Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 17:22

Yamcha schreef:
Buiten dat denk ik dat met sommige rassen er haast wel iets nieuws opgezet moet worden......

Er is meer dan een handvol rassen wat per direct verboden moet worden omdat niet één dier volgens het uitgangspunt gefokt wordt.
Bij de meeste rassen wordt meer dan de helft van de pups met genetische defecten geboren. Dat die voor een deel pas na 2 of 3 jaar tot uiting komen verandert niets aan deze strijdigheid.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:38

Neej schreef:
In mijn ogen heb je in ieder geval verder geopend met dit topic, dus ergens is wel een doel bereikt lijkt me, ook al is het maar klein ;)

Ja toch al weer 5000 lezers hier, waarbij hopelijk toch ook enkele mensen die nu net voor de aanschaf van een hond staan..
Goed plan van dat kinderboekje HC +:)+

Ergens verbaasd het me dat deze discussie niet eerder op gang is gekomen, die totaal ontnuchterende bbc documentaire is toch al iets van een jaar geleden voor het eerst uitgezonden?
Wat ik een beetje vindt ontbreken hier is grotere input van huidige fokkers (waarvan er toch ook wel wat op bokt zitten herinner ik me uit andere honden-topics).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 15:08

Bandida schreef:
Neej schreef:
In mijn ogen heb je in ieder geval verder geopend met dit topic, dus ergens is wel een doel bereikt lijkt me, ook al is het maar klein ;)

Ja toch al weer 5000 lezers hier, waarbij hopelijk toch ook enkele mensen die nu net voor de aanschaf van een hond staan..
Goed plan van dat kinderboekje HC +:)+

Ergens verbaasd het me dat deze discussie niet eerder op gang is gekomen, die totaal ontnuchterende bbc documentaire is toch al iets van een jaar geleden voor het eerst uitgezonden?
Wat ik een beetje vindt ontbreken hier is grotere input van huidige fokkers (waarvan er toch ook wel wat op bokt zitten herinner ik me uit andere honden-topics).

Het boekje wat ik noem in de ts is al van 1988!!
Toen was het probleem al serieus groot en dermate zorgwekkend dat het Minsterie het bokej door de staatsdrukkerij heeft doen uitkomen.
Dat :)* genoeg.

Het is echt :x dat de kynologie, dierenartsenij, dierwelzijnsbelangen-behartigers en de consumentenclubs meer dan 20 jaar niets hebben gedaan ermee; dat het alleen maar hardhollend erger is geworden.
Ikzelf heb het probleem in mijn schrijven regelmatig opgebracht. Maar ja, ík ben de gek van de berg O:)

p.s. dat jonge teefje wat ik je noemde is een anti-allergie ´turco andaluz´;
http://3.bp.blogspot.com/_vpQYcDFelWY/S ... magen6.jpg

Een recent voorbeeld van de kynologie-piraterij;

El ayer, turco andaluz, hoy, perro de agua español, tiene un innegable origen andaluz, desde donde se expandió hacia el resto de la Península. .. is nu een FCI ´erkend´ ras waarvan de ´erkende´ fokkers waarschuwen over de malafide fokkers in de campo van andalusië.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:20

Huertecilla schreef:

El ayer, turco andaluz, hoy, perro de agua español, tiene un innegable origen andaluz, desde donde se expandió hacia el resto de la Península. .. is nu een FCI ´erkend´ ras waarvan de ´erkende´ fokkers waarschuwen over de malafide fokkers in de campo van andalusië.

En ik moet er al niet aan denken dat nu mensen zo'n 'leuke haarbal' als die vorige reu van jou in een huis met een klein tuintje gaan proberen houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 15:28

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

En ik moet er al niet aan denken dat nu mensen zo'n 'leuke haarbal' als die vorige reu van jou in een huis met een klein tuintje gaan proberen houden.

