Cesar Milan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:20

Shadow0 schreef:
Maar als jij je hond niet af wilt leren om te bijten, wat heeft het dan voor zin om het te hebben over methoden?

Nee, dat is waar. Ik twijfel er niet eens over het af te leren, het kan namelijk verdomd handig van pas komen. Als mijn hond aangevallen wordt door een andere hond: laat 'm alsjeblieft bijten. Als ik aangevallen of gegrepen wordt, laat mijn hond alsjeblieft mijn belager grijpen. Als mijn hond zich ontzettend bedreigd en in een hoek gedreven voelt.. Zelfs dan mag hij bijten. De verantwoordelijkheid ligt inderdaad bij mij, maar als iemand heel snel is (zoals die keer dat hij terug geduwd werd in de auto), dan kan ik dat ook niet voorkomen. Want ik had diegene van te voren gewaarschuwd en hoewel mijn hond nu een stuk relaxter is (dit bijtgeval gaat over 2,5 jaar terug, herplaatser is nu bijna 4 jaar bij me), zeg ik het nog altijd tegen mensen.

Ohja, de dierenarts. We zijn ooit drie en een half jaar terug eens bij een vreemde DA geweest toen hij een maagtorsie (dus veel pijn) had. Ik zei haar dat ik er bij zou blijven met de röntgenfoto omdat mijn hond zeker niet altijd vriendelijk is tegen vreemden. Hoefde niet: ze had jaren ervaring met vreemden. Binnen 5 minuten was ze terug want hij had gebeten, of ik toch wilde helpen. Eh, okee. Ik zei het toch. Eigenwijze mensen.

En voor de rest.. Eens met Nimfee :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:25

dat een na laatste heb ik gezegd nimfee ;)
om nogmaals uit te leggen die hond vind ik "slim" omdat hij onder druk gezet word, hij word uitgedaagd dat gedrag te vertonen.. waarom mag joost weten want er zijn veeeel meer (betere!!) manieren om een hond "voedselnijd" af te leren. deze hond vind het niet meer nodig ontzettend veel kalmeringssignalen te gebruiken want er word toch niet naar geluisterd dus gaat maar meteen voor grof geweld, hij kan nl niet anders..

verder zou ik ook nooit een pup zo aanpakken maar het gebeurd helaas nog veel te veel.. ik snap dat nooit. pak je je kind ook in z n nekvel en schud je hem heen en weer als hij niet doet wat je onduidelijk hebt gezegd en niet eens hebt uitgelegd wat je dan wel wilt?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:32

Een moederhond pakt de pup ook bij de nekvel, dus zo onnatuurlijk is dat niet :P (heb het uiteraard niet over schudden!)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:35

Kentaro schreef:
Een moederhond pakt de pup ook bij de nekvel, dus zo onnatuurlijk is dat niet :P (heb het uiteraard niet over schudden!)

Dat klopt. Alleen moederhond en andere honden hebben de juiste timing en manier van corrigeren wat de andere hond of puppy begrijpt. Mensen hebben die timing niet en kunnen een nekvel verkeerd beet pakken. Ik heb overigens een moederhond ook nooit 'nee' horen zeggen :?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:42

Kentaro schreef:

Ja, maar jij bent geen moederhond. Je bent niet eens een hond. En dat heeft elke hond feilloos door.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:44

dat houd je natuurlijk ten aller tijden! mensen zullen nooit letterlijk hondentaal kunnen spreken.

[quote="Nimfee Ik heb overigens een moederhond ook nooit 'nee' horen zeggen :?[/quote]

Ik heb ook nog nooit een mens zijn/haar pup af zien likken, dus we verschillen best wel wat van elkaar..... :+

Nimfee

Re: Cesar Milan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:46

hahaha dat heb ik ook nog nooit gezien!!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:46

}> Ik ga ver hoor, voor m'n honden, maar er zijn grenzen :D

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:02

Mijn teef heeft haar 11 puppies nooit bij hun nekvel gepakt. Een hele enkele keer een grauw als ze in haar ogen echt te ver gingen, maar ik kan je zeggen dat ze enorm veel geduld had met de puppies.

