Wat eet jouw hond vandaag?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frensie

Re: Wat eet jouw hond vandaag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 01:29

Rustig overstappen is het beste, heb je ook de minste kans op diarree want de darmen zijn zulk voer waarschijnlijk niet gewend.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:01

is vlees echt beter voor een hond dan brokken?

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:20

Voor de meeste honden is vlees beter dan brokken. Ik zal niet alle brokken afkraken, er zal vast ook een redelijke tussen zitten, maar je hebt natuurlijk goed, beter, best. En voor mij in die volgorde is dat: sommige brokken (geperste, dus bijv. farmfood. Orijenbrok schijnt ook veel vlees te bevatten), KVV, barf. Maar goed, daar verschillen de meningen over, ook door veel 'broodje-aap' verhalen, gemakzucht en onwetendheid.

De supermarktbrokken e.d. komen er bij mij helemaal niet in. Er zullen best honden 'gezond' oud op worden, maar het kan altijd beter imo. Er komt hier sowieso niks anders in dan vers.

Wat betreft het overstappen van brok naar KVV: dat heb ik ook in één keer gedaan, 'cold turkey' en heb geen problemen gehad. Zou het zo weer doen!

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:07

Hier ook cold turkey, maar wel pas na een tijdje (eerst de zak puppybrok opgemaakt) ik heb eerst het beeske laten wennen aan zijn nieuwe omgeving (hoewel hij denk ik niet geprotesteerd had als hij gelijk vlees had gekregen, want hij is er dol op)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:36

waar krijgt een hond sneller last van, doordat hij supermarkt brokken krijgt? Gewoon uit nieuwgierigheid dit hoor, heb op t moment zelf geen hond, wil er later 1

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:20

Vlees bevat veel vocht, wat super is voor de nieren en urineweg. Vlees bevat alleen maar natuurlijke eiwitten en vetten, wat voor de algehele gezondheid beter is dan 'namaak' of bewerkte eiwitten. Vlees bevat bacterien wat belangrijk is voor een goede darmflora. Vlees bevat geen zetmeel of koolhydraten, wat goed is voor het gebit en tandvlees. Vlees bevat geen E-nummers of andere eventueel schadelijke stoffen (de normen voor diervoeding liggen anders dan voor humane voeding), dus geen kankerverwekkende stoffen. Vlees in grotere stukken vraagt om een manier van eten die mentaal meer uitdaging en voldoening biedt dan hapslikweg brokken.

Maar er zijn zeker ook nadelen. Niet zozeer op het gebied van gezondheid, maar op het gebied van bewerkelijkheid. Je kunt niet zomaar vlees voeren: er zit een theorie achter. Volg je die theorie (prooidiermodel) niet, dan kunnen er tekorten ontstaan welke een negatieve invloed hebben op de gezondheid van de hond of kat (all meat syndroom). Vlees is ook 'moeilijker' te bewaren dan droge brokken, want omdat het geen conserveringsmiddelen bevat, zul je het bevroren moeten bewaren. En er is moeilijker aan te komen, er zijn nog maar weinig dierenspeciaalzaken die vlees verkopen; wanneer je alles uit de supermarkt of van de slager betrekt, ben je veel te duur uit. Vlees voeren ís ook duurder dan een goedkope brok (maar niet duurder dan een premium brok!).

Honden, katten en fretten zijn carnivoren. Bovenstaande geldt voor die gehele groep.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 15:59

marielle231 schreef:
Hier eindelijk weer pens compleet.

Over 2 weekjes komt pupke ook :D
Ben benieuwt wat ze van smuldier vind.
Hoe kan ik haar eigelijk het beste laten wennen, gewoon gelijk overzetten ( heb ik met de rottie ook gedaan) of eerst haar puppybrok voeren en rustig aan overstappen.

Ik zou ook gewoon in 1 keer overstappen hoor :j. Heb ik hier ook gedaan, geen problemen mee gehad.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:26

Ik ben sinds 2 dagen bezig met vlees (50/50) Maar de ontlasting van mijn hond zit op dit moment tegen de dunne aan...
Terwijl het voorheen altijd in orde was..

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:43

Vandaag krijgt Bommie een konijnenkop restje van Mac met wat orgaan.

Mac krijgt kipkarkas en orgaan.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:47

nathalie_v schreef:
Ik ben sinds 2 dagen bezig met vlees (50/50) Maar de ontlasting van mijn hond zit op dit moment tegen de dunne aan...
Terwijl het voorheen altijd in orde was..

