Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 01:15

Die is er niet, maar hoeveel paarden hebben de voorzieningen die ze nodig hebben... een paddock van 10 x 10 is echt niet voldoende als je het zo bedenkt, maargoed dat gebeurt ook...
Ik zeg NIET dat deze mensen slecht zijn, maar ik vind dat je dan ook niet kunt zeggen dat zo'n beest het per definitie slecht heeft.

En hoeveel paarden staken in het werk, er zijn zelfs paarden die mensen aanvallen, dat is toch ook niet normaal???? Maar dan stoppen mensen toch ook niet met paarden houden.
Ik snap niet dat die vergelijking niet gemaakt wordt.....
Een paard kan een mens ook doden, ookal is dat zelfs een vluchtdier..
Je scheert ze dus allemaal over een kam, als 1 orka dit doet, wil dit toch niet per definitie zeggen dat alle orka's ongelukkig zijn...
Er zijn heel veel paarden die gelukkig blijken te zijn in een minder grote omgeving bij de mens..
Laatst bijgewerkt door mychamp op 28-11-11 01:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 01:18

Jij vergelijkt nog steeds een wild dier met een paard. Dat kan je gewoon niet vergelijken. Met de beste wil in de wereld niet.

En dan hebben we het niet over een relatief klein wild dier, maar een orka, een gróót zeezoogdier. Walvisachtigen horen gewoon NIET in een dierentuin thuis.

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 01:19

Nouja ik vind de vergelijking wel terecht maar goed, ieder zijn mening! Dat mag ook :)

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:47

Dolfinarium wacht op laatste details

HARDERWIJK (ANP) - Het Dolfinarium wacht op de afronding van de laatste details rond het vervoer van orka Morgan. Wanneer de orka het zeedierenpark in Harderwijk verlaat, wilde Het Dolfinarium nog niet bekendmaken.

Dat meldde een woordvoerder maandag. Orka Morgan staat op punt om naar een dierenpark op Tenerife vervoerd te worden. In de gemeente Harderwijk is sinds zondagmiddag een noodverordening van kracht. Gemeente en politie vrezen confrontaties met actievoerders tijdens het transport.

Ik ben van mening dat ze haar vrij moeten laten!
Een orka hoort daar niet thuis, ze worden als vermaak gebruikt, wat geld oplevert.
Laat de natuur haar werk doen, als ze niet gesignaleerd was, was ze uiteindelijk ook overleden

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:35

Nooit meer paardrijden, de hond laten spelen op het veld, de kat aaien op de bank, melk drinken..
Ik blijf erbij, ik vind het echt vette onzin. Dat dier is gevangen en geholpen, hoe dat precies zit zal ongetwijfeld vanuit de juiste intenties zijn.
Konijnen die je zelf beu zet zet je toch ook niet in het bos (in het wild) uit zodat de natuur haar gang kan gaan? Waarom moet die orca dat dan wel overkomen? Ik vind dat ook nogal wreed.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:16

pauline,als je nu een 1 jarig ziek in het wild geboren haasje vind,en je knapt deze op,is het daarna nou eerlijker om hem weer terug te zetten in de natuur,óf is het ongelooflijk fijn voor hem als wild haasje verder zijn leven door te brengen in een kooitje van 50cm x 50cm waar hij amper "haas"in kan zijn kwa levensbehoeftes,en dan mag hij ook nog zeer onnatuurlijke kunstjes in keiharde muziek enz gaan vertonen,nou vertel mij,hoe zou het leven van zo'n beestje zijn ??

of zeg je dan ook dat zou geen leven voor een wilde haas zijn ,laat hem vrij en laat de natuur zijn gang gaan...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:21

Nee ik denk dat je moet kijken naar de meest optimale mogelijkheden, een ren dus.
Bij een grote orca is dat heel lastig, en denk ik dat het dolfinarium er wel zijn best voor heeft gedaan, dit ook niet ideaal vindt. Maar ja, tis niet bepaald een guppie.
Ik vind uitzetten van een halfwild haasje dat door de verzorging handtam is geworden ook wreed.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:30