Nekvel pakken en honden op de rug gooien vind ik ook niets. Ik heb zoals ik eerder schreef pas mijn jonge reu even bij zijn tuigje gepakt en verbaal tegen hem opgespeeld, liever even verbaal op zijn kop geven dan een trap van een paard krijgen. Hij is overigens verder enorm lief naar paarden, maar het blijft een jonge hond die wel eens wat kan proberen in zijn enthousiasme. Nu dus weer even aangelijnd bij de paardjes en straks weer los proberen.

Bijten bij de DA kun je makkelijk voorkomen, mijn Ridgeback teefje is heel wantrouwend bij de DA zodra ze wil onderzoeken (aaien en knuffelen heerlijk, maar prikjes etc dat vind ze niets). Voor de zekerheid met een onderzoek doe ik haar even een snuitje om, hoef ze niet stevig vastgehouden te worden en DA kan veilig haar werk doen. Na afloop lekkere koekjes en DA is weer haar beste vriendin!

Mensen bijten is echt onnodig, als je zelf oplet als je je hond goed kent kun je dat voorkomen. En ik vind dat normaal contact met mensen toch moet kunnen zonder bijten....tenzij een hond echt iets heel vervelends heeft meegemaakt, maar anders kan ik niet bedenken waarom een goed opgevoede hond zomaar mensen zou bijten bij normaal contact met de baas erbij...
Bij belagers of inbrekers etc. ja dan mogen mijn honden zich verdedigen en iemand bijten, dan gaan mensen duidelijk een grens over. Dan zou ik zelf ook iemand kunnen slaan :o .

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:35

Nimfee schreef:
Ja, als iemand mijn hond pijn doet dan bijt ze. Dat heb ik allang gemerkt bij de dierenarts. Inmiddels vertrouwd ze mij volledig dat een dierenarts nu alles bij haar kan doen, omdat ík erbij ben. Als ik er niet bij zou zijn, dan weet ik niet hoe ze reageert. Ze kent de dierenarts niet, vertrouwt hem niet, wat compleet logisch is.
Nee zeggen is niet negatief maar je hond moet wel begrijpen wat het betekend. Nee is hier gewoon dat ze het gedrag moet stoppen wat ze laat zien. Dat kan zijn als ze besluit om toch achter een kat aan te willen gaan, een simpele nee brengt haar weer even terug en dan weet ze weer dat dat niet mocht. Het is de manier hoe de 'nee' wordt gezegd, dat is heel erg belangrijk vind ik zelf. Als ik een hele ferme, boze nee zeg, gaat mijn hond gewoon door. Die is daar niet van gediend en pikt dat niet van mij, want zo'n nee is een ongeduldige nee.
En ja, als dat zou betekenen dat ik een nieuw paar schoenen moet halen dan doe ik dat. Ik zou aller eerst niet eens mijn dure, goede schoenen in de buurt leggen van een puppy. Ik hecht verder weinig waarde aan materiaal. Ik heb al zo veel kleding, schoenen en spullen weg moeten gooien omdat er gaten in zaten of vlekken die ik er niet meer uit kreeg. Jammer dan, mijn schuld, ik heb besloten om die kleding aan te trekken, ik had er ook voor kunnen kiezen om oudere kleding aan te trekken.

@ nimfee, door de nee zeer laag van toon en kort te houden word het door een hond geassocieerd met een "grom" En zien ze het dus wel degelijk als een waarschuwing Dit heb ik hem niet hoeven leren, dat begrip was er vanaf dag 1. Ik heb hier in huis nog niks kapot of aangekauwd gehad. Hij weet goed waar hij wel en niet in mag kauwen ondertussen. Natuurlijk sluit ik het niet uit dat hij het nog eens gaat uitproberen.Maar ik was niet van plan iedere maand nieuwe schoenen of zo te kopen. Ik ben erg zuinig op mijn spullentjes. En op mijn dieren want stel hij eet een stuk schoen op? Is ook niet al te best voor hem.
Als iemand mijn hond pijn doet, ja dan kan ik het begrijpen dat hij van zich af bijt en dat zal ik ook niet corrigeren. Dat heet gewoon verdedigen.