Je bent dus net bezig met overstappen? Veel honden moeten door een ontgiftingsperiode heen als je van brokken naar vlees gaat. Ik weet niet wat voor vlees je voert? Het hangt ook van je soort/ras hond af. Toen ik overstapte, ging van brok naar KVV, van KVV naar barf en ben nu alles aan het proportioneren in NRV pakketten. En daar houd ik het bij :o ;) Toen ik Bommie cold turkey overzette ging alles prima. (JR en een stalen maag :Y) ), maar toen ik dat met Mac deed (Husky), ging hij ook eerst aan de dunne

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:10

Mijn hond is voorheen zwerfhond geweest en hoopte dat ze ook nergens last van zou krijgen :+ (die vreet als ze de kans krijgt alles :P )

Ja ik ben inderdaad aan het overstappen. Ik kom van de kenner lam/rijst (niet omdat ze anders geen diaree krijg (daar word het vaak voor gegeven) maar omdat er dan iig 14% rijst in zit, zijn toch weer minder granen ;)
Ik ben nu bezig met Renske vlees. De rede hiervan is dat wij geen grote vriezer hebben, en al helemaal niet meer de plek om er eentje neer te zetten.
Renske kan ik hier op m'n werk halen, ik wil daarna over op naturediet. (weet niet of hier iemand ervaringen mee heeft..?)
Daarnaast is de rede van Renske/naturediet dat het 'echte vlees' (barf) ik absoluut niet tegen kan (klinkt heel laf, maar ik sta dan echt te kokhalzen/spugen, werk in de dierenwereld en kan veel verdragen maar dat absoluut niet! sta 10x liever haringen schoon te maken (waar ik wel tegen kan :+ ). Laatst moest ik (van smuldier) pens geven aan pension honden,, ik heb het buiten opengemaakt ,, het stonk zo ontzettend, nu woon ik niet in een stad en ben toch echt wel wat gewent.. maar gadverdamme!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:57

Noon schreef:
Veel honden moeten door een ontgiftingsperiode heen als je van brokken naar vlees gaat.

"Ontgifting" in dit verband bestaat niet, niet bij mensen (ontgiftings, ontslakkingskuren, allemaal nonsens) en niet bij honden.
Honden gaan door een periode met dunne poep heen door het overstappen naar voer met een heel andere samenstelling en dus structuur. Daar moeten de darmen zich op instellen. Heeft met ontgifting niets te maken.
Ik ben trouwens helemaal niet negatief over rauw voeren voor honden, integendeel, ongetwijfeld zeer gezond.

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:15

nathalie_v schreef:
Mijn hond is voorheen zwerfhond geweest en hoopte dat ze ook nergens last van zou krijgen :+ (die vreet als ze de kans krijgt alles :P )

Ja ik ben inderdaad aan het overstappen. Ik kom van de kenner lam/rijst (niet omdat ze anders geen diaree krijg (daar word het vaak voor gegeven) maar omdat er dan iig 14% rijst in zit, zijn toch weer minder granen ;)
Ik ben nu bezig met Renske vlees. De rede hiervan is dat wij geen grote vriezer hebben, en al helemaal niet meer de plek om er eentje neer te zetten.
Renske kan ik hier op m'n werk halen, ik wil daarna over op naturediet. (weet niet of hier iemand ervaringen mee heeft..?)
Daarnaast is de rede van Renske/naturediet dat het 'echte vlees' (barf) ik absoluut niet tegen kan (klinkt heel laf, maar ik sta dan echt te kokhalzen/spugen, werk in de dierenwereld en kan veel verdragen maar dat absoluut niet! sta 10x liever haringen schoon te maken (waar ik wel tegen kan :+ ). Laatst moest ik (van smuldier) pens geven aan pension honden,, ik heb het buiten opengemaakt ,, het stonk zo ontzettend, nu woon ik niet in een stad en ben toch echt wel wat gewent.. maar gadverdamme!

