Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:31

Nou ik ben me echt nog aan het oriënteren, met mijn vorige hond heb ik behendigheid gedaan en veel lange afstanden, speuren ook wel wat. Het serieuzere werk is allemaal nog heel nieuw voor mij, dus als er suggesties zijn voor wat leuk is om te doen? Het is een kruising Bordercollie x (Duitse)Herder, van nature niet heel veel zelfvertrouwen qua karakter, maar daarmee wil ik hem sowieso gaan helpen.

Bij mijn vorige hond is het qua sporten allemaal gewoon zo gelopen, je verzon iets en dat ging je doen. hond is 16,5 jaar geworden en ik fietste er na haar 16e nog mee. zou mooi zijn als dat met de nieuwe ook kan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:31

Als wij behendigheid/flyball hadden kunnen/mogen doen, dan hadden we wel foto's laten maken. Nu met speuren en beetje appel hebben we het niet gedaan. Toekomstige pup zullen we wel rontgenen voordat we beginnen. (nouja, als het kan qua leeftijd he?) We hebben haar wel laten checken qua hart enzovoorts, de standaard dingentjes.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:41

hmmm OK dus het is wel slim om dat te laten doen? Hond is twee jaar, het is een sneu en hij zit nu nog in het asiel, is het niet zo dat zij de dieren ook medisch laten checken voor ze op mogen voor adoptie?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:44

Volgens mij maken ze geen foto's, die van ons komt ook uit asiel ;) Het ligt eraan, als je belastende sporten wil doen, is het fijn om te weten of hij goed 'in elkaar zit'. Wil je geen belastende dingen, hoef je het niet perse te weten?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 18:54

hihi nou ja het is eigenlijk niet zo moeilijk, ik wil wel graag veel met hem aan de slag, maar nu ik er zo eens over nadenk zou ik hem niet daar laten als ik er bijv. niet mee kon fietsen/ sporten. hoewel ik het jammer zou vinden als het zo was.

Maar voor zover bij mij bekend hebben de meeste kruisingen niet zo snel problemen als sommige rassen toch?

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:10

ik laat mijn pup met 16 weken via de pennhip methode helemaal nakijken, ze kunnen met deze methode voor 100% voorspellen hoe der heupen gaan vormen (wel of niet hd gevoelig)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:15

hmmm... ik dénk niet dat dat nodig is voor mijn toekomstige hond, het is een middenmaatje (ongeveer 22 kilo), en een kruising.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:25

ls je er veel mee wil fietsen, spring werk etc is het zeker aan te raden de heupen en evt ellebogen (rasgebonden) RX. Een kruising is zo gezond als de ouderlijnen zitten daar geen erfelijke problemen in heeft de nakomeling ook een kleinere kans. Het nadeel is met een kruising dat de ouders vaak niet bekend zijn en ook niet getest.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:33

nee dat denk ik ook niet nee... hmm... ik zal eens informeren, mijn zusje studeert diergeneeskunde, altijd handig!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:32

Vandaag had ik een geniale reddingstraining.

Kees heeft 2 slachtoffers blind uit het bos gehaald.

En hij heeft een niet door te komen stuk bos, uitgekamd, en vond het slachtoffer.

Zo knap!
Ik ben zo trots op mijn hondje.

Zondag gaan we weer puin trainen, dat is lang geleden! heb er wel weer zin in.

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:41

Heb je ook foto's Antheman? Ik ben erg benieuwd naar "'t kleine ding" haha.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:57

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 00:24

Super antheman, dan ben je het trotste baasje op de wereld :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:08

@ Antheman wat stoer! Kees is een gaaf ding, hihi!

zoiets lijkt mij nou ook wel leuk! ben ook heel benieuwd naar recente filmpjes!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:16

merrieveulen schreef:
hmmm OK dus het is wel slim om dat te laten doen? Hond is twee jaar, het is een sneu en hij zit nu nog in het asiel, is het niet zo dat zij de dieren ook medisch laten checken voor ze op mogen voor adoptie?

Zou hem zeker laten röntgen ( door het asiel ), want stel de heupen zijn niet goed....dan heb je een hond waar je niet veel mee kunt doen, en terug brengen doe je hem dan ook niet meer.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:27

Het vervelendste lijkt me de frustratie voor de hond zelf waarmee je dan moet dealen, want als hij wel graag wil maar door zijn lijf wordt tegengehouden kan ik me voorstellen dat dat ook weer problemen met zich meebrengt. Ik bedoel, de energie is er nog steeds, natuurlijk.