Pollux is er nog hoor ;)
Castor was de ´milde´ _O-
Nee, inderdaad en hij flost zijn mega-gebit met MechelseHerders als hij dat tuintje bewaakt.
Ook daarom een piraterij-voorbeeld van een heel oud en authetiek hondenras wat geen vermomde Golsden Retriever mag worden.

Het is overigens een ras wat onderzoek van wetenschappelijke studie zou behoren te zjn. Niet die van de theemutsen in NL, maar de campo-crossers van hier; die zijn (logischerwijze) in bijna absolute mate resistent tegen tekenziekte(s).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:00

Huertecilla schreef:
Het is overigens een ras wat onderzoek van wetenschappelijke studie zou behoren te zjn. Niet die van de theemutsen in NL, maar de campo-crossers van hier; die zijn (logischerwijze) in bijna absolute mate resistent tegen tekenziekte(s).

Aha.. ja interessant (zelf net Lyme achter de rug)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 16:05

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

Aha.. ja interessant (zelf net Lyme achter de rug)

Vandaar dat ik het opmerk ;)
Is enorm aan het oprukken en die pluizenbollen hebben nergens last van.

Heb trouwens nét het boekje van de Gendtse nobelprijswinnar van de literatuur gekocht.
De originele uitgave met Frans Bulldogje *\o/*
Deze:

Afbeelding
Afbeelding

Voor de idióte prijs van 40 euro incl. verzenden....

Ruga

Re: Waarom is het meest nuttige rashonden-boekje een geheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:34

Maeterlinck heeft over honden geschreven??? Nu val ik van mijn stoel, hahaha.. grappig

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:37

Wat ben ik toch blij met mijn rasloze hond *\o/*

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:00

meissielief schreef:
Wat ben ik toch blij met mijn rasloze hond *\o/*

Och, ik ben nog steeds reuzeblij met mijn (relatief 'gezonde') rashond, maar alles wat hier in het topic is besproken is voor mij wel iets om mee te nemen in de toekomst.

Overigens is hier een paar dagen geleden wat ter sprake gekomen over F1 kruisingen, dat die gezonder zouden zijn.. Hele interessante materie imo. Ik ben zelf helemaal niet zo thuis in de genetica, maar geldt dat bv ook voor kruisingen binnen hetzelfde type? Kwam van de week op facebook een nestje ontzettend leuke springer kruisingen tegen. Engelse x Welsh. Maar volgens mij ligt de oorsprong van de Welsh ongelofelijk dicht bij die van de Engelse. Geldt dan bij zo'n soort kruising dat de F1 hiervan óók gezonder zou zijn in theorie?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 17:12

Bandida schreef:
Maeterlinck heeft over honden geschreven??? Nu val ik van mijn stoel, hahaha.. grappig

Ja, dat deed ik ook.
Ik struikelde erover en heb me te plétter gezocht naar hoe dat in elkaar zit.
Het is blijkbaar nooit in het Frans uitgegeven; alleen in de engelse vertaling.

Het staat niet in het overzicht van zijn werken maar wel in alle mogelijke formaten op het Gutenberg project.
Het is een paar keer heruitgegeven tussen 1903 en 1910, beetje schandalig met Éngelse Bulldog ainde afbeeldingen. Vrij recent als fascimile copy van die _-:( versie.

Nog een heel aandoenlijk boekje ook en leuk om te lezen: http://babel.hathitrust.org/cgi/pt?view ... =12;num=12

Jij valt van je stoel dus je kan je voorstellen dat ik erg blij ben dat ik voor een dról een originele versie uit 1904 :wow: heb gevonden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 17:26

Neej schreef:
Geldt dan bij zo'n soort kruising dat de F1 hiervan óók gezonder zou zijn in theorie?

In mindere mate maar ja.
Zelfs bínnen een ras geldt het al bij ver overwante populaties szoals de ´Pharao Hond´(de middenslag podenco van Malta) x de middenslag Podenco uit andalucía bv.

De mindere mate is de kleine kans op ongewenste recessieve throw backs of statistische pech.
Het is echter wel dé manier om binnen type een ras weer wat gezonder te maken.
Hoe verder buiten de genenpoel hoe sneller het gaat. Hoe stikter men de uitvallers selecteert idem.

