wat te doen tegen ongewenste katten in de tuin ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:40

Thirty schreef:
liedje89 schreef:

Het is nogal achterlijk om stelen te goed te praten hoe dan ook. Dus het maakt eigenlijk niet uit of die vergelijking nu logisch is, of het nu de kat of de radio is je mag het niet zomaar meenemen als je er last van hebt :Y)

Als jij niet in overtreding was door je kat los te laten lopen, dan hoefde ik je kat niet te 'stelen' :+

Lees maar even mijn stukje over de F&F wet op de vorige pagina.

Dus omdat iemand anders de wet overtreedt, mag jij dat ook doen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:40

Thirty schreef:
Ik mag een (voor mij) zwerfkat wegbrengen als ik dat wil. :j

Dat mag jij helemaal niet. De dierenambulance of een speciale werkgroep zwerfkatten komt die ophalen. Bah, vind het zo naar om deze post te lezen.

Thirty schreef:
_San87_ schreef:

Jij weet heel goed dat die kat geen zwerfkat is, maar een kat van de buren. Dus je bent gewoon in overtreding als je dat doet. Ik snap de intentie wel, hoor, ik heb zelf ook vaak genoeg op het punt gestaan dat te doen.

Dat weet het asiel niet. En dat is het enige waar het om gaat. :+
De katten'eigenaren' zijn net zo goed in overtreding, aangezien ik dat net heb opgesnort in de Flora en Faunawet.

Het asiel neemt dus echt geen kat aan waar jij mee aan komt zetten. Als je claimt dat het je eigen kat is en je hem weg wilt doen mag je 50 euro afstandsgeld betalen, als het asiel niet te beroerd is om te controleren of jij wel als eigenaar staat geregistreerd.

Bah, wat een vervelende mensen hier zeg

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:42

mika11 schreef:
Jis_ schreef:
wilde net vragen, hoe zit dat in de USofA.

Daar mag je de nagels van een kat laten verwijderen.
Dat scheelt natuurlijk wel, dan kunnen ze niet meer zo makkelijk over schuttingen klimmen etc.
En komen ze moeilijker bij je in de tuin of in huis.
Maar echt diervriendelijk is het niet, denk ik.

Nee niet diervriendelijk. Had dat nog niet zo bekeken, dacht dat dat alleen gedaan werd zodat de boel in huis heel bleef.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:43

Magrathea schreef:
Thirty schreef:
Ik mag een (voor mij) zwerfkat wegbrengen als ik dat wil. :j

Dat mag jij helemaal niet. De dierenambulance of een speciale werkgroep zwerfkatten komt die ophalen. Bah, vind het zo naar om deze post te lezen.

Thirty schreef:
Dat weet het asiel niet. En dat is het enige waar het om gaat. :+
De katten'eigenaren' zijn net zo goed in overtreding, aangezien ik dat net heb opgesnort in de Flora en Faunawet.

Het asiel neemt dus echt geen kat aan waar jij mee aan komt zetten. Als je claimt dat het je eigen kat is en je hem weg wilt doen mag je 50 euro afstandsgeld betalen, als het asiel niet te beroerd is om te controleren of jij wel als eigenaar staat geregistreerd.

Waarom zou een asiel geen kat aannemen waar iemand mee aan komt zetten? Dat doen ze wel, hoor :).

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:43

Meestal gaat het gewoon goed, met katten die buiten lopen.
Af en toe heb je dus zulke voorvallen als in de openingspost.
Mijn katten zijn al 18 jaar, altijd buiten geweest via kattenluikje, nooit een probleem gehad.
Volgende de flora en fauna wet, zijn ze wel schuldig trouwens, want ze hebben in hun jonge jaren heel wat muizen en vogels gevangen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:46

@San: hier dus niet hoor. Ik weet niet bij wat voor asiels jij komt, maar ik werk er, dus ik denk dat ik iets beter op de hoogte ben dan jij als ik het zo hoor.