Voernijd zijn toch één van de dingen die heel veel mensen niet begrijpen, terwijl het compleet logisch hondengedrag is. Het gaat ook totaal niet om dat een hond eten tekort komt, maar dat het zíjn eten is. Zo werkt dat bij honden onderling ook: eenmaal gegeven, dan mag je het houden. Zelfs een ranglagere mag zijn eten verdedigen tegenover de ranghogere. Dat begint met een grom, wat gewoon vertelt: hé, dit is mijn eten! Ga je door, dan kan het overgaan op bijten want dan ga je gewoon een dikke grens over.
Ik snap je punt over eten gegeven is gegeven. Het punt is alleen dat het nergens voor nodig is en dat besef kun je ook bij ze ontwikkelen. Ze zijn allang zo ver ontwikkeld dat ze dat besef kunnen hebben.

Dit snap ik even niet, waar noem ik een hond een slimme hond?
Als ik een hond zie grommen dan zie ik een hond die zijn grens aangeeft en dan geef ik de hond de ruimte. Juist om bijten te voorkomen. Voor grommen worden er al heel veel signalen gegeven om ervoor te zorgen dat je niet over de grens van de hond heen gaat. Mis je deze signalen of negeer je deze en ga je door, dan gaat het over op grommen. Negeer je dit grommen ook, dan gaat het over op bijten. Omdat mensen vaak de eerste signalen missen, gebeurd het vaak dat een hond besluit om de eerste signalen maar niet meer uit te zenden: want hier wordt toch niet naar geluisterd. En dat is erg, want dan kan het zo lijken alsof een hond 'uit het niets' gaat grommen of bijten.
Ik zie het vaak bij mijn eigen hond. Ze heeft last van haar knie en houdt daarom graag andere honden op afstand. Dit laat ze heel duidelijk merken door die eerste signalen. Wegkijken, negeren, bevriezen. De meeste honden zien deze signalen en laten mijn hond met rust. Maar er zijn enkele honden die deze signalen niet zien (wellicht hondentaal niet goed kennen) en toch mijn hond lastig gaan vallen. Ja, dan gaat mijn hond grommen en snauwen. Logisch gedrag.

Dit was niet specifiek naar jou. Ik zou even moet terug lezen wie dat gezegd had. En als een hond een grom geeft naar een andere hond omdat die lastig is, daar zit ik echt niet mee. Ben zelfs blij als ze ooit eens naar mijn puppy grommen zo van hey, doe een niet zo irritant, ik wil niet spelen. Hij snapt dat dan ook gelijk en druipt af. Maar hij hoeft echt niet naar mij te grommen (doet hij gelukkig ook nooit).

En zo zou ik een hond nooit aanpakken. Nooit. Het is een puppy! Waarom zou je die aan zijn nekvel beetpakken? Ja, hij zal daarna wel zeker luisteren, om te VOORKOMEN dat hij weer zo gestraft wordt. Ik leef liever in harmonie en steek liever meer tijd in om situaties te voorkomen dan dat ik ferm moet ingrijpen.

Je doet net of ik hem ik weet niet wat aan doe. Hij staat gewoon op de grond en ik pak zijn nekvel losjes vast (ik hang hem er niet aan op, trek hem er niet aan omhoog en heb het niet zo vast dat het pijnlijk is) en spreek hem vermanend toe. En dit alleen als hij echt echt iets doet wat gevaarlijk is of het om andere reden zeer belangrijk is dat hij luistert, zoals het voorbeeld van paperboy, in een paardenstaart gaan hangen. Dan ben ik liever een keer heeel duidelijk ipv dat hij het moet ondervinden door een paardenhoef in zijn ribbenkast.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:01

leonie87 vind ik ook, nu had hij zijn tuigje om maar anders had ik ook ergens anders gegrepen! Veiligheid boven alles! Inderdaad nek pakken en schudden of optillen vind ik ook niet nodig. Nu is dat met mijn 40kilo wegende pup ook niet echt een optie, zou hem niet van de grond krijgen :D

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:12

haha mijne weegt nog geen 10kg dus zou wel gaan, maar dat vind ik ook echt not done. Heeft ook geen extra functie. Maar ach als ik een beetje mopper weet hij meestal wel genoeg :P Het is geen wekelijkse kost gelukkig

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:00

Als je nou weet dat hij niet bij de paarden kan of je vermoed dat hij idd in de staarten gaat hangen waarom hou je hem dan niet aan de riem zodat dat helemaal niet kan gebeuren..? Dan hoef je hem ook niet in z'n nekvel te pakken ;)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:19