Neem als voorbeeld, Keiko.
Ook gevangen, jaren lang in een klein bassin doorgebracht.
Wilde ze hem uitzetten, al het nodige voor gedaan in hun ogen, maar uiteindelijk toch ook gestorven aan een longontsteking.
Als ze hem nooit gevangen hadden genomen, had hij dan ook overleden aan een longontsteking?
Had hij dan nog veeel ouder kunnen worden?
In mijn ogen is het vangen van orka's wreed.
Als ze teruggezet willen worden, moet je dat niet doen na een aantal maanden of jaren.
Dan zijn ze mensen gewend.
Keiko ging ook vaak bij de boten kijken in zijn fjord, mensen konden hem zo aanraken en 'aaien'.
Voor dat beestje heel normaal, hij weet niet beter.
Morgan weet nu waarschijnlijk ook niet beter dan dat zij vis krijgt van mensen.
Om haar vrij te laten vind ik ook geen optie, ze is immers nu gewend aan mensen en om het aan te leren om zelf weer vis te vangen en echt te gaan jagen voor voedsel.
Tsja hoe leer je dat een orka aan?
Als ze haar terugzetten dan overlijd ze mogelijk aan honger denk ik.
Misschien is dit wel de beste optie voor haar om naar tenerife te gaan met soortgenoten.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:34

Het is een moeilijke keuse maar ik denk niet dat er een goede tussenzit.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:45

Pauline schreef:
Nee ik denk dat je moet kijken naar de meest optimale mogelijkheden, een ren dus.
Bij een grote orca is dat heel lastig, en denk ik dat het dolfinarium er wel zijn best voor heeft gedaan, dit ook niet ideaal vindt. Maar ja, tis niet bepaald een guppie.
Ik vind uitzetten van een halfwild haasje dat door de verzorging handtam is geworden ook wreed.

laten we het er maar ophouden dat dat badje op tenerife te klein is voor 1 orka een goed leven in te laten hebben,laat staan er 6!!! van die dieren in te houden...

en overigens geen circus is het waard wilde dieren daarvoor te gebruiken,en dolfinaria is niets anders als 1 groot circus ter entertainment voor de mens,niets leuks aan voor dit soort grote zeezoogdieren..

jammer dat we dit nog oke vinden ook -O-

stel je voor dat die orka dood gaat in de natuur,o,o,o zou wat zijn zeg...maar niemand hoor je over de 1000den grienden die dit jaar voor de fun doodgestoken zijn,want dat is blijkbaar minder erg als een dooie morgan...

als ons gevoel van beessie redden maar goed zit,of het dier nu zo daadwerkelijk een goed leven verder heeft,boeiend blijkbaar..ons "dierenredgevoeltje" is weer gestreeld,en om dat te bevestigen zullen velen haar ook nog eens "opzoeken"hoe leuk ze het doet in haar kommetje op tenerife,en daarmee houdt men ook nog eens dit soort achterlijke circussen in stand...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:59

Ik vind die duizenden grienden veel erger. Dat is toch dat enge "feest" waar zinloos zoveel mogelijk dieren vermoord worden?
Ze hadden Morgan nooit moeten redden maar dat zal echt wel met beste bedoelingen zijn gedaan.
Echter, wat had gemoeten veranderd de situatie niet. Ze is nu eenmaal in Harderwijk en tam..en dan vind ik een andere opvang met soortgenoten niet de slechtste keus.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:15

ja dat feest...

de vraag is alleen of morgan daar wel met soortgenoten gaat zitten,mss tijdens de shows,maar die beesten daar zijn zo agressief op elkaar dat ze buiten de shows om bijna allemaal appart in een babybadje mogen spatteren..nah is dat tof!

nou ja,ze is in ieder geval wel goed om nieuwe baby orkaatjes voort te brengen waardoor er nog meer orka's in gevangschap komen,en nog meer dolfinaria's hetzij nog kleiner als tenerife,voorzien kunnen worden met orka's voor menselijk vermaakt..