Mastiff en Bullmastiff zijn twee andere voorbeelden die heel snel een sttuk gezonder kunnen worden met verwante rassen en populaties onafhankelijk van of die ´erkend´ zijn.

Fok outcross true to type en vergeet de rest. Gewoon de ´import´ registreren met data over de eigenschappen.
Daar hoeft geen nieuw wiel voor uitgevonden te worden; gewoon een bijlage openen in het stamboek en daarin alle nesten met een ongeregistreerde import als ouder inschrijven.
Voor de rest gewoon het registratie-document uitgeven.
Gewoon eenvoudig :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:22

Huertecilla schreef:

Aan de fokkers kant dan toch, moet dan ook nog wat aan de houders kant gebeuren. Zo'n toegeplooide veel te vette kortademige Engelse Bulldog kan je inderdaad drie hoog houden, maar met de gezonde versie wordt dat al iets moeilijker, die kunnen wél lopen.
Al zal het nog wel enigzins meevallen met kleine rassen.
Maar er zijn grote hondenrassen die (zoals eerder al gezegd) in een weer meer oorspronkelijke vorm in een hoop omstandigheden niet gehouden gaan kunnen worden.
Als sommige van die honden terug een beetje meer hond worden, worden ze euh echt hondhond ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 18:26

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

Aan de fokkers kant dan toch, moet dan ook nog wat aan de houders kant gebeuren. Zo'n toegeplooide veel te vette kortademige Engelse Bulldog kan je inderdaad drie hoog houden, maar met de gezonde versie wordt dat al iets moeilijker, die kunnen wél lopen.
Al zal het nog wel enigzins meevallen met kleine rassen.
Maar er zijn grote hondenrassen die (zoals eerder al gezegd) in een weer meer oorspronkelijke vorm in een hoop omstandigheden niet gehouden gaan kunnen worden.
Als sommige van die honden terug een beetje meer hond worden, worden ze euh echt hondhond ;)

Het blijft eenvoudig:
- óf kosten in geld en verdriet met een hond die lijdt
- óf een keuze uit 200 rassen ivp 400

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:40

Dank voor je uitgebreide antwoord HC!

Zoals je het nu stelt klinkt het inderdaad supereenvoudig! Helaas weet ik vanuit de WSS iig dat er bij de 'gevestigde orde' weinig animo bestaat voor 'outcross'. als is het maar met een toch redelijk verwante ESS.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 10:24

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:07

Toch deel ik die.mening niet, inteeld is voor mij ras type ontwikkeling

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 02:16

Moll schreef:

Dus ben je deel van het probleem.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 09:09

Kuggur schreef:
Moll schreef:

Het is dweilen onder een lekke watertoren.
Daarom moet er gewooon van buitenaf keihard opgetreden worden tegen de ongewenste gevolgen van knoeien. De wetgeving is er al. Gewoon een kwestie van toepassen.
Dierenmishandeling, ondeugdelijke producten en misleiding; hoppa!

Voor me(ons)zelf zoek/fok ik wel gezond gezelschap en koop daar een [BB] Luxe hondenhalsband & -lijn voor ivp veel meer geld in de bodemloze put van tentoonstellingen en medische kosten te storten.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:27

Kuggur schreef:
Moll schreef:

Ook dit deel ik niet, het probleem zit niet in inteeld en lijnteeld, het probleem zit in het extreem fokken van lichamelijke eigen schappen, er zijn nog genoeg rassen waar ik al eerder over gesproken heb in dit topic waar in en lijnteeld word toe gepast waar ook mee gewerkt word, en zo een zeer streng selectie basis heeft, daar draait het dus om en ook dit heb ik al eerder geschreven, je kan geen ras creëren zonder in en lijnteeld, dat je hier nauwlettend mee om móet gaan ben ik geheel mee eens en dat er eens in de 4 generaties bloed verversing toe móet passen vind ik ook waar, echter is het nu wel al weer zo dat inteeld in NL niet meer mag en bepaalde lijnteeld ook niet meer.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:41