En wat nou als dat paard in de achtertuin staat? Moet hij dan maar de rest van zijn leven vast liggen?
Als ik het hem gewoon 1 x heel duidelijk vertel kan hij gewoon lekker los lopen zonder gevaar voor paard of hond. Zoals ik al zei, liever dat ik het vertel dan het paard.
En ik heb hem onder andere ook aangeschaft om mee te kunnen lopen met een buitenrit. Hoe zie je dat voor je als hij aan een lijn bij de stal ligt? Als hij er dan op een buitenrit in de staart gaat hangen heb ik nog veel groter probleem.

Het probleem uit de weg gaan, lost het niet op. Door het op jonge leeftijd goed aan te leren heeft iedereen er later plezier van. Altijd aan een lijn, dat vind ik pas zielig!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:22

Honden hebben ook grenzen, he? Sommige honden kunnen gewoom niet met paarden. En in plaats van straffen voor in de s2aart hangen, zou ik hem belonen als hij dat niet doet. Biedt hem een alternatief.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:29

Dus ik moet er de hele tijd achteraan rennen zeggen hoe braaf hij is en als hij in de staart hangt dat even negeren? :+ Ik zie het al voor me :') En als mijn paard dan besluit het duidelijk te maken? Moet ik dat dan ook even negeren of zal ik maar meteen een kuiltje graven voor hem?

Ik denk dat iedere soort hond met paarden kan als je hem van pup af aan leert wat een paard is en dat hij er respect voor moet hebben. Dat hij er niet voor en niet tussen moet lopen heeft hij zichzelf al geleerd. En gelukkig is mijn paard zo braaf dat ik hem zelf mocht uitleggen dat erachter ook geen goed idee is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:35

essiesilly schreef:
Als je nou weet dat hij niet bij de paarden kan of je vermoed dat hij idd in de staarten gaat hangen waarom hou je hem dan niet aan de riem zodat dat helemaal niet kan gebeuren..? Dan hoef je hem ook niet in z'n nekvel te pakken ;)

Omgekeerd: waarom zou je een hond voortdurend in z'n beweging beperken (met een riem), ipv te leren dat hij heel veel mag maar niet in de staart van het paard hangen? Dat is typisch een situatie waarin ik veel liever specifiek zou corrigeren dan alles aan te moeten passen. Juist de opvoeding maakt dat de hond veel meer vrijheid kan hebben. (En dat geldt ook voor kinderen.)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:38

@ nimfee, door de nee zeer laag van toon en kort te houden word het door een hond geassocieerd met een "grom" En zien ze het dus wel degelijk als een waarschuwing Dit heb ik hem niet hoeven leren, dat begrip was er vanaf dag 1. Ik heb hier in huis nog niks kapot of aangekauwd gehad. Hij weet goed waar hij wel en niet in mag kauwen ondertussen. Natuurlijk sluit ik het niet uit dat hij het nog eens gaat uitproberen.Maar ik was niet van plan iedere maand nieuwe schoenen of zo te kopen. Ik ben erg zuinig op mijn spullentjes. En op mijn dieren want stel hij eet een stuk schoen op? Is ook niet al te best voor hem.
Als iemand mijn hond pijn doet, ja dan kan ik het begrijpen dat hij van zich af bijt en dat zal ik ook niet corrigeren. Dat heet gewoon verdedigen.

Huh, die heb ik nog nooit gehoord. Een nee wordt geassocieerd met een grom? Ik zeg gewoon Nee, niet op een zeer lage toon en hij is zeker niet kort. Gewoon nee. Dat wordt echt niet geassocieerd met een grom.
Maar waarom niet gewoon je huis puppyproof maken? En wie zegt dat je elke maand nieuwe schoenen moet kopen als deze simpelweg kan opbergen? Het voorkomen van situaties, waarom kan dat niet?

Ik snap even niet zo goed waarom je het wel goed vindt dat een hond zichzelf verdedigt als hij pijn heeft, maar niet als hij zijn voer wilt verdedigen.

