Cesar Milan: 2 gezichten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:04

ik zit op het moment in de ziektewet (carpaal tunnel) en met mijn gipsje doe ik weinig... Ik slaap slecht en dus kijk ik in de nacht de afleveringen en in de dag en in de avond...
Maar goe, ik weet dat cesar die dingen zegt en ik WEET dat hij gelijk heeft, maar hij is ook niet zo geboren op deze manier. Je moet groeien.
En ik ben me heel erg bewust van de fouten die ik maak ( ze kunnen me pis nijdig maken en dan vloek ik ze soms de huid vol. Ik praat tegen ze alsof ze mensen zijn, want ze begrijpen dat ik tegen ze aan het praten zijn en als ze de woorden niet begrijpen, dan doen ze maar alsof!).
Maar het zijn niet de fouten die ik maak en waarvan ik weet at ik ze maak die een robleem opleveren. DIE fouten kan ik heel erg makkelijk corrigeren in mezelf en op de honden. Het zijn gewoon momenten van vermoeidheid dat gemakshalve dingen zoals vloeken toenemen.
Maar het zijn de fouten waar ik me niet bewust van ben die een probleem zijn en die dus bij mij nu deze jaloezie/dominantei/what ever situatie opleveren.
Mijn honden zijn geheel geen probleem honden en zijn super sociaal. Maar het is nou eenmaal dat ik waarschijnlijk iets doe wat leid tot deze situatie.

Ik ben alleen van mening dat je alleen het resultaat kan krijgen wat cesar heeft, als je ook de gehele gemoedstoestand van cesar hebt. En ik kan wel alle afleveringen gezien hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat ik dan zoals hem dingen voor elkaar kan krijgen. Ik denk dat ik eerst nar mezelf moet kijken voordat ik de gewenste resultaten kan krijgen en daarom dat ik nu ook zijn boeken heb gekocht en ze ga lezen.
Maar bedenk wel even dat cesar wel psychiaters, psychologen en hondentrainers heeft gehad om te komen op het punt waar hij nu is. Dus het zou heel naief zijn om te denken dat ik hem wel even na kan doen na het zien van zijn uitzendingen.
Dus ik ga zijn boek lezen en hoop dat ik een oja moment krijg over dingen waaran ik nog niet weet dat ik ze fout doe.
Ik hoopte alleen dan er misschien iemand was hier die zo eenzelfde situatie heeft gehad. Zonder duidelijke aanleiding dus...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:08

Dat is ZO waar!!! Je kunt wel heel goed weten wat je moet doen, maar je lichaam moet dat ook voelen/uitstralen!!!
M'n vriend is nog wat huiverig voor de 'uitvallen' van Kazuo. Hij weet nu best heel goed wat we moeten doen, maar doordat hij 'uitstraalt' naar Kazuo dat hij er totaal nog niet zeker in is, reageerd Kazuo juist door weer te gaan grommen omdat hij er niets van snapt :P

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:20

Urko schreef:
@rainbow: ik krijg echt kriebels als ik zie hoe jij een hond opvoed... waarom al dat gecorrigeer en vlieglessen als dat helemaal nergens voor nodig is? De hond moet leren dat de beloning om naar jou toe te gaan groter is dan die naar zijn *afleiding*. En dat gaat het no-way leren door hem telkens te straffen als hij afgeleid is...
Vind het echt vreselijk hoe jij die hond behandelt....

Mee eens :\

MyWishMax

Re: Cesar Milan: 2 gezichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:25

Maar wat ik me dan afvraag he? Heb nu een paard afleveringen gezien waarin hij zegt; dit ras is alleen voor mensen met ervaringen. Zoals (Duitse) herders. Welke rassen vind hij dan allemaal voor mensen met ervaring? En wanneer heb je ervaring?

Ik heb bijvoorbeeld vroeger een bouvier gehad, pasten altijd op de mechelaars van de buren. Ik schaar mezelf niet onder de mensen met ervaring := Maar vriendlief heeft bouviers, een husky, een grote kruising (even kwijt wat) en nu een benner senner... Maar toch vind ik niet dat hij echt ervaring heeft _O-

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:28

liberty22 schreef:
prima uitleg hoor urko , ikzelf ben niet een grote kenner op honde gebied , maar de methode geeft mij veel steunpunten en ik vind het minder heftig uitzien zoals jij het zegt.
Weet je zo werkt het in de roedel ook bij honden , de zwakkere mag ook pas als laatste eten dat zie je hier bij mensen ook niet gebeuren net zoals jij het bank verhaal aanhaalde , honden zetten elkaar ook soms niet onzacht op hun plaats dat is in onze maatschappij ook niet gewenst.
Daaromvind ik het moeilijk om menselijke voorbeelden aan te halen omdat mensen laten zien waat maatschappelijk verantw. is in deze wereld.