Inteelt geeft na 10% al afwijkingen. Dus dat is wel het probleem. Misschien word het tijd voor genetische manipulatie, net zoals dat alle bananen klonen zijn van elkaar, dat elke hond hetzelfde is als de volgende. Kun je wel de perfecte hobd creeren.
Vies idee eigenlijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:43

Moll schreef:
je kan geen ras creëren zonder in en lijnteeld, dat je hier nauwlettend mee om móet gaan ben ik geheel mee eens en dat er eens in de 4 generaties bloed verversing toe móet passen vind ik ook waar, echter is het nu wel al weer zo dat inteeld in NL niet meer mag en bepaalde lijnteeld ook niet meer.

En weer, als je dergelijke aspiraties koestert, een ras volgens die definitie willen creeëren (wat in principe een groep individuen produceren is wiens fenotype zó weinig variabel is dat ze klonen van elkaar lijken, conformatie fokkerij), dan ben en blijf je deel van het probleem, niet de oplossing.
De argumenten die je geeft zijn niet nieuw, ze komen uit de hoek van de conformatiefokkerij, die ons juweeltjes als de puk en de cavalier king charles heeft geleverd, leuke bronnen van inkomsten voor dierenartsen, dat wel.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:14

Kuggur schreef:
Moll schreef:
je kan geen ras creëren zonder in en lijnteeld, dat je hier nauwlettend mee om móet gaan ben ik geheel mee eens en dat er eens in de 4 generaties bloed verversing toe móet passen vind ik ook waar, echter is het nu wel al weer zo dat inteeld in NL niet meer mag en bepaalde lijnteeld ook niet meer.

En weer, als je dergelijke aspiraties koestert, een ras volgens die definitie willen creeëren (wat in principe een groep individuen produceren is wiens fenotype zó weinig variabel is dat ze klonen van elkaar lijken, conformatie fokkerij), dan ben en blijf je deel van het probleem, niet de oplossing.
De argumenten die je geeft zijn niet nieuw, ze komen uit de hoek van de conformatiefokkerij, die ons juweeltjes als de puk en de cavalier king charles heeft geleverd, leuke bronnen van inkomsten voor dierenartsen, dat wel.

Je blaat een hoop maar geeft weinig wol, wanneer je werktype hond voor een bepaald doel wil hebben heb je dit nodig simpel maar waar, en dan praten we niet over show type .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 11:15

Moll schreef:
je kan geen ras creëren zonder in en lijnteelT

Jawel.
Het duurt alleen langer. Zonder de risicos van de inteelt echter.

Bedenk verder dat de rassen er al waren :)*
Ze hoefden alleen maar niet verknoeid te worden.

Grenzeloze zelfoverschatting en megalomane nijgingen hebben de kynologie het erfgoed doen ´verbeteren´ in plaats van bewaren.
Nu is het verziekt. Die hoek heeft zich dus meer dan gedisqualificeerd door een overschot van bewijs van onkunde en waandenkbeelden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 11:21

Moll schreef:
en dan praten we niet over show type .

Die en dat mechanisme moeten we ook eigenlijk best verbieden :)*

Dat zijn kleine mensjes die god spelen met genen door inteelt voor hun eigen lol en ambities zonder enige grenzen mbt dierenwelzijn.
Daar is geen discussie meer over mogelijk. Het bewijs heeft men zelf breed geleverd.

De kynologie heeft bewezen incompetent te zijn en de verantwoordelijkheid voor bewaren van rassen niet te kunnen dragen.
Die heeft de boel letterlijk verziekt.
Daar is geen dialoog over - mee nodig.
Die moet keihard aangepakt worden.

Ik ga/van met mijn eigen gezonde rashond(en) genieten.
Ze kúnnen zonder raspecifieke genetische beperkingen genieten *\o/*
Wel/niet erkend wel/niet tentoonstellingswaardig is kynologenhoogmoed :)*