Om even ontopic te blijven trouwens:

TS, ik weet niet wat voor tuin je hebt, maar ik zou onderaan, tot ongeveer 50 cm gaas maken zodat ze niet onder de heg door kunnen. Verder kan je je buren verzoeken om je katten meer binnen te houden zodat ze de bak wat meer gebruiken (en jouw tuin dus minder). Ook kunnen ze de nagels van de katten knippen, zodat ze inderdaad niet meer over de schutting kunnen klimmen (of toch moeilijker). Dat is zeer diervriendelijk mits het goed gebeurt (en regelmatig anders heeft het geen nut).
Verder: koop een set tuinhandschoenen en een schepje, dat scheelt in de goorheid. Succes!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:50

Magrathea schreef:

Wat een bull. Ik heb hele andere ervaringen hoor. :')
En waarom zou ik zeggen dat het mijn eigen kat is?
Het is gewoon een lastige zwerver }:0

mika11

Re: wat te doen tegen ongewenste katten in de tuin ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:52

Thirty, volgens mij ben jij geen kattenliefhebber of zo?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:53

Juist wel! Ik vind het leuke dieren. Maar niet van een ander in mijn tuin, die de boel komt onderschijten, onderzeiken en vernielen. Ik heb bewust geen katten, en ik wil die van een ander dus ook niet hier hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:54

Dat sowieso. En ik heb het over NL hè, of in elk geval over asiels waar enige administratie bij wordt gehouden en niet zomaar elk dier aan wordt genomen. Want ja, helaas heb je ook mensen die zichzelf gerechtigd vinden om een kat in het asiel te fl*kkeren alleen maar omdat zij er last van hebben. Oeps daar zit dit topic vol mee.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:54

Nogmaals een kat die gewoon buiten loopt is niet in overtreding, hij moet eerst iets gaan vangen of overlast veroorzaken dan is hij in overtreding (of eigenlijk de baas natuurlijk). Alleen het los buiten laten lopen van de kat is geen overtreding!! Het stelen van een kat die overstraat loopt wel, zelfs als de kat op dat moment wel iets doet wat niet kan jij bent geen politie agent oid dus je mag hem niet in beslag nemen . Immers is niet de kat strafbaar maar de baas en de kat is een goed dus dat is een inbeslag name dat mag een burger (itt) een arrest niet uitvoeren :Y)

Ik weet niet in welke omgeving en hoelang geleden jij ervaring het met asiels maar ze nemen iig hier sinds enkele jaren echt geen katten aan die er verzorgt en doorvoed uitzien. Dat kunnen ze ook helemaal niet meer ze hebben alle ruimte nodig voor katten die echte nood hebben volgens mij (ziek, gewond, zwanger etc.)

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:55

Ik heb dat ook wel een beetje hoor Thirty :))

voorheen vond ik katten wel leuk
tot dat ik geterroriseerd werd in mijn oude huis door alle buurkatten
sindsdien is mijn mening iets wat bijgesteld :))

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:55

Thirty schreef:
Juist wel! Ik vind het leuke dieren. Maar niet van een ander in mijn tuin, die de boel komt onderschijten, onderzeiken en vernielen. Ik heb bewust geen katten, en ik wil die van een ander dus ook niet hier hebben.

Ja, dat begrijp ik dan wel.
Via het kattenluikje in mijn huis, komt ook wel eens een buurkat binnen. Dat vind ik ook niet zo leuk, want die springt zo op het aanrecht.
Maar gelukkig jaagt mijn hond hem meestal wel weg.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:56

Magrathea schreef:
Dat sowieso. En ik heb het over NL hè, of in elk geval over asiels waar enige administratie bij wordt gehouden en niet zomaar elk dier aan wordt genomen. Want ja, helaas heb je ook mensen die zichzelf gerechtigd vinden om een kat in het asiel te fl*kkeren alleen maar omdat zij er last van hebben. Oeps daar zit dit topic vol mee.

Ik heb het ook over NL. Hier krijgen ze namelijk na een dag of 3 een roze spuit, als er niemand voor ze komt.
En ik zou het daarom hier ook niet over mijn hart kunnen verkrijgen om ze naar het asiel te brengen.
Maar beste kat die hier een voet op het territorium van mijn honden durft te zetten :+
Laatst bijgewerkt door Thirty op 11-10-11 23:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:56

Het is nu een beetje lastig om ze te vangen en naar het asiel te brengen als zwerfkatten.
Al zou ik daar geen moeite mee hebben als er een vreemde kat overlast zorgt zou ik die zeker wel vangen en wegbrengen. Ik ga dan echt niet de halve buurt af om te vragen wie z'n kat het is en of die hem alsjeblieft bij wil houden.
Mensen die katten willen houden moeten er voor zorgen en hun verantwoordelijkheid nemen, lekker makkelijk om te zeggen dat ze buiten horen. Als je het niet degelijk af kan maken moet je gewoon geen kat nemen. Als je buitenaf woont moet je het zelf weten al lopen er hier zat zwerfkatten volgens mij. Maar als ze overlast veroorzaken moet jij als eigenaar je verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat je boel zo maakt dat je kat de ruimte heeft op jouw eigen terrein. Zou een mooie worden als de buren komen klagen over het feit dat onze paarden door hun tuin denderen en ik het dan af doe met het feit dat het buiten dieren zijn en hun maar moeten zorgen dat hun tuin paardvrij wordt. Vindt het een omgekeerde wereld. En dan vinden ze het gek dat er jagers katten afschieten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:59

