binnen! Eerste gedachte: Waaaar ben ik aan begonnen! Grote ijsklompen vlees!

Help!

Heb het nu in de garage op de vriezer gelegd zodat het wat kan ontdooien, dan kan ik vanmiddag porties gaan maken...

Spannend essiesilly, ging je dan niet naar Frankrijk met haar? Dacht dat ik dat ergens had gelezen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 13:29

hahah dat is alleen maar in het begin hoor dat je dat denkt, als je ze straks ziet smullen weet je waar je het voor doet <3

ja klopt ik ga naar parijs :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:40

Have fun!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 13:42

dat komt vast wel goed!
heb toch niet zo gek veel met kerst dus lekker op een hotel kamertje luieren met m n meisje vind ik ook erg gezellig :D

heb je net ook ergens anders gespot 8-) femke :D haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:16

Haha, klopt...
Heb me daar ook maar ns geregistreerd. Er zit n hoop kennis en bijv adresjes voor vlees.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:30

Tancec, toen ik het binnen kreeg heb ik het direct in de vriezer gedaan. Elke dag trek ik er 1 pak uit en die laat ik iets ontdooien en verdeel dan in porties. Eigenlijk hetzelfde als wat jij wilt gaan doen alleen doe jij het in 1 keer en ik elke dag een nieuw pak. Het komt er dus 1x uit om porties van te maken en 1x om op te eten :)

Ontdooien doe ik nu nog in de garage als het warmer wordt in de koelkast.
Ik heb een hakbijl, snijplank en magnetronschaal speciaal voor de honden, die ik uiteraard elke keer na gebruik schoonmaak.

Ik ben benieuwd of ze er van gaan smullen!

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:11

Ik heb alles gesorteerd nu ik de grootste schok te boven ben ;) Het valt me gelukkig mee!

Heb alle vleesbotten in de vriezer gelegd, evenals de 10 kg paardenvlees en 12 kg runderpens. De rest, dus het spiervlees en orgaanvlees, heb ik eruit gelaten om straks te kunnen verdelen. Ik heb er zin in! Bliss (hond) rende meteen naar de deur van de garage toen ik net naar buiten ging, die is al mega enthousiast! Ze heeft al vaker een konijn gevangen en opgegeten dus dat komt wel goed met dat smullen :D