:)

ik zeg,laat haar vrij,dood is 1000x beter als dit leven wat ze tegemoed gaat...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:16

Laat haar dan gewoon inslapen. Ze wint er ook niks aan om ziek te worden of uit te hongeren.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:18

Mee eens Pauline!

Snap jullie bezwaren en het zou mijn keuze ook niet geweest zijn maar ik ben het wel met meer dingen niet eens wat dieren aangaat. Er zijn weinig orka's dus daar wordt nu een heleboel media aandacht aan besteed, maar als je je ogen opend voor de rest van het dierenleed dan heeft orka'tje Morgan daar een 3 sterrenhotel voor een gevangen dier (discussie over óf ze uberhaupt gevangen moet worden daar gelaten).

Wat dacht je van hamsters in kleine kooitjes, ratten, konijnen enz. om dan nog maar niet te spreken over de dierentuindieren, de slachtdieren, de flathonden, de asieldieren, de stalpaarden met 400 grams dekens en beenbescherming in de paddock ( ;) sorry!!)

Ik vind het allemaal maar overdreven om je zo druk te maken over 1 orka.... als je dat over elk zielig dier doet heb je geen leven meer. Begin bij jezelf, zorg dat je eigen dieren niets tekort komen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:38

:j dat heb ik al gezegd,beste is om haar in te laten slapen ,maar ja,dat vind iedereen weer zielig,en zal niet uit te leggen zijn aan de hoeveelheden mensen die denken dat dolfinaria's hotels zijn voor orka's en andere walvisachtigen ... Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:47

Mychamp, vergelijk het dan als volgt: je red een wild paard, die stop je 24/7 in een 3x3 box, i'm hem vervolgens over te plaatsen naar 24/7 in een 3x3 box met een soortgenoot... Wat schiet het paard daarmee op?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:49

Uit zijn eenzaamheid, nog minder ruimte.
Maar beter met een soortgenoot wegrotten dan alleen.

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:50

daar schiet het paard niets mee op, maar het gebeurt helaas wel op sommige plekken...
Toch vind ik het raar om dan te zeggen dat je dat paard maar af moet schieten omdat hij geen paardwaardig leven heeft, of niet?
Ik vind dat de situatie van die orka niet te vergelijken is met een 3 x 3 box, maargoed, ook denk ik dat er dieren zijn die het niet erg vinden om samen te werken met de mens.
Ondanks alles, vind ik nog steeds dat het het beste voor dieren is wanneer zij in het wild leven, maargoed, niet alles wat het beste is, is ook mogelijk....

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:53

Ik volg dit topic niet echt, maar moest er wel gelijk aan denken toen ik net een fragmentje hoorde op Q-music
Ze wilde het dolfinarium bellen om te vragen hoe Morgan nou vervoerd zou worden, daar werd niet opgenomen en ze belde Lenie 't Hart, Deze vertelde hoe het vervoeren ging en daarna vertelde ze dat het gewoon business is, Een orca zoals Morgan wordt gewoon "verkocht" voor 8/10 miljoen, ook zei ze dat er daar dolfijnen rondzwemmen die uit het wild komen ( aangespoelt of wat dan ook) en kunstjes doen.

Schrok er eigelijk best wel van, al vind ik het nog moeilijk om te zeggen dump maar weer in de zee en zie maar hoe het gaat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 22:55

En waar baseert zij dat op? Een zeehonden crèche is wel even wat anders dan een dolfinarium

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:19

hazira schreef:
Neem als voorbeeld, Keiko.
Ook gevangen, jaren lang in een klein bassin doorgebracht.
Wilde ze hem uitzetten, al het nodige voor gedaan in hun ogen, maar uiteindelijk toch ook gestorven aan een longontsteking.
Als ze hem nooit gevangen hadden genomen, had hij dan ook overleden aan een longontsteking?
Had hij dan nog veeel ouder kunnen worden?
In mijn ogen is het vangen van orka's wreed.
Als ze teruggezet willen worden, moet je dat niet doen na een aantal maanden of jaren.
Dan zijn ze mensen gewend.
Keiko ging ook vaak bij de boten kijken in zijn fjord, mensen konden hem zo aanraken en 'aaien'.
Voor dat beestje heel normaal, hij weet niet beter.
Morgan weet nu waarschijnlijk ook niet beter dan dat zij vis krijgt van mensen.
Om haar vrij te laten vind ik ook geen optie, ze is immers nu gewend aan mensen en om het aan te leren om zelf weer vis te vangen en echt te gaan jagen voor voedsel.
Tsja hoe leer je dat een orka aan?
Als ze haar terugzetten dan overlijd ze mogelijk aan honger denk ik.
Misschien is dit wel de beste optie voor haar om naar tenerife te gaan met soortgenoten.

