Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Pauline schreef:Nee ik denk dat je moet kijken naar de meest optimale mogelijkheden, een ren dus.
Bij een grote orca is dat heel lastig, en denk ik dat het dolfinarium er wel zijn best voor heeft gedaan, dit ook niet ideaal vindt. Maar ja, tis niet bepaald een guppie.
Ik vind uitzetten van een halfwild haasje dat door de verzorging handtam is geworden ook wreed.
hazira schreef:Neem als voorbeeld, Keiko.
Ook gevangen, jaren lang in een klein bassin doorgebracht.
Wilde ze hem uitzetten, al het nodige voor gedaan in hun ogen, maar uiteindelijk toch ook gestorven aan een longontsteking.
Als ze hem nooit gevangen hadden genomen, had hij dan ook overleden aan een longontsteking?
Had hij dan nog veeel ouder kunnen worden?
In mijn ogen is het vangen van orka's wreed.
Als ze teruggezet willen worden, moet je dat niet doen na een aantal maanden of jaren.
Dan zijn ze mensen gewend.
Keiko ging ook vaak bij de boten kijken in zijn fjord, mensen konden hem zo aanraken en 'aaien'.
Voor dat beestje heel normaal, hij weet niet beter.
Morgan weet nu waarschijnlijk ook niet beter dan dat zij vis krijgt van mensen.
Om haar vrij te laten vind ik ook geen optie, ze is immers nu gewend aan mensen en om het aan te leren om zelf weer vis te vangen en echt te gaan jagen voor voedsel.
Tsja hoe leer je dat een orka aan?
Als ze haar terugzetten dan overlijd ze mogelijk aan honger denk ik.
Misschien is dit wel de beste optie voor haar om naar tenerife te gaan met soortgenoten.
marielle231 schreef:Ik volg dit topic niet echt, maar moest er wel gelijk aan denken toen ik net een fragmentje hoorde op Q-music
Ze wilde het dolfinarium bellen om te vragen hoe Morgan nou vervoerd zou worden, daar werd niet opgenomen en ze belde Lenie 't Hart, Deze vertelde hoe het vervoeren ging en daarna vertelde ze dat het gewoon business is, Een orca zoals Morgan wordt gewoon "verkocht" voor 8/10 miljoen, ook zei ze dat er daar dolfijnen rondzwemmen die uit het wild komen ( aangespoelt of wat dan ook) en kunstjes doen.
Schrok er eigelijk best wel van, al vind ik het nog moeilijk om te zeggen dump maar weer in de zee en zie maar hoe het gaat.
kimmie261 schreef:maar waarom zijn dit soort dieren die "gered" worden en een naampje krijgen dan 'erg' dat ze weer vrijgelaten worden en daar in de natuur sterven?
menig uitgezette vogel of egel zal na vrijlating het niet overleven,moeten we dan elk dier wat we redden houden,of alleen de dieren die de media behalen en dan heel toepasselijk een naam krijgen waardoor erop emoties gespeeld wordt bij het publiek?
is de dood van een (beroemde/bij publiek bekende) orka/pinquin die vrijgelaten wordt in de natuur erger dan de dood van een (onbekend) egeltje wat met de hand groot gebracht is ( of een das bv) welke daarna in de natuur uitgezet wordt en het daar mss niet redt?