Ik haal menselijke voorbeelden aan om te laten zien dat je de wereld eens door de ogen van een hond moet bekijken. .. Mensen en ander zoogdieren leren volgens dezelfde leerprincipes en op die manier kun je dus OOK ongewenst (agressef) gedrag af laten nemen. Bij elk dier/mens denk ik aan de volgende dingen: (is overigs bewezen, door dhr tinbergen)

functie: hoe draagt het gedrag bij aan de overleving en het succes van het dier
oorzaak: welke situatie en stimuli roepen het gedrag op, is het gedrag instinctief of aangeleerd.
ontwikkeling: verandert het gedrag met leeftijd, zijn er eerdere leerervaringen nodig om dit gedrag te vertonen.
ontstaan: hoe is het gedrag evolutionair gezien ontstaan

En dan ga ik bedenken hoe ik *ongewenst* gedrag kan vervormen naar wél gewenst gedrag. En hierbij ga ik altijd uit van opperante conditionering:

prikkel -> motivatie -> gedrag neemt toe (positief) of gedrag neemt af (negatief)

Voorbeeld van ongewenst gedrag: Hond springt op tegen mensen

prikkel: mensen in het gezicht likken (onderdanigheid!!!) bij het begroeten -> motivatie: mensen duwen hond weg waardoor de hond harder terug komt om nog onderdaniger te zijn -> gedrag neemt toe omdat de mensen tege de hond schreeuwen en wegduwen, soms op rug draaien/nekvel pakken (hond krijgt negetieve aandacht door zijn gespring, het levert hem dus AANDACHT op, gedrag neemt toe)

Hoe zou ik dit oplossen?

ik zou de hond pas aandacht geven (aankijken, aanhalen) als de hond met 4 poten op de grond staat. Leren dat dat gedrag (met 4 poten op de grond staan) hem wat oplevert en niet dat gespring van hem. Hier gaan echt geen uren over heen, dit is iets wat je elke hond in 10 min kan leren. Ik hoef geen correcties uit te voeren met mijn stem of geweld met mijn lichaam om dat ongewenste gedrag af te laten nemen, ik laat simpelweg aan de hond zien dat dat gedrag hem niks oplevert en dat hij ander gedrag moet laten zien om zijn *salaris* te krijgen (in dit geval is zijn salaris dus zijn aandacht) Honden kunnen gemakkelijk zelf nadenken en heel snel anticiperen dat het ene gedrag hem wel of geen beloning oplevert.

Daarbij werk ik zoveel mogelijk met positieve bekrachtigingen omdat gewoonweg veel sneller leert en werkt voor mens en dier.

Dit wil niet zeggen dat ik nooit straf of correctie toedien,!!! Begrijp me niet verkeerd, maar erg snel zal ik het niet gebruiken, en al helemaal niet bij heropvoeders of pups..!!

edit: nog een kleine toevoeging aan mij lange verhaal: een correctie is pas een correctie als het gedrag afneemt en een beloning is pas een belonging voor de hond als het gedrag toeneemt! Beloning of correctie heeft totaal NIKS te maken wat wij als mensen wel of geen beloning vinden voor de hond.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:03

ik denk dat de manier van trainen vn je hond moet aansluiten op je persoonlijkheid. Ik geloof ook niet dat cesar zijn manier voor iedereen werkt. Hij zegt dat hij manier ook niet absoluut is, dat er andere manieren bestaan ook. Hij staat open voor andere methodes. Ik ben heel erg voor cesar zijn manier, maar hij haalde ook aan dat paarden een honden niet hetzelfde zijn in lichaamstaal en ik heb een paar jaar training aan de longe gehad en merk dat dingen die op de paarden werken idd niet op een hond werken en andersom.

Ik wilde heel erg graag een wolfshond en mijn DA, die mij goed kent, zei dat hij niemand kende waar een wolfshond beter bij zou passen als bij mij. Hij was dan ook verbaast dat ik met een beagle af kwam ( waar hij een hekel aan heeft, "rot honden, luisteren van geen meter", maar ik heb hem wel even het tegendeel bewezen). Ik ben een echt hondenmens, ik kan geen dag zonder mijn jongens. Maar ik denk dat de band die ik met mijn honden heb wel anders is dan de gemiddelde hondenbezitter. Dit kan je ook bij cesar zien. Honden die een leegte opvullen. Volgens Cesar is dat een egoistische manier van honden houden en ik maak me daar ook schuldig aan. Door gebrek aan een groot sociaal leven, door nachtwerk, zijn mijn honden mijn hechte vriendenkring geworden. Dus de situatie is nou eenmaal wel anders doordat we 24 op 7 samen zijn allemaal.
Maar dat houd niet in dat ik daarom geen serieuze fouten maak die met mijn andere honden nooit aan het licht zijn gekomen. Buiten al dat stond ik onder enorme stess en nu nog steeds behoorlijk en dat zal zeker ook zijn uitwerking hebben op mijn jongens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:49