Maar ja, als de buurkat bij mij op het aanrecht springt. Dat beest kan het ook niet helpen, die weet niet beter.
Dan vind ik het wel te ver gaan, om die kat de dupe te laten worden door hem naar het asiel te brengen.
Ik accepteer het maar, en hoop dat de hond wakker wordt, om hem te verjagen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:00

Moderatoropmerking:
Dames en eventuele heren, graag even een reminder/verzoek, blijf aub wel op de bal spelen en ga niet op de man. Ik heb in dit topic al diverse malen een bericht zien staan die eigenlijk net over de grens gaat. Er zijn geen berichten verwijderd ivm de gaten die er dan in het topic vallen, maar hopelijk is het niet nodig dit alsnog te gaan doen en uiteindelijk het topic te moeten sluiten.
Ik weet dat dit een onderwerp is waarbij er meerdere partijen zijn en waar de emoties nog wel eens hoog kunnen oplopen, maar blijf het aub wel respectvol houden! Mijn dank ;)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:00

mika11 schreef:
Maar ja, als de buurkat bij mij op het aanrecht springt. Dat beest kan het ook niet helpen, die weet niet beter.
Dan vind ik het wel te ver gaan, om die kat de dupe te laten worden door hem naar het asiel te brengen.
Ik accepteer het maar, en hoop dat de hond wakker wordt, om hem te verjagen.

De NLse asiels zijn zo slecht nog niet hoor ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:02

*KUCH* iets met appels en peren *KUCH*

Sorry, maar er zijn echt onwijs veel katten in Nederland. Ik hier en mijn vriend bij hem hebben altijd asielkatten geadopteerd. En ja, die komen van buiten, dus die willen ook naar buiten. Die worden gek binnen. Moeten wij ze dan maar niet adopteren omdat een ander er misschien wel eens een keer last van zou kunnen hebben? Of moeten ze maar allemaal een spuit krijgen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:04

Magrathea schreef:
*KUCH* iets met appels en peren *KUCH*

Sorry, maar er zijn echt onwijs veel katten in Nederland. Ik hier en mijn vriend bij hem hebben altijd asielkatten geadopteerd. En ja, die komen van buiten, dus die willen ook naar buiten. Die worden gek binnen. Moeten wij ze dan maar niet adopteren omdat een ander er misschien wel eens een keer last van zou kunnen hebben? Of moeten ze maar allemaal een spuit krijgen?

Nee zorgen dat mensen die ze adopteren de plek en afgerasterd gedeelte hebben. Je moet geen dier kopen waar je geen plaats voor hebt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:05

Thirty, ja dat weet ik. Mijn katten komen ook uit het asiel, daar zaten ze idd niet slecht.
Maar ik zou het niet over m'n hart kunnen verkrijgen er zelf een kat heen te brengen. :')
Een kat van mij gebruikt de tuin hier verderop als kattenbak af en toe.
Maar de vrouw die er woont, vindt dat helemaal niet erg gelukkig. Die vindt het leuk als Scarr in haar tuin loopt.
Maar ja, voor het zelfde geld had daar iemand gewoond die het niet geaccepteerd had.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:05

Een kat is over het algemeen prima te wennen aan een binnenleven. Of aan een afgezette tuin. Kost het wat moeite? Vast wel.

Maar je houdt je kat iig veilig, kan niet overreden, vergiftigd, gestolen, opgesloten worden en zal bij niemand anders dan bij jezelf in de tuin schijten, zeiken en de boel vernielen.
Ik zie geen nadelen!

Plus dat het dus in principe niet mag, want een huisdier mag niet jagen.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:06

en wat had je er dan aan kunnen doen Mika11
Ik denk zelf dat je er dan ook niets aan had kunnen doen anders dan of je katten binnen houden of je eigen tuin afrasteren?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:07

Soms komt een dier ongevraagd op je pad.. Zoals mijn jongste kat die ik in een doos aan de kant van de weg vond, gedumpt, doodziek van de nies en helemaal onder zijn eigen uitwerpselen.

Maar houd niet in dat een ander last van hem heeft. Hij blijft binnen..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 00:08

Wendy, ik heb helemaal geen tuin :')
Ik woon midden in het centrum hier, wel een klein oud stadje, hoor.
Dus of de katten blijven altijd binnen, maar afrasteren kan niet, er is niks om af te rasteren.