Dit was niet specifiek naar jou. Ik zou even moet terug lezen wie dat gezegd had. En als een hond een grom geeft naar een andere hond omdat die lastig is, daar zit ik echt niet mee. Ben zelfs blij als ze ooit eens naar mijn puppy grommen zo van hey, doe een niet zo irritant, ik wil niet spelen. Hij snapt dat dan ook gelijk en druipt af. Maar hij hoeft echt niet naar mij te grommen (doet hij gelukkig ook nooit).

Waarom mag een hond dan niet grommen naar een mens maar wel naar een hond? Welk verschil zit daarin?

Je doet net of ik hem ik weet niet wat aan doe. Hij staat gewoon op de grond en ik pak zijn nekvel losjes vast (ik hang hem er niet aan op, trek hem er niet aan omhoog en heb het niet zo vast dat het pijnlijk is) en spreek hem vermanend toe. En dit alleen als hij echt echt iets doet wat gevaarlijk is of het om andere reden zeer belangrijk is dat hij luistert, zoals het voorbeeld van paperboy, in een paardenstaart gaan hangen. Dan ben ik liever een keer heeel duidelijk ipv dat hij het moet ondervinden door een paardenhoef in zijn ribbenkast.

Omdat het straffend werkt. Je bent geen hond, alleen honden kunnen op die manier effectief corrigeren omdat zij de timing hebben en het op de juiste manier doen. Mensen kunnen dat niet. Er zit een verschil in om uit schrik je hond beet te pakken en snel uit de situatie te halen en een hond beet pakken om hem nog eens flink toe te spreken daarna.

Dus ik moet er de hele tijd achteraan rennen zeggen hoe braaf hij is en als hij in de staart hangt dat even negeren? :+ Ik zie het al voor me :') En als mijn paard dan besluit het duidelijk te maken? Moet ik dat dan ook even negeren of zal ik maar meteen een kuiltje graven voor hem?

Ik denk dat iedere soort hond met paarden kan als je hem van pup af aan leert wat een paard is en dat hij er respect voor moet hebben. Dat hij er niet voor en niet tussen moet lopen heeft hij zichzelf al geleerd. En gelukkig is mijn paard zo braaf dat ik hem zelf mocht uitleggen dat erachter ook geen goed idee is.

Dat maak jij er nu van. Je zorgt er voor dat de paarden veilig zijn en je hond ook. Dat betekend dat je hond vast gaat en eerst gaat trainen om met paarden om te leren gaan. Elke hond is verschillend, dat kan betekenen dat de ene hond al na een dag begrijpt dat het niet mag en de andere hond heeft weken nodig voordat het kwartje valt.
Mijn hond reageert ook onvoorspelbaar op paarden, dus ze gaat gewoon vast als ik haar mee wil nemen naar de pony's.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:22

+1 shadow, jij verwoord het net wat beter alleen ;)

@nimfee
Dit van de nee is mij verteld door een gedragstherapeut en het is te vinden op meerdere sites (niet dat internet heilig is tegenwoordig) en gezien de reactie van al mijn honden hierop, denk ik dat er wel degelijk een associatie is. Net als dat hoge geluiden als positieve bekrachtiging worden gezien.

Omdat er geen enkele reden is om zijn voer te verdedigen is als het goed is. Ik heb het hier niet over verwaarloosde of mishandelde honden maar gewoon honden die van begin af aan liefdevol behandeld zijn en te eten hebben gekregen. Die hebben er gewoon geen reden toe, tenzij ze deze word gegeven.

Honden communiceren nu eenmaal zo naar elkaar en niet iedere hond wil met iedereen spelen.
Waarom niet naar mensen? Komen we weer op de opvoeding, een hond die netjes is opgevoed, heeft geen reden om naar mensen te grommen zolang ze hem geen kwaad doen. Natuurlijk als een vreemde hem met een stok af slaat mag hij grommen, bijten zelfs, maar gewoon een plotselinge voorbijganger die hem een aai over de bol geeft mag mijn inziens geen aanleiding zijn tot grommen en zeker niet tot bijten.

Ja natuurlijk werkt het straffend! En nee ik heb niet de timing van een hond dat zal ik ook zeker niet beweren. Maar het bereikt wel het gewenste resultaat zonder dat de hond er enig letsel of trauma aan oploopt. Wat heel anders kan zijn als hij dus de waarschuwing van het paard mag ontvangen. En ja, zoiets doe je direct op het moment dat het gebeurt, niet een halve minuut later om hem dan nog toe te spreken want dan begrijpt hij het zeker niet.