We gaan we vandaag naartoe, ik zal het eens in de groep gooien. Nu moet ik er wel bijzeggen dat er wel iets heel raars moet gebeuren wil ik deze hond niet nemen hoor, hihi!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:39

Daarom hebben wij de hond laten inslapen dat was een werker in hart en nieren hij kon echter niet meer werken zoals hij wou. Dier ging zo vreselijk achteruit dat dat de beste beslissing was hoe moeilijk ook.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:57

merrieveulen schreef:
@ Antheman wat stoer! Kees is een gaaf ding, hihi!

zoiets lijkt mij nou ook wel leuk! ben ook heel benieuwd naar recente filmpjes!

Die heb ik niet!

Het is heel lastig om mee te lopen om te filmen, het leidt nogal af nl. ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:57

Seven schreef:
Daarom hebben wij de hond laten inslapen dat was een werker in hart en nieren hij kon echter niet meer werken zoals hij wou. Dier ging zo vreselijk achteruit dat dat de beste beslissing was hoe moeilijk ook.

Moeilijk, maar wel eerlijk :j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:02

Ja doet me nog steeds verdriet hoor :j
Dier heb ik helemaal zelf opgeleid tot blinde geleidehond en hulp hond (Als bewijs dat doggen dit werk ook heel goed kunnen, de club waar ik reddings werk deed had ook hulphonden ) en als reddingshond, daarnaast trainde ik bij een ipo club op het appel en het revieren etc. We konden eindelijk aan het werk en toen die HD. Is 6 jaar geleden maar mis hem nog elke dag:
Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:51

Jeetje Seven wat heftig joh! Wel de meest eerlijke beslissing voor het dier maar alsnog, je blijft toch achter, tenminste zo voelde ik het toen mijn hondje ingeslapen werd. Het beste voor haar, maar uit ego-oogpunt had ik haar liever bij me gehouden.

Wel heel tof als je zóveel met je hond kan! Het was ook echt een prachtig dier!

@ Antheman, jammer... misschien kunnen jullie binnenkort wat filmen? O:)

Ik ben vandaag weer lekker op stap geweest mijn onze toekomstige hond, heerlijk heerlijk hihi! Heb het er met mijn zusje over gehad en we gaan het niet op de foto laten zetten, want zelfs al is het niet helemaal goed dan nemen we deze alsnog, daar komt het eigenlijk op neer.
Heb gekeken of hij over een boom wilde springen, en hij deed het wel maar duidelijk dat hij dat niet kent, hihi!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:55

Ja ik had hem ook graag willen behouden, maar dat was egoistisch geweest.
Was echt een topper vreselijk fijne hond voor mij, vreemden moest hij weinig van hebben zo in de omgang in het werk was hij heel open en fijn. Beste hond ooit :j
De dober heeft heel veel van hem kwa karakter.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:01

En heb jij zo'n diertje dan rechtstreeks van de moeder af?
Mijn ervaring tot dusver is dat de trouwste honden vaak enigszins eenkennig zijn, onze vorige was ook zo maar die zou je ook nooit kwijtraken. Persoonlijk ben ik niet zo van dat hele oppervlakkige, allemansvrienden-gedoe. zo zit ik zelf ook niet in elkaar haha!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:19

Ja de dogo heb ik vanag 10 weken gehad de dober vanaf 9 weken :j

Bij deze honden is het gewoon ras gebonden dat zijn ook de rassen waar ik voor val zijn 1 baas honden, eenkennig en gereserveerd.
Ik train al jaren honden vanuit asiels etc die agressie of overmattige angst laten zien, dat zijn ook vaak de meer gereserveerde honden met een duidelijk karakter. Ergens zijn ze dan gebroken of juist te ver laten gaan maar als je die weer goed hebt heerlijke honden wel vaak voor 1 baas.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:21

hihi klinkt als mijn vorige, én als mijn toekomstige hond. de ene kende geen grenzen omdat ze o.a. gezworven had, en de nieuwe is wat onzeker en inderdaad, gereserveerd.
Mijn ervaring is idd dat zo'n dier SUPERtrouw wordt, mits je 'm zijn voorwaarden geeft.