Kan het met je laatste post eens zijn, Urko, zo werk ik zelf ook.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:14

Rider01 schreef:
Urko schreef:
@rainbow: ik krijg echt kriebels als ik zie hoe jij een hond opvoed... waarom al dat gecorrigeer en vlieglessen als dat helemaal nergens voor nodig is? De hond moet leren dat de beloning om naar jou toe te gaan groter is dan die naar zijn *afleiding*. En dat gaat het no-way leren door hem telkens te straffen als hij afgeleid is...
Vind het echt vreselijk hoe jij die hond behandelt....

Mee eens :\

Ook mee eens...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:17

Een ervaren persoon weet de karaktertrekken en heeft zich verdiept in gedrag en gehoorzaamheid, in mijn ogen. ook behandel je een hond als een hond en niet als een mens!
Wat voor een Duitse Herder bijvoorbeeld werkt, hoeft voor een gevoelige hond als bijvoorbeeld mijn Australian Labradoodles helemaal niet te werken en dat verschil moet je wél weten!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:19

En zelfs dat zegt nog niet altijd alles...... Wij hebben 2 shiba's (zelfs van dezelfde ouders..), maar ze zijn ZO verschillend....... En hebben écht een andere aanpak nodig :D

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:24

Kentaro schreef:
En zelfs dat zegt nog niet altijd alles...... Wij hebben 2 shiba's (zelfs van dezelfde ouders..), maar ze zijn ZO verschillend....... En hebben écht een andere aanpak nodig :D

Lijken mijn kids wel haha... Zelfde opvoeding, zelfde ouders...maar zooooo verschillend! :D
Maar natuurlijk kan dat ook, iedere hond heeft toch z'n eigen trekjes en eigenaardigheden!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:27

:j
En daar moet je dan als 'ouders' maar mooi wel mee om weten te gaan :+ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:54

Mijn 2 Duitsers hebben ook allebei een verschillende aanpak nodig :)

Kijken naar de hond, wat die aangeeft :)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:30

Eens Yamcha, elk dier heeft zijn eigen aanpak nodig.
Er zijn echter wel basis'regels' die voor elke hond werken. Belonen werkt positiever dan corrigeren.

@LacyTinker; weet jij dat honden geen jaloezie kennen?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:37

Kentaro schreef:
:j
En daar moet je dan als 'ouders' maar mooi wel mee om weten te gaan :+ :D

Vraag me regelmatig af waarom je bij de bevalling niet direkt ook de gebruiksaanwijzing uitpoept! :D :o
Zou bij honden toch ook best handig zijn!! :+

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:20

LecyTinker schreef:
ik denk dat de manier van trainen vn je hond moet aansluiten op je persoonlijkheid. Ik geloof ook niet dat cesar zijn manier voor iedereen werkt. Hij zegt dat hij manier ook niet absoluut is, dat er andere manieren bestaan ook. Hij staat open voor andere methodes. Ik ben heel erg voor cesar zijn manier, maar hij haalde ook aan dat paarden een honden niet hetzelfde zijn in lichaamstaal en ik heb een paar jaar training aan de longe gehad en merk dat dingen die op de paarden werken idd niet op een hond werken en andersom.Ik wilde heel erg graag een wolfshond en mijn DA, die mij goed kent, zei dat hij niemand kende waar een wolfshond beter bij zou passen als bij mij. Hij was dan ook verbaast dat ik met een beagle af kwam ( waar hij een hekel aan heeft, "rot honden, luisteren van geen meter", maar ik heb hem wel even het tegendeel bewezen). Ik ben een echt hondenmens, ik kan geen dag zonder mijn jongens. Maar ik denk dat de band die ik met mijn honden heb wel anders is dan de gemiddelde hondenbezitter. Dit kan je ook bij cesar zien. Honden die een leegte opvullen. Volgens Cesar is dat een egoistische manier van honden houden en ik maak me daar ook schuldig aan. Door gebrek aan een groot sociaal leven, door nachtwerk, zijn mijn honden mijn hechte vriendenkring geworden. Dus de situatie is nou eenmaal wel anders doordat we 24 op 7 samen zijn allemaal.
Maar dat houd niet in dat ik daarom geen serieuze fouten maak die met mijn andere honden nooit aan het licht zijn gekomen. Buiten al dat stond ik onder enorme stess en nu nog steeds behoorlijk en dat zal zeker ook zijn uitwerking hebben op mijn jongens.