Natuurlijk heb ik het eerst opgebouwd, maar langzaam aan heeft hij steeds meer vrijheid gekregen. En dat is altijd goed gegaan. Hij heeft het juiste respect ervoor en ontwijkt de paarden netjes. Dat leert hij niet door altijd ver weg aan een lijntje te zitten, maar door hem los te laten lopen bij een paard dat ik 100% vertrouw.
---

Meeleesmodes was wel makkelijker haha. Heb niet het idee dat het echt nuttig is om mijn mening op te schrijven. Zoals ik mijn eigen tunnel heb over wat ik denk dat juist is, heeft iedereen die. En als je niks van elkaar aan wil nemen kan je discussiëren tot je een ons weegt natuurlijk. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en ik denk dat zolang dit zonder geweld of andere radicale hulpmiddelen gaat, het neit zo veel uitmaakt welke weg je volgt, zolang je er maar achter staat.
Uiteindelijk is genieten van je hond en jou hond van jou, het belangrijkste. En daarbij heeft iedereen ook een ander rome voor zich.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:29

leonie87 schreef:
En wat nou als dat paard in de achtertuin staat? Moet hij dan maar de rest van zijn leven vast liggen?
Als ik het hem gewoon 1 x heel duidelijk vertel kan hij gewoon lekker los lopen zonder gevaar voor paard of hond. Zoals ik al zei, liever dat ik het vertel dan het paard.
En ik heb hem onder andere ook aangeschaft om mee te kunnen lopen met een buitenrit. Hoe zie je dat voor je als hij aan een lijn bij de stal ligt? Als hij er dan op een buitenrit in de staart gaat hangen heb ik nog veel groter probleem.

Het probleem uit de weg gaan, lost het niet op. Door het op jonge leeftijd goed aan te leren heeft iedereen er later plezier van. Altijd aan een lijn, dat vind ik pas zielig!

Sorry maar wij hebben ook de paarden in de achtertuin... Heb een nest puppy's gefokt maar die laat ik toch ook niet los bij de paarden en geef ze op de kop als ze in de staart hangen? Ik laat ze er gewoon niet bij als de paarden buiten staan, tot de pup commando s kent en die goed opvolgt ga ik dat sport situaties niet opzoeken...

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:32

Hhilde schreef:
Honden hebben ook grenzen, he? Sommige honden kunnen gewoom niet met paarden. En in plaats van straffen voor in de s2aart hangen, zou ik hem belonen als hij dat niet doet. Biedt hem een alternatief.

Ik weet niet of dit voor mij bestemd is. Maar mijn jonge hond van 7 maanden is geboren waar paarden liepen, en ik heb ook paarden. Hij rent er niet achteraan en hangt niet in staarten maar wil weleens vrolijk een sprongetje naar ze maken, zomaar uit joligheid (niet happen of iets dergelijks). Juist omdat hij iedere dag meegaat naar stal moet hij respect krijgen voor paarden, dit kan alleen door ze te socialiseren met paarden. Hij loopt al vanaf 8 weken los op stal en heeft nu voor het eerst een sprongetje gemaakt, niks bijzonders normaal gesproken maar ik wil dat niet hebben. Spelen mag hij met andere honden niet met paarden. Maar door dit soort dingen leert hij wel wat wel en niet mag! En hij wordt altijd beloond voor goed gedrag, altijd een zak vol lekkers en niet alleen voor mijn jonge hond ook voor mijn oudere teef natuurlijk.

Net als mensen leren van hun fouten, leren dieren dat ook zo. Ik let wel op dat hij geen trap krijgt en de paarden zijn wel wat gewend met honden, maar een duidelijke verbale correctie maakt hem wel duidelijk dat we dit niet doen!