Maar KVV pens (smuldier dus bijv.) ruikt idd echt niet fris. Verse pens ruikt veel minder goor :D

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:08

@March kan het me nou niet voorstellen :+
maar zo ie zo kan er geen barf (en ook geen smuldier aangezien die ook in de vriezer moeten) in de vriezer. Dus dat gaat het niet worden.
Hoe dan ook, mijn mening is dat renske/nuturediet beter is dan de meeste brokken (ah hoewel ik het denk ik wel 50/50 blijf geven (dus helft brokken helft vlees). Maar moet het even aanzien ;)

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:24

nathalie_v schreef:
@March kan het me nou niet voorstellen :+
maar zo ie zo kan er geen barf (en ook geen smuldier aangezien die ook in de vriezer moeten) in de vriezer. Dus dat gaat het niet worden.
Hoe dan ook, mijn mening is dat renske/nuturediet beter is dan de meeste brokken (ah hoewel ik het denk ik wel 50/50 blijf geven (dus helft brokken helft vlees). Maar moet het even aanzien ;)

Wat is barf eigenlijk? En dat Renske, dat kan je toch oa bij Intratuin kopen?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:43

Renske kan je oa. bij de welkoop kopen (en de dierenwinkels) bij de intratuin weet ik niet (die hebben we hier niet :+ )
Barf is Beans and raw food (als ik het goed typ) kijk maar eens op google ;)

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:06

Mike heeft vanmorgen gesmuld van Eendenekken en runderkopvlees

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:07

Bones and raw food ;)

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:14

dankjewel chubby (was te lui om het op te zoeken op google :o , maar zat in de goede richting :+ )

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:26

Ik denk niet dat mijn honden me nog lief vinden als ik ze een bak bruine bonen (beans :P) voorschotel ;)

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 23:06

nathalie_v schreef:

Waarom Renske? Ik zie de meerwaarde er niet zo van eerlijk gezegd. Het bevat alsnog geen vers vlees, en ook nog eens heel erg weinig. Het vlees is namelijk gekookt, dus de meeste voedingsstoffen zijn alsnog verloren gegaan. Én ook erg duur, vergeleken met bijvoorbeeld smuldier. Maar goed, daar heb je geen ruimte voor...

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:06

Kuggur schreef:
Noon schreef:
Veel honden moeten door een ontgiftingsperiode heen als je van brokken naar vlees gaat.

"Ontgifting" in dit verband bestaat niet, niet bij mensen (ontgiftings, ontslakkingskuren, allemaal nonsens) en niet bij honden.
Honden gaan door een periode met dunne poep heen door het overstappen naar voer met een heel andere samenstelling en dus structuur. Daar moeten de darmen zich op instellen. Heeft met ontgifting niets te maken.
Ik ben trouwens helemaal niet negatief over rauw voeren voor honden, integendeel, ongetwijfeld zeer gezond.

Ik wil niet veel zeggen hoor, maarre...zie link

http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?board=12%3baction=display%3bthreadid=823

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:26

@ noon, er staat bij dat stuk geen bron,, waar heeft die gene het dan vandaan?

@Marloes_ het bevat meer vlees dan brokken ;) en naar mijn mening helpen alle kleine beetjes!
Ik heb in dat stuk wat je gekopieerd hebt ook geschreven dat ik dit op mijn werk kan krijgen en ik dus eerst wou kijken hoe ze er op zou reageren, hierna wil over gaan op naturediet.
En inderdaad ik heb de plek er niet voor om volledig vers te gaan voeren! Soms moeten er ook andere dingen in de vriezer ;)
Voordat je met het argument komt: dan rijdt je een paar keer per week naar de winkel toe, tja die ligt een aantal kilometer van mij vandaan, en heb dus echt niet altijd tijd om het te gaan halen, die tijd besteed ik liever aan mijn hond ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:35

Even een ander vraagje wat misschien met voer te maken kan hebben:
Mijn hondje van 10 heeft veel last van z'n anaalklieren, heeft er zelfs nu een kuur van 2 weken voor gehad.
Omdat uitdrukken bij de dierenarts niks geholpen had en een kuur van 5 dagen niks geholpen had.
Ze zaten zo weer verstopt.
Morgen ga ik weer terug naar de dierenarts voor controle maar het is nog steeds niet over helaas.
Nog vaak sleetje rijden en zo.
Hij krijgt Purina senior brokken.

Kan sowieso het voer wat hij krijgt de reden zijn voor anaalklier klachten?

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 07:57

Het kan door voer komen. Als zijn ontlasting altijd vrij dun is dan hoeft hij weinig te persen waardoor de anaalklieren niet goed geleegd worden. Maar dunne ontlasting hoeft niet persé veroorzaakt te worden door voer, kan andere redenen hebben.