Dieren hebben wel degelijk dezelfde leerprincipes... dit is geen mening dit is een feit. Het niet toe kunnen passen van die principies is iets heel anders dan zeggen dat je honden en paarden niet met elkaar kunt vergelijken, ze leren opdezelfde manier. Karer Pryor heeft dit lang geleden al bewezen, als zij zelfs goudvissen en inktvissen kan trainen op die manier (operante conditionering) dan kun je elk dier trainen op die manier.

Neemt niet weg als je de lichaamstaal van een dier moet kennen, om te weten of je goed of niet goed bezig bent (in mijn ogen ben je goed bezig als het dier er plezier in heeft, of hij nou iets aan of af moet leren, je krijgt er gemotiveerde en enthosiaste *studenten* en uiteindelijk *werknemers* van)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:01

Om even op de mensen te reageren die vinden dat ik mijn hond mishandel....... het is na een paar dagen inmiddels zo dat hij bijna niet meer trekt. Maar goed dat is dezelfde discussie als een kind opvoeden. De ene doet het zo en de andere doet het zus. Maar op mijn vraag.... over hoe ik hem socialer krijg. Krijg ik geen antwoord. Had ook niet anders verwacht. Dus bedankt voor het meedenken. :evaw:

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:13

Socialer krijg je hem in elk geval niet met de harde aanpak.....Ga op les met hem bij een goede hondenschool. Daar maakt hij dan meteen contact met andere honden en krijg je daar begeleiding bij en adviezen!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:14

Hondenschool Rainbow, leren ze je gelijk hoe je goed met je hond om moet gaan :)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:14

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:20

Zelf vind ik hem erg goed. Net zo als Gert van t'Hof bij paarden.

Zachte heelmeesters maken namelijk stinkende wonden.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:21

Hij loopt niet mee en blijft gefixeerd op de andere hond. Als er een hond hier binnen komt met mij.... gaat het wel goed. Maar buiten dus niet, want dan kan hij nog niet los.

Heb al meerdere honden een heropvoeding gegeven en die waren daarna super met luisteren.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:23

rainbow8 schreef:
Hij loopt niet mee en blijft gefixeerd op de andere hond. Als er een hond hier binnen komt met mij.... gaat het wel goed. Maar buiten dus niet, want dan kan hij nog niet los.

Heb al meerdere honden een heropvoeding gegeven en die waren daarna super met luisteren.

Hij is alleen geconcentreerd op de andere hond.. Breek dat contact dan.. breek niet je hond..
Ik ken trouwens iemand die zijn honden wel onder 'controle' heeft, ze doen alles voor haar, met het hoofd naar beneden als je je hand opheft. ;)
Misschien laat deze hond merken dat dat zo niet kan. Honden hebben geduld nodig.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:26

rainbow8 schreef:

Daar ga je denk ik de fout in. Heb ook al meerdere heropvoeders gehad, maar geen een is op dezelfde manier te trainen.
Waarom ga je niet naar een hondenschool?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:29

rainbow8 schreef:
Ik ben al met snoepjes bezig om hem te laten luisteren. Als ik zeg voor heeft hij te komen en voor me te gaan zitten. Dit werkt de ene keer wel en de andere keer niet. Als hij na 2 zeggen niet komt, krijgt hij vliegles. Oftewel ik geef een ruk aan de riem waardoor ik zijn aandacht wel heb en hij wel voor mijn voeten gaat zitten. Dan krijgt hij als nog z'n snoepje. Maar hoe krijg ik hem socialer?? Bij elke hond die hij ziet gaat hij grommen en zijn haar omhoog. Katten daarintegen interesseren hem niet echt. Hij snuffeld eraan en that's it, maar honden wil hij domineren. M'n kleine hond heeft al een paar keer in z'n lip gehangen en in zijn keel, vanwege zijn dominante gedrag. Dan is het voor ongeveer een minuut over. Inmiddels is dat ook bijna niet meer nodig, want hij is al van stuiterbal naar een rustigere hond gegaan.....

Ten eerste, met snoepjes belonen, dat werkt niet. Je hond zal geen respect voor jou hebben, maar het doen voor de snoepjes..
Daarbij moet een hond het leuk vinden om te komen, dus niet straffen met een schop, en ook niet belonen met snoepjes, maar lekker enthousiast doen.
Als een hond domineert tegenover een andere hond, dat is niet erg. Honden moeten hun plaats kennen tegenover elkaar. Mijn hond deed ook grommen en haren rechtop tegenover andere honden, ik vermeed ze altijd.. Op een dag besloot ik haar gewoon los te laten en ze heeft super gespeeld.. Vanaf die dag is alles anders gegaan. Ze luisterd stukken beter en kan goed met andere honden spelen. Als ze een hond ziet kijkt ze nogsteeds maar dan breek ik het contact, ik zeg haar te volgen, en ga bijv een paar passen hardlopen.