Als je je hond altijd vast houdt dan leert hij niets en zullen juist paarden alleen maar interessanter worden..... Als hij dan eens in een bos los is en er komt een paard aan zal hij de kans grijpen om er eindelijk eens achteraan te kunnen. Mijn hond leert nu hoe hij zich moet gedragen bij paarden.
En ik straf absoluut niet fysiek, bij het tuigje pakken en een streng "Nee dat mag niet!" vind ik nu echt niet gemeen of zielig.
Als mijn 7 jarige teef mijn jongere reu even zat is en hij blijft doorgaan wordt hij een stuk harder gecorrigeerd door haar, dan krijgt hij een enorm grote bek :D

Mijn honden genieten van hun dagelijks wandeling in het natuurgebied bij de stal en daarna lekker rondstruinen bij de stallen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:33

Shadow0 schreef:
essiesilly schreef:

Omgekeerd: waarom zou je een hond voortdurend in z'n beweging beperken (met een riem), ipv te leren dat hij heel veel mag maar niet in de staart van het paard hangen? Dat is typisch een situatie waarin ik veel liever specifiek zou corrigeren dan alles aan te moeten passen. Juist de opvoeding maakt dat de hond veel meer vrijheid kan hebben. (En dat geldt ook voor kinderen.)

Waarom beperk je hem voortdurend in beweging?... Je kan ook nog gaan wandelen met een hond ipv alleen achter een paard aan laten hobbelen...
Kortom waarom corrigeren als je het ook kan voorkomen :s omdat je WIL corrigeren? Omdat je snel effect wilt? Geen tijd wilt steken in het opvoeden en leren van goede commando s?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:43

Mensen dit gaat nergens over!

Kinderen die moeten leren fietsen krijgen eerst zijwieltjes, maar eens moeten die er af en vallen ze een keer.... Zielig ja maar zo leer je in het leven, door vallen en opstaan!

Het is geweldig voor honden om bij paarden te zijn, lekker met het vrouwtje mee.... veel aandacht van mensen op stal. Altijd andere honden om mee te spelen, wat wil een hond nog meer. Mijn honden staan direct bij de voordeur als ik zeg "gaan jullie mee naar de paardjes"!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:07

Paperboy schreef:
Mensen dit gaat nergens over!

Kinderen die moeten leren fietsen krijgen eerst zijwieltjes, maar eens moeten die er af en vallen ze een keer.... Zielig ja maar zo leer je in het leven, door vallen en opstaan!

Het is geweldig voor honden om bij paarden te zijn, lekker met het vrouwtje mee.... veel aandacht van mensen op stal. Altijd andere honden om mee te spelen, wat wil een hond nog meer. Mijn honden staan direct bij de voordeur als ik zeg "gaan jullie mee naar de paardjes"!

Mijn hond vindt paarden eng, heeft niks met vreemden en wilt daar ook geen aandacht van. Andere honden zijn vaak te druk dus ik moet ook nog eens opletten of ze mijn hond wel netjes met rust laten. En dan nog ben je bezig met je paarden, niet met je hond. Ik ga liever, mijn hond ook trouwens, een stuk wandelen in het bos samen met mijn hond.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:11

essiesilly schreef:
Waarom beperk je hem voortdurend in beweging?... Je kan ook nog gaan wandelen met een hond ipv alleen achter een paard aan laten hobbelen...

Een hond aan de lijn is beperkt in zijn bewegingsvrijheid, dat lijkt me nogal duidelijk. Zeker kun je gaan wandelen, maar dat kun je ook als je de hond wel los kunt laten :) Dat heeft dus niets met elkaar te maken.

Citaat:
Kortom waarom corrigeren als je het ook kan voorkomen :s omdat je WIL corrigeren? Omdat je snel effect wilt? Geen tijd wilt steken in het opvoeden en leren van goede commando s?

In zekere zin is dat zo. Ik zou altijd proberen te zoeken naar de manier van communiceren die het beste past - maar ik zou zeker niet alles willen voorkomen en dat voortdurend in de gaten moeten houden. Dat is gewoon niet mijn manier. Wat dat betreft vind ik dat 'nee' gewoon bij de communicatie hoort, met mens en dier, en dat leren ze. Dat hoeft niet met geweld, niet extreem (en met wel extreme gevallen zoals Cesar behandelt zou ik echt niet gaan rotzooien), maar een correctie hier en daar zou voor mij in elk geval als veel natuurlijkere communicatie aanvoelen dan uitsluitend overal omheen werken. Een prima methode voor een aantal dingen, maar voor sommige zaken zou het echt mijn keuze niet zijn.