Dat vind ik nou een goed voorbeeld.. niemand van die voorstanders die daar naar kijkt..
ga je zon dier dat al dode vis is gewend te eten.. mensen gewend is.. ergens in zee droppen.

laat haar na tenerife gaan.. soortgenoten en een redelijk leven. er is nou eenmaal de keuze gemaakt haar op te nemen en beter te maken. eenmaal gewend aan mensen/gevoerd worden.

net als die pinguin happy nog wat... word die boot afgedudw.. ergens halverwege de trekroute.. moet ie zelf maar zijn soortgenoten vinden.. en de rest zelf zwemmen.. na een lange bootreis.. kent geen natuurlijke vijanden..
die is ook dood.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:27

maar waarom zijn dit soort dieren die "gered" worden en een naampje krijgen dan 'erg' dat ze weer vrijgelaten worden en daar in de natuur sterven?

menig uitgezette vogel of egel zal na vrijlating het niet overleven,moeten we dan elk dier wat we redden houden,of alleen de dieren die de media behalen en dan heel toepasselijk een naam krijgen waardoor erop emoties gespeeld wordt bij het publiek?

is de dood van een (beroemde/bij publiek bekende) orka/pinquin die vrijgelaten wordt in de natuur erger dan de dood van een (onbekend) egeltje wat met de hand groot gebracht is ( of een das bv) welke daarna in de natuur uitgezet wordt en het daar mss niet redt?

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 01:44

marielle231 schreef:
Ik volg dit topic niet echt, maar moest er wel gelijk aan denken toen ik net een fragmentje hoorde op Q-music
Ze wilde het dolfinarium bellen om te vragen hoe Morgan nou vervoerd zou worden, daar werd niet opgenomen en ze belde Lenie 't Hart, Deze vertelde hoe het vervoeren ging en daarna vertelde ze dat het gewoon business is, Een orca zoals Morgan wordt gewoon "verkocht" voor 8/10 miljoen, ook zei ze dat er daar dolfijnen rondzwemmen die uit het wild komen ( aangespoelt of wat dan ook) en kunstjes doen.

Schrok er eigelijk best wel van, al vind ik het nog moeilijk om te zeggen dump maar weer in de zee en zie maar hoe het gaat.

Lenie 't Hart weet er niet veel meer vanaf dan de media, maar om er bij te horen roept ze maar wat. Ze hield laatst een interview en daaruit bleek dat ze geen flauw benul heeft van de zaken die zich afspelen.
Er staat ergens in de media al beschreven hoe het vervoer van Morgan zal gaan. Geloof op de site van het dolfinarium zelf.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 08:13

kimmie261 schreef:
maar waarom zijn dit soort dieren die "gered" worden en een naampje krijgen dan 'erg' dat ze weer vrijgelaten worden en daar in de natuur sterven?

menig uitgezette vogel of egel zal na vrijlating het niet overleven,moeten we dan elk dier wat we redden houden,of alleen de dieren die de media behalen en dan heel toepasselijk een naam krijgen waardoor erop emoties gespeeld wordt bij het publiek?

is de dood van een (beroemde/bij publiek bekende) orka/pinquin die vrijgelaten wordt in de natuur erger dan de dood van een (onbekend) egeltje wat met de hand groot gebracht is ( of een das bv) welke daarna in de natuur uitgezet wordt en het daar mss niet redt?

Nee, en daarom moet je dus niet zomaar gaan redden of, zomaar terugzetten in d natuur.

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:13